Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2881
Hei.

Jeg skal begynne med kjøretimer til moped på fredag og lurer på om nioen her vet hvor lang tid det tar.

jeg har fått høre noe om at det er 14 timer delt på 2 eller 3 dager der timene er på 45 min(?), så må man ta teoriprøven hos statens vegvesen.
Stemmer dette?

Fortalte det nemlig til pappa da en kompiss av meg sa det fordi han bare mangler teoriprøven og han har bare hatt kjøretimer i 2 dager.

noen som hjelpe meg?

Så lurte jeg på hvordan reglene for øvelses kjøring på moped er. Jeg vet at man har lov til å øvelseskjøre med moped når man er 15 år og har bestått det trafikale grunnkurset, men så var det dette med tungsykkel bak osv, noen som vet hvordan dette fungerer? Kan jeg øvelseskjøre med moped hvis pappa f.eks kjører bil bak eller foran eller må han ha mc? Er det lov på offentlig vei, eller bare på lukket område og parkeringsplasser osv.?


Takk for alle svar, håper ikke pappa har rett.
Du kan øvelseskjøre med bil/mc foran og/eller bak så lenge dere på en eller måte får kommunisert via tlf, walki-talkie, etc..
Sitat av daskelask Vis innlegg
Hei.

Jeg skal begynne med kjøretimer til moped på fredag og lurer på om nioen her vet hvor lang tid det tar.

jeg har fått høre noe om at det er 14 timer delt på 2 eller 3 dager der timene er på 45 min(?), så må man ta teoriprøven hos statens vegvesen.
Stemmer dette?

Fortalte det nemlig til pappa da en kompiss av meg sa det fordi han bare mangler teoriprøven og han har bare hatt kjøretimer i 2 dager.

noen som hjelpe meg?

Så lurte jeg på hvordan reglene for øvelses kjøring på moped er. Jeg vet at man har lov til å øvelseskjøre med moped når man er 15 år og har bestått det trafikale grunnkurset, men så var det dette med tungsykkel bak osv, noen som vet hvordan dette fungerer? Kan jeg øvelseskjøre med moped hvis pappa f.eks kjører bil bak eller foran eller må han ha mc? Er det lov på offentlig vei, eller bare på lukket område og parkeringsplasser osv.?


Takk for alle svar, håper ikke pappa har rett.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på dette, men;

For å øvelseskjøre må en på MC kjøre bak, begge må ha på seg refleksvest med "L" bakpå, og dere må snakke med hverandre gjennom hele turen (radio, mobil?)..

Ang kjøretimene, så hadde jeg sikkert ikke mer enn 6-9 timer fordelt på 2 dager, dette er vell forskjellig fra trafikkskole til trafikkskole.. Tok selv lappen for et par mnd siden.

For å ta teoriprøven, må du ha skrevet søknad til politiet/vegvesenet (www.vegvesen.no). Når denne er bekreftet, noe som tar 0-14 dager, så kan du gå til vegvesenet. Du må ha med deg ID, å du må ha dokumentasjon på at du har gjennomført trafikalt GK og kjøretimene (dette får du hos trafikkskolen)

Litt rotete, men håper du skjønner.
Det varierer ofte fra skole til skole om hvor mange timer det skal være om gangen. Teoriprøven må du ta hos vegvesenet. Tror ikke det er lov å øvelsekjøre moped med bil bak lenger, på lukket området kan du øvelsekjøre under oppsyn.

Hvis jeg ikke er helt ute på bærtur nå..

Her står det meste: http://www.vegvesen.no/Forerkort/For.../Ovingskjoring
Sist endret av STAbana; 22. september 2009 kl. 22:46.
ok, takk
men det viktigste er egentlig dette med kjøretimene, fordi jeg begynner på fredag å pappa nekta å tro på at kompissen min gjennomførte de 14 kjøretimene på 2 dager.

Men når jeg tenker meg om var jo det trafikale grunnkurset på 17 timer delt opp på 4 dager og det begynte 5 og sluttet kvart på 8 og siste gang halv 9, så det er jo mulig fordi jeg begynner med kjøretimene på fredag kl. 3 så hvis det da vare til 8 eller noe må jo dette være mulig? jeg vil bare bevise til pappa at tingene er liksom ikke det samme nå som det var for 30 år siden.

Søknad om førerkort har jeg tror jeg, fylte ut et sånt kjema på trafikaltgrunnkurs så fikk jeg et brev i posten fra statensvegvesen hvor det stod noe om hva jeg måtte ha osv. og hva teoriprøven kostet. Samme med bil, er dette det søknaden som jeg da har fått godkjent?
Sist endret av daskelask; 22. september 2009 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av daskelask Vis innlegg
ok, takk
men det viktigste er egentlig dette med kjøretimene, fordi jeg begynner på fredag å pappa nekta å tro på at kompissen min gjennomførte de 14 kjøretimene på 2 dager.

Men når jeg tenker meg om var jo det trafikale grunnkurset på 17 timer delt opp på 4 dager og det begynte 5 og sluttet kvart på 8 og siste gang halv 9, så det er jo mulig fordi jeg begynner med kjøretimene på fredag kl. 3 så hvis det da vare til 8 eller noe må jo dette være mulig? jeg vil bare bevise til pappa at tingene er liksom ikke det samme nå som det var for 30 år siden.
Vis hele sitatet...
Det er vertfall ikke det samme som det var for 30 år siden, da kunne man jo kjøre moped så lenge man var over 16? Eller ta trafikalt GK å få mopedførerbevis med en gang du er ferdig (afaik).

Som sagt, timene varierer fra trafikkskole til trafikkskole, men det er vell obligatorisk med 14 timer.. Ingen kan skjekke det uansett, for trafikkskolen dokumenterer bare at du har lært de tingene du trenger å lære, ikke hvor mange timer osv du har kjørt.

Når jeg kjørte "opp", begynte jeg fredag 15-19, lørdag 12-1700, søndag 12-13 (teori) eller noe i den duren.

Vil tro det er den søknaden ja Men du kan jo prøve å søke på nettet, så finner du fort ut om du har søkt før eller ikke.
Sist endret av skogland; 22. september 2009 kl. 22:51.
oki takk skogland det ver vel ikke akkurat 30 år siden da, men 17 år siden elns siden pappa måtte ta mopedlappen, han sier noe piss om at han var første genrasjon som måtte ta det elns. Men ja, det var søknaden og nå har jeg fått overbevist han om det er mulig så jeg vant, takk for hjelpen alle sammen, og spess skogland

Angående moped å kjøring, når jeg har fått lappen er det da lov å høre musikk på f.eks det ene øret så jeg får hørt, men samtidig kan konse på veien og høre hva som skjer rundt meg?
Sist endret av daskelask; 23. september 2009 kl. 22:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.