Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3949
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hvordan kan doktoren sjekke om man har ADD og får man legemidler hvis man er 15/16 år?
Du må i gjennom en utredning som består av noen fysiske tester(b.l.a RENE urinprøver over 3 mnd) samt en del prøver som går ut på hukommelse, logikk og sånne ting som det der. På toppen av kaka må enten noen av dine foresatte kunne bekrefte en del av symptomene som går igjen i ADD, hvis ikke legen din eller en psykolog kan bekrefte det. Det er en prosess, og det er vanskelig å bløffe på seg en diagnose. Hvis du selv mener at du har det, og at det er et problem i hverdagen, så burde du prøve ut medisiner. Det kan gjøre underverker, men det kan også ikke være noe som funker for deg. Uansett verdt å prøve, ta kontakt med fastlege!
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Trådstarter
Sitat av subscribe Vis innlegg
Du må i gjennom en utredning som består av noen fysiske tester(b.l.a RENE urinprøver over 3 mnd) samt en del prøver som går ut på hukommelse, logikk og sånne ting som det der. På toppen av kaka må enten noen av dine foresatte kunne bekrefte en del av symptomene som går igjen i ADD, hvis ikke legen din eller en psykolog kan bekrefte det. Det er en prosess, og det er vanskelig å bløffe på seg en diagnose. Hvis du selv mener at du har det, og at det er et problem i hverdagen, så burde du prøve ut medisiner. Det kan gjøre underverker, men det kan også ikke være noe som funker for deg. Uansett verdt å prøve, ta kontakt med fastlege!
Vis hele sitatet...
Takka! Prøver ikke å bløffe på meg det, kom over en tekst om ADD og kjente meg igjen i det
Ser du er ganske ny på forumet, så jeg kan jo nevne det med hvis det er noe rusmiddel-historikk i journalen din, så er det hvert fall enkelte leger som vil sette seg på bakbeina. Eventuelle medisiner ved ADD er ganske sterke, og dessverre mye misbrukt.

Jeg går gjennom akkurat samme mølla som deg nå, og måtte faktisk bytte fastlege pga tidligere misbruk av div. Dette til tross for at jeg allerede har diagnosen og brukte medisiner før(!!) Sånn det blir når man kutter ut medisinene og blir hobby-narkis i mellomtiden, da må man gjennom hele greia på nytt. ALDRI si til legen din at du har røyka!
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Trådstarter
Sitat av subscribe Vis innlegg
Ser du er ganske ny på forumet, så jeg kan jo nevne det med hvis det er noe rusmiddel-historikk i journalen din, så er det hvert fall enkelte leger som vil sette seg på bakbeina. Eventuelle medisiner ved ADD er ganske sterke, og dessverre mye misbrukt.

Jeg går gjennom akkurat samme mølla som deg nå, og måtte faktisk bytte fastlege pga tidligere misbruk av div. Dette til tross for at jeg allerede har diagnosen og brukte medisiner før(!!) Sånn det blir når man kutter ut medisinene og blir hobby-narkis i mellomtiden, da må man gjennom hele greia på nytt. ALDRI si til legen din at du har røyka!
Vis hele sitatet...
Kipt, skal ikke si det, får se hva jeg gjør med saken
Hvis du er interessert i å dele erfaringer om dette, Subscribe, så send meg gjerne en PM.
Jeg tenker å starte prosessen, men at legen foreslo diagnosen ADHD etter at jeg hadde innrømmet et rusproblem gjør det litt komplisert. Ekstremt mange med udiagnosert adhd utvikler et rusproblem grunnet selvmedisinering, og da er det for sent er mitt syn på det.

Og sånne som deg Mekkelek ødelegger for resten. Stikk å kjøp deg noe amf om du skal ruse deg...
Selvom man kjenner seg igjen i noen av symptomene så trenger man absolutt ikke å ha sykdommen eller diagnosen.
Ble utredet for ADHD og ADD fordi både mor og far trodde jeg hadde det, men nope.
Det blir veldig fort slik når man leser om sykdommer og diagnoser at når du finner noe som du kjenner deg igjen i, så overbeviser du deg selv om at feks ''oi, jeg har vist fått Kjerubisme'' eller ''oi, nå er det visst like før jeg får et hjerteinfarkt''.
Det beste vil være å dra til lege, psykiater eller BUP for å sjekke om du er veldig usikker på det, men hadde du hatt det så ville du nok allerede blitt sjekket for det for noen år siden da man gjerne ser tegn til slikt veldig tidlig.
For at du skal få diagnosen må du ha en betydelig funksjonshemming i hverdagen.
Kriterier
• For at diagnose skal stilles må plagene gi funksjonsvansker på flere områder.
• Det er også et kriterium at symptomene er til stede i barndommen.
• Det er ikke nødvendig at samtlige symptomer er til stede for å kunne stille diagnose.

