Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7190
Litt usikker på om dette blir rett under-forum, men prøver meg likevel her.

Har et nokså lite variert kosthold for tiden da tilgang på fersk grønnsaker og frukt er dårlig. Fisk blir det nok også lite av(3-4 middager i mnd).

Så jeg lurer på dette med kosttilskudd av vitaminer og mineraler. Mener jeg har hørt mang en gang at kroppen sliter med å ta opp vitaminer og mineraler fra piller og at disse derfor har meget begrenset effekt. Er det noe i det eller bare en tynn myte?

Burde jeg bare fortsette kaste penger etter multivitamin/mineral piller i håp om at det kan hjelpe om så bare litt?

Noen som evt har et lett tilgjengelig produkt å anbefale?
Kort oppsummert skal kroppen ha en viss mengde vitaminer, pluss/minus et visst intervall. Å innta mindre kan være skadelig, å innta over dette er i beste fall ufarlig fordi du ikke tar det opp, og følgelig lider kun lommeboka, men du kan også få seriøse skader.

Uansett: å sjekke om du har behov for dette finner du ut av ved å gå til en lege og ta en blodprøve. Å selvdiagnostisere mangelsykdommer og spørre personer på nett uten en helhetlig vurdering av kosthold og livsstil som en lege vil gjøre gir bare ikke mening om du er ute etter seriøse svar på om dette er noe du trenger.
Uvaksinert 👍
Det viktigste du kan ta er D vitaminer. Stort sett alle som ikke tar tilskudd har for lite D vitamniner i forhold til de nivåene man mener man bør ha. Husk at de norske grensene for D vitmaminer er lagd ut fra en spesifikk mangelsykdom, men man har de siste årene funnet ut at D hjelper mot så mye mer. Men som anbefalt av Xasma ta en blodprøve og les deg opp på hvilket nivå D vitaminene bør ligge på. Mange tror at man får nok D om sommeren når det er sol, men her så langt nord er det nesten ingen D vitaminer fra sola selv midt pp sommeren. Tar selv 5000IU stort sett året rundt, går ned til 2000IU de dagene det er MYE sol og jeg er MYE ute.
Hvorfor har du ikke tilgang på frukt og grønt? Det pleier da ikke være noe problem å få tak i det hele året? Uansett, frosne grønnsaker, bær etc har helt fint vitamininnhold. Utover vinteren gjerne vel så bra som "ferske" grønnsaker, da disse mister en del avhengig av kvaliteten på lagring.

Fisk bør du jo absolutt spise, hvis du får for lite så ta tran. Helst i flytende form, da pillene ofte er harske uten at du merker det.

Vitaminpiller er bortkasta penger med mindre du mangler noe. Det har også litt å si for opptaket hva du får i deg sammen, f eks d-vitamin og kalsium, c-vitamin og jern, så å ta det isolert i piller er ikke nødvendigvis like effektivt. Jern f eks kommer i ulike former også, noe er mer lettopptakelig enn annet. Så å regne på milligram er ikke måten å få i seg det man trenger på.

Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Burde jeg bare fortsette kaste penger etter multivitamin/mineral piller i håp om at det kan hjelpe om så bare litt?
Vis hele sitatet...
Hva er det forresten du tenker at det skal hjelpe mot? Har du noen symptoner, slapp og trøtt etc? Det er i såfall kun en blodprøve som kan si deg hva du eventuelt mangler, så å anbefale et tilskudd uten å vite det er helt bingo.

Merk forresten at for mye vitaminer kan være skadelig også, særlig fettløselige vitaminer da de akkumuleres i kroppen. Vitamin D som er nevnt over her er et eksempel på et fettløselig vitamin. Det skal vel noe til å overdose på vitaminer gjennom vanlig variert mat, men ved å gå amok med kosttilskudd er det fullt mulig.
Sist endret av entropi; 28. juli 2016 kl. 12:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Life extension og en del andre kosttilskudd har begynt med aktiv form at b-vitaminene, slik at de ikke må metaboliseres. Om du kjenner deg trøtt eller slapp så kan du prøve det ut.
Jeg er rimelig sikker på at kosttilskuddene fungerer. Da folk med mangler på ting begynner å ta kosttilskudd med gitt vitamin og en konsekvent ser en økning er det vel relativt trygt å anta at de fungerer. Er enig med Xasma over, lurer du på om du har mangler bør du ta en blodprøve hos legen. Først nå kan du begynne med kosttilskudd, eller kanskje bedre - å spise mat med mye av disse vitaminene. Husk at det kan jo være andre grunner til at du har mangel på ting enn at du ikke får nok av det i kosten. Er ikke nødvendigvis vitaminer heller. Du kan eksempelvis få jernmangel selv om du får i deg nok dersom du eksempelvis har C-vitamin mangel. Sånn sett er det jo greit å forhøre seg med en lege før man begynner å selvmedisinere.
Sitat av Picard Vis innlegg
Life extension og en del andre kosttilskudd har begynt med aktiv form at b-vitaminene, slik at de ikke må metaboliseres. Om du kjenner deg trøtt eller slapp så kan du prøve det ut.
Vis hele sitatet...
Nei. Om du kjenner deg trøtt og slapp, bør du finne ut hvorfor du føler deg trøtt og slapp. Måten å gjøre det er å gå til en lege og ta blodprøve. Ikke selvmedisinere deg for ting etter ting til du ser hva som virker. Ærlig talt.

