Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3828
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
For noen (ganske mange) måneder siden forespurte en herremann kjent som sorn her på forumet en bow-tie-guide. I den anledning har hanses og undertegnende, som de uselviske og oppofrende personene vi er, i fellesskap satt sammen et shell og tatt fotos under prosessen. Alt ble gjort lenge før jul, men vært glemt frem til nå.

(Det er forøvrig i denne sammenheng viktig å påpeke at hanses skal ha like mye av æren for at dette ble en realitet som meg Gi ham KP!)

Denne guiden tar således for seg hvordan man kan sette sammen sin egen 5" bow-tie luftbombe. Fremgangsmåten er selvsagt ikke forebeholdt akkurat denne størrelsen, men siden nevnte undertegnende hadde skall og mortar i 5", ble den størrelsen valgt. Hvor godt det fungerer å nedskalere noe særlig vites ikke, skjønt en oppskalering skal være problemfri.

For å begynne med det viktigste - utstyr.

Ting man trenger:

- Papp eller plastskall. Vi bruker papp.
- Spolette eller timefuse med 4 sekunders brenntid (pluss 1cm ekstra til corssmatching ved timefuse). Vi benytter sistnevnte. Guide til spoletter finnes i forumet.
- Enkelt rullet papirrør som passer rundt lunta. Dette tjener til å la bomben tennes i sentrum.
- Blackmatch til crossmatching. Sytråd til festing av denne er fint.
- Limpistol for å lime inn stjerner.
- Stjerner. Vi valgte D1 glitter til viftene og Independence Red til ringen. Størrelsen var ca 12 mm, runde stjerner. Antallet er lite.
- Burst. Vi brukte puffet ris som var krympet, dekket med godt svartkrutt-meal.
- Pasting. Vi brukte gummiert papirteip.
- Svartkrutt, granulert. Til lift. Vi brukte 65 gram.
- Silkepapir. Fås på bokhandel. Eller finnes kanskje hjemme. Vanlig innpakkingsremedie for skjøre ting og blomster.
- Trelim/annet liknende lim.

Fremgangsmåte:


Begynn med å lage hull i den ene halvdelen til lunta. Denne settes inn og festes med litt smeltelim på utsiden av skallet. Det trenges ikke mye, den skal festes skikkelig senere. La mest mulig lunte være på utsiden av skallet.


På innsiden trees papirrøret over lunta, og klippes av slik at den er på høyde med skallhalvdelens vegger, altså i det fremtidige senter av luftbomben. Legg en tynn ring smeltelim langs luntas bunn før påsetting av røret for å feste dette. Røret fylles med granulert svartkrutt helt til det er igjen omlag en halv cm. Dette tomrommet fylles med en bit sammenkrøllet tørkepapir eller liknende slik at kruttet ikke kommer seg ut.


Nå er det på tide å fylle inn stjerner i viftene. Disse legges i diamantmønster i hver halvdel som på bildet. Vi mangler én stjerne på bildet. Dette D1-glitter. Det hvite som kan sees rundt stjernene er trelim. Dette tjener til å feste silkepapir rundt stjernene slik at de holdes på plass. Smeltelim kan også benyttes til dette, selv om sjansene for forbrenning av fingre øker noe.


Her er papiret limt inn. Før det forsøkes plassert lønner det seg å rulle det litt rundt i hendene og krølle det godt, slik at det blir enklere å jobbe med.


Neste post på programmet er å fylle puffet ris i halvdelene. Den ene fylles helt opp, i den andre lar man det være igjen litt under en cm opp til kanten. I denne skal ringen settes inn. Hver av de røde stjernene forsynes med en liten dråpe smeltelim, og limes inn slik at halvparten av stjernen er inne i skallet og den andre halvdelen ovenfor. Skallkanten midt på stjernene, med andre ord.

For det beste resultat er det viktig at stjernene er av lik størrelse og plassert med omhu.


Når ringen er satt inn fylles puffet ris inn slik at den ligger er nesten jevnt med stjernenes topp. Rist litt på skallene for å sikre at risen ligger godt og uten tomrom.


