Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3408
Lurte på om d finnes noe programmer til å flashe creditkort og lignende... Og om d går ann og få noe ut av d... f.eks koden.. hehe
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Koden ligger jo lagret hos banken, og ikke i kortet. Kortterminalen sjekker opp mot banken sin database at du har tastet riktig.
koden ligger på kortet!

bare tenk hvis automaten er koblet fra, så må du taste rett kode likevell, skjønner?

men den er kryptert
Der pappa jobber, så var det hans oppgave å fikse kort til folk før. For det meste adgangskort og sånn.Der må man jo også taste koder.
Så jeg sprang opp å spurte om koden lå på kortet, eller ikke.
Å han sa det at kodene var lagret i en database.
Han mente det også var slik på 99% av alle slags kort....
det stemmer nok med div adgangskort osv:

men det er jo flere ganger at feks en minibank ikke får tak i sentralen for og sjekke om du har disponibel saldo på kortet,o g da kan du ta ut så så mye uten dekning ikkesant!

og hvis den ikke får kontakt med banken får den vell ikke noe kontakt med noe database for og sjekke koden...
så koden på betalingskort ligger på kortet..

tenk deg en far amerika på ferie i norge og minibanken ikke har kontakt med sentralen og han skal ta ut penger , så må han taste rett kode for og få ut penger---- osv osv
*spørre fadern*

han sier de ligger i en database som ikke for mange har tilgang til ja.. hvis dette ikke bare er taushetsplikt-smør, så er det jo da umulig for mannen på gata å kjøpe en kortleser som drar ut koden.
har dog hørt mange historier om dette, men historier hører man vel om så mangt.

mannen sa at den måten som ble brukt oftest for å få fatt på noen sin kode var å pakke en sak inn i sprekken på kortleseren som tok koden når noen skulle bruke den.
koden er kryptert på kortet!

derfor må de brike andre triks for og få koden
fadern er banksjef i Nordlandsbanken, filial Mo i Rana, tror ærlig talt han har peiling.
hvis han ikke lyver litt for moro skyld, så er nok det jeg og sofa påstår rett...
prøv og gå til en minibank i feks et kjøpesenter (gikk på city nord i bodø for lenge siden)
og dra ut ledninga til modemet og ta ut penger med anna koda da?

eller i en minibank som ikke er tilkopla nettet ellerno
Flashe?? uhmm... du trenger en strekkode leser/skriver.. ca. 1000 synes jeg og huske at dem kostet... og 5 år siden.. har ikke peiling på hvor du får tak i det nå eller hvor mye dem koster...

Du kan jo kopiere kortet med en slik (kjøp bærbar sak som ikke krever datamaskin).. Så kan du jo prøve å skaffe koden på andre måter..

Scha
magnetkode skriver/leser
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg kan garantere deg med 100% at koden ikke står på kortet, det ville jo vært nesten litt latterlig. Koden ligger lagret hos banken din. Kortet inneholder kun informasjon om deg selv og kontoen din.
ond^sofa:

da kan du forklare 100% hvorfor du må taste rett kode hvis en minibank er offline?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Kan ikke komme på noe annet i farten enn at du har konto i den banken minibanken står i, og at den har kontakt med PIN databasen der. Eneste jeg kan tenke meg i farten. Usikkert.

Men det er en fact at det ikke ligger PIN lagret på kortet.
Your credit card typically uses only tracks one and two. Track three is a read/write track (that includes an encrypted PIN, country code, currency units, amount authorized),


så det så
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Og det der tror du på? Da kunne jo noen bare tatt en kopi av kortet, og forandret PIN-koden på kopien. Kan aldri tenke meg at det skulle være noe problem dersom man har utstyret og vet hvordan man gjør det. Og det er jo ikke spesielt sikkert.

så det så
Opprinnelig postet av ScoopeX
Your credit card typically uses only tracks one and two. Track three is a read/write track (that includes an encrypted PIN, country code, currency units, amount authorized)
Vis hele sitatet...
Kortet bruker ikke spor 3, *les hva du selv skriver!* Når man tar ut kontanter fra f.eks. en butikk når den er offline, kan du f.eks. overtrekke kontoen.
Uten PIN-kode, den må gå på VISA-delen.

btw, hvor skrev du ikke hva som kommer etter ...authorized),?
Står sikkert at den aldri blir brukt, men du er redd for å drite deg ut...
Sist endret av CoDEmASTeR; 27. november 2002 kl. 21:02.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Spor tre inneholder;

Felter som identifiserer kortet og kortholder
Formatkode, identifiserer korttype
Data om bank og datasentraltilknytning
Kontonummer eller kortnummer
Kortets versjonsnummer, brukes hvis det er flere kort på en konto
Utløpsdato
Døråpnerfelt
Felter for begrensning av bruk og kontroll av aktivitet
Servicekode, angir bruksområde
Startdato og lengde for periode
Valuta eksponent
Disponibelt beløp pr. periode
Gjenværende beløp i inneværende Periode
PIN forsøksteller
Sikkerhetsfelter
CSN, sikkerhetsverdi for verifikasjon av magnetstripen
Verdier relatert til PIN-verifikasjon

Når en kortholder har tastet inn en PIN-kode på en minibank eller et brukersted, skjer følgende:
* Den inntastede PIN krypteres (dvs. gjøres ugjenkjennelig for uvedkommende og dermed umulig å avlytte) og sendes til bankmiljø.
* I bankmiljø vil den krypterte PIN bli dekryptert inni et godkjent sikkerhetssystem.
* Inntastet PIN vil gå inn i en beregning
its the fact..

tror du ikke det finns noen der ute i verden som sikkert har klart og finne koden?

problemet er jo at det er kryptert på kortet, sikkert med en individuell krypteringskode for hvert kort ellernoe..

les selv da, på denne seriøse sida her da:
http://www.howstuffworks.com/question503.htm
Les...

