Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 5535
Onsdag morgen ble en verditransportsentral i Väberga utenfor Stockholm ranet. Ranerne kom med helikopter, sprengte seg gjennom taket og heiste opp sekker med penger.

Svensk politi kunne ikke ta opp jakten på ranerne med politihelikopteret. Det var nemlig ødelagt av en sprengladning - noe som tyder på at ranet var meget organisert.

Kriminalprofessor Leif GW Persson sier at det kan ha vært én milliard kroner i depotet, og at ranerne må ha hatt medhjelpere på innsiden.



Jeg tror dette kan være nordens mest spektakulære ran noensine.
Jeg har en god følelse på at de slipper unna med dette, men jeg håper de blir tatt så vi får høre mye mer om ranet. Mulighetene for at de blir tatt, er i mine øyne veldig liten.

Dette er en helt ny ransmetode enn hva vi tidligere er vandt til i Norden, og ettersom denne saken blir minst like oppblåst om "Nokasranet", tror jeg at dette kun er starten på mange like og ulike ran i de nærmeste årene.

Metodene ranerene bruker nå tildags blir bare mer og mer komplisert og fancy.
Jeg tror at grunnen til dette er at flere og flere intellektuelle (LES: personer som tenker og analyserer mulighetene og ransmetodene før de utfører ranet.) personer tar steget inn i ransmiljøene og evt. starter sine egne "grupper" uten personer som har vært mye borti lignendes saker, men samtidig har bred erfaring innenfor våpen, helikopterflyging o.l.

Hva tror dere om saken? Jeg håper det er flere personer som er interessert i dette, og jeg håper at mange kommer med sine teorier om hvordan dette har skjedd, hvordan planleggingen foregikk, hvor mange som var med og ikke minst: Blir de tatt?

Informasjon om saken:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=590176
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=590147
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=590130
http://www.dagbladet.no/2009/09/23/n...ranet/8262865/
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2714001.ece
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2713463.ece
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5839585.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5841868.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5839301.ab
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...icle5846038.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...-mot-vardedepa
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/eu...ist/index.html



Videoer:
Her flyr ranerene bort
Her landet ranshelikopteret
Her snakker et vitne om selve ranet


Tråden oppdateres når det kommer frem ny informasjon!
Sist endret av Trakt0r; 23. september 2009 kl. 23:06.
Jeg er helt facinert! Det er noe med bankran jeg digger. Håper egentlig ikke de blir tatt ( ;o )

Nokas-ranet var også noe jeg digget, eneste som jeg mislikte der var at en politi ble skutt å drept.
Sitat av skogland Vis innlegg
Jeg er helt facinert! Det er noe med bankran jeg digger. Håper egentlig ikke de blir tatt ( ;o )

Nokas-ranet var også noe jeg digget, eneste som jeg mislikte der var at en politi ble skutt å drept.
Vis hele sitatet...
Jeg håper de blir tatt, men dette er kun fordi jeg ønsker å få vite hele historien om ranet. - Jeg heier på ranerene i denne situasjonen, men jeg sikler etter informasjon!

Kanskje kommer ranets hovedhjerne ut med en bok?
Eller kanskje vedkommende gjør som toska?
Om det er av interesse, så inneholder denne linken veldig mye av sannheten bak Nokasranet, og teksten er skrevet av Toska selv: http://www.hissig.com/david-toska-dagbok/
Sist endret av Trakt0r; 23. september 2009 kl. 23:10.
Genialt, håper heller ikke de blir tatt. Blir morro å følge med videre.
Sitat av skogland Vis innlegg
Jeg er helt facinert!

Nokas-ranet var også noe jeg digget, eneste som jeg mislikte der var at en politi ble skutt å drept.
Vis hele sitatet...
Derfor skal du ikke være fascinert av noe slik. Ran av en slik dimensjon og profesjonelle utføring, tror du ikke de hadde tydd til våpen hvis noen noen skulle komme i veien for dem, sivile eller politi? Det tror nå jeg.
Det virker som om personene bak dette ranet har sett alt for mye på actionfilmer, kanskje spesielt Ocean's 11, 12 og 13 :P En av de må ha sett på filmen og tenkt; "det der kan jeg også mekke". Og det gjorde de sannelig også..

Digger detaljen med å skrive "bombe" på en koffert og legge den i det eneste helikopteret politiet kunne bruke, dette førte jo selvfølgelig til at politiet måtte bruke lang tid på å tilkalle bombeeksperter; nok tid for ranerne til å komme seg langt på vei.

