Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 10347
Har tenkt litt i det siste og lurer litt på hva mennesker egentlig er.

Er vi biologiske maskiner lik dataen, eller er det faktisk noe mere bak?
Når vi dør, skrur maskinen seg bare av og ingen ting skjer, eller har vi faktisk en sjel som går videre ?
Hvis vi har en sjel, så er vel det bevistheten våres?

Jeg tror vi har en sjel som styrer "robotten" som vi er. hva tror dere?
Det er ingenting som tyder på at vi faktisk har en sjel - så jeg ser ikke poenget med å tro på det.
Hva er det som tyder på at vi ikke har sjel?

Har tenkt flere ganger på at vi er inni et spill ala Sims og blir styrt av andre

Post 200... yey.
Sist endret av Donkeybrain; 27. mai 2010 kl. 14:57.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hva er det som tyder på at vi ikke har sjel?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bevise det negative.

Det er ei heller ingenting som tyder på at det *ikke* er udekterbare gnomer på loftet mitt, men det betyr ikke at vi bør forholde oss til det.
Sist endret av Kinseek; 27. mai 2010 kl. 14:57.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du kan ikke bevise det negative.

Det er ei heller ingenting som tyder på at det *ikke* er udekterbare gnomer på loftet mitt, men det betyr ikke at vi bør forholde oss til det.
Vis hele sitatet...
Mange kloke hoder mener jo at at vi har en sjel, en mening med livet, så spørsmålet kan like gjerne være hvordan vi kan bevise at mennesket bare er en "maskin"...
Nøyaktig når var det vitenskapen ble egnet til å forklare meningen med livet?

Greit nok at mye kan forklares med vitenskap og kjemiske reaksjoner i kroppen, men det er jo enda haugevis av uforklarlige ting med menneskets psyke og hjernens oppbygging og virkemåte som man enda ikke har en forklaring på og noe vi høyst sannsynligvis aldri kommer til å få svare på.
Sitat av Mith Vis innlegg
Mange kloke hoder mener jo at at vi har en sjel, en mening med livet, så spørsmålet kan like gjerne være hvordan vi kan bevise at mennesket bare er en "maskin"...
Nøyaktig når var det vitenskapen ble egnet til å forklare meningen med livet?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kommet med en påstand om at vi bare er maskiner. Og jeg ville ikke det heller da jeg ikke helt forstår hvorfor det skulle berettiges å komme med en sånn type kvalitetsbetegnelse på hva mennesker er. For "maskin" er på sett og vis et nedsettende utrykk. Hadde jeg hevdet at vi "bare" er maskiner så hadde selvsagt byrden vært på meg til å forklare hva som menes med "bare maskiner" og hvorfor vi er det.

Jeg blåser i om kloke hoder mener vi har en sjel, kunnskap bør ikke være underlagt autoriteren som hevder det, men kvaliteten til argumentet.

Sitat av Mith Vis innlegg
Greit nok at mye kan forklares med vitenskap og kjemiske reaksjoner i kroppen, men det er jo enda haugevis av uforklarlige ting med menneskets psyke og hjernens oppbygging og virkemåte som man enda ikke har en forklaring på og noe vi høyst sannsynligvis aldri kommer til å få svare på.
Vis hele sitatet...
Løsningen på spørsmål er aldri å finne opp svar uten grunnlag for det. Å slå seg til ro med at lyn var gudene som kjempet mot hverandre er et prima eksempel på det. Å påberope at det finnes en sjel har lignende funksjoner ved at vi har et ønske om å leve evig og bare finner på en fiks idè for hva som skjer når kroppen åpenbart slutter fungere.

At noe fremstår uforklarlig er ikke en invitasjon til å trekke all slags forklaringer ut av en flosshatt.
Sist endret av Kinseek; 27. mai 2010 kl. 15:18.
Sitat av Mith Vis innlegg
Mange kloke hoder mener jo at at vi har en sjel, en mening med livet, så spørsmålet kan like gjerne være hvordan vi kan bevise at mennesket bare er en "maskin"...
Nøyaktig når var det vitenskapen ble egnet til å forklare meningen med livet?

Greit nok at mye kan forklares med vitenskap og kjemiske reaksjoner i kroppen, men det er jo enda haugevis av uforklarlige ting med menneskets psyke og hjernens oppbygging og virkemåte som man enda ikke har en forklaring på og noe vi høyst sannsynligvis aldri kommer til å få svare på.
Vis hele sitatet...
Kan skrive såpass at jeg har opplevd masse rart med psyken som gjør at jeg tror at det ligger noe mere bak, altså at vi ikke bare er en maskin..
Er fort tiden innlagt pga psyken og har snakket med flere mennesker i samme situasjon som har opplevd flere av de samme tingene med "psyken" og som faktisk tror at det ligger noe mere bak, etter merkelige hendelser med psyken og kroppen.

Samtlige av de jeg har snakket med nevnte sjel som en sentral rolle i hvorfor de var syke og har opplevd å høre ting og se ting.
Er fult klar over at det kan bare være en måte for å forklare til seg selv hva som skjer, for å få et svar.
Men i mitt hode heller det mot at det er noe mere bak.
Sist endret av Awareness; 27. mai 2010 kl. 15:22.
Sitat av zevz Vis innlegg
Kan skrive såpass at jeg har opplevd masse rart med psyken som gjør at jeg tror at det ligger noe mere bak, altså at vi ikke bare er en maskin..
Er fort tiden innlagt pga psyken og har snakket med flere mennesker i samme situasjon som har opplevd flere av de samme tingene med "psyken" og som faktisk tror at det ligger noe mere bak, etter merkelige hendelser med psyken og kroppen.

Samtlige av de jeg har snakket med nevnte sjel som en sentral rolle i hvorfor de var syke og har opplevd å høre ting og se ting.
Er fult klar over at det kan bare være en måte for å forklare til seg selv hva som skjer, for å få et svar.
Men i mitt hode heller det mot at det er noe mere bak.
Vis hele sitatet...
At du hevder at du har opplevd masse rart er jo ikke noe vi kan forholde oss til. Mennesker opplever mye kontrasterende rare ting hele tiden, og tilskriver dem forskjellige årsaker også.

Jeg synes også du burde grunnlegge hvorfor "bare en maskin" ikke kunne oppleve "masse rart". Det virker som om du da vet veldig nøyaktig hvordan denne såkalte maskinen fungerer hvis du tar bort de rare tingene du har opplevd.

