Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 10228
Hei!

Dette er sikkert noe mange der ute lurer på, og ialefall jeg.
Jeg har i det siste vært på mange visninger da jeg ønsker å flytte litt ut fra sentrum, men gang på gang får jeg nei av utleier.

Jeg begynner å bli litt lei, og lurer selvfølgelig på om jeg sier noe feil eller ser helt rar ut.
Jeg pleier alltid å kle meg normalt/pent, vanlig sminke, jeg er høfflig og synes egentlig jeg klarer meg ganske godt i samtale med utleier.

Jeg kommer så klart aldri ruset på en visning, og jeg ser heller ikke ut som en rusmissbruker.

Og derfor lurer jeg på, er det markedet som er utrolig vanskelig i Bergen for tiden, eller gjør jeg noe feil?
Kanskje litt merkelig av meg, men jeg pleier å se på visninger litt som en første date. Mye av de samme sosiale spillereglene gjelder og man burde i overført betydning "flørte". Det handler om førsteinntrykket og det å få en forbindelse / rapport med utleier. Det kan være nyttig å sette seg kjapt inn i kroppsspråk så man er bevisst hvilke signaler man sender ut ved første møte. En ting som har fungert for meg og daværende samboer tidligere er å lage en flyer / lapp med et bilde og en liten "Hei, det her er oss" tekst som vi har gitt utleier under visning. Yes, døds-cheesy og "amerikansk". Men dagen etter ringte huseieren, kommenterte den "artige lappen" vår og sa at han gjerne ville leie ut til oss.
Leier ut selv, har 3 som leier hos meg i øyeblikket.
Det går mye i førsteinntrykk og magefølesen for meg desverre. Men det handler jo mest om at de kan betale, har kanskje referanser ifra steder der de har bod tidligere.

De eneste tipsene jeg kan gi er å prate, smile og vær hyggelig. Å stille spørsmål rundt leiligheten og utleier bruke også å hjelpe. Eks. Hvor lenge har dere bod her? Hvorfor leier dere ut? Hvor lenge er leiligheten tilgjengelig og om de har noen planer for den i framtiden.

Samt prøve å selge deg selv, hvorfor leie ut til deg . Mange som har begynt å gi meg CVer selv om jeg bryr meg lite om dem. De kan alt ifra rydde sny, klippe plen, hente ved, male hus.. hva man ikke har hørt. Men disse går bare over stokk og stein. Man burde bare fortelle litt om selg selv, hvor man kommer ifra, hva man gjør og jobber med.
Utleier burde spørre vist han lurer på noe. Men det gjelder deg også, spesielt når det kommer til kontrakten og papirarbeidet.

En kopp kaffe kan gå en lang vei. Selv etter 4 månder med jakt fant jeg en leilighet 3 dager før vidregående bynte. Grunnen jeg fikk leie var at jeg var så lei etter å se etter leilighet at jeg satt meg bare ned og tok en kopp kaffe ilag med den gamle dama som skulle leie ut. Vi satt bare å snakka litt om været og jeg spurte no litt om hvor lenge hun hadde bod der og om hun hadde barn osv.
Endte med at ho plutselig sa "Du verke som en trivelig gutt. Æ skal finne fram leiekontrakten."
Og ho hadde hatt flere titalls folk innom..

Det er alt jeg kom på i farten, sikkert mye skrivefeil her. Men har akkurat kommet ifra jobb så øyan går i kryss.
Håper noe jeg har rotet fram hjelper deg
(Edit: sistnevnte var på en visning med mye trafikk - der det gjerne kommer tjue stk i løpet av en halvtime for å se, så da handler det mye om å skille seg ut.)

(Edit 2: Skriftlige referanser fra tidligere utleiere som går god for deg er GULL, og det skader ikke å ha med dokumentasjon på inntekt så du kan bevise betalingsdyktighet)
Tusen takk for tips!