En sånn spektakulær gjennomføring uten personskader og/eller drap, synes jeg er sinnsykt morsomt å se på, og jeg vil si det er mye bedre å se på dette, en den kjipe og dystre nyhetssendingen som pleier å komme.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Derfor skal du ikke være fascinert av noe slik. Ran av en slik dimensjon og profesjonelle utføring, tror du ikke de hadde tydd til våpen hvis noen noen skulle komme i veien for dem, sivile eller politi? Det tror nå jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de hadde tydd til våpen, men dette stopper ikke min interesse av saken. Saken hadde faktisk blitt mer spennende å følge med på om den hadde resultert i drap. Politiet hadde blitt ivrigere på å ta ranerene, og media hadde blåst opp saken mer. Noe som igjen resulterer i at tørsten min på informasjon om ranet blir mer slukket.

Men nå er ikke det dette som er situasjonen, for ranerene i dette tilfellet var utrolig smarte og utførte jobben meget profesjonelt. (Foreløpig har det ikke kommet frem noen feil i media, så jeg står på dette til det motsatte er bevist)
Sist endret av Trakt0r; 23. september 2009 kl. 23:18.
Sitat av Trakt0r Vis innlegg
Jeg håper de blir tatt, men dette er kun fordi jeg ønsker å få vite hele historien om ranet. - Jeg heier på ranerene i denne situasjonen, men jeg sikler etter informasjon!

Kanskje kommer ranets hovedhjerne ut med en bok?
Eller kanskje vedkommende gjør som toska?
Om det er av interesse, så inneholder denne linken veldig mye av sannheten bak Nokasranet, og teksten er skrevet av Toska selv: http://www.hissig.com/david-toska-dagbok/
Vis hele sitatet...
Har lest hele flerre ganger, bare for å se om jeg ikke fikk med meg noe! Å er egentlig enig, vil vite alt! Planlegging, utførelse, når de stakk av osv

Sitat av Butchern Vis innlegg
Derfor skal du ikke være fascinert av noe slik. Ran av en slik dimensjon og profesjonelle utføring, tror du ikke de hadde tydd til våpen hvis noen noen skulle komme i veien for dem, sivile eller politi? Det tror nå jeg.
Vis hele sitatet...
Så lenge de ikke skadet noen er jeg på deres lag.
Sist endret av skogland; 23. september 2009 kl. 23:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av skogland Vis innlegg
Har lest hele flerre ganger, bare for å se om jeg ikke fikk med meg noe! Å er egentlig enig, vil vite alt! Planlegging, utførelse, når de stakk av osv
Vis hele sitatet...
Bra det er noen som er like fascinert over dette.
Om du har andre ting jeg kanskje ikke har sett, så må jeg be om at du slenger over link(er)!
Sitat av Trakt0r Vis innlegg
Bra det er noen som er like fascinert over dette.
Om du har andre ting jeg kanskje ikke har sett, så må jeg be om at du slenger over link(er)!
Vis hele sitatet...
Har egentlig ikke det, utenom et par filmen som The Bank Job, The Italian Job, alle Ocean (11, 12, 13). Tror det kommer en film om Nokas-ranet om ikke så lenge heller? Kan noen hjelpe meg der?
Sitat av skogland Vis innlegg
Har egentlig ikke det, utenom et par filmen som The Bank Job, The Italian Job, alle Ocean (11, 12, 13). Tror det kommer en film om Nokas-ranet om ikke så lenge heller? Kan noen hjelpe meg der?
Vis hele sitatet...
Har sett de fleste ransfilmer!
Den kommende filmen om Nokas-ranet: http://www.imdb.com/title/tt1337366/
Syns dette er ganske stilig, med tanke på hvor elegant gjennomført det er. Kan sammenlignes med de beste kommandostyrker i verden (les: Israel, f.eks.). Har på følelsen av at de blir tatt dog.
Tenk på dette: Noen må ha flydd helikopteret. Vedkommende må enten ha militær bakgrunn eller ha tatt et kurs i helikopterflygning, i begge tilfeller er personen registrert et eller annet sted. Personen må kunne fly denne typen helikopter. Disse enkle fakta burde gjøre jobben en god del lettere for onkel, og gi dem en "god" start. For ranernes skyld håper jeg selvfølgelig ikke de blir tatt, men vil jo også vite mest mulig om ranet...

