Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 5510
Her er skatteoppgjøret mitt:
Lønn: 202776 NOK
Sum fradrag: 42938 NOK
Alminnelig inntekt: 159838 NOK
Grunnlag for kommune-, fylkes- og fellesskatt: 159838 NOK
Nettformue: 141291 NOK
Inntektsskatt til: Beregningsgrunnlag Skatt og avgift
Staten (fellesskatt) 159 838 20 419
Fredrikstad kommune og fylket 159 838 21 161
Staten, toppskatt av personinntekt 202 713 7 328
Trygdeavgift:
Lønn mv (7,8 %) 202 713 15 812
Utliknet skatt 64 720
Avregning:
Forskuddstrekk 62 981-
Restskatt 1 739
Rentetillegg 21+
Å betale - 1760

Altså, hvordan er det mulig at jeg må betale 1760 kroner i restskatt siden jeg betalte 62981 i fjor!? 64720 kroner blir litt over 40% i forhold til beregningsgrunnlag (159838 kroner), og det er jo helt vanvittig! Jeg burde vel ikke blitt trekt så mye i skatt!? Kan noen løse dette puslespillet for meg?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Fristen for endringer gikk vel ut for to måneder siden, så du burde kontaktet skattemyndighetene på det tidspunktet.
Dette her er skatteoppgjøret så det har ingenting med selvangivelse å gjøre ( hvis det var det du tenkte på). Jeg kan jo klage på skatteoppgjøret. Det er jeg helt sikker på, men vet ikke om det er noe vits i å gjøre det?
Skatteoppgjøret har ALT med selvangivelsen å gjøre. Det er selvangivelsen som danner grunnlaget for skatteoppgjøret. Derfor burde du tatt kontakt med skatteetaten på "det" tidspunktet.
Vent litt. I skatteoppgjøret så står det følgende:
"Mener du det er feil ved likningen, må du sende inn klage. Det må gå fram hva som er feil, og begrunnelsen for
dette. Du kan sende klagen via skatteetaten.no/klage eller i brev til skattekontoret.
Klage på likningen skal leveres innen 6 uker etter at skatteoppgjøret er sendt,likevel slik at klagefristen tidligst
utløper 10. august."
Så jeg vil egentlig klage på likningen. Den må jo være feil.

Fikk forresten skatteoppgjøret for en halv time siden.
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Vent litt. I skatteoppgjøret så står det følgende:
"Mener du det er feil ved likningen, må du sende inn klage. Det må gå fram hva som er feil, og begrunnelsen for
dette. Du kan sende klagen via skatteetaten.no/klage eller i brev til skattekontoret.
Klage på likningen skal leveres innen 6 uker etter at skatteoppgjøret er sendt,likevel slik at klagefristen tidligst
utløper 10. august."
Så jeg vil egentlig klage på likningen. Den må jo være feil.
Vis hele sitatet...
Så bra! Du har her selv sitert hvordan du skal gå frem, så da er det bare å klage.

Det er ikke mulig for oss å vurdere skatteoppgjøret ditt uten å kjenne alle detaljene. Jeg foreslår at du eventuelt forsøker deg på "enkel skatteberegning 2012" og sørge for å legge inn alle (!) relevante data. Da ser du forholdsvis enkelt om ligningen din er korrekt.

http://www.skatteetaten.no/no/person...eregning-2012/
Du skal jo skatte av lønna di som er på litt over 200k, for da blir det jo at du har skatta rundt 30%, noe som er ganske realistisk. Så jeg tror ikke du kommer noen vei egentlig
Etter som jeg har skjønt så skal beregningsgrunnlag beskattes, men det kan godt hende jeg har misforstått noe!?
Årsaken ligger nok i at du har litt i formue...

Uansett, var ikke mange kronene du fikk i baksmell, lev med det =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Uansett, var ikke mange kronene du fikk i baksmell, lev med det =)
Vis hele sitatet...
Enig med deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Årsaken ligger nok i at du har litt i formue...
Vis hele sitatet...
Det står ingenting om formueskatt, og det er heller ikkje formueskatt før du bikker 750k eller så.