Your credit card typically uses only tracks one and two. Track three is a read/write track (that includes an encrypted PIN, country code, currency units, amount authorized), but its usage is not standardized among banks.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Så lenge noen ting ikke følger BSK's standarer kan det ikke brukes i norge. Dette gjelder kort, terminaler, minibanker, hele hurven.
men den standarden brukes i norge/europa..

åssn tror du at når du feks går på en minibank og tar ut 1000 kroner,av de 9999,- grensa på kortet i uka/pr 3 dager, sp går du til en minibank som er offline for og overtrekke så står det max for uttak 8999,-
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
fra bsk.no
Kan den firesifrete PIN-koden leses ut av kortet?
Nei, kortholderens personlige kode er ikke skrevet i kortet. Det er ikke mulig å finne ut koden ved å lese magnetstripen.

Kan koden berrgnes ut fra kortet?
Data fra det enkelte kort inngår i beregning av koden. Disse dataene er imidlertid langt fra tilstrekkelige til å beregne koden ettersom de bare er en del av beregningsgrunnlaget sammen med andre data (nøkler) som bankene eier. Det er ikke mulig for noen å beregne kode ut fra stripeinnholdet i et kort.

Kan noen i bankene se koden min?
Nei, bankene har ikke kodene lagret i lesbar form.

Også den PIN-koden som du taster inn på en terminal eller en minibank, vil være kryptert hele veien fra tastaturet og inn til sikkerhetsmodulen i banken slik at koden ikke vil være synlig for mennesker.
Vis hele sitatet...
Da er ikke den offline!

ffs altså.. Du må jo fatte det! Du har jo postet selv:

Your credit card typically uses >>>only<<< tracks one and two.

Herregud ass
Sist endret av CoDEmASTeR; 27. november 2002 kl. 21:16.
codemaster: gjør jo seff det da

les selv hva du skriver da Your credit card typically uses >>>only<<< tracks one and two


et betalings kort kan ikke sammenlignes med et credit card alla amex etc, som nok beskrives på howstuffworks sida..

et slikt kort (som er utbredt i usa feks) har ikke noen pin kode, kun signatur.

vi snakker om betalingskort i norge..

uansett ser at jeg ifølge bsk.no tar nesten helt feil da de sier at man ikke finner koden på kortet, men at deler av kortets data brukes til og beregne koden!

da må det ligge noe i spor 3 på de kortene.
dama har sparebank 1 kort og hun kan skifte pin kode i sparebank1 minibankene, og track 1 og 2 kan ikke endres ellerno.
hvis da noe i kortet brukes til og beregne pin kode må jo det endres når man bytter pin kode??


kan jo hende at bsk ikke vil si at,ja pin koden er kryptert på kortet?


ps: er ikke noen fjortiss som bare vil diskutere så , hvis du ikke har sakligt og komme så donth bother.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er i felt tre det ligger informasjon som PIN koden bergnes utifra, men felt tre er også skrivbart.

Eh? Kan endre PIN kode i minibanken?
ja, endre pin kode.. bare og stikke i kortet, taste pin,velge andre funksjoner og velge endre kode, taster ny kode 2 ganger, så har man skifta pin kode..
Jepp, koden kan endres i minibanken. Ingenting på kortet blir forandra tho
ok da endres ikke noe på kortet da.

nå er ikke jeg noen krypterings expert akkurat, kanskje en her kan svare på det da:

hvis Data fra det enkelte kort inngår i beregning av koden, hvordan kan den samme dataen brukes til og beregne den nye koden?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Det er i felt tre det ligger informasjon som PIN koden bergnes utifra, men felt tre er også skrivbart.
Vis hele sitatet...
Er dette at man kan skifte koden i minabanken nytt eller? har aldri lagt merke til det før..
vet at det gå med sparebank 1 nord norge..

vet ikke om andre..
Jeg klarte det første gang jeg skifta kode, for ca. 3 år siden
edit: Sparebanken Sør
Sist endret av CoDEmASTeR; 27. november 2002 kl. 22:49.
gjensidige nord, sjøl om jeg ikke bruker det lengre.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Opprinnelig postet av ScoopeX
hvis Data fra det enkelte kort inngår i beregning av koden, hvordan kan den samme dataen brukes til og beregne den nye koden?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis fordi de dataene som er lagret i banken blir endret. Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg?
Okey mange gode svar her... Men har prøvd nå og putte korte i kortleseren/brenner men programmet jeg bruker klarte ikke og lese kortet. Kan dere anbefale noen programmer som funker bra!
hvilken leser/skriver er det du har da?
har en av de første som kom ut.... 3 år gammel
Da jeg gikk på Elektronikk VK1, så fortalte læreren min, at han hadde havnet sammen med et elektro geni på gruppa si, og han hadde kjøpt seg en 386 pc og noen komponenter, loddet inoen chiper han hadde programert... Laget seg en parabol tallerken, som var liten, laget seg også et lite dataprogram. Testet på læreren min sitt bank kort, mens han rettet tallerken-tingen mot han, startet programmet sitt.. Læreren tastet bank-koden, så kom det på data skjermen... Jeg synes iallefall det var kult
hehe, hørtes bra ut...med en sån sak kunne man ha gjort bra masse atige ting
Her finner dere utstyr hvis dere skulle være interesert i å prøve dere...

http://www.makinterface.de/index_e.php3

se under Other TTL Devices