Alt i alt et vakkert stykke ran, hvis man kan kalle det det
Hva faen skjer med å "heie" på ranerne? Har dere ingen forståelse for at dette er snakk om relle verdier for andre mennesker? Dere synes at det er gøy at vi begynner å få organiserte ransmiljøer i norden, sånn at dere har noe spennende å kose dere med på nyhetene? Lurer på om det er like gøy den dagen deres arbeidsplass eller deres verdier blir utsatt for et grovt ran. Makan til snørrunger..
Sist endret av mentalmelt; 23. september 2009 kl. 23:36.
Sitat av handstyle Vis innlegg
Syns dette er ganske stilig, med tanke på hvor elegant gjennomført det er. Kan sammenlignes med de beste kommandostyrker i verden (les: Israel, f.eks.). Har på følelsen av at de blir tatt dog.
Tenk på dette: Noen må ha flydd helikopteret. Vedkommende må enten ha militær bakgrunn eller ha tatt et kurs i helikopterflygning, i begge tilfeller er personen registrert et eller annet sted. Personen må kunne fly denne typen helikopter. Disse enkle fakta burde gjøre jobben en god del lettere for onkel, og gi dem en "god" start. For ranernes skyld håper jeg selvfølgelig ikke de blir tatt, men vil jo også vite mest mulig om ranet...

Alt i alt et vakkert stykke ran, hvis man kan kalle det det
Vis hele sitatet...
Det er et hundretalls personer i sverige som kan ha flydd helikopteret på denne måten, men dette vil ikke si at politiet finner ut hvem av de som har deltatt på ranet.

Politiet er heller ikke i besittelse av informasjon om hvilken nasjon ranerene er fra.

Om de på en eller annen måte skulle finne ut at det var en svenske bak spaken, hvordan skal de finne ut hvem det var? Sjansene for at ranerene valgte en person med kriminelt rulleblad til å utføre denne jobben er veldig liten.
Dere tenker ikke på de livredde ansatte som var innestengt i bygningen i over tre timer pga. faren for flere eksplosiver? Sikkert kjempekult for dem. Faenmeg rått as.
Haha, dette er slikt jeg trodde bare hendte på film!
Sitat av Trakt0r Vis innlegg
Har sett de fleste ransfilmer!
Den kommende filmen om Nokas-ranet: http://www.imdb.com/title/tt1337366/
Vis hele sitatet...
filmingen begynner på domkirkeplassen i stavanger (der nokas lå) i november.

/offtopic
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva faen skjer med å "heie" på ranerne? Har dere ingen forståelse for at dette er snakk om relle verdier for andre mennesker? Dere synes at det er gøy at vi begynner å få organiserte ransmiljøer i norden, sånn at dere har noe spennende å kose dere med på nyhetene? Lurer på om det er like gøy den dagen deres arbeidsplass eller deres verdier blir utsatt for et grovt ran. Makan til snørrunger..
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men synes måten dette blir gjennomført på er så orginal i forhold til at det foregår i virkeligheten.
Vil nesten si det er for spektakulært til at folk oppfatter det som negativt, og at man derfor vil overse fakta om at de gjør noe kriminelt.

Jeg vil ikke si jeg "heier" på de, men at jeg oppfatter det som underholdning skal jeg ikke skyve under en stol.
Var det ansatte på jobb når ranet skjedde? Regner med det. Og isåfall tror jeg også at selv om de ikke ble fysisk skadd, tror jeg noen av de kommer til å slite psykisk i ettertid av ranet. Iallefall med tanke på hvor tungt bevepnet de var.

EDIT: ser andre har skrevet det samme imens jeg skrev. treig vettu.
Sist endret av VinumSabbathi; 23. september 2009 kl. 23:45.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Var det ansatte på jobb når ranet skjedde? Regner med det. Og isåfall tror jeg også at selv om de ikke ble fysisk skadd, tror jeg noen av de kommer til å slite psykisk i ettertid av ranet. Iallefall med tanke på hvor tungt bevepnet de var.