Trøtthet og slapphet kan komme av en milliard forskjellige ting, blant annet ulike mangler, eller f eks stoffskiftesykdom, infeksjon, etc etc. Å stikke fingeren i lufta og tenke b-vitaminmangel fordi du er trøtt er helt idiotisk.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at kosttilskuddene fungerer. Da folk med mangler på ting begynner å ta kosttilskudd med gitt vitamin og en konsekvent ser en økning er det vel relativt trygt å anta at de fungerer.
Vis hele sitatet...
De fungerer for å øke nivåene av vitaminer, men de fungerer ikke for å gjøre deg friskere hvis det ikke er mangel på det aktuelle vitaminet som gjør deg dårlig. Eller hvis du ikke er dårlig. Det er ikke slik at jo mer vitaminer jo friskere blir du.

Det er også litt forskjell på hvor bra de fungerer. Har du f eks skikkelig jernmangel, slik at du blir slapp av det, er det vanligvis ikke så mye hjelp i et multivitaminprodukt med 25mg jern i. Da må man gå hardere til verks på akkurat det for å bygge opp lageret. Og gjerne ta det sammen med enkelte matvarer og unngå andre, for å øke opptak og hindre bivirkninger. Det er dette man har leger til.

PS: Vet at du ikke argumenterte mot det Relevant, måtte bare få presisere at jeg ikke mener at vitamintilskudd er alternativt kvakksalveri. Men måten man bruker det/promoterer det er ofte i den gata.
Sist endret av entropi; 28. juli 2016 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Picard Vis innlegg
Life extension og en del andre kosttilskudd har begynt med aktiv form at b-vitaminene, slik at de ikke må metaboliseres. Om du kjenner deg trøtt eller slapp så kan du prøve det ut.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at fosforylert B6, inkludert pyridoxal 5 fosfat (P5P), som er den aktive formen av B6-vitamin, ikke tas opp i cellene før det har blitt defosforylert av enzymer i tarmen. Når det passerer cellemembranen blir det så fosforylert igjen, og gjenopprettet til sin aktive form. Det er godt mulig jeg overser noe, men med dette som utgangspunkt så må man jo nesten spørre seg om hele greia bare er villedende markedsføring og et rent salgstriks.


Only dephosphorylated B6 vitamers can be transported into the cells (Coburn et al., 2003)
indicating that the bioavailability of intact pyridoxal 5’-phosphate upon oral intake would be
low. Removal of the phosphate group is a function of alkaline phosphatases, which are encoded
by at least four different genes producing tissue non specific, intestinal, placental and germ cell
alkaline phosphatases (van Hoof and De Broe, 1994). The tissue non-specific alkaline
phosphatase is the one predominantly involved in vitamin B6 metabolism and it is located
anchored to the ectoplasmic side of the plasma membrane.
Given that the bioavailability of pyridoxal 5’-phosphate requires hydrolysis of the phosphate
group before absorption through the intestinal layer may occur, one can conclude that the
bioavailability of vitamin B6 from pyridoxal 5’-phosphate will be lower than or at best similar
to the bioavailability of pyridoxine.
Vis hele sitatet...
http://www.efsa.europa.eu/sites/defa...al_op_en,0.pdf


B6 i mat finnes hovedsakelig i form av de fosforylerte formene, bundet til enzymer i maten. I tarmen vil disse defosforyleres av en alkalisk fosfatase, slik at PN, PM og PL frigjøres. Disse tas opp i tarmcellene ved passiv diffusjon.

Inne i tarmcellene fosforyleres vitaminet, og på den måten holdes det tilbake i disse cellene. For å sendes videre til leveren må molekylene igjen defosforyleres, slik at PN, PM og PL slippes ut i portåren. Denne mekanismen regulerer hvor mye vitamin som sendes til leveren.
Vis hele sitatet...
http://www.friskogfunksjonell.no/b6/
Sist endret av mentalmelt; 28. juli 2016 kl. 16:39. Grunn: leif
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er godt mulig jeg overser noe, men med dette som utgangspunkt så må man jo nesten spørre seg om hele greia bare er villedende markedsføring og et rent salgstriks.
Vis hele sitatet...
For min del ringte den bjella ved navnet Life Extension... men så er jo jeg en kjip kyniker.
Magnesium er ganske vanlig å ha mangel på i vestlig diett. Magnesium taes opp dårlig i tarm og den beste opptaksmetode er gjennom hud ved f.eks magnesiumspray.
Uvaksinert 👍
Sitat av Bearass Vis innlegg
Magnesium er ganske vanlig å ha mangel på i vestlig diett. Magnesium taes opp dårlig i tarm og den beste opptaksmetode er gjennom hud ved f.eks magnesiumspray.
Vis hele sitatet...
Det er derfor man må kjøpe rett magnesium, f.eks magnesium malate da den tas mye bedre opp.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Problemet er bare at fosforylert B6, inkludert pyridoxal 5 fosfat (P5P), som er den aktive formen av B6-vitamin, ikke tas opp i cellene før det har blitt defosforylert av enzymer i tarmen. Når det passerer cellemembranen blir det så fosforylert igjen, og gjenopprettet til sin aktive form. Det er godt mulig jeg overser noe, men med dette som utgangspunkt så må man jo nesten spørre seg om hele greia bare er villedende markedsføring og et rent salgstriks. [/url]