Sitat av zevz Vis innlegg
Er fult klar over at det kan bare være en måte for å forklare til seg selv hva som skjer, for å få et svar.
Men i mitt hode heller det mot at det er noe mere bak.
Vis hele sitatet...
Resonnerer du noen ganger i hodet ditt om hvorfor du lener til noen forklaringer fremfor andre?
Sist endret av Kinseek; 27. mai 2010 kl. 15:24.
Man har, per idag, ikke kartlagt fullstendig mekanismene bak bevissthet, men vi kan med stor sikkerhet si at det avhenger av samordnet aktivitet i nettverk som omfatter deler av hjernebarken, hjernestammen og thalamus. Mye taler for at synkroniserte oscillasjoner (elektriske bølger) mellom ganske utbredte deler av bakre parietalkortekx og prefrontalkorteks – et frontoparietalt nettverk – kjennetegner bevisst tilstand (bekreftes med EEG). Tilsvarende viser flere tilstander med bevisstløshet (koma, dyp søvn, generell anestesi og vegetativ tilstand) redusert metabolsk aktivitet i nettopp disse barkområdene.
Mennesket er en flercella organisme, utviklet fra encella organismer akkurat som andre planter og dyr. Vi er til fordi vi fungerer og har ingen mening. Vi har akkurat like mye eller lite sjel som andre dyr. Å nekte for det er å påstå at vi har utviklet sjel et sted på veien, og det skal det være moro å høre noen argumentere for.

Edit:

Bevissthet er noe vi har utviklet fordi det er nyttig for vår overlevelse. Hvorfor det er nyttig vet jeg ikke, men det er tydelig at de uten bevissthet ikke fikk barn så de genene er borte. Bevissthet er ikke noe spesielt, det er organisk som alt annet.

Edit 2:

Mange blander bevissthet og jeg-følelse. Jeg skal ikke gå inn på hva det er, men begge deler kan endres og/eller tas bort ved drugs og andre ting som hjerneskade eller søvnmangel. Kan det tas bort så kan det legges til. Ergo: ikke noe spesielt, bare organisk.
Sist endret av dexter; 27. mai 2010 kl. 15:37.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
At du hevder at du har opplevd masse rart er jo ikke noe vi kan forholde oss til. Mennesker opplever mye kontrasterende rare ting hele tiden, og tilskriver dem forskjellige årsaker også.

Jeg synes også du burde grunnlegge hvorfor "bare en maskin" ikke kunne oppleve "masse rart". Det virker som om du da vet veldig nøyaktig hvordan denne såkalte maskinen fungerer hvis du tar bort de rare tingene du har opplevd.


Resonnerer du noen ganger i hodet ditt om hvorfor du lener til noen forklaringer fremfor andre?
Vis hele sitatet...
har full forståelse for at det kan ha skjedd en feil med maskinen min som gjør at jeg opplevde masse rart og jeg vet ikke hvordan kroppen fungerer fult ut.

Det er flere grunder til at jeg heller mot at vi har en sjel og som sakt så er disse grunnene basert på min egen og andres oppfatning.
kunne skrivd en haug av ting som jeg har opplevd, men som jeg velger å ikke skrive siden det virker for fjærnt for folk, skjønner godt at folk hadde kalt meg klin gæren om jeg hadde skrivd noe av det.
Men, mange av disse tingene har andre også opplevd og alle var enige i at det er noe "magisk" noe vi ikke forstår med psyken, at vi har en sjel. Som sakt så kan det være våres måte og sette ord på hendelsene, men jeg tror ikke det.

Sitat av dexter Vis innlegg
Mennesket er en flercella organisme, utviklet fra encella organismer akkurat som andre planter og dyr. Vi er til fordi vi fungerer og har ingen mening. Vi har akkurat like mye eller lite sjel som andre dyr. Å nekte for det er å påstå at vi har utviklet sjel et sted på veien, og det skal det være moro å høre noen argumentere for.

Edit:

Bevissthet er noe vi har utviklet fordi det er nyttig for vår overlevelse. Hvorfor det er nyttig vet jeg ikke, men det er tydelig at de uten bevissthet ikke fikk barn så de genene er borte. Bevissthet er ikke noe spesielt, det er organisk som alt annet.
Vis hele sitatet...
Tror sjeler fantes før menneske.
Og en ting til (jeg fikk ikke lov til å redigere forrige post mer):

De som ikke hadde en mening i livet overlevde ikke og fikk ikke barn så de genene er borte. Vi er derfor genetisk disponerte til å trenge å være religiøse og tro at vi er spesielle. Derfor møter vitenskap og logisk tenkning veldig motstand fra massene.

Sitat av zevz Vis innlegg
Tror sjeler fantes før menneske.
Vis hele sitatet...
Så du tror at dyra som ga opphav til mennesker og dagens aper også hadde sjel? Hvor begynner det?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Mange kloke hoder mener jo at at vi har en sjel, en mening med livet, så spørsmålet kan like gjerne være hvordan vi kan bevise at mennesket bare er en "maskin"...
Nøyaktig når var det vitenskapen ble egnet til å forklare meningen med livet?

Greit nok at mye kan forklares med vitenskap og kjemiske reaksjoner i kroppen, men det er jo enda haugevis av uforklarlige ting med menneskets psyke og hjernens oppbygging og virkemåte som man enda ikke har en forklaring på og noe vi høyst sannsynligvis aldri kommer til å få svare på.
Vis hele sitatet...
Den ble vel ikke det.. Selv om definisjonen på "meningen med livet" kan krangles om... (For biologer er det jo satans enkelt.)

Filosofisk sett er det heller lite vitenskapen kan "ta tak i", dette betyr imidlertid ikke nødvendigvis at andre metoder er bedre.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg har ikke kommet med en påstand om at vi bare er maskiner. Og jeg ville ikke det heller da jeg ikke helt forstår hvorfor det skulle berettiges å komme med en sånn type kvalitetsbetegnelse på hva mennesker er. For "maskin" er på sett og vis et nedsettende utrykk. Hadde jeg hevdet at vi "bare" er maskiner så hadde selvsagt byrden vært på meg til å forklare hva som menes med "bare maskiner" og hvorfor vi er det.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller aldri sagt at du har påstått at mennesket er en "maskin", jeg bare poengterer at spørsmålet ikke nødvendigvis er "bevis at vi ikke har noen sjel." Det kan med andre ord være bevis at vi ikke er "maskiner", noe som er like umulig.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg blåser i om kloke hoder mener vi har en sjel, kunnskap bør ikke være underlagt autoriteren som hevder det, men kvaliteten til argumentet.
Vis hele sitatet...
Og hvordan gradere du kvaliteten til argumentene hvis argumentene ikke er vitenskapelig? Vitskapen kan ikke forklare alt og derfor har vi filosofer for å forsøke å gi en forklaring på nettopp det.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Løsningen på spørsmål er aldri å finne opp svar uten grunnlag for det. Å slå seg til ro med at lyn var gudene som kjempet mot hverandre er et prima eksempel på det. Å påberope at det finnes en sjel har lignende funksjoner ved at vi har et ønske om å leve evig og bare finner på en fiks idè for hva som skjer når kroppen åpenbart slutter fungere.