EDIT: ser andre har skrevet det samme imens jeg skrev. treig vettu.
Vis hele sitatet...
Ja, store summer var under opptelling når ranerene kom inn.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva faen skjer med å "heie" på ranerne? Har dere ingen forståelse for at dette er snakk om relle verdier for andre mennesker? Dere synes at det er gøy at vi begynner å få organiserte ransmiljøer i norden, sånn at dere har noe spennende å kose dere med på nyhetene? Lurer på om det er like gøy den dagen deres arbeidsplass eller deres verdier blir utsatt for et grovt ran. Makan til snørrunger..
Vis hele sitatet...
Selv om jeg er 100% enig med deg, skjønner jeg at enkelte kan bli veldig fascinert når slike ting skjer. Det er jo faktisk ganske spennende å vite hva bakmennene tenkte.

Men som sagt, å regelrett heie på ranerne her blir skammelig feil.
Sitat av Pipa Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men synes måten dette blir gjennomført på er så orginal i forhold til at det foregår i virkeligheten.
Vil nesten si det er for spektakulært til at folk oppfatter det som negativt, og at man derfor vil overse fakta om at de gjør noe kriminelt.

Jeg vil ikke si jeg "heier" på de, men at jeg oppfatter det som underholdning skal jeg ikke skyve under en stol.
Vis hele sitatet...
Et ran kan ALDRI bli så spektakulært at jeg ikke oppfatter det som negativt, og uten å ha gjennomført en spørreundersøkelse er jeg ganske sikker på at jeg har flertallet av befolkningen i ryggen.


Det vil alltid være avvikende oppførsel å "heie" på ranere slik jeg ser det...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva faen skjer med å "heie" på ranerne? Har dere ingen forståelse for at dette er snakk om relle verdier for andre mennesker? Dere synes at det er gøy at vi begynner å få organiserte ransmiljøer i norden, sånn at dere har noe spennende å kose dere med på nyhetene? Lurer på om det er like gøy den dagen deres arbeidsplass eller deres verdier blir utsatt for et grovt ran. Makan til snørrunger..
Vis hele sitatet...
Litt kred skal det gies, det er ikke idioter som står bak dette her.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Et ran kan ALDRI bli så spektakulært at jeg ikke oppfatter det som negativt, og uten å ha gjennomført en spørreundersøkelse er jeg ganske sikker på at jeg har flertallet av befolkningen i ryggen.


Det vil alltid være avvikende oppførsel å "heie" på ranere slik jeg ser det...
Vis hele sitatet...
Freakforum.nu - Jeg sier ikke mer.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Et ran kan ALDRI bli så spektakulært at jeg ikke oppfatter det som negativt, og uten å ha gjennomført en spørreundersøkelse er jeg ganske sikker på at jeg har flertallet av befolkningen i ryggen.


Det vil alltid være avvikende oppførsel å "heie" på ranere slik jeg ser det...
Vis hele sitatet...
At et ran er negativt er jeg enig i, men et ran som dette er også fascinerende på sin måte.
Sitat av Kalars Vis innlegg
Litt kred skal det gies, det er ikke idioter som står bak dette her.
Vis hele sitatet...
Samma faen om de er idioter eller ikke vel. De fortjener uansett ikke å slippe unna med et ran. Dette er ikke som med en gangsterfilm, hvor man tillater seg selv å heie på de kuleste skurkene. Ihvertfall ikke hvis man har et snev av forståelse for virkelighetens verden.

At det er fascinerende er en annen sak. Holocaust er jo også fascinerende..
Sist endret av mentalmelt; 24. september 2009 kl. 00:04.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Når man først snakker om fascinerende - at folk nesten rettferdiggjører et ran bare fordi det potensielt er folk med mer eller mindre intelligens som har gjort det.

Jeg tror ikke det er ranerne som har sett for mye film her, men noen helt andre.
Sist endret av somnium; 24. september 2009 kl. 00:15.
Sitat av somnium Vis innlegg
Når man først snakker om fascinerende - at folk nesten rettferdiggjører et ran bare fordi det potensielt er folk med mer eller mindre intelligens som har gjort det.

Jeg tror ikke det er ranerne som har sett for mye film her, men noen helt andre.
Vis hele sitatet...
Alle aspekter rundt dette er fascinerende, til og med denne tråden
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Samma faen om de er idioter eller ikke vel. De fortjener uansett ikke å slippe unna med et ran. Dette er ikke som med en gangsterfilm, hvor man tillater seg selv å heie på de kuleste skurkene. Ihvertfall ikke hvis man har et snev av forståelse for virkelighetens verden.

