Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 22825
har lest litt om å jobbe offshore, men lurte på om noen her kunne fortelle meg litt? har ingen utdanning eller noe, men har hørt om slike messejenter? som vasker og lager mat? hvordan ligger det ann for å få slike jobber, aldersgrense, lønn, arbeidstider osv?
håpte på at noen kunne gi meg ett svar på dette
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Er litt usikker på offshore, men vet at landanleggene Ormen Lange og Snøhvit bruker ISS. Ettersom du bor i Ålesund kan du vel like gjerne søke på Ormen Lange?
angel's Avatar
Trådstarter
33 3
ja, men har liksom lyst å jobbe på bååt .. virker litt arti! .. så har jeg hørt at de tjener veldig mye?
Jobber du freelance tjener du ca en mill i året hvis du jobber ca 160 dager på båt.
Og jobber du for iss/serveringspartner i messa/som vaskehjelp eller whatnot kan jeg garantere deg at lønna ikke er god.. 120 spenn eller noe sånt i timen, ikke noe å rope hurra for!

Edit: for å jobbe på f.eks snøhvit og andre "land fabrikker" trenger man kun ett 2-3 timers sikkerhets kurs, hva angår å jobbe på rigg f.eks vet jeg ei..
Sist endret av NoillStress; 4. mai 2006 kl. 22:00.
Må vell kanskje ha noen spesielle kurs for å jobbe offshore? Sikkerhet og sånt.
Arbeidstider kommer vell ann på hvor du er. Tre uker på,tre uker av er vell ganske vanlig.
Skal selv stikke til sjøs bare jeg greier å ikke droppe ut av skolen nå.
Blir selv sendt offsore nå og da forskjellige steder.
Alle som skal offshore må ha grunnleggende sikkerhetskurs med helikoptervelt. Koster ca 16000 tror jeg.. fikk det dekket av jobben når jeg begynte.
Kurset varte en uke.
Da kan du bli sendt både på Norsk og utenlandsk sokkel.
De som skal på båt må ha 2 dager ekstra med røykdykking og livbåtkjøring eller.no

De stedene jeg har vert til nå har hatt ESS som mat,vaskefolk,butikk osv.
Har sett firmaer som søker vaskedame. Men måtte ha fagbrev som renholdsarbeider der.
Det må man nok også som kokk osv.
Jeg har fagbrev som automatiker.
Jeg har 250 kr timen offshore. og får 3 uker fri når jeg er ute på en 2ukers tur.
Det blir 42000 kr på en tur, en del mer om vi får overtid eller shuttler.

Ville aldri ha jobbet på båt, der er man ute 4 uker, av og til 6 uker. Det er lenge.
Det er ofte vind i orkanstyrke i nordsjøen, da forsvinner masten på supply/standby båtene bak bølgene! Man blir kastet ut av senga om man ikke spenner seg fast.
Men virker fint de dagene det er rolig.
Rigger/platformer ligger rolig.

Å jobbe på rigg anbefales, det er akkurat som å være på hotell, alt er gratis.

På rigg jobber man alltid 12 timers dag. aner ikke hvordan det er på båt.
Sist endret av Taerc; 4. mai 2006 kl. 22:50.
noen fiskebåter lar deg starte som messegutt/pike, og liker de deg, så er du velkommer i fabrikken. Men lønna er dårlig. Var messegutt på en fabrikktråler, Juvel, 2500 i uka fikk jeg, + timesbetalt for ekstraarbeid i fabrikken.

Slik jeg husker det, så kan du være ute 3 mnd uten sikkerhetskurs. om du blir i rederiet så betaler de ofte kurset til deg.

Men skal du på båt, så er det også stor forskjell på dem.
Fabrikktråler, da blir det å jobbe i en fabrikk, mens de erfarne tar seg av arbeidet på dekk.
Var også en tur på motortråler, måtte selv på dekk der, og hadde mye tyngre arbeid.

Lagde aldri maten som messegutt, men hjalp til med å skrelle poteter, vaske opp, dekke på og fylle på mat. men det varierer vel, er man en kløpper med mat får man vel litt mere ansvar? Og vil tro du slipper til som messepike under 18. Arbeidstidene mine var,, hmm tenke.. 7-9, 12-15, 18-21 tror jeg det var. slapp til i fabrikk når de trengte det ellers på tida.