At noe fremstår uforklarlig er ikke en invitasjon til å trekke all slags forklaringer ut av en flosshatt.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i det, men å påstå at vitenskapen kan gi oss svaret på meningen med livet eller spørsmål om sjel er for meg like fjernt. Selv om vi kanskje kan måle forandringer i kroppen under visse sinnstilstander så er det jo fortsatt ett mysterium hva årsaken er.

Og for å ha sagt det, jeg tror ikke på noe liv etter døden eller på gud, men jeg tror heller ikke at vitenskapen på noe tidspunkt kan gi oss svaret på de store abstrakte spørsmålene. Du kan kalle meg agnostiker.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har heller aldri sagt at du har påstått at mennesket er en "maskin", jeg bare poengterer at spørsmålet ikke nødvendigvis er "bevis at vi ikke har noen sjel." Det kan med andre ord være bevis at vi ikke er "maskiner", noe som er like umulig.
Vis hele sitatet...
Ah, da ser det ut som vi er enige i at både påstanden om at mennesker har en sjel og påstanden om at vi "bare er maskiner" krever bevis og grunnlegging. Jeg skjønner knapt hva en person mener når han sier vi "bare er maskiner", at det er en avfeielse av at vi har en sjel er jo greit nok - men det må da bety noe mer enn det siden det ytres som en påstand om at vi er noe og at dette noe har en slags status satt opp mot noe annet.

Sitat av Mith Vis innlegg
Og hvordan gradere du kvaliteten til argumentene hvis argumentene ikke er vitenskapelig? Vitskapen kan ikke forklare alt og derfor har vi filosofer for å forsøke å gi en forklaring på nettopp det.
Vis hele sitatet...
Her kommer du med en liten urettferdighet eller to. Du sier vitenskapen "kan ikke forklare", mens filosofer "forsøker". Jeg ville jo si at vitenskapen også "forsøker" forklare og at verken vitenskap eller filosofer kan forklare alt.

Videre har jeg ikke ment fordømme filosofer. Jeg ser ikke umiddelbart noen motsetninger (tvert om) mellom en filosof og en som driver vitenskap. Men jeg ser ikke at hverken erkjennelsesteori eller vitenskap kan vise til noe som tyder på at det finnes en sjel.

Sitat av Mith Vis innlegg
Du har helt rett i det, men å påstå at vitenskapen kan gi oss svaret på meningen med livet eller spørsmål om sjel er for meg like fjernt..
Vis hele sitatet...
Men hva mener du med "kan" i dette tilfellet?

At vitenskapen per dags dato ikke vet svaret? Såklart.
At vitenskapen en dag kanskje finner ut av det? Det blir noe veldig annet.

Grunnen til at jeg stresser det er at jeg synes mange mennesker er veldig billige og henviser til at vitenskapen idag ikke har alle svar og så blander det sammen til at metoden ei heller i fremtiden kunne klare det - og i denne sammenblandingen gir man seg selv veldig god rom til å finne på ulike ting som gud, sjel, healing og hva som helst...


Sitat av Mith Vis innlegg
men jeg tror heller ikke at vitenskapen på noe tidspunkt kan gi oss svaret på de store abstrakte spørsmålene. Du kan kalle meg agnostiker.
Vis hele sitatet...
Så du påstår at vitenskapen ikke kan løse alle spørsmål. Kan du begrunne den påstanden litt mer?

Jeg tror hvis jeg holder tungen rett i munnen at jeg ikke har påstått at vitenskapen kan løse alle spørsmål - men jeg ser ingen grunn til å påstå at den heller ikke kan det.
Sist endret av Kinseek; 27. mai 2010 kl. 17:37.
Så mye styr bare pga. ett ord. :P Kan være viktig å få med hva dere legger i begrepet "sjel" om dere først skal kaste det rundt dere. Så før spørsmålet om vi har en "sjel", bør man kanskje prøve å svare på hva en "sjel" er, hvis "sjel" i det hele tatt er noe som eksisterer. Så hva legger dere i ordet "sjel"?

Interessant tråd forresten.

F.eks jeg ser på sjel og bevissthet som samme greia. Så å da si at vi ikke har en sjel, blir for meg det samme som å si at vi ikke har bevissthet, noe som blir absurd, siden uten bevissthet kunne vi ikke hatt denne diskusjonen. Det er min definasjon, andre har gjerne andre definasjoner av ordet "sjel", og dermed god grunn til å nekte for at vi har "sjel", eller at noe sånt som en "sjel" i det hele tatt eksisterer.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Dette er kanskje litt på siden av den pågående diskusjonen og det blir dessuten et veldig åpent spørsmål, men det er et spørsmål jeg ofte kommer tilbake til. I konteksten av spørsmålene som stilles her, hva er det som skiller et dødt og et levende menneske?

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Løsningen på spørsmål er aldri å finne opp svar uten grunnlag for det. Å slå seg til ro med at lyn var gudene som kjempet mot hverandre er et prima eksempel på det. Å påberope at det finnes en sjel har lignende funksjoner ved at vi har et ønske om å leve evig og bare finner på en fiks idè for hva som skjer når kroppen åpenbart slutter fungere.

At noe fremstår uforklarlig er ikke en invitasjon til å trekke all slags forklaringer ut av en flosshatt.
Vis hele sitatet...
Din generelle tone taler for seg selv, men å dra inn mytologi og magi i diskusjonen slik du gjør bidrar kun til å fordumme de andre debattantene og deres undringer i dine egne øyne. Gjennom Bertrand Russell har jeg landet ved denne forståelsen: Vitenskap er hva vi vet og filosofi er hva vi ikke vet. Når noe slutter å være filosofi begynner det å være vitenskap. Filosofi har flere nytter, for eksempel å holde i live spekulasjoner om hva vitenskapen ennå ikke kan vite. Slik unngår vi å begrenser oss til å kun tenke om hva vi allerede vet.

Hypotesen om atomet ble postulert av Demokrit godt over to tusen år før den kunne bevises gjennom eksperimenter. At noe fremstår som uforklarlig bør absolutt være en invitasjon til å finne en forklaring!

Sitat av dexter Vis innlegg
Vi er til fordi vi fungerer og har ingen mening.
Vis hele sitatet...
Å påstå dette er å påstå at evolusjonen ikke har noen mening, er det ikke? Er det dette din religion predikerer eller vet du dette?