At det er fascinerende er en annen sak. Holocaust er jo også fascinerende..
Vis hele sitatet...
WW2 er facinerende, Holocaust var forferdelig.

Uansett, kan si meg enig i at dette er ikke det samme som en gangsterfilm.
Jeg og sikkert ingen andre her heier på skurkene, jeg er bare facinert over hvordan det er gjort.
Sist endret av Kalars; 24. september 2009 kl. 00:22.
Sitat av tafsern Vis innlegg
At et ran er negativt er jeg enig i, men et ran som dette er også fascinerende på sin måte.
Vis hele sitatet...
At et fenomen er fascinerende er da på ingen måte de samme som at man "heier på" eller sympatiserer med de som utfører fenomenet.

Ja, jeg kan også finne det fascinerende å lese om slike ran, men jeg håper da like forbannet at de som har utført det ryker inn for en lang lang periode.
Sitat av Kalars Vis innlegg
WW2 er facinerende, Holocaust var forferdelig.

Uansett, kan si meg enig i at dette er ikke det samme som en gangsterfilm.
Jeg og sikkert ingen andre her heier på skurkene, jeg er bare facinert over hvordan det er gjort.
Vis hele sitatet...
Ja, for verdenskriger er ikke forferdelige i det hele tatt.
Kan se at slike ran som dette er fascinerende eller tilogmed spennende for folk som ser dette utenfra. De som er med på dette opplever nok det hele en smule mer intenst.
Men å "heie" ranerne frem blir helt feil, de har stjålet verdier for flere hundre millionoer kroner som tilhørte noen, og som en eller annen part kommer til å tape, dette er stjeling akkurat som om noen kommer inn med et maskingæver å spør om å få pcn din.
Det andre aspektet med denne saken er at folk "heier" på den, fordi at de ikke skadet noen. Hva vet dere om hvem som er skadet på veien,under,og etter dette ranet. det kan være en hel del flere ofre enn dem som jobbet i banken.
Følgelig må også midler til å begå dette ranet fremskaffes, noe som neppe er gjort lovlig.

Dette er og blir et grovt gjennomtenkt ran, uansett hvordan man ser på det.
Sist endret av soriamoria; 24. september 2009 kl. 00:37.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva faen skjer med å "heie" på ranerne?
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men det er kanskje noe av samme grunnen til at mange heier på de rike? De stemmer Bush og FrP, vel vitende (burde iallfall) om at de selv (de lavtlønnede) taper på det, i håp om at de en dag selv vil bli rike, og da kan skatte minst mulig av utbyttet.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Vet ikke, men det er kanskje noe av samme grunnen til at mange heier på de rike? De stemmer Bush og FrP, vel vitende (burde iallfall) om at de selv (de lavtlønnede) taper på det, i håp om at de en dag selv vil bli rike, og da kan skatte minst mulig av utbyttet.
Vis hele sitatet...
I håp om at de en dag skal bli hensynsløse grove ranere?
Er redd de lider samme skjebne som nokas. Noen er gamel kjente, noen sprekker eller det er for mange som vet om ranet.

Akkurat dette med helikopterpilot synes jeg er litt spennende. At de klarer å få tak i et + få en så erfaren flyger. De kan ikke være så dumme at dette er en svenske som flyr dette. Er jo ikke sikkert ranerene er svenske en gang
Metodene ranerene bruker nå tildags blir bare mer og mer komplisert og fancy.
Jeg tror at grunnen til dette er at flere og flere intellektuelle (LES: personer som tenker og analyserer mulighetene og ransmetodene før de utfører ranet.) personer tar steget inn i ransmiljøene og evt. starter sine egne "grupper" uten personer som har vært mye borti lignendes saker, men samtidig har bred erfaring innenfor våpen, helikopterflyging o.l.

Hva tror dere om saken? Jeg håper det er flere personer som er interessert i dette, og jeg håper at mange kommer med sine teorier om hvordan dette har skjedd, hvordan planleggingen foregikk, hvor mange som var med og ikke minst: Blir de tatt?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er på grunn av at ranerne er blitt klokere. Men sannheten er jo at sikkerheten rundt slike verdier er nermest blitt ugjennomtrengelige. Derfor trengs det også nye metoder. De har sikkert sett at dette var sikrest og lettest utvei. En uvanlig vei, en vei folkene rundt verdiene ikke hadde tenkt på. Ikke noe mer.
Ranerne har trolig også sørget for å sette kjepper i hjulene for at politiet skulle innhente dem. Towe Hägg ved Länskommunikasjonssentralen sier til VG Nett at de fant en veske inne i politiets helikoptergarasje som de anså som mystisk.
Vis hele sitatet...
Der måtte jeg bare le.
"Å nei, en veske! Nå kan vi ikke fly etter dem!"