Men det som er litt rart er at det ikkje er meir fradrag - minstefradraget for 2012 var 38% av grunnlaget, eller maks 78150,-. 38% av 202776 er 77055,- så då burde inntekt etter frådrag vere 125721,-

Med mindre eg bommer med minstefradrag - men det ser ut som noko ikkje stemmer heilt.

http://www.dinside.no/789330/slik-blir-din-skatt-i-2013 - legg inn tala og sjå. Det ser definitivt ut som du har gjort ein feil ved utfylling av sjølvmeldinga, og du bør sende ei klage med relevante tal til skatteetaten, og be om endring. Du må uansett betale inn restskatten i mellomtida.
"Problemet" ditt er at du bare har sett på ett beregningsgrunnlag. Beregningsgrunnlaget for trygdeavgift og alminnelig inntekt er ikke det samme. Samla betaler du litt over 31 % av inntekta di, som er litt mye, men jeg regner med at det er riktig. Uten at jeg har gidda å finregne. Skatteetaten har sine feil, men regnefeil på riktige tall er fryktelig sjeldent.
hadde du ingen reise utgifter ? , jeg trekker rundt 3000kr for mye i skatt hver måned med vilje , like morro hver sommer
Personinntekt 202 776
Fradrag -42 938
Minstefradrag av personinntekt (38%) -77 055
Personfradrag klasse 1 -45 350
Skattbar inntekt 2012 37 433

Trygdeavgift (7,8 % av 202 776) 15 817
Fylkes og kummuneskatt (28% av 37 433) 10 481
Utliknet skatt 2012 26 298

Hvis dataene dine stemmer er skatteoppgjøret feil, men som vi allerede har konkludert med her
inne, klag til skatteetaten.

Denne fradragsposten din på 42 938 hva slags fradrag er det egentlig? er det renter?
Sist endret av williams123; 26. juni 2013 kl. 09:59.
Har gjort en liten research og funnet ut at skatt på alminnelig inntekt skal være 28% (bortsett fra Finnmark). Dette vil da si at jeg er tvunget til å betale ca 40.5% i skatt (159838`40.5%= 64720 kroner), istedefor 28% ( 159838`28%= 44753 kroner).
Her er en flott atrikkel om alminnelig inntekt fra i fjor:

http://www.abcnyheter.no/skatt/fakta...nnelig-inntekt

@williams123 - bare de vanligste fradragene. Ingen renter. Men! Minstefradraget er bare 19538 nok. Det er vel lite.
Minstefradrag for arbeidsinntekt er 38% av brutto inntekt (personinntekt) maksimum 78 150 og minimum 31 680, jfr. stortingets skattevedtak for 2012: http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-2...1-006.html#6-1
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Her er skatteoppgjøret mitt:
Lønn: 202776 NOK
Sum fradrag: 42938 NOK
Alminnelig inntekt: 159838 NOK
Grunnlag for kommune-, fylkes- og fellesskatt: 159838 NOK
Nettformue: 141291 NOK
Inntektsskatt til: Beregningsgrunnlag Skatt og avgift
Staten (fellesskatt) 159 838 20 419
Fredrikstad kommune og fylket 159 838 21 161
Staten, toppskatt av personinntekt 202 713 7 328
Trygdeavgift:
Lønn mv (7,8 %) 202 713 15 812
Utliknet skatt 64 720
Avregning:
Forskuddstrekk 62 981-
Restskatt 1 739
Rentetillegg 21+
Å betale - 1760

Altså, hvordan er det mulig at jeg må betale 1760 kroner i restskatt siden jeg betalte 62981 i fjor!? 64720 kroner blir litt over 40% i forhold til beregningsgrunnlag (159838 kroner), og det er jo helt vanvittig! Jeg burde vel ikke blitt trekt så mye i skatt!? Kan noen løse dette puslespillet for meg?
Vis hele sitatet...
du ser det står minus der, så det betyr at du skal få igjen 1760 kr
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
du ser det står minus der, så det betyr at du skal få igjen 1760 kr
Vis hele sitatet...
"Å betale" betyr det å få igjen?