Sitat av dexter Vis innlegg
De som ikke hadde en mening i livet overlevde ikke og fikk ikke barn så de genene er borte. Vi er derfor genetisk disponerte til å trenge å være religiøse og tro at vi er spesielle. Derfor møter vitenskap og logisk tenkning veldig motstand fra massene.
Vis hele sitatet...
Er det gjort samfunnsvitenskaplige undersøkelser som underbygger den påstanden?
Jeg finner det vanskelig å rasjonalisere eksistensen av en menneskelig "sjel" med mindre man ikke tror på evolusjonsteorien. Når skulle eventuelt mennesker begynt å fått sjeler? Vi vet jo alle at overgangen fra "ur-ape" til menneske var en gradvis prosess over tusener av år. Med mindre man tror at alle levende organismer har en sjel er det vanskelig å se for seg.

Vi er ikke mer enn høyt utviklede, hårløse orangutanger folkens, selv om vi skulle ønske at det var noe magisk og spesielt ved oss.
Sist endret av Conseal; 27. mai 2010 kl. 18:20.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Ah, da ser det ut som vi er enige i at både påstanden om at mennesker har en sjel og påstanden om at vi "bare er maskiner" krever bevis og grunnlegging. Jeg skjønner knapt hva en person mener når han sier vi "bare er maskiner", at det er en avfeielse av at vi har en sjel er jo greit nok - men det må da bety noe mer enn det siden det ytres som en påstand om at vi er noe og at dette noe har en slags status satt opp mot noe annet.
Vis hele sitatet...
Jepp. Jeg vet heller ikke helt hva folk mener med "maskin", men robot var nevnt i første innlegg så jeg bare skrev det om og satte gåseøyne rundt det.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Her kommer du med en liten urettferdighet eller to. Du sier vitenskapen "kan ikke forklare", mens filosofer "forsøker". Jeg ville jo si at vitenskapen også "forsøker" forklare og at verken vitenskap eller filosofer kan forklare alt.
Vis hele sitatet...
Jadda, vitenskapsmannen prøver å forklare han også, men på en helt annen måte enn filosofen og han bør holde seg til sitt felt. Målbare resultater er plutselig ikke så lett å skaffe hvis spørsmålet er meningen med livet eller om det finnes ett liv etter døden.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men hva mener du med "kan" i dette tilfellet?

At vitenskapen per dags dato ikke vet svaret? Såklart.
At vitenskapen en dag kanskje finner ut av det? Det blir noe veldig annet.

Grunnen til at jeg stresser det er at jeg synes mange mennesker er veldig billige og henviser til at vitenskapen idag ikke har alle svar og så blander det sammen til at metoden ei heller i fremtiden kunne klare det - og i denne sammenblandingen gir man seg selv veldig god rom til å finne på ulike ting som gud, sjel, healing og hva som helst...
Vis hele sitatet...
Jeg tror som sagt ikke at vitenskapen er egnet til å finne svaret på de store abstrakte spørsmålene. Den gir oss ikke de riktige "verktøyene" for å finne meningen med livet, hvis det skulle vise seg å være en. Mulig ordet vitenskap en dag vil innebære den type "forskning", men ikke slik den er i dag. Derfor reagerer jeg når man forsøker å motbevise Gud med vitenskaplige bevis.

For meg er det faktisk like sannsynlig at det finnes en Gud som at det ikke gjør det.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så du påstår at vitenskapen ikke kan løse alle spørsmål. Kan du begrunne den påstanden litt mer?

Jeg tror hvis jeg holder tungen rett i munnen at jeg ikke har påstått at vitenskapen kan løse alle spørsmål - men jeg ser ingen grunn til å påstå at den heller ikke kan det.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd over her. Jeg har ikke studert filosofi, ikke engang lest exphil, så jeg har litt problemer med å formulere argumenter for at vitenskapen ikke kan finne meningen med livet. Jeg antar det på bakgrunn av det lille jeg vet om den vitenskaplige metode og det jeg tror om verden rundt meg.
Hvorfor jeg mener det jeg gjør får bli opp til en filosof å avgjøre, for jeg tror heller ikke en vitenskapsmann kan forklare meninger og tanker.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Å påstå dette er å påstå at evolusjonen ikke har noen mening, er det ikke? Er det dette din religion predikerer eller vet du dette?
Vis hele sitatet...
Fra et evolusjonsmessig perspektiv kan en selvsagt si at meningen med livet er å overleve og få barn. Dette gjelder også planter og dyr og bakterier. Gir dette oss en mening?

Sitat av Mullah Vis innlegg
Er det gjort samfunnsvitenskaplige undersøkelser som underbygger den påstanden?
Vis hele sitatet...
Min hypotese.

Og:

I den store sammenhengen er vi insignifikante. Det er milliarder av galakser og i hver galakse er det milliarder av stjerner og uansett hvor mye vi skulle klare å tukle til så vil vi ikke en gang klare å ødelegge sola.

I den lille sammenhengen er vi insignifikante. Atomer er atomer enten vi hopper eller sitter. Kanskje klarer vi å ødelegge noen atomer på CERN men det er unntaket.

Vi er bare signifikante, og har bare mening, på jorda, på vårt størrelsesnivå. En mening gir oss en grunn til å leve og derfor har vi utviklet trang til å ha mening.
Sitat av Mullah Vis innlegg

Din generelle tone taler for seg selv, men å dra inn mytologi og magi i diskusjonen slik du gjør bidrar kun til å fordumme de andre debattantene og deres undringer i dine egne øyne. Gjennom Bertrand Russell har jeg landet ved denne forståelsen: Vitenskap er hva vi vet og filosofi er hva vi ikke vet. Når noe slutter å være filosofi begynner det å være vitenskap. Filosofi har flere nytter, for eksempel å holde i live spekulasjoner om hva vitenskapen ennå ikke kan vite. Slik unngår vi å begrenser oss til å kun tenke om hva vi allerede vet.

Hypotesen om atomet ble postulert av Demokrit godt over to tusen år før den kunne bevises gjennom eksperimenter. At noe fremstår som uforklarlig bør absolutt være en invitasjon til å finne en forklaring!
Vis hele sitatet...
Problemet er at vi idag, med den vitenskapelige forståelsen vi har tilegnet oss, ikke kan tillate oss å slå oss til ro med en så enkel forklaring som at sjel og mystiske omstendigheter er verdige svar på for eksempel problemstillingen om meningen med livet. Filosofien må her strekke seg lenger, mye lenger. Man kan vel si at det er en forskjell mellom å skyte blindt i mørket, og å bevege seg i ukjent terreng. Filosofi er sistnevnte, og krever enormt mye av oss som mennesker. De aller færreste får det til.