[Og da var det å vente til den internetten skal komme tilbake for å poste ]
Morå mi jobber på plattform. Hun jobbet før i Hydro Aluminiums fabrikker på Karmøy men fikk påvist astma etter å ha jobbet der i ca. 15 år ++. Etter mye om og men fikk hun det til slik at Hydro skaffet henne jobb offshore i cateringen som det heter. Der vasker hun, steller med mat(matlagingen tar jo kokkene seg av, så hun legger de sikkert bare fint på brett og bærer det ut i messa eller noe sånn), og vasker tøy, håndlekr og forskjellig. Hun jobber 12 timer skift når hun er ute og tjener opptil 150 000 mer enn hva hun gjodre på land. Hun har ingen skikkelig utdanning etter ungd. skolen og måtte bare ta vaskekurs og sikkerhetskurs, som Hydro da betalte, siden hun hadde en fot inne i det selskapet. Vet ikke hvordan det er hvis du f.eks jobber på Kiwi og tenker på jobb Offshore i cateringen, men tror det er veldig rift om plassene. Du tjener godt uansett hvilken jobb du har der ute, i forhold til hva man ville gjort på land, og har 4 uker fri.
På oljefiket som går på NRK sier de jo at offshorejobbene er de mest ettertraktede jobbene i landet og det stemmer nok. Menge venner av moren min sier at de misunner henne og at de hadde tatt jobb offhore uansett hvilken jobb det var. Faktisk var det flere menn på det vaskekurset mora mi gikk på.
Har selv tenkt meg inn i olja, siden jeg netopp er snart er ferdig på almenn, og ikke orker mer skle på et par år. Går da på Bore og brønnteknisk kurs i Stavanger på PNI i 3mnd, som forøvrig koste 45000,-, og satser på å få jobb etter et par måneders tid med jobbsøking. Etter 2-3 år i praksis, regner jeg med å gå fakskole kombinert med jobb, og vil da bli boresjef eller lignende.
Årslønna der ligger på 700 000
For og kunne få deg jobb innen offshore må du har IMO 60. Et 60 timers grunnleggende sikkerhets og beredskapsopplærings kurs. (OLF) Oljeindustriens Landsforening. Dette koster vel opp i mot 10.000,- om ikke mere. Går du 2år skole GK Landbruk (Blå linje) får du dette dekt og et sånt kurt blir dekt av jobben siden du må ha en liten "refresh" på hva som skjer. Et bevis som dette varer i ca 5år.
Om det er de mest ettertraktede jobbene i landet tror jeg vi kan diskutere. Det er jo en grunn til at det er såpass høy lønn, nemlig at de har funnet ut at de må kjøre opp lønna såpass for å få inn nok folk... Det er nok ikke fordi de er så jævelig gavmilde

Men det er klart, det kommer jo an på hvor man bor og hva som er alternative jobbmuligheter der. Hadde jeg hatt valget mellom nordsjøen og Rimi, så ville nok jeg også ha valgt nordsjøen, men nå har jeg heldigvis et par andre muligheter som også har relativt hyggelige lønnsforhold, for ikke å snakke om morsomt arbeid i seg selv
Sist endret av atomet; 5. mai 2006 kl. 00:12.
Faren min jobber som Geofysiker på båt han tjener som sakt tidligere ca 1 mill. Det er da snakk om et par års utdanning.
Jeg går bore- og brønnteknikkurs for tida, (www.offshoreutdanning.no) kurset begynte i januar og går over åtte helger (Fre 16-21 Lør/Søn 09-17) frem til juni, og etter dette kan vi søke på jobber på oljeplattform. Kurset koster 32000,- i tillegg må vi ta et sikkerhetskurs til ca. 15000,-. Etter dette kan vi jobbe på nordsjøen, og Boresjefen som er med og holder dette kurset anslår at vi får lønn på ca. 30-40 000,- per mnd, 2 uker på plattform, 4 uker hjem. Nå er jo ikke jeg jente da, men det er faktisk ingen på kurset vi går nå, og jenter oppfordres til å søke
Så må vi IKKE glemme hva man tjener hvis været er så dårlig at helikopteret kan lande slik at man blir avløst. Da kan månedslønnen komme opp i rundt 100.000 Det er fint når man har jobbet 3uker pga. dårlig vær
angel's Avatar
Trådstarter
33 3
så vist en jente ,som meg, på 17 år skulle jobbet i cateringen og vasket osv, 12 timers skift, i 14 dager, hva tror dere jeg hadde tjent da? å er det vanskelig å få jobben?
Du ville aldri fått jobb som 17-åring. Det er av sikkerhetsmessige grunner. Ellers vil jeg tippe du tjener helt normal lønn + tillegg for at du er på en plattform. Å jobbe på en plattform er jo veldig gunstig da man jobber i 2 uker og har fri 4 uker.