Etter å ha lest gjennom denne tråden forstår jeg godt hvorfor media anbefaler folk å sette seg inn i selvangivelsen!
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
du ser det står minus der, så det betyr at du skal få igjen 1760 kr
Vis hele sitatet...
Skulle ønske det var sant. Det skal egentlig stå følgnede:

Å betale - innbetalingskort blir tilsendt senere 1 760
Ved betaling må følgende KID benyttes: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Gadd ikke å skrive alt, skjønner du.

Sitat av williams123 Vis innlegg
Minstefradrag for arbeidsinntekt er 38% av brutto inntekt (personinntekt) maksimum 78 150 og minimum 31 680, jfr. stortingets skattevedtak for 2012: http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-2...1-006.html#6-1
Vis hele sitatet...
I fjor jobba jeg fra juni til desember, og da skal minstefradrag ligge mellom 15900 og 40650 ( har akkurat kikka på en tabell på www.skatteetaten.no) så det stemmer nok. Det er nemlig slik at selve beløpet ( nå snakker jeg om minstefradrag ) avhenger av hvor lenge man har jobbet. Det eneste som ikke stemmer er beregning av skatt på alminnelig inntekt. Den er for høy, syns jeg. Ihvertfall ifølge den artikkelen.
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Har gjort en liten research og funnet ut at skatt på alminnelig inntekt skal være 28% (bortsett fra Finnmark). Dette vil da si at jeg er tvunget til å betale ca 40.5% i skatt (159838`40.5%= 64720 kroner), istedefor 28% ( 159838`28%= 44753 kroner).
Her er en flott atrikkel om alminnelig inntekt fra i fjor:

http://www.abcnyheter.no/skatt/fakta...nnelig-inntekt

@williams123 - bare de vanligste fradragene. Ingen renter. Men! Minstefradraget er bare 19538 nok. Det er vel lite.
Vis hele sitatet...
Skattesatsen er riktig for alminnelig inntekt - men i tillegg kommer trygdeavgift. Denne beregnes ikke alminnelig inntekt (som er faktisk inntekt minus fradrag), men personinntekt (som er lik all lønnsinntekt uten noen fradrag).
I mitt tilfelle utgjør tygdeavgift 15812 kroner. 15812 + 44753 (28% skatt på alminnelig inntekt) = 60565 kroner.
62981 - 60565 = 2416 kroner til gode. Stemmer det, eller?
http://www.dinepenger.no/nettmoter/s...ppgjoeret/3070
Selv sitter jeg her, og venter på at mitt spørsmål skal dukke opp.

Greit at det noen som hjelper å svare på dette, for dette har jeg virkelig null peiling på.
Sist endret av Volch0k; 26. juni 2013 kl. 13:15.
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
I mitt tilfelle utgjør tygdeavgift 15812 kroner. 15812 + 44753 (28% skatt på alminnelig inntekt) = 60565 kroner.
62981 - 60565 = 2416 kroner til gode. Stemmer det, eller?
Vis hele sitatet...
Er du helt amøbe? Jeg har regnet ut og vist deg nøytaktig hvor mye skatt du skal betale og du sitter her enda og spør det samme spørsmålet??

Sitat av Volch0k Vis innlegg
http://www.dinepenger.no/nettmoter/s...ppgjoeret/3070
Selv sitter jeg her, og venter på at mitt spørsmål skal dukke opp.

Greit at det noen som hjelper å svare på dette, for dette har jeg virkelig null peiling på.
Vis hele sitatet...
Hva er det du egentlig lurer på? Er mange spørsmål der inne
Sitat av williams123 Vis innlegg

Hva er det du egentlig lurer på? Er mange spørsmål der inne
Vis hele sitatet...
Jeg spurte om; Vis jeg fikk skatteoppgjør på altinn idag, vil det også si at jeg får penger utbetalt i denne puljen? Og kommer pengene idag?

