Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3246
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadj/cannabis= Mary Jane? Lenge siden jeg har da men. Marijuana ?

MDMA= Ecstasy, Molly, Emma. Hvorfor de navnene?

Så btw en film for en stund siden, hvor en kom med dop på fest. En hel koffert med forskjellig. «Søsteren Lily». Søsteren til MDMA, hva er det?

Kokain= cola...

Amfetamin, hvorfor kalles det Speed? Og pepper?

Speed fordi tiden går fort? Men hvorfor pepper?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Emma og molly er lettere å si enn Emm-de-emm-a. Lily kan være LSD. Cola har færre stavelser enn kokain. Man blir speeda av amfetamin, og det svir som pepper i nesa (?).
Street terms er veldig kult i miljøet vettu. I min krets blir du utstøtt hvis du sier Tetrahydrocannabinol istedet for j. Da er man nørd. Det er ikke kult å være nørd.

Neida.
Joda.

Men som Mekkelek skriver, så er slang mye lettere for de aller fleste å forholde seg til enn hva stoffet egentlig heter. Emma er lettere å uttale enn 3,4-metylendioksymetamfetamin.
Kallenavn på narkotika tror jeg man har mest for at tilfeldige folk i nærheten ikke skal forstå hva man snakker om. Jeg tror også det er med på å ufarliggjøre det for unge/nye brukere, det demper deres angst rundt det å bruke ulovlige rusmidler. Det er på en måte mindre skummelt å fyre en bønne enn å røyke cannabis, mindre farlig å snorte litt pepper enn å innsufflere metamfetamin, greiere å skyte dop enn å injisere heroin...

Kola er en fornorskning av coke, som peker på det at Coca Cola når det først kom på markedet faktisk inneholdt kokain (coca=kokain, cola=kolabønner, det som sammen ned karamell gir all colabrus sin spesielle smak).

Emma (norsk) Molly (internasjonalt), er nok bare er en forkortelse. Og i form av et navn for at ikke alle skal forstå hva man snakker om, sånn som Mary Jane for marijuana.

Marijuana er vel rett og slett bare det offisielle navnet på cannabisblomsten, den delen av cannabisplanten man røyker? Vet ikke hvor det kommer fra. Også hvorfor hasj kalles bønne har jeg aldri heller helt forstått? Kanskje en bit hasj på størrelse med en bønne var en passelig dose, back in the day?

Pepper for amfetamin har jeg alltid tenkt er fordi det gir deg masse pepp, det pepper deg opp: jeg vil ha litt pepper. Speed er vel omtrent det samme, bare på engelsk. "Amphetamines make you go fast. It gives you speed."

Lily har jeg aldri hørt om. Lucy er vel et kallenavn for LSD, peker på sangen av Beatles: Lucy in the Sky with Diamonds (Lennon sa forøvrig at den sangen IKKE handlet om LSD, den refererte bare til noe datteren hans snakket om).
Er det noen andre navn du (TS (Eller noen andre, forøvrig)) lurer på eller vil snakke om? (Jeg har en liten greie for etymylogi...og rus...)
Anonym bruker
"Bekymret Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med å prøve å lage en samletråd her med forslag til opphav for alle mulige kallenavn på dop..??
Tjall, for eks ?
Mekke makka..??
Noen som vet opphavet til "Gallar" for hasj?
I min omkrets blir hvertfall amfetamin kalt for joggesko/være på joggetur da beina har en tendens til å løpe løpsk.

Men hører så utrolig mye kallenavn og dette tror jeg ikke kommer ann på sted men forskjellige grupperinger.

Noen henter nok ut enkelte begrep fra statene.

Ta for eks molly, her til lands kaller vi alt for emma. Selv de som har tatt x sier ofte emma fordi det er det folk forbinder med x

Fra statene og england så betyr molly «knust pulver, gjerne 25% mdma og resten fyllstoffer eller 100% rc»
Noe som er grunnen til at amfetamin kalles pepper, er vist at i pepperkorn er det safroler eller isosafroler, husker ikke hvilken, som kan brukes til å lage amfetamin...
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mary Jane er åpenbart fra marijuana.
Speed fordi man blir speeda/gira.
Horse/Hest fordi H for heroin.
Coke forkortelse av kokain.

Andre begreper som tjall, fjoner, joner, jonas er vel forsøk på sjargong kun de med kjennskap til hasj forstår.

Kjenner ikke til noen kallenavn for forskjellige piller utenom forkortelse av navnet pillene heter. Har noen interne kamufleringsord med venner for enkelte piller men kan ikke huske å ha hørt noen "offentlige" kallenavn på folkemunne.

"Opp" eller "fart" brukes om amfetamin og kokain som man man får opp energien på. Ned eller minus brukes på beroligende piller og opiater som får en "ned" i energinivå.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Emma lettere å si enn mdma og kan også kamufleres som "skal ut med Emma og gjengen i helga, skal du være med?" for at folk rundt, foreldre, kolleger, streitinger ikke skal skjønne hva det gjelder.

Ikke hørt noen bruke emma om extacy men hørt happypill, stjerneskudd, bombe og X om extacy.
Anonym bruker
"Pensjonert Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det hovedsaklig er to grunner til kallenavnene. Den første er nok at folk forsøker å tone ned og kamuflere det de driver med. Som med cola. Cola er jo relativt ufarlig og om noen utenforstående hører deg foreslå cola så tenker de kanskje drikken fremfor nose candy? Den andre grunnen er nok bare at kjært barn har mange navn. Når mange bruker en greie så vil du få mange kallenavn. Og det er jo ganske mange lokale variasjoner på forskjellige narkotiske stoffer. Ble en gang fortalt at det med navn var for at de som selger lett skulle skjønne om det var reelle kunder evt. sivilsnut som forsøkte å kjøpe, men det tror jeg egentlig lite på. Langere flest står jo ikke på gata og selger til randoms. De fleste selger jo bekjente, og venners venner eller til folk med "referanser".
Noen piller er feks
Kryssere er rivotril 2mg fordi det er et kryss på baksiden
Xanax 2mg kalles bikkjebejn fordi de ser ut som det. Ryppere/Hyppere er forkortelse for Rohypnol, blå er blåvalium, Soma for somadril PF for pinex/paralgin forte, dolc/dolker for dolcontin, moffe for morfin.
Braj = hasj
Piff = amf
Brus = kokain
Mollings = mdma
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Horse/Hest fordi H for heroin.
Vis hele sitatet...
det kommer nok opprinling fra ordet Hoarse og ikke horse/hest da alle som har vært litt utpå vet at man får en ekstremt hes stemme av noen opioder. Så har det nok utviklet seg til et kodeordet horse deretter blitt en allmennord.
Sist endret av storetårn; 8. juli 2020 kl. 10:09.