Det er jævli kjedelig på en plattform.
Offtopic: Noen som vet hva kjemi & prosess lærlinger (Prosessoperatører) tjener offshore?
angel's Avatar
Trådstarter
33 3
er snart 18 da, hva er sjangsene for å få en slik jobb da da? har ikke noe spess utdanning..
Du må være 18 for å få jobb offshore. Står i reglementet. Uten utdanning (les: fagbrev) er det svært vanskelig å få seg jobb med mindre man:
A) Kjenner noen litt oppi systemene. Utrolig hvor lett man får seg jobb da.
B) Tar kursing. Tok selv Bore- og brønnteknikk hos NorTrain (www.nortrain.no) og er nylig ferdig. Søker jobber nå.

Angel: Du kan alltids søke, men det vil være vanskelig. For å få lov til å i det hele tatt dra ut på rigg må du som tidligere nevnt her ha et såkalt Grunnleggende Sikkerhetskurs. Det er ikke nødvendigvis 60 timer. Det jeg tok varte en uke og inkluderte helivelt (www.nutec.no). Dog det kurset var spesielt sammensydd for elever hos NorTrain.

Edit:
b1rken: Jeg synes å huske at du som lærling faktisk hadde full lønn. Mulig jeg tar feil, men slik som det var med kurset jeg tok så går man egentlig ut som lærling. Kurset var et VK1kurs komprimert til 3 måneder. Og man får fagbrev etter 5 år totalt på plattform.

I utgangspunktet kan man regne med 30-40k pr tur (normalt sett får du betalt for 6 ukeri slengen). Dette er som hjelpearbeider på dekk.
Sist endret av grandis; 6. mai 2006 kl. 05:08.
Øh, misforstår jeg her? 30-40.000 for 6 uker? Det er jo alt annet enn veldig bra?
Du jobber i 2 uker. Så får du betalt for 6.
Som toresau sier er du på rigg i 2 uker og av i 4 uker såfremst du følger turnus. Men du kan jobbe mer om det skulle være ønskelig. Reglementet sier at du har lov å jobbe maks 21 dager i strekk. Deretter skal du være 1/3 av tiden på land. Dvs jobber du 14 dager så skal du være onshore i 5 dager. Dermed kan du tenke deg at nå som det er lite folk og godt betalt så jobber du 2 uker, fritt 5 dager, jobber 2 uker. Da har du plutselig dobbel betaling i forhold til normalt som er 30-40 000. Og 60-80 000 på en måned er temmelig bra.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gidd ikke lage ny tråd så bruker denne gamle jeg..

Jeg har generell studiekompetanse etter 3 år med allmennfag..Men det er bra nok til å få jobbe offshore (som et eller annet på riggen), alt jeg trenger er kurs?
Det hele avhenger av to ting, og det gjør det med nesten alt i arbeidslivet.
  • Hvem kjenner du?
  • Hvor godt gjorde du det på skolen?

I den rekkefølgen går det. Er faren din langt oppe i systemet så er jobben så godt som fikset. Etter videregående skole så trenger du strengt tatt kun et sikkerhetskurs for å få jobbe offshore. Men det avhenger jo av hvor god du var på skolen og hvor gode kontakter du har.

Det kan også være litt smart og undersøke litt om hva de faktisk gjør på en plattform. Å være drillinstruktør er ikke noe jeg ville søkt på hvis jeg ikke var en skikkelig hard kar. Det krever *muskler* utover det som er vanlig. Det er også veldig mye tungt arbeid der. Greit nok at det er godt betalt, men det er som atomet sier, de må betale folk så godt for at de skal klare å holde ut. Du kan også påregne deg at alle arbeidsdager blir mye lengre enn 12 timer. De trekker gjerne ut i 16-18 timer, og det tar på når du skal jobbe i to uker.
Sitat av Don Veto
Gidd ikke lage ny tråd så bruker denne gamle jeg..

