Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3189
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei venninen min sier hun er psykotisk, henne var innlagt på blakstad og ble skrevet rett ut igjen uten noen medisiner. henne gikk så til legen sin og fikk skrevet ut 25 mg quetapin for psykosen sier hun. kan noen forklare meg hvorfor henne ikke får et lenger opphold på psykiatrisk eller rett medisinering, blir veldig bekymret for hun. er det virkelig sånn psykisk syke blir behandlet i norge?
Hun sier hun er psykotisk, hun gikk så rett til legen sin... c'mon!

Hva hun sier og hva leger og spesialister mener trenger ikke nødvendigvis å gå hånd i hånd. Hva slags grunnlag har venninnen din til bedømme om hun selv er i en psykose..

litt bakgrunns info har forsåvidt vært på sin plass..
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av ztaale Vis innlegg
Hun sier hun er psykotisk, hun gikk så rett til legen sin... c'mon!

Hva hun sier og hva leger og spesialister mener trenger ikke nødvendigvis å gå hånd i hånd. Hva slags grunnlag har venninnen din til bedømme om hun selv er i en psykose..

litt bakgrunns info har forsåvidt vært på sin plass..
Vis hele sitatet...
hei sorry for lite info men henne har ikke akk sagt noe mye mer enn at hun er syk/psykotisk, henne sa til meg at henne følte at tlf hennes blir overvåket og at henne hører stemmer.
Selv når jeg var i psykose selv så var jeg akkurat klar nok i hodet til at de ikke hadde grunnlag til å holde meg på psykiatrisk avdeling. Hvis hun skal bli der må hun ville det selv.
Så lenge lege/psykiater får nok informasjon fra henne om hennes tilstand, og hun er syk nok skal hun jo nok få riktig hjelp. Så hun har kanskje ikke vært tydelig nok om alvorlighetsgraden, eller at hun ikke ser alt selv og er dermed ikke istand til å gjøre seg godt nok forstått. Be henne dra til legen eller legevakten sammen med en deg eller annen pårørende som kan støtte henne og snakke for henne. Hvis man er syk nok til at innleggelse blir vurdert hensiktsmessig så får man alltid en sengeplass på psykiatrisk i Norge. Jeg har aldri opplevd å bli avvist eller utskrevet for tidlig.

Du kan sende bekymringsmelding til helse og sosial kontoret (HSK, kommunen) eller til NAV. Tror dette bare gjelder hvis det er rusmisbruk i bildet. Da kan de sende hun på tvang i 3 mnd, noe som vil føles forferdelig vondt i begynnelsen men som vil bli til god hjelp etterhvert
▼ ... noen uker senere ... ▼
Desverre er det ofte sånn at man må være en fare for seg selv eller andre for at tvangsinnleggelse skal skje..
25mg quintiapin gjør ikke en dritt med e. Psykose. Tar det hver kveld for å sove