Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6981
Skal vi som et tiltak i det grønne skiftet åpne opp for mer utbygging av vindmølleparker i Norge?

Jeg ønsker deres meninger om vindmølleparker.

Etterhvert har Norge også blitt et forurenset land. hvilke tiltak må til?

Selv mener jeg at vi ikke skal bruke store områder på å lage vindparker ettersom vi har andre ting å tenke på enn bare miljøet. Når det er sagt forurenser jo ikke Norge i nærheten av like mye som F.eks. Kina gjør!

Start en debatt!
Norge har et såpass kupert terreng at det skaper problemer med å plassere effektive vindmølleparker ihvertfall til lands.
Med tanke på alle vassdragene som er bygget ut og all energien som produseres (mer enn det Norge noen gang kunne forestille seg å bruke), så har vi allerede produsert "vår" del med grønn energi. Problmet med disse vindmølleparkene er at de utsette store deler fugleliv og skaper irritasjon for mange andre dyr avhengig av hvor de er plassert. Norge har såpass mange migrerende sjøfugl at man aldri ville få godkjent plassering av disse langs kysten, og andre storfugl krysser mye av fastlandet, noe som gjør det vanskelig også.

Men som sagt, vi produserer allerede store mengder grønn energi fra vassdragene, selv om det går ut over utseendet på vassdragenen (og av og til faunaen)... Jeg kunne sett for meg at solceller hadde vært veien å gå, eller bølge / tidevannskraft. Solcellene vil slite litt på vinteren avhengig av snøen, men bølger og tidevann har vi nok av i Norge
Sist endret av The Riddler; 7. april 2017 kl. 11:44.
Har mer tro på å oppgradere de gamle vannkraftverkene våres. Mange av de er gamle og har dårlig virkningsgrad, vi kan hente mange watt med å bruke ny teknologi for å hente ut 20% mer.
Sitat av påla Vis innlegg
Norge har et såpass kupert terreng at det skaper problemer med å plassere effektive vindmølleparker ihvertfall til lands.
Vis hele sitatet...
Er det din personlige mening eller har du noe dokumentasjon som bekrefter det du sier?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Paulius69 Vis innlegg
Etterhvert har Norge også blitt et forurenset land. hvilke tiltak må til?
Vis hele sitatet...
Kva forureining snakker vi om? Global oppvarming har lite eller ingenting med lokal forureining å gjere.
Sitat av Paulius69 Vis innlegg
Selv mener jeg at vi ikke skal bruke store områder på å lage vindparker ettersom vi har andre ting å tenke på enn bare miljøet. Når det er sagt forurenser jo ikke Norge i nærheten av like mye som F.eks. Kina gjør!
Vis hele sitatet...
Kva andre ting er viktigare enn global oppvarming? Det vil potensielt sende store folkemengder på flukt, få flyktningkrisa frå eit par år tilbake til å sjå ut som ein parantes, og endre matproduksjon globalt. Kva er det vi bør tenke på i staden for det?

At vi ikkje har like store utslepp som Kina har litt med at dei er ein milliard, og vi er fire millioner. Vi har høgare CO2-utslepp per snute enn det Kina har, utifrå det eg fann med tre minutter med googling. Det har antakeleg samanheng med at Kina er alt frå storby til landsbygd, og CO2-utslepp har tett samanheng med velstandsnivå. Viare så vil importen vi har tilsei at vi har store utslepp i t.d. Kina som følgje av produksjon av forbruksvarer.

Sitat av The Riddler Vis innlegg
Med tanke på alle vassdragene som er bygget ut og all energien som produseres (mer enn det Norge noen gang kunne forestille seg å bruke)
Vis hele sitatet...
Vi produserer 150TWh og bruker 130TWh. Det er på ingen måte meir enn vi nokon sinne kan forestille oss å bruke. Det er tvert imot relativt liten margin mellom produksjon og forbruk.
Sist endret av vidarlo; 7. april 2017 kl. 21:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi produserer 150TWh og bruker 130TWh. Det er på ingen måte meir enn vi nokon sinne kan forestille oss å bruke. Det er tvert imot relativt liten margin mellom produksjon og forbruk.
Vis hele sitatet...
Vi produserer fortsatt nok strøm til at leverandørene kan selge til utlandet, så ser ingen poeng å sette igang med vindmøller. Som nevnt så ville jeg i såfall satse på bølge / tidevann, eller forbedre nåværende vassdragverk om vi trenger mer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Vi produserer fortsatt nok strøm til at leverandørene kan selge til utlandet, så ser ingen poeng å sette igang med vindmøller. Som nevnt så ville jeg i såfall satse på bølge / tidevann, eller forbedre nåværende vassdragverk om vi trenger mer.
Vis hele sitatet...
Det gjer vi, men vasskraft har eit par eigenskaper som gjer den ekstra verdifull:
  • Den kan lagre massive mengder energi over relativt lange tidsrom
  • Den kan respondere kjapt på lastendringer