Jo mer jeg leser av saken, jo mer badass virker de folkene som ranet den banken
Sitat av Trakt0r Vis innlegg
Det er et hundretalls personer i sverige som kan ha flydd helikopteret på denne måten, men dette vil ikke si at politiet finner ut hvem av de som har deltatt på ranet.

Politiet er heller ikke i besittelse av informasjon om hvilken nasjon ranerene er fra.

Om de på en eller annen måte skulle finne ut at det var en svenske bak spaken, hvordan skal de finne ut hvem det var? Sjansene for at ranerene valgte en person med kriminelt rulleblad til å utføre denne jobben er veldig liten.
Vis hele sitatet...
La oss si at det f.eks. er 200 personer i Sverige som er i stand til å fly dette helikopteret. Ranet foregikk på natta, hvilket vil si at de fleste av dem har alibi (lå hjemme og sov). Politiet kommer sannsynligvis til å gjøre dette med alle eventuelle piloter fra det øvrige Europe med samme fremgangsmåte. Hvis f.eks. en helikopterpilot reiste ut av f.eks. Polen (helt random) for noen uker siden, blir den personen sjekka... og slik har politiet et utgangspunkt, i det minste.

Jeg har ikke sympati for ranerne- men jeg har heller ikke sympati for G4S og bankene. Dette er en strid mellom to onder, spør du meg...
"Heier" ikke på noen av partene, jeg bare legger meg flat for ranernes nærmest perfekte fremgangsmåte og eleganse:
Ikke ET skudd avfyrt (tror jeg).
Raskt inn, raskt ut.
Hindret politiet i å nå åstedet i tide...osv
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Der måtte jeg bare le.
"Å nei, en veske! Nå kan vi ikke fly etter dem!"

Jo mer jeg leser av saken, jo mer badass virker de folkene som ranet den banken
Vis hele sitatet...
Er det så rart da? Når ranerne har sprengt opp hele taket, og raner en bank på den mest avanserte måten, er det vel ikke så liten sannsynlighet for at det faktisk kunne være en bombe i den veska.

Dessuten har vel ikke politiet lov til å gjøre akkuratt hva de vil når det kommer til sånne situasjoner, de er vel pliktet til å påkalle bombeeksperter.
Er litt mere inni pyroteknikk og lurer på hva slags ladninger de brukte for å åpne taket. Så profesjonelle som de er kunne ladningen vært satt opp på forhånd og at den var fjernstyrt? Høres ut som om takket smuldret slik at det ikke ble for mye støv i luften slik at de kunne lande umidelbart etter eksplosjonen. Ladning på insiden og utsiden?? Eventuelt hvordan var det med sikkerhets kameraer?

Eventuelt hvordan trur dere de vil "vaske pengene" og var det euro eller sek?
Er verdien oppgid i nok, sek eller euro?

Ransmetoden var overdrevet og ingen forventet det. Kan det være derfor det gikk så bra pga. politiet ikke viste hvordan de skulle reagere på situasjonen?
Sitat av nanus102000 Vis innlegg
Er litt mere inni pyroteknikk og lurer på hva slags ladninger de brukte for å åpne taket. Så profesjonelle som de er kunne ladningen vært satt opp på forhånd og at den var fjernstyrt? Høres ut som om takket smuldret slik at det ikke ble for mye støv i luften slik at de kunne lande umidelbart etter eksplosjonen. Ladning på insiden og utsiden?? Eventuelt hvordan var det med sikkerhets kameraer?
Vis hele sitatet...
Nå er det vel snakk om at det er eks-militære fra Balkan som utførte dette ranet (ihvertfall den teorien som sirkulerer i de fleste medier for øyeblikket) og da er det vel sannsynlig at det er brukt rettede ladninger med plastiskt sprengstoff av typen spesialsoldater bruker for å komme seg inn i bygninger.
Sitat av soriamoria Vis innlegg
I håp om at de en dag skal bli hensynsløse grove ranere?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke de som heier på ranerne gjør det pga. voldsbruken, men fordi de klarer å karre til seg uhorvelig mye penger på enkelt vis og på kort tid.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg tror ikke de som heier på ranerne gjør det pga. voldsbruken, men fordi de klarer å karre til seg uhorvelig mye penger på enkelt vis og på kort tid.
Vis hele sitatet...
You got it!
Når går det rykter om at det er mafia som står bak ranet. Og politiet skal ha fått tips fra balkan at ranerne skulle komme til svergie.