Vi har allerede underlagt oss de nødvendige midler til å forstå verden vitenskapelig, så på mange måter er vitenskapen et tilbakelagt steg i filosofiens historie. Viktigere filosofiske temaer idag er hvordan vi skal forholde oss til denne nyvunnede oppdagelsen.

Å påstå dette er å påstå at evolusjonen ikke har noen mening, er det ikke? Er det dette din religion predikerer eller vet du dette?
Vis hele sitatet...
Hva vil det si å ha en mening? Mening som et ord er bare enda et eksempel på menneskets manglende evne til å tenke objektivt.
Sist endret av gulunderstrek; 27. mai 2010 kl. 18:43.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av dexter Vis innlegg
Fra et evolusjonsmessig perspektiv kan en selvsagt si at meningen med livet er å overleve og få barn. Dette gjelder også planter og dyr og bakterier. Gir dette oss en mening?
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det vi ikke vet. Som du selv sier så forholder du deg her dessuten kun til ett perspektiv som er utarbeidet for å forklare et begrenset antall aspekter ved vår eksistens. Hva om det i tillegg finnes andre faktorer som spiller inn?

Sitat av dexter Vis innlegg
I den store sammenhengen er vi insignifikante. Det er milliarder av galakser og i hver galakse er det milliarder av stjerner og uansett hvor mye vi skulle klare å tukle til så vil vi ikke en gang klare å ødelegge sola.

I den lille sammenhengen er vi insignifikante. Atomer er atomer enten vi hopper eller sitter. Kanskje klarer vi å ødelegge noen atomer på CERN men det er unntaket.

Vi er bare signifikante, og har bare mening, på jorda, på vårt størrelsesnivå. En mening gir oss en grunn til å leve og derfor har vi utviklet trang til å ha mening.
Vis hele sitatet...
Jeg liker godt det du sier her, helt opp til det punktet hvor du gjør antagelser om i hvilke sammenhenger vi er signifikante og legger de antagelsene frem som fakta. Jeg er ikke enig i at du kan trekke de konklusjonene på bakgrunn av den kunnskapen du henviser til.
Vi kan ennå bare anta at bevisstheten må være en gunstig overlevelsesmekanisme og begrunnelsene jeg har hørt er kun selvrefererende. Når du da slår fast at det eksisterer et evolusjonsmessig grunnlag for å si noe om så konkrete prosesser innenfor bevisstheten blir dermed fort merkelig for meg.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Problemet er at vi idag, med den vitenskapelige forståelsen vi har tilegnet oss, ikke kan tillate oss å slå oss til ro med en så enkel forklaring som at sjel og mystiske omstendigheter er verdige svar på for eksempel problemstillingen om meningen med livet. Filosofien må her strekke seg lenger, mye lenger. Man kan vel si at det er en forskjell mellom å skyte blindt i mørket, og å bevege seg i ukjent terreng. Filosofi er sistnevnte, og krever enorm mye av oss som mennesker. De aller færreste får det til.

Vi har allerede underlagt oss de nødvendige midler til å forstå verden vitenskapelig, så på mange måter er vitenskapen et tilbakelagt steg i filosofiens historie. Viktigere filosofiske temaer idag er hvordan vi skal forholde oss til denne nyvunnede oppdagelsen.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om du ville at jeg skulle svare på dette, eller om det bare var en kommentar til det jeg sa. Jeg er i hvert fall enig i det du sier her, og jeg ser ikke at det du sier avkrefter noe av det jeg har sagt og ment. Jeg opplever ikke at de filosofene jeg interesserer meg for har slått seg til ro med enkle forklaringer på meningen med livet, ei heller sjelen, om noe sånt engang eksisterer.
Jeg synes det er leit når noen slår seg til ro med enkle forklaringer. Et bedre alternativ hadde i det minste vært å bare la det aktuelle temaet forbli i "uforklart"-boksen. Likevel, det er dessverre som du sier: filosofi krever enormt mye av oss og det er noe de aller færreste får til. Jeg kjenner heldigvis at dette blir bedre med tiden og er optimistisk til menneskets fremtid!

Sitat av gulunderstrek
Hva vil det si å ha en mening? Mening som et ord er bare enda et eksempel på menneskets manglende evne til å tenke objektivt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i at mening som ord eller søken skal få lov å ugyldiggjøre menneskers evne til å tenke objektivt. Om du med objektiv tenking mener rasjonell og logisk tenking så vet vi jo allerede at det er noe vi evner. Det indikerer jo heller bare at vi har flere evner.
Hva som menes med at noe har mening må nødvendigvis sees innenfor konteksten av hva som diskuteres og menes. Jeg på min side prøver å belyse at ordvalget er for snevert til å per i dag kunne si noe endelig om et så sammensatt tema. Hva som menes med mening i denne sammenhengen må dexter selv svare for.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg liker godt det du sier her, helt opp til det punktet hvor du gjør antagelser om i hvilke sammenhenger vi er signifikante og legger de antagelsene frem som fakta. Jeg er ikke enig i at du kan trekke de konklusjonene på bakgrunn av den kunnskapen du henviser til.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle startet min konklusjon med "Jeg tror at". Det er tross alt ikke mulig å trekke slike slutninger med sikkerhet.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hva er det som tyder på at vi ikke har sjel?

Har tenkt flere ganger på at vi er inni et spill ala Sims og blir styrt av andre

Post 200... yey.
Vis hele sitatet...
Kult, har tenkt det flere ganger selv.
Vi på jorda er egentlig bare et TV-program for resten av universet. På denne planeten samlet de alle arter av dyr og planter, og ser hvordan vi reagerer mot hverandre
Sitat av olli408 Vis innlegg
Vi på jorda er egentlig bare et TV-program for resten av universet. På denne planeten samlet de alle arter av dyr og planter, og ser hvordan vi reagerer mot hverandre
Vis hele sitatet...
Kult! Nå gjenstår det bare å presentere lovende, konkrete og overbevisende data som støtter denne påstanden slik at resten av det vitenskapelige miljøet (og forøvrig resten av verden) også kan få denne kunnskapen og selv utføre undersøkelser som får samme svar =)
Sist endret av Sky; 27. mai 2010 kl. 22:00.
Det meste av overnaturlig kvakksalveri som har eksistert gjennom tidene blir motbevist når vitenskapen kan forklare fenomenet(ikke alt selvfølgelig). Når vi beveger oss i en retning hvor vi hvert år får bedre og bedre forståelse for hvordan hjernen vår fungerer, blir tanken om en sjel - noe separat og overnaturlig som fortsetter å leve når vi dør - en avsporing, spør du meg(klar over at ingen spurte meg).