Vind har ingen av dei eigenskapane. Difor bør vi bruke vind når vi kan, og spare vasskraft til når vi må. I tillegg kan vi, i tilfeller der vi har overskot av energi, pumpe vatn tilbake i magasinet, og på den måten lagre energi. Pumpekraft er einaste grid-size lagringsløysinga som er tilgjengeleg per i dag.

Så kort sagt er det idiotisk av oss å bruke vasskraft på dei dagane der vind kan dekke behovet. Vasskrafta kan vi selje dyrt når det er vindstille. Det er ein meir eller mindre unik ressurs i Europa, og om vi posisjonerer oss kan det verte ein svært viktig del av det europeiske kraftnettet.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av påla Vis innlegg
Norge har et såpass kupert terreng at det skaper problemer med å plassere effektive vindmølleparker ihvertfall til lands.
Vis hele sitatet...
Feil-finnes mange flate nok og vindrike områder å ta av. Problemet er ofte grunneiere, lokalbefolkning,hytteeiere osv som protesterer.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har mer tro på å oppgradere de gamle vannkraftverkene våres. Mange av de er gamle og har dårlig virkningsgrad, vi kan hente mange watt med å bruke ny teknologi for å hente ut 20% mer.
Vis hele sitatet...
Helt enig, vannkraftverk er veien å gå.

Når det kommer til hvordan type forrurensing vi har i norge så er det man ser mest av støv forrurensning, ja faktisk støv. Dette opplever man som oftest i byer som har mye industri, som for eksempel narvik som har helsefarlige mengder med støv. Har også lest at dem har det problemet i andre byer i varierende grader men dette og forsøppling er norges 2 største forrurensnings problemer.

Og bygge vindmøller på fastlandet er egentlig ganske uakseptabelt. De få flate og ubebodde plassene som finnes i norge er nok planlagt til å bruke for å utvide befolkningskapasiteten når den tid kommer. Og som nevnt lengere opp så er jeg bra sikker på at dem ikke vil godkjenne å sette de i sjøen i noen som helst form for effektiv mengde.

Tiden for fossilt kraftværk er over, finnes sikkert noen her i verden men det er en døende måte å lage energi.

Så da står vi igjenn med en rekke grønne og flotte alternativer til å lage energi som er effektiv i varierende grad. Men hvem vet? Kansje vi finner en grønn og helt ufarlig måte å bruke atomkraft på i fremtiden? Eller kansje vannkraftværk og solcellepaneler er veien og gå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Når det kommer til hvordan type forrurensing vi har i norge så er det man ser mest av støv forrurensning, ja faktisk støv.
Vis hele sitatet...
Støv er ein type. Det er utelukkande eit lokalt problem. Du har andre ting, som CO2, som i svært liten grad er lokalt problem, men i svært stor grad er eit globalt problem.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Dette opplever man som oftest i byer som har mye industri, som for eksempel narvik som har helsefarlige mengder med støv.
Vis hele sitatet...
Eller i byer med biltrafikk. Det generer ikkje små mengder støv. Støv frå industrien er relativt mykje enklare å handtere, gjennom t.d. fukting av massane som avgir støv. Det er ikkje trivielt, men det er enklare.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Og bygge vindmøller på fastlandet er egentlig ganske uakseptabelt. De få flate og ubebodde plassene som finnes i norge er nok planlagt til å bruke for å utvide befolkningskapasiteten når den tid kommer.
Vis hele sitatet...
Eh.

For det første er det mykje jordbruksland. Det bør vi så klart ikkje ta i bruk til vindturbiner. Men du har fortsatt veldig store områder som ikkje er dyrkbare (for kort på fjell t.d.), som utmerka godt kan byggast vindturbiner på. Om du ser på eit kart over t.d. Nordhordaland så finn du store slike område.