Men de har ikke svart, enda.
Sist endret av Volch0k; 26. juni 2013 kl. 14:06.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Jeg spurte om; Vis jeg fikk skatteoppgjør på altinn idag, vil det også si at jeg får penger utbetalt i denne puljen? Og kommer pengene idag?

Men de har ikke svart, enda.
Vis hele sitatet...
Fikk skatteoppgjøret mitt på mandag, og hadde pengene på konto i morges, om det var til hjelp.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Jeg spurte om; Vis jeg fikk skatteoppgjør på altinn idag, vil det også si at jeg får penger utbetalt i denne puljen? Og kommer pengene idag?

Men de har ikke svart, enda.
Vis hele sitatet...
Ja er skatteoppgjøret klart får du pengene utbetalt, så de skal komme inn i løpet av uken
Sitat av williams123 Vis innlegg
Er du helt amøbe? Jeg har regnet ut og vist deg nøytaktig hvor mye skatt du skal betale og du sitter her enda og spør det samme spørsmålet??

Hva er det du egentlig lurer på? Er mange spørsmål der inne
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at regnestykket ditt er feil!

Selv om TS brukte litt tid har han forklart at han bare arbeidet deler av året, og derfor ikke fikk fulle fradrag. Du har også regnet minstefradraget i tillegg til det oppførte fradraget - det er inkludert.

Personinntekt 202 776
Fradrag -42 938 <- Feil. Dette er inkludert minstefradraget. Du trekker fra samme fradrag to ganger.
Minstefradrag av personinntekt (38%) -77 055 <- Feil. Minstefradraget er redusert fordi TS ikke arbeidet hele året.
Personfradrag klasse 1 -45 350 <- Feil. Fradraget er redusert fordi TS ikke arbeidet hele året.
Skattbar inntekt 2012 37 433

Trygdeavgift (7,8 % av 202 776) 15 817
Fylkes og kummuneskatt (28% av 37 433) 10 481
- Du har ikke med toppskatten. Siden TS ikke arbeidet hele året er innslagspunktet lavere.
Utliknet skatt 2012 26 298
Sitat av Creat1ve Vis innlegg
Fikk skatteoppgjøret mitt på mandag, og hadde pengene på konto i morges, om det var til hjelp.
Vis hele sitatet...
Sitat av williams123 Vis innlegg
Ja er skatteoppgjøret klart får du pengene utbetalt, så de skal komme inn i løpet av uken
Vis hele sitatet...
Takk til dere begge to. Fikk også svar fra DP:
Hei. Det er ikke 100 prosent sikkert at du får pengene akkurat i dag, kommunen (som skal utbetale pengene) har faktisk hele 14 dager på seg.

Men de som betaler ut via bank vil stort sett få over pengene i dag eller morgen.

Mvh Carsten Pihl, Dine Penger
Vis hele sitatet...
Så, satser på at de kommer før helga
Edit: Og til trådstarter, beklager at jeg lånte tråden litt!
Sist endret av Volch0k; 26. juni 2013 kl. 14:37.
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
I mitt tilfelle utgjør tygdeavgift 15812 kroner. 15812 + 44753 (28% skatt på alminnelig inntekt) = 60565 kroner.
62981 - 60565 = 2416 kroner til gode. Stemmer det, eller?
Vis hele sitatet...
Du mangler toppskatten.
Siden du bare har jobbet deler av året er innslagspunktet for toppskatten lavere, og som du kan se i skatteoppgjøret ditt har du fått toppskatt til staten.

Forøvrig, 64720 utgjør 31,9% av inntekten din, som er en helt vanlig skatteprosent.
Sitat av doseren Vis innlegg
Bortsett fra at regnestykket ditt er feil!

Selv om TS brukte litt tid har han forklart at han bare arbeidet deler av året, og derfor ikke fikk fulle fradrag. Du har også regnet minstefradraget i tillegg til det oppførte fradraget - det er inkludert.