Jeg har generell studiekompetanse etter 3 år med allmennfag..Men det er bra nok til å få jobbe offshore (som et eller annet på riggen), alt jeg trenger er kurs?
Vis hele sitatet...
Ja, kjenner selv andre med samme/mindre kvalifikasjoner som fikk plass. Merk at kurset gjerne koster litt da, men det tjener du nok fort inn igjen hvis du kommer deg ut på platform.
Sitat av rune420
Ja, kjenner selv andre med samme/mindre kvalifikasjoner som fikk plass. Merk at kurset gjerne koster litt da, men det tjener du nok fort inn igjen hvis du kommer deg ut på platform.
Vis hele sitatet...
Mange firmaer sponser dette kurset for deg om de tror du er noe å satse på.. så prøv å kom i kontakt med et firma og ev. jobb litt for dem på land og hvis hva du kan, for etterhvert nevne at du vil ut på sjøen et sted..
Vurderer og bygge på med noe ingenør utdanning, Holder på med automatiker fagbrevet. Er det noen som veit hva som kunne være intresant for meg innen høyskole? Noe som handler om spessialisering rundt automatiserte systemer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Elektro/Automatisering. Går det sjølv. Ganske artig linje, men en del repitisjon må du regne med...
Regner med, siden allmenn folk sikkert kan søke seg inn. Men er jo sikkert gode muligheter for selvstudi, så det går sikkert greit. Vil gå litt videre, for og få bedre jobb + større utfordringer. Hvor går du vidarlo?
"Opptakskrav

Generell studiekompetanse og 2FY, 2MX og 3MX. Søkjarar med godkjent teknisk fagskule eller godkjent forkurs for ingeniør- og maritim høgskuleutdanning er kvalifisert utan omsyn til generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav. Realkompetanse. "

Vil det med andre ord si at jeg kan gå et år påbyggning på teknisk fagskole og komme inn, uten forkurs ved høyskole?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ett år? Er ikkje teknisk fagskule 2 eller 3-årig? Men ja, du kan det.

Eg vil anbefale forkurset uansett, fordi det er rimelig god innføring i mykje av matematikken og fysikken som kjem seinare, samme folka som udnerviser det som seinare.

Så forkurset er å anbefale.
Sitat av SnippeX
Vurderer og bygge på med noe ingenør utdanning, Holder på med automatiker fagbrevet. Er det noen som veit hva som kunne være intresant for meg innen høyskole? Noe som handler om spessialisering rundt automatiserte systemer?
Vis hele sitatet...
På høyskolen i Telemark kan du begynne rett på ingeniør hvis du har fagbrev. Sjekk http://www.hit.no/main/tf/y_vei

Mener å huske at andre skoler har begynt å komme med det samme opplegget, så søk litt rundt hvis ikke Porsgrunn frister så masse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å begynne rett på ingeniør uten meir bakgrun enn fagbrev er knalltøft vil eg hevde. Matematikken er såpass hard at en faktisk bør ha 2/3MX eller tilsvarande (= fagskule, forkurs o.l) for å komme seg gjennom på vettugt vis.

Det pensumet vi hadde i matematikk la opp til at vi kunne enkel integralrekning, derivasjon og differensiallikninger fra før...
Har litt lyst og jobbe på plattform jeg også men da må jeg vite hvor rask linje det er ut dit? finnes det jobber innen IT på plattform? isåfall hvilke?
Sitat av vidarlo
Å begynne rett på ingeniør uten meir bakgrun enn fagbrev er knalltøft vil eg hevde. Matematikken er såpass hard at en faktisk bør ha 2/3MX eller tilsvarande (= fagskule, forkurs o.l) for å komme seg gjennom på vettugt vis.

Det pensumet vi hadde i matematikk la opp til at vi kunne enkel integralrekning, derivasjon og differensiallikninger fra før...
Vis hele sitatet...
Hvis du ser mer inne på siden jeg linket til finner du kanskje info om hvordan studiet er bygd opp.

Studiet er bygd opp slik du har mer matte, fysikk, norsk og engelsk enn vanlige ingeniør, men mindre studieretningsfag. Når du har fagbrev som automatiker kan du stort sett grunnleggende elektronikk, digitalteknikk, programmering på pls og regulering, derfor slepper du å lære dette en gang til.
atomet: du misforstår.

mye rusk ute og går her med jobb..

de jeg kjenner som har jobb i cateringen lå på 241,- i timelønn sist jeg spurte, da var det snakk om 14dagers turer med 12timers dager.
Er du heldig blir du spurt om å være en uke ekstra, da får du 100% overtid og drar inn i overkant av 80 000 på 21 dager. (før skatt)

For bore- og brønnteknikk kurs anbefales faglig bakgrunn innenfor mekaniske-, elektriske-, bygg-, eller prosessfag i henhold til OLF's retningslinjer som er utarbeidet i samarbeid med oljeindustrien.
Disse retningslinjene trer i kraft 1.August 2007.