Vi er så tynt befolka land at det er ikkje eit plausibelt behov for dei områda til befolkinga dei neste 50 åra. Og skulle behovet melde seg eg er det uproblematisk å demontere vindturbiner igjen.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Og som nevnt lengere opp så er jeg bra sikker på at dem ikke vil godkjenne å sette de i sjøen i noen som helst form for effektiv mengde.
Vis hele sitatet...
Kva baserer du det på? Offshore vindfarmer har begynt å dukke opp i komersiell skala i Europa.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Kansje vi finner en grønn og helt ufarlig måte å bruke atomkraft på i fremtiden? Eller kansje vannkraftværk og solcellepaneler er veien og gå?
Vis hele sitatet...
For å repetere det eg skreiv over: vasskrafta er den edlaste av dei fornybare. Den kan lagre massive energimengder, og den kan regulerast kjapt og væruavhengig. Det gjer at vi ikkje bør bruke den dei dagane andre fornybarkjelder kan dekke behovet.

Og når det kjem til kjernekraft så er det hinsides trygt allereie. Det er langt fleire som døyr av t.d. støvutslepp frå fossil energiproduksjon.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Støv er ein type. Det er utelukkande eit lokalt problem. Du har andre ting, som CO2, som i svært liten grad er lokalt problem, men i svært stor grad er eit globalt problem.
Vis hele sitatet...
Nå er det da hovedsakelig norge vi diskuterer.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eller i byer med biltrafikk. Det generer ikkje små mengder støv. Støv frå industrien er relativt mykje enklare å handtere, gjennom t.d. fukting av massane som avgir støv. Det er ikkje trivielt, men det er enklare.
Vis hele sitatet...
Narvik som lider av dette problemet mest her til lands mener dem sliter med å holde dette under kontroll pga store mengder jern malm som kommer gjennom byen, men det skal så sies at du har rett i det med biltrafikk ettersom det er selve grunnen til at støvet blir flyttet.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
du har fortsatt veldig store områder som ikkje er dyrkbare (for kort på fjell t.d.), som utmerka godt kan byggast vindturbiner på. Om du ser på eit kart over t.d. Nordhordaland så finn du store slike område.
Vis hele sitatet...
Antar da vell at der en dyrepopulasjon dær å?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi er så tynt befolka land at det er ikkje eit plausibelt behov for dei områda til befolkinga dei neste 50 åra. Og skulle behovet melde seg eg er det uproblematisk å demontere vindturbiner igjen.
Vis hele sitatet...
Har du fått med deg hvor mye større den norske befolkningen har blitt på 50 år? 50 år går veldig fort, bare se på hvor mye av de norske skogene som er igjenn den dag idag iforhold til hva det var for 30 år siden. Mesteparten av skogenene som har blitt rasert er blitt rasert for å bygge nye boliger, industri osv.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva baserer du det på? Offshore vindfarmer har begynt å dukke opp i komersiell skala i Europa.
Vis hele sitatet...
Igjenn, dette er norge vi snakker om, Men uansett. Om jeg ikke tar helt feil så er norge veldig opptatt avå ta vare på marine liver våres. Det er bevist at vindturbiner som står i havet forstyrrer/kan forstyrre marine liv til større grad. ( mulig jeg tar feil den dag idag men dette var casen for 10 år siden)


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og når det kjem til kjernekraft så er det hinsides trygt allereie. Det er langt fleire som døyr av t.d. støvutslepp frå fossil energiproduksjon.
Vis hele sitatet...
Nå snakket jeg om fremtiden og ingen vet hva den bringer så muligheten for stabile, trygge og ufarlige atomkraftverk er det.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er langt fleire som døyr av t.d. støvutslepp frå fossil energiproduksjon.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer.
Sist endret av xtyranthl; 8. april 2017 kl. 11:41. Grunn: Leste argumente feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Nå er det da hovedsakelig norge vi diskuterer.
Vis hele sitatet...
Men våre handlinger påverkar andre, og andre sine handlinger påverkar oss. Global oppvarming er nettopp global.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Narvik som lider av dette problemet mest her til lands mener dem sliter med å holde dette under kontroll pga store mengder jern malm som kommer gjennom byen, men det skal så sies at du har rett i det med biltrafikk ettersom det er selve grunnen til at støvet blir flyttet.
Vis hele sitatet...
Narvik har ikkje store problem med støv. Oslo, Bergen og Trondheim har store problem med svevestøv. I tillegg vert langt fleire eksponert der - Narvik er trass alt ein relativt liten by. Viare er ikkje problemet at vegtrafikken virvler opp støv. Problemet er at vegtrafikk skaper støv, både frå vegslittasje og frå forbrenningsmotorer. Men uansett har det veldig lite med vindturbiner å gjere.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Antar da vell at der en dyrepopulasjon dær å?
Vis hele sitatet...
Sikkert. Men det er ikkje snakk om villmark, det er snakk om allereie rimeleg tilgjengelege områder. Sjøfugl kan vere ei innvending, og eg veit for lite om det til å sjå om det er ei reell innvending eller ikkje. Uansett vil nyttegjering til andre føremål og gå utover dyrelivet.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Har du fått med deg hvor mye større den norske befolkningen har blitt på 50 år? 50 år går veldig fort, bare se på hvor mye av de norske skogene som er igjenn den dag idag iforhold til hva det var for 30 år siden. Mesteparten av skogenene som har blitt rasert er blitt rasert for å bygge nye boliger, industri osv.
Vis hele sitatet...
Ja. Men det har i stor grad skjedd gjennom fortetting, ikkje ved at vi har bygd millionbyer i skogane på Hedmarken.