Personinntekt 202 776
Fradrag -42 938 <- Feil. Dette er inkludert minstefradraget. Du trekker fra samme fradrag to ganger.
Minstefradrag av personinntekt (38%) -77 055 <- Feil. Minstefradraget er redusert fordi TS ikke arbeidet hele året.
Personfradrag klasse 1 -45 350 <- Feil. Fradraget er redusert fordi TS ikke arbeidet hele året.
Skattbar inntekt 2012 37 433

Trygdeavgift (7,8 % av 202 776) 15 817
Fylkes og kummuneskatt (28% av 37 433) 10 481
- Du har ikke med toppskatten. Siden TS ikke arbeidet hele året er innslagspunktet lavere.
Utliknet skatt 2012 26 298
Vis hele sitatet...
LOL snakker vi hobbyøkonom her? Innslagspunkt for toppskatt lavere fordi han ikke har arbeidet hele året, er det bare en vits hele innlegget ditt? Du mener seriøst han skal betale toppskatt med en bruttoinntekt på 200 000?

Minstefradrag redusert fordi han ikke har arbeidet hele året, hvor i ALL VERDEN har du dette fra? Minstefradrag er 38% av personinntekt (hvis du vet hva det er), og minstefradrag har en min og maks sats uavhengig av hvor lenge han har jobbet (med mindre han er tilflytter til Norge i løpet av året).

Og personfradrag redusert igjen fordi han ikke har jobbet hele året? Du har feil i hvert eneste punkt...og jeg henviser til skatteloven §§ 6-31, 6-32 for minstefradrag og § 15-4 for personfradrag.

Angående toppskatt: "Personlig skattyter skal av personinntekt fastsatt etter skatteloven kapittel 12, svare toppskatt til staten med 9 pst. for den delen av inntekten som overstiger 490 000 kroner, og med 12 pst. for den delen av inntekten som overstiger 796 400 kroner i klasse 0, 1 og 2."

Jeg jobber daglig med selvangivelser, næringsoppgaver og årsoppgjør så hobbyøkonomen i deg ble avslørt ganske fort

Sitat av doseren Vis innlegg
Du mangler toppskatten.
Siden du bare har jobbet deler av året er innslagspunktet for toppskatten lavere, og som du kan se i skatteoppgjøret ditt har du fått toppskatt til staten.

Forøvrig, 64720 utgjør 31,9% av inntekten din, som er en helt vanlig skatteprosent.
Vis hele sitatet...
Seriøst for alle som ønsker å sjekke skatteoppgjøret sitt ikke hørt på denne duden, "31,9% som er en helt VANLIG skatteprosent"

LMAO, "helt vanlig skatteprosent" hva i guds navn er det for noe?
Sist endret av williams123; 26. juni 2013 kl. 14:50.
Det er nok viktig å si at jeg flyttet til Norge i fjor. Her står det noe om hvordan skatten skal beregnes når det gjelder utenlandske arbeidstakere:

http://www.skatteetaten.no/no/taxnor.../?chapter=6641

Doseren har nok rett når han sier at minstefradrag reduseres i forhold til hvor lenge man har vært i jobb året før.

Men det eksemplet der forklarer likevel ikke hvorfor jeg fikk toppskatt!?
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Det er nok viktig å si at jeg flyttet til Norge i fjor. Her står det noe om hvordan skatten skal beregnes når det gjelder utenlandske arbeidstakere:

http://www.skatteetaten.no/no/taxnor.../?chapter=6641

Doseren har nok rett når han sier at minstefradrag reduseres i forhold til hvor lenge man har vært i jobb året før.

Men det eksemplet der forklarer likevel ikke hvorfor jeg fikk toppskatt!?
Vis hele sitatet...
HALLELUJA

Bare godta skatteoppgjøret ditt og betal restskatten din du, tror det er best for samfunnet i sin helhet
Sist endret av williams123; 26. juni 2013 kl. 16:04.
Fra LigningsABC:
Skattyter som har vært skattepliktig som bosatt i Norge en del av året skal ha så mange tolvtedeler av fribeløpet som antall hele eller påbegynte måneder (30-dagersperiode) han har bodd i Norge.

