Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6193
Jeg fikk karakterkortet mitt i dag og da lurer jeg på, hvordan regner jeg ut gjennomsnittet?
Det står f.eks. "5 sterk", hvilken verdi har det? Jeg vet at det er høyere enn 5, men hvor mye?

Er det bare å plusse sammen og så dele på antallet?
Da må jeg vite hva sterk betyr.
Sterk har ingenting og si, får du en sterk 5'er, blir det 5.

Du plusser (summerer?) alle, så deler du på antall karakterer
Jeg regner med at "5 sterk" er det samme som 5+ eller 5,5... Hør med rådgiveren din.
Når det gjelder utregning av karakterer, legger du bare sammen summen av alle karakterene dine (innkludert eksamenskarakter) og deler på antall eksamener...

f.eks.

norsk: 4
Engelsk: 5,5
matte: 3

(4 + 5,5 + 3) / 3 = 4,16666667
Sist endret av Turbolego; 23. juni 2009 kl. 19:53.
Men da er f.eks. 4 sterk og 5 svak det samme?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sterk og svak er bare veiledende, fire, fire svak og fire sterk er i bunn og grunn samme karakter.

Kan forøvrig legge til at eksamenskarakter legges sammen med standpunktskarakter, om du har 4 i matte til standpunkt men fikk 6 på eksamen, regner du ut snittet av det, mao, 5, og bruker i den totale utregningen.
Sist endret av Cheroxx; 23. juni 2009 kl. 19:56.
Bare for å vise om karakteren er på nippet til å gå ned/opp?
Sterk er sterk. Det vil uansett stå 5 på karakterkortet ditt.

Man kan ikke sette 5+ (sterk) på en karakterprotokoll. Det viser bare at læreren syns du fortjente en 5+ istedet for 5.
Antar "sterk" står i kommentarfeltet til høyre for karakteren?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Ja, hvertfall det jeg har fått høre fra kontaktlærer.
3,3 i 2klasse VGS. Skal ta skolen mer særiøst. har ikke gjort noen lexer over hodet siden u.skolen. føler derfor at 3,3 er bra i forhold til null jobbing..
Skal gå ut med 4, jobbe litt er det ok mål. gikk fra 2,7 -- 3,3 siste avgjørende halvår. gjorde ikke så mye mer, men jobba bra på eksamen og boosta karakteren litt der osv..
4,7 i 1. klasse på VGS (uten å medregne eksamenskarakter, som ble 6). Gikk opp fra 4,6 til 4,7 fra jul til sommer.
Det er bare å regne ut sum og dele på antall. Pluss og minus har ikke påvirkning her. Dermed kan gjennomsnittet aldri gå under den dårligste karakteren, og aldri over den høyeste karakteren.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Kan forøvrig legge til at eksamenskarakter legges sammen med standpunktskarakter, om du har 4 i matte til standpunkt men fikk 6 på eksamen, regner du ut snittet av det, mao, 5, og bruker i den totale utregningen.
Vis hele sitatet...
Slik gjøres det på ungdomsskolen ja, men på videregående skole regnes vel eksamenskarakterer som vanlige karakterer.

Etter videregående skole får du også en poengsum du konkurerer med for å komme inn på høyskoler eller universitet. Den regnes som karaktergjennomsnitt*10 + eventuelle bonuspoeng.

eksempel:
4.7(karaktergjennomsnitt)*10+4(realfagspoeng)+2(alderspoeng) +2(militærpoeng) = 55 poeng.

Edit: vet ikke hvorfor det dukker opp et mellomrom mitt i realfagspoeng...
Sist endret av slashpoke; 24. juni 2009 kl. 01:41.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av slashpoke Vis innlegg
Slik gjøres det på ungdomsskolen ja, men på videregående skole regnes vel eksamenskarakterer som vanlige karakterer.

Etter videregående skole får du også en poengsum du konkurerer med for å komme inn på høyskoler eller universitet. Den regnes som karaktergjennomsnitt*10 + eventuelle bonuspoeng.

eksempel:
4.7(karaktergjennomsnitt)*10+4(realfagspoeng)+2(alderspoeng) +2(militærpoeng) = 55 poeng.