Viare så er det meir skog i dag enn før. Det er fleire faktorer, men mindre bruk av utmarksbeite og meir urbanisering medvirker nok til at skogmassen er tredobla sidan 1925. I tillegg var det planting av skog på femti og sekttitalet. Påstanden om at mesteparten av skogane er rasert for industri og boliger er ingenting anna enn blank løgn. Igjen har ikkje eg registrert at vi har millionby i indre Hedmarken.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Igjenn, dette er norge vi snakker om, Men uansett. Om jeg ikke tar helt feil så er norge veldig opptatt avå ta vare på marine liver våres. Det er bevist at vindturbiner som står i havet forstyrrer/kan forstyrre marine liv til større grad. ( mulig jeg tar feil den dag idag men dette var casen for 10 år siden)
Vis hele sitatet...
Dokumentasjon takk.

På kva måte vil ein vindturbin der einaste delen som er under vatn er eit sålrøyr forstyrre marint liv? Og vi tillet jo t.d. oppdrettsanlegg og båttrafikk, som er uendeleg mykje meir interaksjon mot det marine miljøet enn ei stålsøyle har.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Nå snakket jeg om fremtiden og ingen vet hva den bringer så muligheten for stabile, trygge og ufarlige atomkraftverk er det.
Vis hele sitatet...
Energi vil aldri vere ufarleg, nettopp fordi det er energi. Har du ein stor nok transformator som går i lufta på grunn av kortslutning er det rimeleg spektakulære saker.

Men atomkraft er de facto ufarleg. Det er mange kvardagsrisikoer som ville bekymra meg langt meir enn å vere nabo til eit atomkraftverk.

Summa summarum så forstår eg ikkje heilt kor du vil. Mange av påstandane dine er underlege, og verkar relativt lite gjennomtenkte - som t.d. at mesteparten av skogane er raserte...
Jeg orker ikke ta for meg alle punktene som er blitt tatt opp her, men kan si at det aldri kommer til å bli vindmøller langs kysten i de områdene hvor det er mye sjøfugl og migrerende fugl - dette dekker store deler av norskekysten. Det samme problemet møter man også på fastlandet (ikke nødvendigvis i lavlandet, men der finnes det andre "problemer") hvor det er mye migrerende storfugl.

Faunaen er for viktig og det er for store verneverdige områder langs størsteparten av Norges kystområder til at de ville godkjent vindmøller. Derfor er det mer reelt med noe som er mindre inntrengende på naturen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Feil-finnes mange flate nok og vindrike områder å ta av. Problemet er ofte grunneiere, lokalbefolkning,hytteeiere osv som protesterer.
Vis hele sitatet...
Feil.

Det er pga det kuperte og krevende terrenget i norsk natur som er årsaken at det rett og slett ikke lønner seg.

Mange områder som egner seg for å sette opp møller, men det er som oftest på utilgjengelige områder på høyfjellet. Se for deg å transportere søyler på flere titalls meter i lengde og omkrets. Det skal også vedlikeholdes. I tillegg må det graves strømnett til befolkningen, noe som på de mest egnede steder for vindmøller, ikke er forsvarlig å sette i gang med. Danmark for eksempel er perfekt siden alt er helt flatt og tilgjengelig for store kjøretøy.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Paulius69 Vis innlegg
Selv mener jeg at vi ikke skal bruke store områder på å lage vindparker ettersom vi har andre ting å tenke på enn bare miljøet. Når det er sagt forurenser jo ikke Norge i nærheten av like mye som F.eks. Kina gjør!