Jeg ser ikke at det er noe mer grunnlag for å tro at vi har sjel enn det er grunnlag for å tro på andre overnaturlige fenomener som spøkelser. I tillegg må jeg reboote hjernebarken fordi den henger seg hver gang jeg prøver å rasjonalisere et overnaturlig fenomen som sjelen; har i så fall dyr sjel? Hva med tomflasker? Hvis ikke så må sjelen være noe vi har fordi hjernen våres er så utviklet at vi er beviste på oss selv.. ligger sjelen i hjernen vår da? Eller er utviklet hjerne en forutsetning for at skal bli velsignet med denne overnaturlige kraften kanskje?

Jeg liker veldig å snakke om filosofiske spørsmål, om vår eksistens o.l, men ikke når vi prøver å forklare ting som bevisstheten vår gjennom overnaturlige fenomener..
Sist endret av Picard; 27. mai 2010 kl. 22:04.
Sitat av Sky Vis innlegg
Kult! Nå gjenstår det bare å presentere lovende, konkrete og overbevisende data som støtter denne påstanden slik at resten av det vitenskapelige miljøet (og forøvrig resten av verden) også kan få denne kunnskapen og selv utføre undersøkelser som får samme svar =)
Vis hele sitatet...
Mine kilder er South Park sesong 7 episode 1
Sist endret av olli408; 27. mai 2010 kl. 22:03.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Tror enkelt og greit at vi bare er en organisme som er her ved en tilfeldighet, og at når vi dør så bare dør vi, og ikke noe mer.
Det er lett å lene seg for mye på vitenskapen for å få konkrete svar som er lette å håndtere. Filosofien oppsto på grunn av den menneskelige nysgjerrigheten til å fundere over abstrakte spørsmål som 'hvem er jeg?', 'hva er dette?', 'hvor er vi?', spørsmål som ikke lar seg pakke ned i en ferdigstemplet beholder. Forstå meg rett, jeg elsker vitenskapen, men det er viktig å ikke gjøre vitenskapen til en religion for 'oss rasjonelle'. Til slutt koker alt ned til at vi ikke kan bevise noe som helst, så lenge vi har en bevissthet som observer sin egen bevisshet og ingen objektiv tredjepart kan ingenting fastslås som sannhet. Det handler om hva du selv velger å tro eller ikke tro; din egen sannhet.
Godt skrevet dexter!

Folk er på bakken til toppen av næringskjeden. Dette bør man også ta hensyn

Sitat av Miguele Vis innlegg
Godt skrevet dexter!

Folk er på bakken til toppen av næringskjeden. Dette bør man også ta hensyn
Vis hele sitatet...
Jeg kan redigere artikkelen ikke lenger
Beklager, feil tråd..
Jeg mener mennesker er informasjon. glem sjel og alt det spirituelle, alt som foregår av følelser og lignende i hjernen er kun kjemi.

Summen av deg som menneske er summen av all den informasjon du har i din hjerne, hvordan du bruker denne, hvordan du reagerer i gitte situasjonen, hvordan du tilegner deg og lagrer ny informasjon etc. alt dette er informasjon som er lagret og systematisert i hjernen din.

Når man dør tror jeg at det blir som å skru av skjermen, dvs svart skjerm - game over, og energien du er sammensatt av går tilbake i kretsløpet (med mindre du begraves eller kremeres slik vi gjør med kroppen i moderne tider) som kompost.
Vi ligner jo veldig på andre pattedyr her i verden, så noe robotter eller gudommelige skapinger sendt fra en annen ondsinnet galakse ville jo vært ganske så usansynelig. Men at vi oppfører oss som robotter er jo ganske så sant, vi har jo mye rart vi "må" gjøre... Men dette har vi nok bare oss selv å takke for, og samfunnet vi blir født og delvis tvingt inn i.
Vi er nok bare redde, og må føle oss trygge, noe som vi gjør i dette absurde samfunnet. Det er jo kun de truslene vi selv skaper som er relevante (bortsett fra naturkatastrofet osv).

At vi har en mening med livet er jo sikkert. Det må jo være å leve! Noe annet en det er vi ikke inneforstått med, da det hele er for stort. Altså ting som dette med evigheten, energier, tider etc. (Syntes dette med energier er svært interessant, og trur det går mye lengere en vi kan forklare) Altså, vi må spise, sove, bæsje, pule, sove og overleve. Det er vår mening.. Noe annet ville vært veldig egoistisk å tro. Vi får jo ikke gjort noe med det store i det heletatt, bortsett fra å ødelegge en bitteliten bit av det.
For oss er nok bare en stor sirkel med liv, i det hele og det store, og da er det jo ikke stort mer vi får gjort en å leve i balanse. Noe som vi tydeligvis ikke klarer... Dette igjen kan man jo spekulere i om er grunnet at vi er på toppen av næringskjeden og kan gjøre som vi vil? Dermed er det egoet som råder (mye vil ha mer).

Om vi har en sjel er jo et godt spørsmål, som ingen kan svare på... Det kan jo hende, og det ville jo vært vakkert. Så jeg ser ingen grunn til å ikke tro på det. Men en ting er sikkert, idet vi dør så gir vi jo mange nye liv i form av planter, insekter. Som igjen hjelper øko-systemet i å gå sin gang
Og når vår tid er omme, så er det noen andre som får herske, akkuratt som dinosaurene i sin tid.


Om du føler deg som en robot bør du ta et tak i deg selv

Edit: Vi har hvertfall en moral, og muligheten til å velge mellom rett og galt.
Sist endret av Prognisse; 28. mai 2010 kl. 13:52.
Nå føler jeg en trang til å argumentere mot at mennesker har sjel. For at jeg skal greie det trenger jeg at dere som tror mennesker har sjel kommer med en presis definisjon på hva sjel er. Go!
meningen med livet er reproduksjon, fordi den dagen reproduksjon stopper stanser også livet (om det enn kanskje går en generasjon før det ebber ut)

meningen med _å leve_ blir hva hvert enkelt individ som lever legger i det.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av dexter Vis innlegg
Nå føler jeg en trang til å argumentere mot at mennesker har sjel. For at jeg skal greie det trenger jeg at dere som tror mennesker har sjel kommer med en presis definisjon på hva sjel er. Go!
Vis hele sitatet...
For å kunne argumentere for at mennesket har sjel så må man definere ordet sjel ja. Det er der problemet ligger.
Da er det kanskje best å begynne med å definere ett sentralt begrep i denne sammenheng, tro. Tro i seg selv er definert som religiøs overbevisning, eller det motsatte, at man er usikker. To motstridene definisjoner der og slik kan man resonere seg bakover til man faller av stolen uten å komme nærmere en definisjon av sjelen.
Sist endret av Mith; 28. mai 2010 kl. 14:18.
Om vi har sjel? La oss sjekke ordboka:

sjel sjel f1 el. m1 (trol fra glty el. gfris, trol besl med norr sál 'sjel')
1 åndelig kraft hos et menneske som gjør at det kan tenke, føle og ville, menneskets indre, sinn, hug være syk både på kropp og s- / få ro i s-en / han bad i sin s- om at det måtte gå godt / en stemme i s-ens dyp / gå inn for noe med liv og s- / legge hele sin s- i noe
2 den åndelige delen av et menneske sett ut fra et religiøst synspunkt el. i forhold til Gud, og som blir regnet for å være udødelig be for sin s-s frelse / sverge ved sin s-s salighet / selge sin s- / brukt som forsikring: det har du, min s-, rett i
3 drivende kraft være s-en i et foretakende / diktene hans mangler s- åndfullhet, indre liv
4 menneske, individ det var ikke en levende s- der / to s-er og en tanke det at to tenker på det samme

Ser ut som alle i tråden har tatt for gitt at det snakkes om udødelighet, eller noe annet uhåndgripelig. Hvis man derimot tar utgangspunkt i en av de tre andre definisjonene er det større sannsynlighet for at et menneske har sjel. Jeg vil til og med gå så langt som å si at enkelte har mer sjel enn andre.

Men det er et problematisk ord, og kanskje er mange her inne først og fremst uenige i bruken av ordet, siden det har så sterke religiøse undertoner. Det kunne blitt mer interessant hvis spørsmålet til trådstarter var mindre tvetydig.
Sist endret av mann; 28. mai 2010 kl. 14:26.
husk at dette er det _vi som mennesker_ er enige om at sjel er i vår tidsalder, ikke det nødvendigvis sjel er/eller ikke er når vi en gang i fremtiden kanskje klarer å måle eller påvise det vi da kaller sjel
Jeg vil ha argumenter fra en som tror mennesker har sjel, og ikke fra ordboka, fordi hvis jeg argumenterer mot ordboka så kan jeg ikke forvente at den argumenterer tilbake.

Men...

Punt 1 og 2 sier at sjelen er en åndelig del av mennesket. Jeg kan ikke argumentere mot dette uten å få en definisjon på åndelighet. Anyone?

Punkt 3 sier at sjelen er den drivende kraften. Jeg tolker dette som at sjelen er det som gjør at vi lever. Dette bør bety at alle levende organismer har sjel. Dere som tror at mennesker har sjel, er dere enige i dette?

Punkt 4 sier at sjel er det samme som menneske. Hvis en antar at mennesket har sjel, så antar en også at menneske har menneske har menneske... Dette er evig rekursjon og gir ingen mening så jeg forkaster dette punktet.

Dere som tror at mennesket har sjel, velg punkt(er) og forsvar dem.

husk at dette er det _vi som mennesker_ er enige om at sjel er i vår tidsalder, ikke det nødvendigvis sjel er/eller ikke er når vi en gang i fremtiden kanskje klarer å måle eller påvise det vi da kaller sjel
Vis hele sitatet...
Hvis vi oppdager noe annet enn det vi har definert som sjel så oppdager vi noe annet enn sjel.
Det er gjort en rekke forsøk på kroppsvekt når døden intreffer.
Mennesket mister nøyaktig 21,3 gram i dødsøyeblikket, og dette kan ikke forklares med fordamping av respirasjonsvæske eller svette fra kroppen.
Mange tror at dette er sjelen som forlater legemet.
Det rare er at dyreforsøk viser at ingen vekt forsvinner.

http://www.forskning.no/artikler/200.../1078397327.63
når du dør slapper alle muskler av og dermed vil avføring/urin forlate kroppen. om det er 21,3 gram kan vel diskuteres hehe
Sitat av Lizz Vis innlegg
Mennesket mister nøyaktig 21,3 gram i dødsøyeblikket, og dette kan ikke forklares med fordamping av respirasjonsvæske eller svette fra kroppen.
Vis hele sitatet...
Hvis sjelen har vekt så er den ikke åndelig og i såfall kan jeg stryke punkt 1 og 2 i ordboka. Er folk som tror at mennesket har sjel enig i dette?
Sist endret av dexter; 28. mai 2010 kl. 17:16.
Dere er alle en del av min fantasi, og alle bevis mot denne teorien eksisterer kun i min fantasi. Jeg kan når som helst gå ut av denne fantasien, men jeg vil vente å se hvordan det går med karakteren min først. Dere enkeltes bevissthet er også en del av min fantasi. Have fun!
Sist endret av Zepur; 28. mai 2010 kl. 17:25.
Sitat av pÝv Vis innlegg
Dere er alle en del av min fantasi, og alle bevis mot denne teorien eksisterer kun i min fantasi. Jeg kan når som helst gå ut av denne fantasien, men jeg vil vente å se hvordan det går med karakteren min først. Dere enkeltes bevissthet er også en del av min fantasi. Have fun!
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne motbevist dette men siden det også ville vært en del av din fantasi velger jeg å la være.
Neutral Good
Mith's Avatar
Ikke bare det, men det er helt vanlig å tenke slik, spesielt når man er barn. Jeg husker ikke hva fenomenet heter, men veldig mange kjenner seg igjen i den tankegangen.
hvis det stemmer pÝv så kan vel du bevise det med å forteller meg hva jeg tenker i øyeblikket? for det er vel din fantasi slik du sier, hvor du har full kontroll og alt er tenkt ut fra din side.

dvs hvis du ikke kan fortelle meg hva jeg tenker på i øyeblikket har du motbevist det hele selv.
Sitat av dexter Vis innlegg
Hvis sjelen har vekt så er den ikke åndelig og i såfall kan jeg stryke punkt 1 og 2 i ordboka. Er folk som tror at mennesket har sjel enig i dette?

Punt 1 og 2 sier at sjelen er en åndelig del av mennesket. Jeg kan ikke argumentere mot dette uten å få en definisjon på åndelighet. Anyone?
Vis hele sitatet...
Nei jeg er ikke enig i det, dessuten argumenterer du mot deg selv.
Du sier at du ikke har en definisjon på åndelighet samtidig som du mener å vite at åndelighet ikke har vekt.