Jeg har vel noe å lære rundt kroppsspråk, jeg kan bli litt nervøs når jeg må stå der rett opp og ned, i tillegg så har jeg mye smerter i ryggen for tiden og har hatt det i flere mnd. Så jeg er kanskje litt svak på det punktet der.

Refferanser er et problem, enten har vi vært uheldig med utleier eller så har vi hatt politi og ambulanse flere ganger på dør der vi har bodd og bor nå.
Så det er og et problem, alle spør jo om det nå for tiden, og vi er jo fullt klar over at vi tar oss dårlig ut når vi har bodd på tusen forskjellige plasser og ikke klarer å ha EN refferanse.

Hva anbefaler du å skrive på en slik lapp? Skal vi ha med bilde av oss selv? Bare skrive om oss? Hva må jeg unngå å skrive om?
Tilby lengre depositum, om du kan. 6 måneders depositum skal mye til for en utleier å ikke akseptere.

Sitat av Wonderland Vis innlegg
Så det er og et problem, alle spør jo om det nå for tiden, og vi er jo fullt klar over at vi tar oss dårlig ut når vi har bodd på tusen forskjellige plasser og ikke klarer å ha EN refferanse.
Vis hele sitatet...
Lyg. Dere bodde ikke på tusen forskjellige plasser - dere bodde en plass før den dere bor på nå, og der havnet dere i konflikt med ny eier ved utkastelse.
Sitat av nikita Vis innlegg
Tilby lengre depositum, om du kan. 6 måneders depositum skal mye til for en utleier å ikke akseptere.



Lyg. Dere bodde ikke på tusen forskjellige plasser - dere bodde en plass før den dere bor på nå, og der havnet dere i konflikt med ny eier ved utkastelse.
Vis hele sitatet...
Vi får depositumsgaranti fra nav.....
Sett deg inn i utleiers situasjon og ta det derfra. Hvordan ville du tenkt om du eide et hus og skulle leie ut halve huset?
Sist endret av Taurean; 13. januar 2014 kl. 10:02.
Spørs om det er trynefaktoren som gjør seg gjeldende. Av og til er det ikke bra nok uansett hva man gjør.
Leier ut selv. Var et par folk innom å så på leiligheten, men når folk ikke klarer å overbevise meg om at de kan betale så er de ute.

Har selv ikke råd til å ha noen som ikke betaler for seg. Så hvis du leide ut, ville du tatt sjansen med noen som kanskje ikke betaler?
Sitat av belisarius Vis innlegg
Spørs om det er trynefaktoren som gjør seg gjeldende. Av og til er det ikke bra nok uansett hva man gjør.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ganske godt for enkelte steder - spesielt type "hippe kollektiver" midt i smørøyet i storbyene. Da må man passe helt perfekt inn i miljøet hvis man skal få tilbud om å bo.

Et godt tips er å rett og slett bruke litt tid og gjøre en god research i forkant, sånn at du/dere ikke skal til visning et sted der nåløyet er drit-trangt og utleierne er kjipe mennesker.

Eller er vel det meste sagt i innleggene over.
Vel, først og fremst så ER det et vanskelig leiemarked i Bergen. La det ikke være tvil om det! Det er en enorm interesse for så godt som alle leiligheter som ligger ute! Det betyr at man virkelig må vise seg frem fra en god side for å få tilslag. Utleierne tar selvsagt de som gir det beste inntrykket. Når man kan velge og vrake, hvorfor ta noe annet enn det beste? De ytterst få som heller velger leietaker ut av medlidenhet kommer jo faktisk i avisen og på Dagsrevyen fordi det er så sjeldent.

Det jeg som utleier leser i denne tråden er at du er en rusmisbruker, at du trenger hjelp fra NAV og at du har skapt problemer på alle dine tidligere bosteder.

