Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4796
Kom over en litt interessant sak på nyhetene. Her er det altså kommet frem at et alminnelig husholdningsprodukt har blitt tilført varme, via en komfyr, og har videre ført til en eksplosjon.

Vindusglass i det aktuelle rommet skal ha blitt blåst ut, og naboer skal ha merket et voldsomt drønn.

Det fikk meg til å tenke på hvilke alminnelige husholdningsprodukter er det som kan eksplodere så voldsomt ved oppvarming?

Eksplosiver og gass er utelukket.

.
Hvorfor er gass utelukket? Det kan jo ha vært butan for eksempel, som har stått for nærme komfyren.
Sist endret av mentalmelt; 10. februar 2017 kl. 17:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hermetikk eller trykkoker er første eg tenker på. Varmer du opp vatn i lukka behalder smeller det før eller seinare.
mentalmelt: Jeg har kun noen artikler å forholde meg til, og sitat fra artikkelen: "Politiets bombegruppe slo raskt fast at det ikke var noe som tydet på nærvær av eksplosiver eller gass i rommet da eksplosjonen skjedde."



Vidarlo: Trykkoker ja! Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk.
Hermetikkbokser, spraybokser - alle trykktette beholdere med kokbart innhold kan eksplodere om de varmes opp for mye.