Edit: vet ikke hvorfor det dukker opp et mellomrom mitt i realfagspoeng...
Vis hele sitatet...
Det er vel riktig utregning, ja. Men fra nå får man vel bare ett alderspoeng for hvert år etter fyllte 19 år, og 1 poeng for hvert år i militæret.

Mellomrommet er der for at en lang tekst ikke skal forskyve nettsiden horisontalt. Det blir automatisk satt inn for å tvinge linjeskift.
Som spurt så er 5 sterkt akkurat det samme som 5 minus eller 5. SUmmen som da blir brukt til og regne ut er 5. sterk eller svak er bare en anmerkning på hvordan då ligger ann i faget i forhold til karakteren. Eksamens karakteren er en karakter for seg selv. Standpunkt skal være satt i både skriftlig og muntlig før Eksamen avvikles. Dette for at Eksamen ikke skal ha noe påvirkning på standpunkt og omvendt. Var ihvertfall slik da jeg gikk ut av ungdomsskolen for 1 uke siden. Tilbake til topic... for å regne ut snittet, så adderer du alle karakterene dine og dividerer dem på antall karakterer...
Sitat av slashpoke Vis innlegg
Slik gjøres det på ungdomsskolen ja, men på videregående skole regnes vel eksamenskarakterer som vanlige karakterer.

Etter videregående skole får du også en poengsum du konkurerer med for å komme inn på høyskoler eller universitet. Den regnes som karaktergjennomsnitt*10 + eventuelle bonuspoeng.

eksempel:
4.7(karaktergjennomsnitt)*10+4(realfagspoeng)+2(alderspoeng) +2(militærpoeng) = 55 poeng.

Edit: vet ikke hvorfor det dukker opp et mellomrom mitt i realfagspoeng...
Vis hele sitatet...
Ifølge heftet eg har fått i posten av fylkeskommunen brukes poengsum på videregående skule òg, ein får for eksempel 200 ekstrapoeng viss ein har adresse i hordaland og søkjer på ein skule i hordaland.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Ifølge heftet eg har fått i posten av fylkeskommunen brukes poengsum på videregående skule òg, ein får for eksempel 200 ekstrapoeng viss ein har adresse i hordaland og søkjer på ein skule i hordaland.
Vis hele sitatet...
200 poeng!? da kan du jo komme inn på alt som heter studier i landet da. Så fremst de har det i ditt fylke. Må være noe feil i det du har hørt
Her er det mange som er ute og kjører.

Du tar alle karakterene du har fått på, la oss si vitnemålet, og legger dem sammen. Det inkluderer eksamenskarakteren. Hvis du har fått 4 i norsk standpunkt, legger du ikke denne sammen med eksamenskarakteren og deler på to. Eksamenskarakteren teller like mye på snittet ditt som en annen karakter.

Det er heller ingenting som heter sterk og svak karakter på vitnemålet. Lærerene kan ikke gi sterke eller svake karakterer - alle sammen skal være "enkle" karakterer. Det står heller ikke "sterk" i kommentarfeltet.

Dette med videregående og snittet der skal jeg ikke si noe om, ettersom jeg bare nettopp sluttet på ungdomsskolen og fikk vitnemålet mitt.
Sitat av Heigren Vis innlegg
Hvis du har fått 4 i norsk standpunkt, legger du ikke denne sammen med eksamenskarakteren og deler på to. Eksamenskarakteren teller like mye på snittet ditt som en annen karakter.
Vis hele sitatet...
Det blir jo samme resultat begge veier.