Kilde: Mafiaboss er hjernen bak helikopter ranet
Politiet ble tipset om ransbande før sjokkbrekket
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg tror ikke de som heier på ranerne gjør det pga. voldsbruken, men fordi de klarer å karre til seg uhorvelig mye penger på enkelt vis og på kort tid.
Vis hele sitatet...
Enkelt? Det er ikke enkelt å samle de riktige folkene, bøffe et helikopter, bryte seg inn i en tellesentral og ikke minst komme seg unna. Det er tvert imot veldig vanskelig.
Kort tid? Kan tenke meg at dette ranet har vært planlagt i mange år. F.eks. kan det hende at piloten tok en hel militær utdannelse kun for dette. Og hvis de har en insider, må den kanskje ha jobbet en del år for å få få vite akkurat hvor penga befinner seg og hvordan man kommer seg dit.
Ran er ikke enkelt. Men ja, det er big business
Sitat av Kragh Vis innlegg
Ja, for verdenskriger er ikke forferdelige i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at verdenskrig er bra eller noe, jeg sier bare at jeg er facinert av det.
Sitat av Kalars Vis innlegg
Jeg sier ikke at verdenskrig er bra eller noe, jeg sier bare at jeg er facinert av det.
Vis hele sitatet...
Og mentalment er fascinert over Holocaust.
Hva var poenget ditt da?
Sitat av handstyle Vis innlegg
Enkelt? Det er ikke enkelt å samle de riktige folkene, bøffe et helikopter, bryte seg inn i en tellesentral og ikke minst komme seg unna. Det er tvert imot veldig vanskelig.
Kort tid? Kan tenke meg at dette ranet har vært planlagt i mange år. F.eks. kan det hende at piloten tok en hel militær utdannelse kun for dette. Og hvis de har en insider, må den kanskje ha jobbet en del år for å få få vite akkurat hvor penga befinner seg og hvordan man kommer seg dit.
Ran er ikke enkelt. Men ja, det er big business
Vis hele sitatet...
Noe sier meg at du er lite opplest på både ran og økonomi.
Presisjonsmessig er dette kanskje vanskelig, men om man kutter alle menneskelige faktorer driver av ren hensynsløshet er det lettere å gjennomføre noe slikt enn om en føler og tenker rasjonelt som "vanlige" mennesker gjør.
Planlegging av ran i flere år er noe som sjelden foregår, da det rett og slett er for mange uærlige og misunnelige sjeler i disse miljøne vi her snakker om og utgjør en stor risiko.
Itilleg er det dyrt å planlegge og gjennomføre ran av denne karakter. Ingen gjør ting gratis og tid er penger.
Ja 100mill kr( eller hva som har kommet frem), er veldig mye penger, men etter hvitvasking og dekking av utgifter i forbindelse med ranet er man nok nede i halvparten, også var det snakk om at mafian sto bak. Hvor mye tror du ranerne sitter igjen med?
Hvis man itilleg sprer dette over flere år, tror jeg ikke det er så stor butikk.
Sist endret av soriamoria; 24. september 2009 kl. 21:57.
Sitat av handstyle Vis innlegg
La oss si at det f.eks. er 200 personer i Sverige som er i stand til å fly dette helikopteret. Ranet foregikk på natta, hvilket vil si at de fleste av dem har alibi (lå hjemme og sov).
Vis hele sitatet...
For å få en ting på det klare; Å si til politiet at du var hjemme og sov holder ikke som alibi du.

Ellers, kunstnerisk bra gjennomført ran, iallefall virker det sånn - men måtte de for guds skyld bli tatt.
Sist endret av Dibsent; 24. september 2009 kl. 23:35.
Syns det er helt greit at ranerne får kreed får ranet, pga ingen personskader, å pengene som ble tatt, har dem forsikring på så alt kommer til å gå som før, typ 2-3 uker

så rett å slett får deres prestasjon med helikopter å slikt, gogo håper dere aldri blir tatt