Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4447
Så skjedde det altså, fikk bot på 2000 kroner, kjørte visst med litt for blåe parklys, noe jeg ikke visste var ulovlig da jeg kjøpte dem på statoil og ingen advarte meg, men men.

Hjelpen jeg trenger da, har seg sånn at jeg har ikke jobb, og jeg hørte av noen at jeg trenger ikke og betale før jeg får jobb, jaja greit, men hvordan får jeg det til?`hvor skal jeg ringe i såfall? og kan dette stemme i det hele tatt egentlig?
Statens inkrevningssentral, dei skaffar pengane sine uansett. Prøv og ring dei.
Det er ditt eget ansvar å følge gjeldene lover, selv om litt blå parklys er passe pirkete å gi bot for. Nei du får nok ikke satt betalinga på vent til du får jobb, men du kan få den delt opp, og muligens utsatt en liten stund ved å ringe SI.
Jajaja vet at det er mitt eget ansvar, fikk høre det igår mens jeg holdt på og slå ned politi mannen.
Det er ikke noe problem. Ring innkrevingssentralen så får du delt opp boten når du forklarer din situasjon. Been there donte that.
Jaja, må vel ringe ditt da, men fy faen så irriterende, helt utrolig surt, satan i helv.. sorry.

Hadde heller sotte i fengsel en uke.
Sist endret av Yoshii; 30. oktober 2011 kl. 22:25.
Er dumt av deg og godta forenklet forelegg da når du ikke har jobb. Når du ikke har noen inntekt, vil det lønne seg og ikke godta forenklet forelegg. Da vil boten bli betraktelig mindre enn de satsene som er satt.

Men gjort er gjort, så ring statens innkrevningsentral, de er veldig lett å ha med å gjøre, så du får delt opp den boten til 10 kr måneden hvis du vil.
Faen da, det visste jeg jo ikke, hva er det som skjer egentlig hvis jeg ikke godtar den? hva om jeg hadde hatt jobb og ikke godtatt den? ville det gått i retten eller noe? sorry, er litt grønn på det området dessverre.
Sist endret av Yoshii; 30. oktober 2011 kl. 22:33.
Om du ikke godtar et forenkla forelegg så vil du bli anmeldt. Så vil du muligens få en ny mulighet til å godta et vanlig forelegg før saken ender i retten. Der vil du få tale din sak, og bli dømt til en viss straff, eller frikjent. Ofte vil det bli krevd noen tusen i saksomkostninger om jeg ikke tar feil.

Når du sier at du heller vil sitte inne istedet for å betale bota kan det jo være mulig om du ikke har noen inntekt eller noen eiendeler som kan tvangsselges for å dekke bota. Dog så vil det jo til en viss grad forfølge deg hele livet.
Har jo selvfølgelig bilen min da, tvangsselger dem den tar jeg livet mitt.

Men ok, takk alle sammen for svar, ringer dit en dag før 14 dager har gått, dere kan fortsatt svare om det er noen som feks vet om det er mulig og utsette betalinga, til jeg får jobb.
Et forenklet forelegg kommer ikke under noen omstendigheter på rullebladet, men dersom du da velger å gå i fengsel istedenfor regner jeg med. (uten å vite det sikkert) med at det kommer på rullebladet og vil forfølge deg hele livet. Og kanskje du ikke får drømmejobben pga en liten bagatell.
Drømmejobben? jeg er fornøyd hvis jeg får jobbe på bensin stasjon resten av mitt liv.
Er bare å ikke betale, når du har penger betaler du det orginale bøløpet og søker om å få fjernet alle gebyrene du har fått i mellomtiden så blir de borte. : D
Er ikke det en risk og ta da? hva om jeg ikke får det, da klikker jeg jo enda mer og går og gjør noe veldig dumt.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Er ikke det en risk og ta da? hva om jeg ikke får det, da klikker jeg jo enda mer og går og gjør noe veldig dumt.
Vis hele sitatet...
Jo det er en risk og ta.