Engelsk: 5
Engelsk eksamen: 6
Norsk: 4
Norsk eksamen: 5

5+6+4+5=20
20/4=5

5+6= 11 /2 = 5,5
4+5= 9/2 = 4,5
4,5+5,5= 10/2 = 5
Joda, det er sant. Jeg tenker bare det er lettere å bare regne ut alle karakterene, i stedet for å begynne og legge sammen eksamenskarakterene og standpunktkarakterene for å så regne ut snittet. :-)
Sitat av Hatred Vis innlegg
Ifølge heftet eg har fått i posten av fylkeskommunen brukes poengsum på videregående skule òg, ein får for eksempel 200 ekstrapoeng viss ein har adresse i hordaland og søkjer på ein skule i hordaland.
Vis hele sitatet...
Det er vel forskjellig praksis på dette, men hovedregelen er at om du søker videregående opplæring i annet fylke enn hjemfylket, stiler du bakerst i køen, og kan dermed bare komme inn på linjer som ikke har nok søkere fra det aktuelle fylket til at alle klassene fylles opp. Å gi 200 ekstrapoeng er nok bare en metode for å sikre at elever fra fylket prioriteres over andre.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Bare for å vise om karakteren er på nippet til å gå ned/opp?
Vis hele sitatet...
Ja. På vitnemålet får du ikke stærk/svak bak. det er bare der for å indikere om du du akkurat fikk karakteren og bør jobbe mer for å beholde den eller om du bare må jobbe litt til for å gå opp.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Ifølge heftet eg har fått i posten av fylkeskommunen brukes poengsum på videregående skule òg, ein får for eksempel 200 ekstrapoeng viss ein har adresse i hordaland og søkjer på ein skule i hordaland.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder bare ved søking fra ungdomskole til videregående, dette for at elever som har en viss skole som "næreskole" skal slippe å konkurere med elever som ikke har den skolen som nærskole om å komme inn på skolen. Dette gjelder altså ikke ved søking til høyskoler og universiteter, men bare til videregående skoler.
hva med:

4 = 4,00
4+ = 4,25
4/5 = 4,50
5- = 4,75
5 = 5,00
Sitat av Iuma Vis innlegg
hva med:

4 = 4,00
4+ = 4,25
4/5 = 4,50
5- = 4,75
5 = 5,00
Vis hele sitatet...
i følge it's learnings karakterskala fins det også en "5/4" som er bedre enn "4/5" så, må vell gjøre om litt da?

Edit: kanskje:

4 =4,0
4+ =4,2
4/5 =4,4
5/4 =4,6
5- =4,8
5 =5,0

riktignok tells en 5+ som en 5,0 når du regner snitt på ordentlig
Sist endret av olli408; 27. juni 2009 kl. 00:54.
Sitat av Iuma Vis innlegg
hva med:

4 = 4,00
4+ = 4,25
4/5 = 4,50
5- = 4,75
5 = 5,00
Vis hele sitatet...
Nei

4 = 4,00
4+ = 4,00
4/5 = 4,00
5- = 5,00
5 = 5,00
5+ = 5,00

Osv...
1+, -, / whatnot = 1
2+, -, / whatnot = 2
3+, -, / whatnot = 3
4+, -, / whatnot = 4
5+, -, / whatnot = 5
6+, -, / whatnot = 6

værre er det ikke, om noen må ha det inn med teskje, kan dem besøke meg på kvadraturen skolesenter ved skolestart
Sist endret av VivaLatrina; 27. juni 2009 kl. 00:54.
Sitat av slashpoke Vis innlegg
Dette gjelder bare ved søking fra ungdomskole til videregående, dette for at elever som har en viss skole som "næreskole" skal slippe å konkurere med elever som ikke har den skolen som nærskole om å komme inn på skolen. Dette gjelder altså ikke ved søking til høyskoler og universiteter, men bare til videregående skoler.
Vis hele sitatet...
Gjeld òg fra f.eks vg1 --> vg2 og vg2 --> vg3.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Gjeld òg fra f.eks vg1 --> vg2 og vg2 --> vg3.
Vis hele sitatet...
På en måte ja... Selv om slike "studiepoeng" ikke eksisterer... Ingen får 200 poeng for å søke seg inn i sitt eget fylke...

Men står man registrert som boende i fylket, så har man automatisk 1. rett på en skoleplass.
Er man registrert i et annet fylke, så havner man sist på listen uansett karakterer. Så fremt linjen man skal gå, ikke eksisterer i hjemfylket.
sterk/svak har ingenting å si for karakteren. Det sier bare om du er i bånn av karakteren eller på toppen. Bare pluss sammen alle karakterene (inkludert eksamenskarakterer), og del på antallet