Merk at retningslinjer ikke betyr regler, men er heller en anbefaling.
Jeg er selv kursansvarlig, og står for arrangering av grunnleggende kurs i bore- og brønnteknikk.
En anbefaling, så det er mulig å ta kurset uten det, men er betydelig mindre sjanse for jobb?
Det er fullt mulig å ta kurset uten å "tilfredstille" retningslinjene.
Muligheten for jobb avhenger litt av deg selv.
Noen har kontakter, og kan komme inn uten problemer, mens andre vil måtte regne med å legge ned en betydelig innsats. Selv om folk fremstiller det som at det "hagler jobber" på det i offshoremiljøet, så er det ikke nødvendigvis sannheten.

Industrien foretrekker faglærte folk, sannsynligvis med den begrunnelse at etterspørselen for kurs i bore- og brønnteknikk har eksplodert den siste tiden, og de vil sortere ut egnede arbeidere.

Har fått forespørsler fra folk som sier de trenger "grunnleggende innføring i det å bruke en skrutrekker", så disse retningslinjene er laget for å "filtrere" litt rett og slett.
Sitat av kamikaze666
Har litt lyst og jobbe på plattform jeg også men da må jeg vite hvor rask linje det er ut dit? finnes det jobber innen IT på plattform? isåfall hvilke?
Vis hele sitatet...

Store plattformer har som regel minst 100Mbit internett og opp til flere gigabit linjer.
Det finnes masse IT jobber.. Når du tenker på at det finnes flere 100 pcer på en plattform.
Backup, nettverk, atl det vanlige.. support... printere og kopimaskiner ++
IP Kamerasystem, masse kameraer overalt både over og under havoverflaten..
Det er et tv-satelittsystem som skal funke døgnet rundt, telefonsentraler, pa anlegg.
Og så har du jo selve programmet til plattformen, endre på skjermbilder, endringer i pls programmet. osv osv...
Sist endret av Taerc; 6. mars 2007 kl. 17:20.
Atle:
har du noe mer informasjon om dette emnet?
Gjerne på PM.
▼ ... over et år senere ... ▼
grandis: har du fått jobb enda? jeg har ikke fagbrev, og lurer på hvordan jobbutsiktene er for dem uten det? har ikke fagbrev selv, men er sinnsykt keen på å jobbe offshore. Er snart ferdig med bachelor i maskiningeniør, men har ingen praktisk erfaring fra noe som helst. Har tenkt å gå på nortrain hvis det ikke er for vanskelig å få jobb etter det. Denne tråden er kanskje død nå eller?
Hmm. Høres interressant ut. Har veldig lyst å jobbe på plattform og har derfor angret på utdanningen jeg har valgt å gå. (Vanlig allmenn fag) Går nå 2. året. Begynner da på 3. året til høsten igjen. Og har alltid trodd at man måtte gå elektro eller byggfag o.l for å komme på plattform.

Hvis det faktisk er mulig å bare ta et kurs så er man der. Så er jo dette fantastisk! Btw. Er dette tungt arbeid? Bør man ha god fysikk for å klare dette arbeidet?

Takker for svar.
Har ikke lest gjennom alle svarene så vet ikke om det er nevnt før.

Men skal du jobbe på platform, så trenger du masse sikkerthetskurs. Dette koster.
Broren min jobber på platform, han hadde aldri sjans til å betale sikkerhetskurset, heldigvis betalte jobben hans det. Så er nok ikke bare å reise ut, sånn uten videre.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis du ikke har de sikkerhetskurs som trengs fra før så betaler de fleste arbeidsgivere for dette uansett. Er vel kun helikoptervelt som er påkrevd så vidt jeg vet. Er også mange selskaper som har interne sikkerhetskurs du må gjennom før du kan gå ombord, men det er svært forskjellig.

Personlig syntes jeg det må finnes mange mye mer spennende jobber enn å reise offshore. Hvis du tar allmenn så har du alle veier åpne. Går du siv.ing. så kan du stort sett bare velge og vrake i jobb, slik som markedet er nå. Mange jobber involverer reising verden rundt på firmaets regning. Det er ikke så alt for mange som holder ut så mange år på plattform da det tar mye på sosialt, fysisk og psykisk.