Kan jeg spørre om du har noen inntekt i det hele tatt? Du skal da vel klare 500kr i måneden om du har noen form for støtte fra Nav?
Hva faen skal de gjøre, går jo bare til ett visst punkt de gebyrene. Jeg har heller ikke tenkt å betale bøtene mine før jeg har jobb.
Ja jeg får litt penger ja, fikk for ikke lenge siden baksmell på 15.000, hadde visst bare på 10 prosent sist jeg jobba, trodde ikke den var på 10, men det var den, den holder jeg på og betale ned, 750 hver måned, pluss at jeg har billån på nesten 2000 hver måned, foreløbig bor jeg hjemme da, så har ikke huslån eller noe sånt, men skal "flytte" ut imorra, klarer ikke og være her mer, kanskje sove i bilen noen netter en plass i skogen, litt penger har man jo til overs, til mat feks.
Ok, men som sagt. Ta en telefon, så skal du se det ordner seg.
Jeg har bøter for 30 000kr, og jeg betaler 1000kr i mnd Lenge leve inflasjonen
Hvis du har råd til bil og alle utgiftene som følger med, så burde du vel ha råd til å betale et forenklet forelegg uten større problemer?
Uansett. Ring dem. De er som oftest snille og det er langt ifra vanskelig å dele opp forelegget over mange måneder eller utsette betalingen.
Sist endret av Bombasa; 31. oktober 2011 kl. 00:26.
Jeg har ikke råd til og betale alt på engang nei, derfor vil jeg prøve og betale minst mulig pr måned, eller utsette den, eller sitte i fengsel, men det kan jeg vel bare drømme om.
før du kommer i fengsel tar de nok bilen din og tvangselger den. Evt tvungen trukk i lønn/trygd.
Hadde du dog slått ned politimannen som du sa du tenkte på her hadde du nok fått fengsel uansett
jeg fikk forenklet forelegg her i vår, jeg fikk ordnet med avdrags ordning, men minste mnd's beløp er 750, som vil si for deg blir 750 - 750 - 500,

i mitt tilfelle, så hadde jeg jobb så jeg betalte 750 - 750 - 5000

farts bot på 6500 og 2 prikker -.-
sorry, har ikke lest hele tråden så kanskje sagt tidligere, men har du 0 inntekt, og (som jeg da, sosialhjelp fra nav)
så fikk jeg nav til og kontakte lindorf, og da fikk jeg brev fra de om at de ikke kom til og kontakte meg før om 6 måneder og sjekke om jeg hadde fått inntekt da så anbefaler deg først og kontakte nav og forklare de situasjonen, og spørre omde kan dokumenter at du ikke har inntekt, så er nok det det beste og gjøre !
heey. Trådstarter. Kom på en ting du kan prøve deg på.

Gå til nav og si at du trenger nødpenger. De vil spørre hvorfor, blabla. Forklar at du har en regning på mange tusen kroner du ikke har råd til. Gi de informasjonen de spør om, og det er godt mulig at du har penger på konto senere den dagen.

Vet at tanta mi ,som har vært sosialklient i herrens år, gjorde dette etter hun ble frastjelt lommebok med husleia i. Hun kontaktet nav og hadde ny husleie på konto formidagen etter.
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
jeg fikk forenklet forelegg her i vår, jeg fikk ordnet med avdrags ordning, men minste mnd's beløp er 750, som vil si for deg blir 750 - 750 - 500,

i mitt tilfelle, så hadde jeg jobb så jeg betalte 750 - 750 - 5000

farts bot på 6500 og 2 prikker -.-
Vis hele sitatet...
Fikk en avdrag på 250kr. mnd uten inntekt. Dette gikk over 8 mnd.
Hehe, det såkalte nødpenger har jeg allerede fått av nav, for baksmellen på 15000 kroner, har enda ikke begynt og betale nav, får håpe dem gir meg mer rentefritt lån da, hehe.
statens innkrevningssentral kan faktisk ta kontakt med nav å ordne en nedbetalingsplan uten ditt samtykke fordi de vet hvor du evt får penger ifra..
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
jeg fikk forenklet forelegg her i vår, jeg fikk ordnet med avdrags ordning, men minste mnd's beløp er 750, som vil si for deg blir 750 - 750 - 500,

i mitt tilfelle, så hadde jeg jobb så jeg betalte 750 - 750 - 5000

farts bot på 6500 og 2 prikker -.-
Vis hele sitatet...
750 kr. er ikke minstebeløp, dette kommer helt an på størrelsen på forelegget, som skal betales ned innen 18 måneder tror jeg det var.
Ringte dem nå, dem sa det var enda ikke registrert hos dem at jeg har fått bot, så før dem kan gjøre noe med regninga må jeg bare vente til jeg blir registrert, som kan ta opp til 1 måned, sa at jeg får brev av dem, og da skal jeg ringe tilbake, først da for vi en finne på en ordning, høres bra ut dette her, herlig at ting tar tid
Sist endret av Yoshii; 1. november 2011 kl. 14:40.