Kanskje du ikke sier dette til utleier når du snakker med dem (det håper jeg virkelig ikke), men av og til skinner faktisk slikt gjennom. Selv om du "er høflig", "synes du klarer deg ganske godt i samtale med utleier", "ikke ser ut som en rusmisbruker" og "har vært uheldig med tidligere utleiere".

Så hvordan kan du øke sjansene dine? Jeg har ikke møtt deg, og jeg vet ingenting om deg, så det er umulig for meg og de andre her å gi deg noen personlige tips. Generelt gjelder det å vise at du er seriøs og at du faktisk har et ønske om å ta vare på leiligheten. Si gjerne at du ønsker langtidsleie, og at du har planer om å bo der i mange år. Det gir utleier større håp om at leiligheten blir ivaretatt, enn om du bare skulle bo der en liten stund og så stikke igjen. Like viktig er betalingsdyktighet. Husleien skal tikke inn på konto den eksakte datoen hver eneste måned, uten så mye som et fnugg av purring eller påminnelse. Hvordan kan du overbevise utleier om at du klarer dette? Ikke bruk NAV som argument! Se hvorfor her (følg linken videre) og her.

Dette med ambulanser og politi på døren er heller ikke noe sjakktrekk å nevne. Klart det er en personlig sak, og ikke noe utleier skal bry seg om, men tenk deg selv. Ville du leid ut til noen som har en utleiehistorikk med bare trøblete leieforhold og blålys på døra i hytt og pine?

Taurean har et godt tips: sett deg inn i rollen som utleier. Du har kanskje 50 interessenter. Ville du leid ut til deg selv?
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Vi får depositumsgaranti fra nav.....
Vis hele sitatet...
Der har du nok problemet. Er mange som ikke vil leie ut til folk med kommunal garanti dessverre.
Brukte 2 dager med å finne leilighet (markedet er stort her i byen).
Trur vi var de eneste som dukket opp siden han hadde opplyst leiligheten med "visning idag kl 19.00, adresse". Kanskje mange som ikke turte å komme innom.

Trur utleieren angret litt når vi skrev kontrakten. Hadde spysyke og torte ikke å fortelle han det, så jeg var en komplett vims å fikk såvidt med meg noe han sa. Heldigvis hadde jeg den superkule og beste kjæresten med, og hun oppførte seg heldigvis normalt.

2 dager med å finne seg lelighet må jo være nesten en rekord
Når du sier du får bostøtte fra nav så er nok det ofte en faktor som sender deg ganske langt bak i køen de fleste steder ja. hørt at de fleste kan gå år og dag, med mindre de kjenner utleier godt på etellerannetvis.
Frankrikes Solkonge
Lette etter den første leiligheten med dama i april-mai. Sendte ut rundt 4-6 eposter om hvem vi var, hva vi likte å gjøre og hva vi hadde tenkt til å gjøre fremover (skole). Spurte om det var mulig å komme på en visning i slutten. Fikk 4 avslag og to som sa ja. Den ene leiligheten var nyoppusset, men en del mindre enn den andre, og hadde ikke mulighet til visning før 4 uker senere. Dro derfor på visning på den andre og fikk kontrakta der og da. De hadde visst hatt 20 interessenter.

Vet ikke hvor mange par som hadde sett på leiligheten, men jeg tror kanskje det var det som reddet oss. At de kanskje så på oss som potensielt bedre betalingsvillige siden vi er to. Vi var veldig hyggelige, hilste pent med godt håndtrykk og bare pratet løst. Stilte noen spørsmål om leiligheten, hvor gammel den var, hvor mye det gikk i strøm sånn ca. Enkle ting. Kanskje det var faren til dama som vi også hadde med som hjalp litt? :P
Jo mer personlig og mindre buisness det er, jo lettere er det å få handelen i boks. Dette gjelder egentlig i flere situasjoner, som bilsalg f.eks.. Blir du kompis med eier under prøvekjøring kan du underby prisen grovt.
Sitat av susiserken Vis innlegg
Der har du nok problemet. Er mange som ikke vil leie ut til folk med kommunal garanti dessverre.
Vis hele sitatet...
Det er nok en av hovedårsakene til at de har problemer med å få tak i en leilighet. Med en gang noen er tilknyttet NAV tenker folk at her er det folk med problemer, og når man skal ta inn noen i sitt eget hus vil man selvsagt ha minst mulig bråk og komplikasjoner.