@Williams123: En gjennomsnittlig inntekt gir en skatteprosent i underkant av 30 prosent - Snittlønnen i Norge er ca 450'000. Når man vet at marginalskatten er 45% for inntekt over 206000 er på 35,8% og for inntekt over 490'000 på 44,8% skal man ikke langt over snittlønn før skatteprosenten er på omlag 32%
Det ser forøvrig ut til at du har en nokså manglende oversikt over regelverket. TS opplyste selv at han hadde et redusert fradrag knyttet til at han hadde jobbet bare deler av året - da burde jo du som proff skjønt ganske kjapt at det her var noe spesielt på ferde....
Sitat av doseren Vis innlegg
Fra LigningsABC:
Skattyter som har vært skattepliktig som bosatt i Norge en del av året skal ha så mange tolvtedeler av fribeløpet som antall hele eller påbegynte måneder (30-dagersperiode) han har bodd i Norge.

@Williams123: En gjennomsnittlig inntekt gir en skatteprosent i underkant av 30 prosent - Snittlønnen i Norge er ca 450'000. Når man vet at marginalskatten er 45% for inntekt over 206000 er på 35,8% og for inntekt over 490'000 på 44,8% skal man ikke langt over snittlønn før skatteprosenten er på omlag 32%
Det ser forøvrig ut til at du har en nokså manglende oversikt over regelverket. TS opplyste selv at han hadde et redusert fradrag knyttet til at han hadde jobbet bare deler av året - da burde jo du som proff skjønt ganske kjapt at det her var noe spesielt på ferde....
Vis hele sitatet...
Ja Doseren, jeg har enda ikke sett at du har referert til en eneste paragraf eller lov knyttet til dine "utregninger", du tar jo bare tall fra løse lufta men for all dell, hvis knoll og tott ønsker å diskutere et skatteoppgjør værsågod...og forresten når trådstarter selv bekrefter at han er helt fersk på dette og det er hans første skatteoppgjør og SELV sier han har et redusert fradrag som han sikkert ikke har peiling på hva er for noe burde du skjønne at det burde dobbeltsjekkes...lykke til videre med rådgivningen!
@ williams123 - Så nå skal jeg plutselig betale restskatten bare fordi jeg er utlending!? Er det det du sier? WTF!
Jeg spiller spillet etter reglene, og forventer det samme av staten. Forventer jeg mye, da?
Sist endret av Shinobi no mono; 26. juni 2013 kl. 16:21.
Selvangivelse er gambling for de fleste, om du er utledning eller ei.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Selvangivelse er gambling for de fleste, om du er utledning eller ei.
Vis hele sitatet...
På hvilket vis ?

Du forteller hva du har tjent, staten har en fast algoritme for hva du skal betale, du havner enten i pluss eller minus.

Det er ingen gamble involvert.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
@ williams123 - Så nå skal jeg plutselig betale restskatten bare fordi jeg er utlending!? Er det det du sier? WTF!
Jeg spiller spillet etter reglene, og forventer det samme av staten. Forventer jeg mye, da?
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvor williams123 skrev at det var pga din etnisitet at du måtte betale mer skatt enn innfødte nordmenn?

Er det bare jeg som betaler 36% skatt her? ser flere skriver 30-32% som gjennomsnitt?
jeg tjener 350k i året, det vil jeg si er gjennomsnitt? kan jeg få flere eksempler på inntekter så jeg kan sammenligne?

@TS: De fleste her i Norge er amatører når det kommer til selvangivelse, noe staten antagelig tjener greit på også, jeg har dessverre ikke noen andre konstruktive forslag til deg enn å kontakte ligningskontoret selv siden du har fradrag du ikke vet hva er
Sitat av Gig Vis innlegg
Ser ikke helt hvor williams123 skrev at det var pga din etnisitet at du måtte betale mer skatt enn innfødte nordmenn?

Er det bare jeg som betaler 36% skatt her? ser flere skriver 30-32% som gjennomsnitt?
jeg tjener 350k i året, det vil jeg si er gjennomsnitt? kan jeg få flere eksempler på inntekter så jeg kan sammenligne?