http://www.friskogfunksjonell.no/b6/
Vis hele sitatet...
Interessant. Om du finner ut noe mer om det gjerne send meg en pm.

Jeg driver og supplementerer med den aktive formen for B12 og B9 (folat). Jeg har påbevist mhtfr genet og har hatt generelt veldig lave B12 nivåer, som ikke gikk opp før jeg supplementerte med methyl-b12. En prøve med høyere verdier er selvfølgelig ikke nok til å etablere kausalitet.

Sitat av entropi Vis innlegg
Nei. Om du kjenner deg trøtt og slapp, bør du finne ut hvorfor du føler deg trøtt og slapp. Måten å gjøre det er å gå til en lege og ta blodprøve. Ikke selvmedisinere deg for ting etter ting til du ser hva som virker. Ærlig talt..
Vis hele sitatet...
Problemet er at legen sender deg på døra etter han har tatt standardprøvene.

En som ikke er meg hadde ekstremt høye homocystein verdier, "leaky gut", og var tafatt. Det var kun etter egen research og besøk på en privat klinikk (jeg vet, det er mye homopaeti og ikke-bevis-baserte greier som selges på slike klinikker også), men jeg tror ikke dette regnes som en av dem.

Jeg fant nettopp ut at jeg varr veldig (klinisk lav 0,4 hvor 0,9 er referanse, og ikke en gang optimalt) p[ jod. Det å være så lav på jod er ganske betydelig for en rekke funksjoner i kroppen, og livet mitt har.. uten å overdrive, forandret seg veldig mye etter jeg begynte å supplementere med en høyere dose jod sammen med selenium. Jeg har fått tilbake energi! Det å dra å trene er ikke lenger et ork, og mental energi og ytelse er også bedre. Føler meg ikke irritert hver gang jeg må gjøre noe som krever litt energi, fysisk eller mentalt.

I Norge får man kun brukt referanseverdi av slike tilskudd, men det er ikke en gang nok til å komme opp på nivåer igjen hvis man har vært lav lenge. Det er nok til å ungå alvorlig sykdom, men personlig, har jeg lyst til å fungere optimalt også. Effekten av å være lav på jod er så vidt jeg forstår IKKE alternativ medisin, det er veldig etablert skolemedisin med mye forskning bak. Det var en epidemi tidligere, men den er på vei tilbake av forskjellige grunner. Om du spiser lite jodtilsatt salt er du spesielt utsatt.

Og vet du hva? Fastlegen min sjekket meg aldri for det. Kanskje fordi det betyr å pisse i en bøtte i 24 timer og er mye jobb.

Jeg anbefaler deg å gjøre research. Prøve supplementer. Vær smart, prøv deg frem forsiktig. Om noe fungerer for deg, og det er et bærekraftig supplement, flott!

Jeg venter på svar fra 23andme, om hva slags gener jeg har, evt, hva som er forbundet, positivt og negativt, med genene mine. Det er også noe du kan utforske.Man må dessverre holde tunga rett i munn, og navigere seg gjennom mengden av kynisk profittbasert bullshit.

Man man må også ta ansvar for sin egen helse og, dessverre, ikke stole utelukkende på en fastlege om du føler noe ikke er optimalt.
Sist endret av Picard; 23. desember 2016 kl. 05:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Picard Vis innlegg

Man man må også ta ansvar for sin egen helse og, dessverre, ikke stole utelukkende på en fastlege om du føler noe ikke er optimalt.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i. Vil nå likevel si at første steg ved slapphet er å få tatt en full screening av de mest opplagte prøvene. Men ja, det lønner seg å drive litt research, av og til må man be om å få tatt spesifikke prøver. Noen leger avfeier lett sånne diffuse symptomer som trøtthet.

Men å slå seg løs i vitaminhylla på egenhånd er ikke så effektivt. Og tanken om at en i utgangspunktet frisk person blir enda friskere med vitamintilskudd er en utbredt misoppfatning.
Sist endret av entropi; 23. desember 2016 kl. 11:48.