Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 2547
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Her kommer et lite innblikk i min produksjonsmetode for en stickymatchekvivalent. Den er ikke klebrig, da jeg finner dette uønsket. Jeg håper guiden kan være til nytte for noen

Ting man trenger:

- Gråpapir (kraftpapir).
- Trelim eller liknende. Pistollim fungerer sikkert greit om man jobber raskt. Eventuelt andre lim "of choice".
- Sortkrutt. Granulert er ideelt, meal fungerer.
- Teip. Pakketeip er flott, eventuelt bred maskeringsteip.

Fremgangsmåte:


Klipp til en lengde gråpapir tilpasset lengden på din morter (oppskytingsrør). Bredden skal være litt videre enn teipen du bruker. Gi den en brett om du orker, det er enklere å følge midten på den måten når limet skal legges.


Legg en tynn stripe lim i hele papirets lengde. Stryk lett over med fingeren for å spre det litt.


Pøs på svartkrutt og gni lett over med en skje eller liknende for å få det godt festet i limet.


Tøm av overskytende krutt. Du skal sitte igjen med en elegant, tynn stripe på midten. Her har jeg slumset litt med limet, slik at det ble i overkant mye krutt. Det gjør ingenting, verken lim eller krutt koster store penger.


Neste steg er å legge teip. Her har jeg benyttet meg av gummiert papirteip siden jeg har klart å forlegge pakketeipen min. Jeg får skaffe til veie en ny snarlig. Gummiert papirteip gjør det hele langt mer kronglete enn nødvendig.


Legg den ferdige lunta til tørk. Tørketid avhenger av limtype. Når lunta skal benyttes stikkes en passende bit visco eller annen pålitelig forsinkelseslunte i enden av den, og teipes fast. Dette steget kan eventuelt gjøres før kruttet drysses på, slik at viscoen får godt feste i limet og teipen.

Lunta skal nå være klar til å benyttes til luftbombeoppskyting.

Lykke til