Start en debatt!
Vis hele sitatet...
Oljen vi utvinner forursenser ganske mye.
Vi bygger vindmølleparker allerede og vi trenger det.

Hvorfor slåss mot en utvikling som sannsynligvis er nødvendig for at vi skal kunne fortsette å leve som v igjør i dag?
Sitat av Paulius69 Vis innlegg
Skal vi som et tiltak i det grønne skiftet åpne opp for mer utbygging av vindmølleparker i Norge?

Jeg ønsker deres meninger om vindmølleparker.

Etterhvert har Norge også blitt et forurenset land. hvilke tiltak må til?

Selv mener jeg at vi ikke skal bruke store områder på å lage vindparker ettersom vi har andre ting å tenke på enn bare miljøet. Når det er sagt forurenser jo ikke Norge i nærheten av like mye som F.eks. Kina gjør!

Start en debatt!
Vis hele sitatet...
Norge er ett av verdens rikeste land og ett av de som slipper ut mest CO2 per innbygger. Jeg mener at vi skal bidra ved å lede som ett eksempel. Hvis ikke vi kan ta oss råd til å bygge grønn energi, hvorfor skal andre fremvoksende land ta seg råd da?
ArbeidsledigProletar
Sitat av Kamma Vis innlegg
Feil.

Det er pga det kuperte og krevende terrenget i norsk natur som er årsaken at det rett og slett ikke lønner seg.

Mange områder som egner seg for å sette opp møller, men det er som oftest på utilgjengelige områder på høyfjellet. Se for deg å transportere søyler på flere titalls meter i lengde og omkrets. Det skal også vedlikeholdes. I tillegg må det graves strømnett til befolkningen, noe som på de mest egnede steder for vindmøller, ikke er forsvarlig å sette i gang med. Danmark for eksempel er perfekt siden alt er helt flatt og tilgjengelig for store kjøretøy.
Vis hele sitatet...
Gi deg.
Har vi ikke vind på kysten og i skjærgården?

VEDLIKEHOLD!? Klart det finnes vedlikehold av vindmøller, men er ikke som om man må fly opp helikoptre med utstyr for å vedlikeholde hverken innmaten eller det eksterne på vindmøller, for et ræl du lirer ut av deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kamma Vis innlegg
Feil.

Det er pga det kuperte og krevende terrenget i norsk natur som er årsaken at det rett og slett ikke lønner seg.
Vis hele sitatet...
Statkraft har 200MW installert effekt. Fosen Vind planlegg 1GW installert effekt. Dalbygda Kraftverk planlegg 42MW installert effekt.

Det ser ut til at banker, kraftselskap og andre investorer har andre vurderinger enn deg.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Gi deg.
Har vi ikke vind på kysten og i skjærgården?

VEDLIKEHOLD!? Klart det finnes vedlikehold av vindmøller, men er ikke som om man må fly opp helikoptre med utstyr for å vedlikeholde hverken innmaten eller det eksterne på vindmøller, for et ræl du lirer ut av deg.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Statkraft har 200MW installert effekt. Fosen Vind planlegg 1GW installert effekt. Dalbygda Kraftverk planlegg 42MW installert effekt.

Det ser ut til at banker, kraftselskap og andre investorer har andre vurderinger enn deg.
Vis hele sitatet...
Hadde ikke vært økonomisk forsvarlig uten subsidier. http://www.vindportalen.no/Vindporta...mi/Loennsomhet

Svaret mitt var uansett myntet mot vindmølleparker i innlandet og på fjellet - ikke på kysten og til havs.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 9. april 2017 kl. 01:41.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Kamma Vis innlegg
Hadde ikke vært økonomisk forsvarlig uten subsidier. http://www.vindportalen.no/Vindporta...mi/Loennsomhet

Svaret mitt var uansett myntet mot vindmølleparker i innlandet og på fjellet - ikke på kysten og til havs.
Vis hele sitatet...
Så. Argumentet ditt er at om det ikke er økonomisk lønnsomt uten subsidier, så bør vi ikke gjøre det? Punktum?
Legg ned all landbruk som ikke er på industriskala da.
Hvorfor gidde å prøve å gjøre noe miljøvennlig når vi bare kan drite i det og tjene PENGER!!!!! WOOOOOOOO!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kamma Vis innlegg
Hadde ikke vært økonomisk forsvarlig uten subsidier. http://www.vindportalen.no/Vindporta...mi/Loennsomhet