Hverken ADD eller ADHD er noe som oppstår sent i livet. For å få en av disse diagnosene må de grunnleggende symptomene ha vært tilstede fra barndommen av.

Psykia.no
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Trådstarter
Har hatt problemer med å følge med på skolen osv. på barneskolen også, men har ikke vært hyperaktiv
Problemer med å følge med er det mange som har uten at det har noe med disse diagnosene å gjøre.
Det kan være grunner som at stoffet er kjedelig å lære om, læreren leser monotont ut fra boka, at man er skolelei, ikke forstår etc.
Husker godt jeg ofte satt og tegnet i eller på bøkene mine, dagdrømte eller satt og fiklet med noe isteden for å følge med fordi jeg synes stoffet var kjedelig og måten vi skulle lære på var kjip.
For ikke å nevne om alle gangene man ikke forstår og rekker opp hånda men siden læreren ikke gidder å bruke litt ekstra tid på å forklare deg det fordi et par andre i klassen har skjønt det.
Se om du kan finne en annen diagnose på internettet. Hvilken som helst. Det eneste du vil oppdage er at det er flere diagnoser som man kjenner seg igjen i. Har du alt av lidelser og sykdom? Er du gal? Nei... Som jeg tidligere har forklart deg.

Legg vekk hasjishen. Tren, heller ikke mosjon skader, prøv å mestre livets mange gåter. Gleden ved utfordringer, den er vanskelig å finne. Det er likevel den som smaker best, og mye bedre en hasj.

Selv var jeg ekstremt skolelei, og somlet rundt og lot skolen være en påkjenning, istedenfor det privilegium som kunnskap er, på din alder. Bro, legg vekk pipen, og ta ansvar for livet ditt.

Etter min mening er det kun et vi skal leve, og det er ekstremt trist å komme halvveis ut på vannet og finne ut at du ikke kan snu. Strømmen er for sterk. Da du så havfruen sitte på skjæret og strutte, og vinke med sine vakre øyne, ville du heller nyte vinden, og du lot den trekke deg videre. Den vinden tar deg kun en vei, og det er ikke mot havfruen, kun lengre vekk. Hvis du tar ned seilet, tar du i bruk årene, og det er hva som gir deg både muskler og tankekraft. Da vil den neste havfruen du møter kanskje også svømme deg i møte.

Når du ikke lenger klarer å holde åretaket stabilt, og må ty til andre hjelpemidler, seilet. Er det ingen grunn til at du ikke kan gjøre det, men da har du prøvd. Aldri gi opp, og ikke gi deg før du har fått barn med havfruen. Noe som er vanskelig, da hun bor under vann, men ikke umulig. Se for deg alt av trippy shit som skjer under vann, det får du ikke med deg med vinden i håret.

Har du noen gang sett på en kalender, og krysset av dager igjen til en seanse? En bursdag, en fest, en date, et eller annet som en gleder seg til, og venter på. En venter også på sin død. Se på kalenderen nå, og bestem deg. Den dagen skal jeg dø på. 31. feb. 2050. Det er bra dag å dø på. Så fyller du opp kalenderen med andre ting som du skal utføre før den datoen. Da får du pult jæææævlig mange havfruer. aiai.

Legg heller vekk hasjen, prøv det først. Etter det, etter alle andre videre tiltak mot lykken, da kan du teste hasjen igjen, og så kan du legge deg inn i køsystemet. Køen for en utredning er lang, og du er ikke den eneste som trenger hjelp. Du må kanskje vente i et år, kanskje mer.
Samtidig må jenten med historier om overgrep og misbruk av foreldre vente på at du skal få avslag på diagnosen din. Kun fordi du har røykt hasj, og var usikker og lat. Dovenskap blir sett på som en synd i bibelen. Det tror jeg også er viktig å huske videre. Det eneste i livet du har ansvar for, det er deg selv. Deg selv, det innebærer mer enn du tror. Blant annet alle mennesker i dimensjonen og andre underansvar. Young Thug sier det best "Get the fck up, outta that YSL-sofa."