Kan jo skjønne det, men selvsagt ekstremt urettferdig ovenfor dem det gjelder. Kanskje det kunne vært en ide å ikke sagt noe om NAV i det hele tatt, og ordnet den kommunale garantien slik at utleier ikke får vite om det?
Vi pleier aldri å si noe om nav siden jeg får aap. Da blir jo pengene betalt på min konto uansett, så utleier får ikke husleien betalt fra nav.
To fuckup your life.
Just feel free's Avatar
6 1
Kom i fet splitte ny Leiebil. (Uten logo) ell lån en fin ny bil av familie el venner. Er du singel? Lån ei Pen venninne til å spille dama.(som har egen leilighet) Kle deg NORSK, ikkje West Cost Gangster! (Trekk opp buksa) Vær frampå! ikke nølende. Spør voksent! Om det er et rolig område. Stille på kveldstid. Trekk. Kaldt på vinter. Rutiner. Osv.. Å still deg positiv til å ta i et tak. (Gangvask/fellesvask/plenkliping/snømåking) si at du liker sånt.
Å ikke minst les folkene du leier av. Det er 2 grupper!
Gruppe 1 bryr seg mere om å få rette leiere en pengene dem taper.
Gruppe 2 bryr seg mest om pengene!
Å vist ingen annen utvei er å se... Ha smørepenger klar. Hehe
Betalte en utleier 2lapper rett i lomma! Bonus for at han sku velge meg akkurat nå! Litt fliring og en hand kom fram. Gratulerer med ny leilighet....
King of Spooning
Acidous's Avatar
Så vidt jeg vet er det å i det hele tatt nevne NAV på en visning det samme som å skyte seg selv og hodet, da kan da bare glemme å få leilighet, med tanke på at de aller fleste ikke er interesserte i å få inn navere på grunn av et solid rykte som en gjeng døgenikter og dophuer som ikke kommer til å betale for seg.

Jobb og omgjengelig personlighet er de klart viktigeste faktorene, men har du ikke jobb hjelper det som regel lite med en fin personlighet.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Vi får depositumsgaranti fra nav.....
Vis hele sitatet...

Der har du ditt problem nr 1.

99% av alle utleiere godtar ikke garanti fra NAV.

Spar opp kapital eller lån av familien.


Har du fast inntekt?
Er du i jobb?
Er du alene, eller er dere flere? Isåfall har de andre jobb og fast inntekt?



Dette er _VESENTLIG_ for å få seg leid noe som helst.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Vi får depositumsgaranti fra nav.....
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at det er du og kjæresten din som skal leie sammen? Det dere er nødt til å gjøre er å spare opp til et eget depositum, ikke belage dere på NAV. Jeg er ganske sikker på hvis dere klarer å stille opp med egne penger og ikke drar med NAV med i bildet vil dere ganske fort få tak i en leilighet dere kan leie.
Sist endret av Darko; 18. januar 2014 kl. 09:44.
Sitat av Just feel free Vis innlegg
Kom i fet splitte ny Leiebil. (Uten logo) ell lån en fin ny bil av familie el venner. Er du singel? Lån ei Pen venninne til å spille dama.(som har egen leilighet) Kle deg NORSK, ikkje West Cost Gangster! (Trekk opp buksa) Vær frampå! ikke nølende. Spør voksent! Om det er et rolig område. Stille på kveldstid. Trekk. Kaldt på vinter. Rutiner. Osv.. Å still deg positiv til å ta i et tak. (Gangvask/fellesvask/plenkliping/snømåking) si at du liker sånt.
Å ikke minst les folkene du leier av. Det er 2 grupper!
Gruppe 1 bryr seg mere om å få rette leiere en pengene dem taper.
Gruppe 2 bryr seg mest om pengene!
Å vist ingen annen utvei er å se... Ha smørepenger klar. Hehe
Betalte en utleier 2lapper rett i lomma! Bonus for at han sku velge meg akkurat nå! Litt fliring og en hand kom fram. Gratulerer med ny leilighet....
Vis hele sitatet...
For det første, mister, så er ikke jeg lesbisk. Og for det andre så kler jeg meg så langt i fra "west cost gangster" som du kommer.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Der har du ditt problem nr 1.

