Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3032
Man jobber i et firma (fire år) hvor man har nøkkelkunskaper som gjør at kostnadene ved å erstatte deg vil tilsvare et par millioner de to første årene (ved å finne og lære opp 2stk under allerede pressende tidsfrister), i tillegg til å ikke rekke leveringsfrister på flere store prosjekter det første året. De kostnadsmessige konsekvensene er vanskelig å estimere, men totalt sett så vil det altså være snakk om noen millioner i kroner og øre, i tillegg til konsekvensene av å ikke rekke tidsfrister, og ekstra press på andre ansatte under denne perioden.


Har fått et annet jobbtilbud som tilsvarer 15% lønnsøkning, vil det å be om en lønnsøkning på 20% være urimelig? Bør jeg nevne det andre jobbtilbudet først, eller burde jeg holde det for meg selv? Har forøvrig ikke hatt lønnsøkning årene jeg har jobbet der hittil.
Er vel bare å si at du har blitt tilbudt jobb ett annet sted med 15% mer lønn, og hvis firmaet du er i nå ikke kan matche det eller bedre, så bytter du arbeidsgiver? Er jo helt fair deal det
Ikke spill ut dette kortet hvis du ikke er villig til å bytte jobb. Du vil se dum ut hvis kravet ditt blir avvist
Husk, din evt nye arbeidsgiver vil registrere hvordan du løser dette. Din umiddelbare anseelse vil bli deretter.
Det viktige er jo om du trives der du jobber nå. I såfall så er det vel greit om de matcher ditt nye tilbud.
Trives du ikke i jobben din nå, så er det alene en god nok grunn til å bytte jobb dersom muligheten skulle by seg.
Jeg ville gått frem slik: spør sjefen/leder om møte for å diskutere lønn. Påpek ansvaret du har på jobb, hvilke nye arbeidsoppgaver du har tatt på deg siden kontraktsinngåelse, si at du har fått jobbtilbud med 20% høyere grunnlønn. Deretter si at du er fornøyd med jobben og at du ikke har lyst å bytte dersom de kan matche tilbudet ditt.

Ikke si direkte at du bytter dersom de ikke matcher det, det er ingen måte å gjøre lønnsforhandlinger på.
Min erfaring er at arbeidsgivere ikke uten videre gir deg en rettferdig lønn. Har ved et flere anledninger fått tilbud om mye høyere lønn (100k +) når jeg sier i fra at jeg vurderer tilbud fra ny arbeidsgiver.
Har tatt tilbud hos eksisterende arbeidsgiver et par ganger, men alltid endt opp med å bytte jobb allikevel etter en stund.
Tusen takk for svar folkens, fulgte råd og fikk 20%