Den kanskje mest utfordrende biten er å lukke skallene uten å søle for mye.
Den enkleste måten å få til dette, er nok å legge en bit silkepapir over den ene halvdelen. Denne kan så legges over den andre halvdelen, og shellet kan lukkes.

For å få det helt igjen kreves nok endel banking for å få risen til å legge seg tett. Bruk eksempelvis en plankebit, håndtaket på et skrujern etc. og slå litt (forholdsvis hardt) rundt på halvdelene mens du presser shellet sammen. Det er helt normalt at det kreves en god del makt. En medhjelper er nyttig her, det er fint om én presser og én banker. Dette er dog på ingen måte påkrevet.



Når skjøten er jevn kan overflødig silkepapir rives vekk og sammenføyningen sikres med teip. Vi har brukt glassfiberteip, da det var det vi hadde for hånden.



Neste steg på programmet er pasting. Three strip-method er flott! Dette shellet ble satt sammen før jeg lærte den, så her har jeg klippet striper av gummiert papirteip som ser ut som på bildet over. Disse er litt for korte til å komme halvveis rundt shellet (16 cm lange). Kombinert med de avsmalnende endene unngår man således eggform. Områdene i hver ende som ikke blir dekket fylles inn med et par lag tilklippet papir mellom hver runde pasting.

Jeg passer også på å alternere påleggingsretningen, slik at det nye laget ligger 90 grader på det forrige. I tillegg er det lurt å la forskjellige steder være ender hver gang.

På dette shellet ble det pastet seks runder, noe som gir 12 lag papir.

La shellet tørke et par dager nå.
Sist endret av Nygaard; 4. mars 2010 kl. 16:13.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter

Nå er det på tide å feste lunta. Den enkleste måten å gjøre dette på er følgende: Sett en bit av et rør (omlag 1-2cm langt) rundt lunta. (Husk: La minst 1cm av lunta være synlig for crossmatching!) I dette tilfellet er røret en smule gigantisk med en innerdiameter på 2,5 cm. 1,5 cm er like bra.

Dette røret fylles så i sin helhet med smeltelim. Helt opp til kanten.

Som bildet over også demonstrerer, er lunta crossmatchet. Dette innebærer å skjære et snitt 1cm nedover i lunta med kniv og sette inn et par biter blackmatch. Denne er sikret forsiktig med litt sytråd, som det fremkommer av bildet.


Nå er i grunn selve shellet ferdig. Her har vi limt på et par 17mm kometer med Skylighter Firefly-komposisjon for å få en fin hale. Dette er ikke på noen måte viktig for luftbombens funksjon, men likevel en fin effekt.

I tillegg trenges naturligvis lift og lunte. Her er det brukt en avart av stickymatch, altså to lengder teip lagt mot hverandre med en svartkruttstripe i midten. Denne skal være så lang at den rekker fra bunnen av utskytningsrøret til toppen av det. Det er ikke umulig at jeg kaster sammen en guide på min avart av slike snarlig.

Liften, eller løfteladningen, består av 65 gram granulert svartkrutt. Dette er noe over 10%-regelen, men siden shellet er meget lett i forhold til størrelsen trenger det litt ekstra punch for å nå riktig høyde.

Ladningen ble lagt i en pappkopp fra First Price, stickymatchens ende ble teipet inn i koppen og hele sulamitten ble festet rundt lunteenden på luftbomben med pakketeip. Stygt, men lettvint.

Siste steg er å sette inn en god og lang forsinkelseslunte, eventuelt en elektrisk tenner i enden av stickymatchen. Siden er det bare å lade utskytingsrøret, tenne lunta, trekke seg godt tilbake og nyte synet.

Gratulerer! Om alt har gått bra har du nå din egen bow-tie-luftbombe!