99% av alle utleiere godtar ikke garanti fra NAV.

Spar opp kapital eller lån av familien.


Har du fast inntekt?
Er du i jobb?
Er du alene, eller er dere flere? Isåfall har de andre jobb og fast inntekt?



Dette er _VESENTLIG_ for å få seg leid noe som helst.
Vis hele sitatet...
Vi har vært heldige og funnet de som godtar garanti fra nav, men så har det kanskje vært for lite/for dyrt for oss i lengden.

Å spare opp på lovlig vis er en stor utfordring siden jeg får 5500 i slutten av hver mnd som skal holde en hel mnd. Jeg mottar arbeidsavklaringspenger så er ikke i jobb nå. Vi er to, men samboeren min har ikke lært seg norsk og har derfor ikke jobb pr dags dato.
Hva ville dere gjort i en slik situasjon:

Når vi skal på visning av en leilighet, skal vi si på første møte at vi får depositumsgaranti fra nav, eller om vi eventuelt får tilbud om leiligheten si det til utleier da?

Vi har pleid å si det på første møte, og forklart det sånn som det er at vi er i jobb men får hjelp til depositum fra nav.

Føler det blir feil å plutselig komme etterpå og si det, da utleier kan føle seg lurt..
Sist endret av Wonderland; 20. januar 2014 kl. 13:03.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
skal vi si på første møte at vi får depositumsgaranti fra nav
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av Wonderland Vis innlegg
eller om vi eventuelt får tilbud om leiligheten si det til utleier da?
Vis hele sitatet...
Nei.

Hvorfor skal det være nødvendig å si det i det hele tatt. Så lenge du skaffer de nødvendige pengene punktlig, så er det jo ikke noen grunn til at du skal ødelegge alt med å fortelle om NAV-forholdet ditt.
Sist endret av Realist1; 20. januar 2014 kl. 13:13.
For de stiller bare med en garanti for at det blir betalt erstatning for eventuelle skader. Nav betaler ikke ut depositum i penger, da hadde vi jo ikke sagt noe om nav i det hele tatt.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Så vidt jeg vet er det å i det hele tatt nevne NAV på en visning det samme som å skyte seg selv og hodet, da kan da bare glemme å få leilighet, med tanke på at de aller fleste ikke er interesserte i å få inn navere på grunn av et solid rykte som en gjeng døgenikter og dophuer som ikke kommer til å betale for seg.

Jobb og omgjengelig personlighet er de klart viktigeste faktorene, men har du ikke jobb hjelper det som regel lite med en fin personlighet.
Vis hele sitatet...
Når jeg flyttet for to år siden var jeg helt åpen om at jeg fikk AAP fra NAV og at jeg var langvarig syk, men velfungerende. Jeg fikk tilbud om å leie i alle leilighetene jeg såg på.

Også stilte jeg med det magiske "ung kvinne" bonuskortet i leiemarkedet og hadde med mamma som fortalte at de ville stille opp økonomisk for å sikre at husleien ble betalt dersom jeg skulle miste støtten fra NAV og det gjorde meg nok til en veldig attraktiv kandidat.
Sist endret av GothQueen; 21. januar 2014 kl. 11:47.