Ja - det er råtøft arbeid. Dagene består stort sett bare av å jobbe, sove og spise. Du har rett og slett ikke tid til så veldig mye mer med 12+ timer lange arbeidsdager. For å sitere atomet; de gir ikke 4 uker fri og godt betalt bare fordi de skal være hyggelige. Det er svært tung arbeid og enkelte av jobbene er også svært farlige, slik som drillinginstruktør.
Sitat av Deezire
Ja - det er råtøft arbeid. Dagene består stort sett bare av å jobbe, sove og spise. Du har rett og slett ikke tid til så veldig mye mer med 12+ timer lange arbeidsdager. For å sitere atomet; de gir ikke 4 uker fri og godt betalt bare fordi de skal være hyggelige. Det er svært tung arbeid og enkelte av jobbene er også svært farlige, slik som drillinginstruktør.
Vis hele sitatet...
Nå er det mange forskjellige jobber på en plattform. Jeg var lærling på en produksjonsplattform (altså ingen drilling). Der var dagene ganske fine, jobbet i rolig tempo, jobben var ikke fysisk krevende, det var hyggelige folk jeg jobbet med og veldig sosialt. Vi har riktignok betalt for 12t skift, men inni det er det 2t med pause (veldig ofte mer hvis du følte for det). Skulle du jobbe mer enn 12t fikk du en time betalt pause før du jobbet videre, du kunne da jobbe maks 3t i tillegg. Eneste grunnen til at jeg var sliten når jeg kom hjem etter en tur var at jeg gikk for seint å la meg til å sove. Er nok litt verre forhold på en drilling plattform, men ville bare få fram at jobb offshore kan vær ganske fint.
Jeg har selv tatt bore- og brønnteknikk kurset, sikkerhetskurs og det andre som trengs for å komme seg ut.

Jeg har vært ut en tur som vikar. Jeg var da på en borerigg. Jeg har fagbrev innen byggebransjen, og jeg syns dagene på riggen var veldig fine i forhold til det jeg var vant til.

Men, det virker som det er veeldig vanskelig å få seg fast jobb der ute. Det er flere hundre (om ikke tusen) som tar disse borekursene i året, så selskapene som ansetter folk kan bare velge å vrake når det gjelder jobber de skal ansette.

Der jeg var ute så fikk jeg høre at de uten fagbrev ikke ble vurdert en gang i søkeprosessen.
En jeg kjenner har brukt ca 120tusen på kurs, men null jobb. Jeg havna på ca 55tusen.
Etter den turen jeg var ute på riggen, så hadde jeg utbetalt i overkant av 50lapper, så da gikk det nesten opp i opp.

Etter å ha søkt å søkt, så ble jeg lei av å ikke ha noe fast arbeid, så jeg begynte i den gamle jobben min.
Det virker nesten som at man MÅ ha kjentfolk der ute for å få jobb.
Så, jeg skal fortsette å søke på alt jeg kommer over, men jeg gidder ikke å ha noen forhåpninger.

Men, i går fikk jeg vite at en kompis av min far driver mange firmare, blant annet et rekruteringsbyrå. Han fyren driver nå med å håve inn en kontrakt med et britisk oljeselskap. Så vis det skjer, så er vell jeg sikret.


Man må vell bare ha himla god tålmodighet...
Jeg vet om en som jobber offshore som forpleiningsassistent. Han hadde ingen utdannelse eller erfaring. Eneste du trenger på sjøen til dette, er sikkerhetskurs, og offshore så er det flere enn ett kurs du trenger.
Sitat av atomet
Øh, misforstår jeg her? 30-40.000 for 6 uker? Det er jo alt annet enn veldig bra?
Vis hele sitatet...
Det synes ei og hørtes litt lite ut =/

Ei jobber på en elektronikkindustri og tjener grovt sagt 15k etter skatt på 4 helger
selskaper som jobber offshore, på anlegg/båt leier som regel arbeidskraft fra andre selskaper. sveising/maling/sandblåsing og stilas fra Visman, vaskere/kantine fra iss o.l.
Offshore: trenger sikkerhetskurs, koster 30-35.000 (5-8dager, inkl. helikopter velt i basseng)
Onshore: internt sikkerhetskurs, et par timer.

Timelønn offshore uten fagbrev ligger på 140-160 kr timen, m fagbrev er det veldig forskjellig. fra 180-300 kr timen.

to uker på, tre/fire uker av = uten fagbrev: ca 21.500 i måneden
(12timer om dagen, 6 dager i uka)
med fagbrev varierer det selvfølgelig voldsomt, men anslagsvis: 38-45.000 i måneden.
Det avhenger selvfølgelig av hvilken type jobb/fagbrev og kurs man har.
Sist endret av panserjohan; 25. mai 2008 kl. 19:38.