Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 15342
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg kom plutselig på en ide som, litt klisje, er så teit at den kanskje kan funke. Rustfjerner virker jo ved å løse opp rusten. Ville det vært mulig å spraye rustfjerner på noe som er skikkelig rustent, samle væsken og dampe den vekk og sitte igjen med jernefeoksid? Bare en tanke som dukket opp mens jeg var ute å fisket
Nei, rustfjerner er så vidt jeg vet fosforsyre og det lager jernfosfat av rusten (skyt meg hvis jeg tar feil).
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
hmm... Jeg googlet rustfjerner og leste at sitronsyre(husker ikke hva det egentlig heter), også kan brukes som rustfjerner. ville dette funke på noen annen måte?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvordan skulle det på noen måte vært, en mer effektiv og billigere måte enn den tradisjonelle metoden?
Sitat av mikkello Vis innlegg
Nei, rustfjerner er så vidt jeg vet fosforsyre og det lager jernfosfat av rusten (skyt meg hvis jeg tar feil).
Vis hele sitatet...
Dette er helt riktig.
Etter å ha jobbet som overflatebehandler er dette noe jeg kan bekrefte.
Noen henrettelse er ikke nødvendig i kveld.

Det er vel ikke tilfeldigvis Citrax Combi du tenker på, Ffojt?

Det beste er nok å gjøre det ved samme metode som beskrevet i denne guiden, så slipper du å få urent sluttprodukt.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Nei, jeg tenkte ikke på noen spesiell.. Vet ikke om du snakket til meg, Up, men poenget mitt var om sitronsyre ga et annet sluttprodukt enn med kommersiell rustfjerner? Samme det, det dukket faktisk opp en liten slant 30% saltsyre når vi ryddet i garasjen nylig.. Skal lage meg litt rust, jeg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Vet ikke om du snakket til meg, Up
Vis hele sitatet...
Jeg quotet ingen andre gjorde jeg? Da var det mest sannsynlig svar på det forige innlegget
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Fant denne på nettet.. Høres litt pussig ut, men noen med litt h2o2 å avse som kunne tenke seg å prøve?

I have found a very easy way to make iron (III) oxide, Fe2O3.... from iron

Pour some Hydrogen Peroxide [link is to product info at Amazon], 3% on to iron and it turns a nice reddish brown rust immediately on contact... wait for it to evaporate and you got some rust.. useful for things like thermite
Hydrogenperoksid er som kjent et kraftig oksidasjonsmiddel og når man er klar over at når jern ruster så skjer det en oksidasjonsprosess er dette veldig logisk.

Uansett skal jeg slettes ikke nekte for at dette var en snedig metode å gjøre det på dersom man har store mengder H2O2 til rådighet.

Jeg har 30% H2O2 og akter å foreta en liten test i løpet av kvelden.
Sist endret av Knask; 15. april 2010 kl. 12:18.