@TS: De fleste her i Norge er amatører når det kommer til selvangivelse, noe staten antagelig tjener greit på også, jeg har dessverre ikke noen andre konstruktive forslag til deg enn å kontakte ligningskontoret selv siden du har fradrag du ikke vet hva er
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at du betaler 36% skatt? Alle betaler flat skatt på skattbar inntekt etter fradrag som er 28%. Selvstendig næringsdrivende betaler mer trygdeavgift og får ikke minstedradrag, bortsett fra det skal alle betale samme %.
Sitat av Gig Vis innlegg
jeg tjener 350k i året, det vil jeg si er gjennomsnitt? kan jeg få flere eksempler på inntekter så jeg kan sammenligne?
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittslønnen var 453.000 kroner i 2011. Du finner inntekter for forskjellige yrkesgrupper her.

Sitat av williams123 Vis innlegg
Hva mener du med at du betaler 36% skatt? Alle betaler flat skatt på skattbar inntekt etter fradrag som er 28%. Selvstendig næringsdrivende betaler mer trygdeavgift og får ikke minstedradrag, bortsett fra det skal alle betale samme %.
Vis hele sitatet...
Ikke helt korrekt vel?

"I Norge inngår arbeids-, kapital- og virksomhetsinntekter i alminnelig inntekt som skattlegges med en flat sats på 28 %. Arbeidsinntekter inngår i tillegg i personinntekt som er grunnlag for trygdeavgift og toppskatt. Arbeidsinntekter beskattes dermed progressivt med marginalskattesatser fra 0 % til 54,3 % (inkludert arbeidsgiveravgift)." - Wiki
Vi kan diskutere ditt og datt, men en ting er helt klart. Det er jo ren galskap å betale 7328 kroner i toppskatt mtp at jeg tjente litt over 200000 i fjor. Det tenker jeg er galt, og det skal jeg klage på.
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Vi kan diskutere ditt og datt, men en ting er helt klart. Det er jo ren galskap å betale 7328 kroner i toppskatt mtp at jeg tjente litt over 200000 i fjor. Det tenker jeg er galt, og det skal jeg klage på.
Vis hele sitatet...
Bare sånn for morsomhetens skyld, hvor har du det i fra at du har betalt toppskatt??
Sitat av williams123 Vis innlegg
Bare sånn for morsomhetens skyld, hvor har du det i fra at du har betalt toppskatt??
Vis hele sitatet...
Det står i selvangivelsen hans som han siterer i fra i førsteposten.
Shinobi no mono har bodd her i 3 md i 2012. Da blir både satsene for innslagspunktet for toppskatt redusert til 3/12, og det samme gjør personfradraget. Dere trenger ikke å blande inn minstefradraget fordi det ligger allerede innbakt i fradragene han nevner på side 1. Jeg har etteregnet beløpene med botid 3 md og jeg får det til å stemme på krona alle sammen.

Toppskatt = (202 775 - 122 500 ) x 9% = 7 225

Årsinntekten din er omregnet 808 000. kanskje ikke unormalt at du betaler litt toppskatt da ;-)

Hvis ikke det stemmer at du har bare bodd her 3 md så må du ta kontakt med skattekontoret.
Sist endret av Ruh; 26. juni 2013 kl. 19:38.
Nei, det står i skatteoppgjøret mitt. Og nei jeg har ikke betalt toppskatt, men jeg må betale den sammen med andre skatter og avgifter.

@Ruh - hvor har du det ifra at jeg har bodd har i 3 mnd i 2012? Kjenner du meg, kanksje?
Ren matematikk!
Det som er rart er at det faktisk står "skatteklasse 3/12" på skatteoppgjøret, så det kan godt hende du hadde rett i det du skrev. Men sannheten er at jeg begynte å jobbe i juni i fjor, og jobber fremdeles.
Tidspunkt for skattemessig innflytting kan være komplisert, og forskjellig fra land til land basert på skatteavtaler.

Det letteste er nok å sjekke med ligningskontoret om du ikke skulle hatt noen måneder til med fradrag.