Svaret mitt var uansett myntet mot vindmølleparker i innlandet og på fjellet - ikke på kysten og til havs.
Vis hele sitatet...
Fossilt brennstoff er jo og subsidiert, t.d. gjennom skatteordningene for nordsjøen, og at svært store delar av kostnadane er eksternaliserte. Viare så er energi den typen vare vi aldri får for mykje av. Har vi overskot kan vi produsere aluminium eller silisium - eller lagre det i form av pumpekraft. Det er heller ingenting som tyder på at elektrisitetsbruken vil gå vesentleg ned - tvert imot vil den auke ettersom meir og meir vert elektrifisert.

Viare så har vi på 20 år gått frå relativt puslete turbiner til giganter på 8MW. 3-4MW ser ut til å vere sweet spot per i dag, men f.eks. 8MW er plausibelt i dag. Hugs at effekten skalerer med arealet, og det aukar med kvadratet av diameter på rotoren.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Vi produserer fortsatt nok strøm til at leverandørene kan selge til utlandet, så ser ingen poeng å sette igang med vindmøller. Som nevnt så ville jeg i såfall satse på bølge / tidevann, eller forbedre nåværende vassdragverk om vi trenger mer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en løsning på energibehovet for fremtiden, det er noe mer komplektst enn som så. Trikset med fornybar energi er å fordele det på flere løsninger til forksjellige tider på døgnet etter vær, klima osv osv og få det ut på nettet og slutte å tenke lokalt. Hele tråden her er gjennomsyret av at lille Norge skal klare seg selv. Det hører fortiden tid, allerede eksporter og importer vi strøm.

https://www.hafslund.no/strom/bedrif...aft__gwh_/2064
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Så. Argumentet ditt er at om det ikke er økonomisk lønnsomt uten subsidier, så bør vi ikke gjøre det? Punktum?
Legg ned all landbruk som ikke er på industriskala da.
Hvorfor gidde å prøve å gjøre noe miljøvennlig når vi bare kan drite i det og tjene PENGER!!!!! WOOOOOOOO!
Vis hele sitatet...
Hvorfor putte ord i munnen på meg? Har aldri sagt det du påstår her. Ta deg en bolle.

Jeg ga en forklaring på hvorfor det ikke er masse vindmølleparker over hele Norge i dag. Det er for kostbart.

Jeg har aldri sagt at ingen bør satse på det. For å si det enkelt; det er en grunn til at det er adskillig mer vannkraftverk enn vindkraftverk. :-)
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 9. april 2017 kl. 23:30.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er ikke en løsning på energibehovet for fremtiden, det er noe mer komplektst enn som så. Trikset med fornybar energi er å fordele det på flere løsninger til forksjellige tider på døgnet etter vær, klima osv osv og få det ut på nettet og slutte å tenke lokalt. Hele tråden her er gjennomsyret av at lille Norge skal klare seg selv. Det hører fortiden tid, allerede eksporter og importer vi strøm.
Vis hele sitatet...
Tror du skal lese gjennom de tidligere kommentarene mine hvor jeg never så og si alt du skriver om i den kommentaren. Solceller, bølgekraft, tidevann, vindmøller, vassdrag - alt er med på å skaffe fornybar energi (såklart) og alle er optimale i ulike forhold. Som jeg har nevnt tidligere så ja, Norge selger strøm til andre land. Vi selger dyr fornybar energi til utlandet og våre strømlevrandører kjøper billig kullkraft fra utlandet som selges til mange av kundene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å ta opp igjen litt av det eg nemde med pumpekraft: https://www.tu.no/artikler/europas-s...yskland/379785

50MWh og peakeffekt på 48MW er puslete. Vi kan lagre gigawatttimer i magasina våre, og vi kan levere gigawatt-ytelser ut på nettet på tredve sekunds varsel. Rett nok tar det antakeleg større plass enn batteriløysinga, men fjellmagasina våre er ikkje akkurat aktuelle tomteplasser.

Eg tipper rundturstapet vert rimeleg samanliknbare på ESS og vasskraftmagasin med pumping. Begge har visse tap. Men om vi kan redusere produksjonen av vasskraft i bytte mot import i gode perioder, så mistenkjer eg det er ekstremt gunstig...
Sist endret av Provo; 12. april 2017 kl. 05:55. Grunn: dp