Det er ingen fysiske eller religiøse regler som sier at ånd ikke har vekt.
For alt vi vet er ånd materie.
Sånn fysisk sett er vi avhengi av materie for å være tenkende beviste individer.
Så jeg ser på det slik at ånden er i materien, materie er ånd.
Sitat av dexter Vis innlegg
Jeg vil ha argumenter fra en som tror mennesker har sjel, og ikke fra ordboka, fordi hvis jeg argumenterer mot ordboka så kan jeg ikke forvente at den argumenterer tilbake.

Men...

Punt 1 og 2 sier at sjelen er en åndelig del av mennesket. Jeg kan ikke argumentere mot dette uten å få en definisjon på åndelighet. Anyone?

Punkt 3 sier at sjelen er den drivende kraften. Jeg tolker dette som at sjelen er det som gjør at vi lever. Dette bør bety at alle levende organismer har sjel. Dere som tror at mennesker har sjel, er dere enige i dette?

Punkt 4 sier at sjel er det samme som menneske. Hvis en antar at mennesket har sjel, så antar en også at menneske har menneske har menneske... Dette er evig rekursjon og gir ingen mening så jeg forkaster dette punktet.

Dere som tror at mennesket har sjel, velg punkt(er) og forsvar dem.


Hvis vi oppdager noe annet enn det vi har definert som sjel så oppdager vi noe annet enn sjel.
Vis hele sitatet...
Poenget med å dra inn ordboka var ikke å argumentere med den, men å finne en upersonlig definisjon av ordet, slik at man ikke diskuterer forskjellige ting. Siden sjel mest av alt er et abstrakt konsept, er ordboka et naturlig sted å starte.

Åndelighet (eller ånd) er også et abstrakt konsept; her òg synes jeg den mest sindige framgangsmåten er å først sjekke ordboka og la argumentasjonen vente til man har slått fast hva man snakker om:

ånd m1 (norr ǫnd 'ånde, pust; sjel, liv', bet. påvirket av lat. spiritus, fr esprit, ty. Geist, jf *ånde)
1 høyere bevissthets- og tankeliv, sjel, sinn å-en er villig, men kjødet er skrøpelig (Matt 26,41, gl oversettelse) / helsebot både for å- og legeme / de fattige i å-en (Matt 5,3, gl oversettelse) se fattig / jeg så meg i å-en stå på scenen i tankene / sjel (2) far, i dine hender overgir jeg min å- (Luk 23,46)
2 menneske som utmerker seg intellektuelt, personlighet han tilhørte de store å-er i forrige århundre / være den ledende å- i organisasjonen
3 menneskesjel som noe uavhengig av kroppen, gjenferd de avdødes å-er gikk igjen / overnaturlig, ulegemlig vesen Den Hellige Å- Guds eksistens som en del av treenigheten / demon mane å-er / onde å-er / forsvinne som en å- i en fillehaug fort og lydløst / være ens gode å- ha heldig innflytelse på en / mine tjenende å-er personer som hjelper meg
4 inspirasjon få å-en over seg
5 idéinnhold, grunntanke kristendommens å- / lovens, kunstverkets å- / (livs)oppfatning dette er helt i Bjørnsons å- / sinnelag, stemning, innstilling det rådde en god å- i hjemmet, i klassen / kampå-, lagå-
6 i uttr oppgi å-en

Felles for alle punktene er at ånd er noe personlig, noe som angår tankens verden (For eksempel er definisjonen av voksen en som har nådd sin fulle (legemlige, åndelige) utvikling.) Altså, hvis legemlig er et samlebegrep for alt som angår fysiologien, er åndelig et samlebegrep for alt som angår psyken. Man kan gjerne argumentere for at det mentale også er kroppslig (et produkt av nervesystemet), men da avslutter man etter min mening jakten ett steg for tidlig, siden en kartlegging av mekanismen bak bevissthet/personlighet ikke vil kunne beskrive selve opplevelsen av den -- akkurat som opptegnede linjer på et verdenskart ikke kan si noe om hvordan det føles å være midt i en reise.

Sjel kan kanskje derfor sies å være noe udefinerbart, og jeg vet ikke om naturvitenskapens disipler ser verdien i å diskutere noe som dette, men for kunsten og litteraturens disipler kan dette være ganske spennende. Definisjonen av litteratur er forresten fellesbetegnelse for alt skrevet el. trykt åndsarbeid, bare for å plage dere enda litt mer med ordboka.

Jeg ser ingen hensikt med å argumentere for at mennesker ikke har sjel. Det er derimot en veldig enkel ting å gjøre. Men for meg blir det like meningsløst som å argumentere for at et eple ikke smaker godt, men at alt som betyr noe er fruktose, syrlighet, aldehyder, g-proteiner, tidligere erfaringer, osv. Man kan jo fortsette dekonstruksjonen til det uendelige. Og det er jo morsomt, men allikevel aldeles meningsløst i mine øyne.

Smaker et eple godt? Har mennesker sjel? Du kan gjerne svare nei på begge spørsmålene og svare at alt er kjemi, og at både sjel og godt er konsepter uten rot i virkeligheten, men du kan sannsynligvis ikke forandre andre sine syn på saken.

Derfor kan man vel si at vi både har og ikke har sjel -- det kommer an på hvem som ser.
Sitat av Lizz Vis innlegg
Nei jeg er ikke enig i det, dessuten argumenterer du mot deg selv.
Du sier at du ikke har en definisjon på åndelighet samtidig som du mener å vite at åndelighet ikke har vekt.
Vis hele sitatet...
Riktig!

Jeg antar at åndelighet ikke er materielt.

Wikipedia: "Åndelighet, kultur, folketro og sjel er begreper som tilsammen uttrykker menneskets oppfatning av sannhet omkring spørsmål som ligger utenfor de materielle."

Hvis noe er utenfor det materielle så har det ikke masse og kan derfor ikke veies. Enig?
Sitat av mann Vis innlegg
Jeg ser ingen hensikt med å argumentere for at mennesker ikke har sjel.
Vis hele sitatet...
Men det gjør jeg; jeg synes det er gøy!

Om åndelighet fra ordboka:
Punkt 1 definerer ånd utifra sjel, så her blir det sirkelargumentasjon fra punkt 1 og 2 om sjel. Jeg godtar ikke sirkelargumentasjon så dette punktet eller punkt 1 og 2 om sjel må forkastes.
Punkt 2 sier at ånd er menneske. Se punkt 4 om sjel. Forkastes.
Punkt 3 sier at ånd er sjel. Se punkt 1.
Punkt 4 sier at ånd er inspirasjon. Hvis en aksepterer dette og at inspirasjon finnes og at sjel er ånd så finnes sjel.
Punkt 5 sier at ånd er ideinnhold. Se punkt 4.
Punkt 6 sier ingenting.

Din tur.