Siden jeg selvfølgelig klarte å drite meg ut på priminga av de røde stjernene, tente ikke disse da vi skjøt opp shellet. Det linkes derfor heller til hanses’ fantastiske bowtie i 6”. http://www.youtube.com/watch?v=LDciewaSqVU
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Fantastisk Guide!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hadde det allikevel vært mulig å få ta en titt på oppskytningen av dette shellet? Synes ikke man kan snakke om den ene er den andre verd, i pyroteknikk... Ihvertfall synes jeg at det er interessant å se det shellet man har sett bli lagd, gå av... Meg om det...

Edit: Jeg synes aldri disse guidene yter verket noen særlig respekt... Det virker så utrolig enkelt og kjapt gjort. Så bare kliner du på 6 runder med 3-strip pasting, og du er ferdig!
Sist endret av Ffojt; 4. mars 2010 kl. 19:59.
Sitat av Ffojt Vis innlegg

Edit: Jeg synes aldri disse guidene yter verket noen særlig respekt... Det virker så utrolig enkelt og kjapt gjort. Så bare kliner du på 6 runder med 3-strip pasting, og du er ferdig!
Vis hele sitatet...
Hva mener du er mest riktig å gjøre?
Ofre et lam for luftbomben?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hehe... Neida, jeg mente bare at det virker så enkelt... Utrolig hvor mange bra folk som er samla på et sted, her på forumet!
kjedelig streiting
Dritbra guide
Super guide!!! Kp til dere begge!
Hvor kjøper du dine shells? Så virkelig fine og solide ut.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bra guide! Ikke mere å si på den, enn annet at man må være forsiktig med å bruke billigmaterialer som First Price pappkopper!

@Ffojt: Hadde de lagt ut en guide fra når de lagde Hanses 6", så hadde det vært nøyaktig samme guiden, så slutt å klag, da det er totalt uvesentlig.
Føyer meg i rekken av ROS, MEGET BRA guide KP til begge
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Takk for ros Video av den aktuelle luftbomben er på ingen måte representativ for guiden, da bow-tie-effekten ikke illustreres. Den ser bare ut som et stusselig glittershell, ingenting å trakte etter. 6"-videoen er langt mer representativ.

Billigmaterialer som firstpricekopper er ideelt. Skjønt, de skulle vært ørlite større. Med 65 gram krutt er de rimelig fulle.

Skallene er handlet fra http://www.pyrosupplies.moonfruit.com/.
Hvordan får du stjernene så runde og like store?
Runde stjerner er faktisk ikke så vanskelig å få til med mindre det er stjernekomposisjona med mye kyll, det gjelder ihvertfall når man ruller det på hirsefrø, blir lett spiking. Men har ikke fått prøvd kullstreamere på blyhagl ennå. Men andre litt tyngre komposisjona har bestandig gitt helt runde stjerner.

For å få like store stjerner screener du dem, stjernescreens. Disse kan du fint lage selv. eksempel: Plater med feks 10mm hull, da detter alle mindre stjerner gjennom og de større blir liggende oppå plata, så tar du de som detter gjennom og screener de gjennom en mindre screen med feks 9,5mm hull, eventuelt litt større, da får du stjerner med størrelse ca 9,5mm til 10mm, du kan gjøre dette enda mere nøyaktig om du vil.

til bowtie som har så få stjerner kan du også bare bruke et skyvelære for å finne eksakt like store stjerner om du vil
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Husk ikke bare kjernen som bestemmer om det blir spikes. Husker en du hadde haug med meget fine stjerner på rundt 7-10 mm(?), av TT, men når de ble rulle videre, så spiket de etter hvert?
Men ja, det har nok litt å si. Man burde granulere værtfall:

http://freak.no/forum/showpost.php?p...6&postcount=56
Sitat av rotern Vis innlegg
Runde stjerner er faktisk ikke så vanskelig å få til med mindre det er stjernekomposisjona med mye kyll, det gjelder ihvertfall når man ruller det på hirsefrø, blir lett spiking.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt samme problemet med titanholdige stjerner også.
Rullet eller kuttet spilte liten rolle med tanker på hvor upraktisk det var.
Hele komposisjonen var veldig nære på å bli kastet ut av vinduet!

Stjerner med finkornede ingredienser derimot, de er lette å håndtere.