Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3152
Hei. En kompis skylder meg penger. Kan jeg ta han inn til konfliktrådet og dermed få pengene mine? Tips?
Hei!
Har du dokumentasjon på gjelden?
Trådstarter
Bare en "uformell" gjeldsavtale på papir.

Og kontoutskriften da han fikk alt cash
Sist endret av Antiex; 13. august 2019 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Bare en "uformell" gjeldsavtale på papir.

Og kontoutskriften da han fikk alt cash
Vis hele sitatet...
Kan det brukes som bevis? Et kontantuttak du har gjort? Kobles dato der, med dato på avtalen?
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:50.
Trådstarter
Ja, absolutt.

Han vil nok ikke nekte for lånet heller
Sist endret av Antiex; 13. august 2019 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alltid vanskelig for noen av oss uten jussutdannelse- eller særlig relevant erfaring å gi grunnfaste råd. Men etter saken å dømme, så virker det som du har temmelig gode bevis. Da burde det være tungtveiende i din favør. Kameraten din kan jo komme med lange bortforklaringer som kan bunne i det ene og det andre, som dårlig oppvekst, psykologiske problemer osv. Da må du bare stå på beviset, kontoutskrift og denne uformelle skriftlige (?) avtalen, som helst bør være signert.

Ellers anbefaler jeg advokatvakt, google hvor det finnes i din nærmeste kommune. 15 min gratis advokatråd, ha saken klar på papir, ta med alt av relevans, og vær tidlig ute.
kort svar: Nei.

Langt svar: forliksrådet.
Forliksrådet forventer at du har gjort det du kan før de er siste instans.
Du kan kjøre privat inkasso. Contando.no f.eks
Privat inkasso er ikke nødvendig.
Men, sier denne avtalen noe om når pengene skal betales tilbake, om det er renter eller lignende? Eller er det bare "Jeg, Tom, har lånt 10'000 av Tore"?

For å ha en sak må du kunne vise til at kompisen din har brutt avtalen - i dette tilfellet at han ikke betalte tilbake når han skulle. Har dere ikke avtalt noe om tilbakebetaling har han, formelt sett, fått et evigvarende lån uten renter, som han i prinsippet kan betale tilbake når det passer ham.
Sitat av doseren Vis innlegg
Privat inkasso er ikke nødvendig.
Men, sier denne avtalen noe om når pengene skal betales tilbake, om det er renter eller lignende? Eller er det bare "Jeg, Tom, har lånt 10'000 av Tore"?

For å ha en sak må du kunne vise til at kompisen din har brutt avtalen - i dette tilfellet at han ikke betalte tilbake når han skulle. Har dere ikke avtalt noe om tilbakebetaling har han, formelt sett, fått et evigvarende lån uten renter, som han i prinsippet kan betale tilbake når det passer ham.
Vis hele sitatet...
Noe selvmotsigende her du, det er jo akkurat det som er med faktura og inkasso og at det ikke lenger er evigvarende. Og skal du ende opp med samme resultat som forliksrådet, et rettslig krav er det samme fremgangsmåte. Forliksrådet tar ikke saker som vedrører kameratgjeld uten at man har gjort noe selv.
Sist endret av Dough; 14. august 2019 kl. 08:45.
Hvor mye penger er det snakk om, og hva var avtalen?
Sitat av Dough Vis innlegg
Noe selvmotsigende her du, det er jo akkurat det som er med faktura og inkasso og at det ikke lenger er evigvarende. Og skal du ende opp med samme resultat som forliksrådet, et rettslig krav er det samme fremgangsmåte. Forliksrådet tar ikke saker som vedrører kameratgjeld uten at man har gjort noe selv.
Vis hele sitatet...
Hva mener du er selvmotsigende?
Et lån uten avtalt tilbakebetalingsdato er evigvarende, vis gjerne til kilder på det motsatte. Da kan du gjerne sende en faktura, men du får ikke satt forfall, og kan dermed heller ikke iverksette tiltak.
Inkassoselskapet vil avvise saken - senest når skyldneren viser til at det ikke er grunnlag for fakturaen, og du får aldri bygd opp en sak.

Når det gjelder Forliksrådet må du ha forsøkt å kreve inn pengene, men det er ikke noe krav til inkasso eller lignende - det holder at du kan vise til at du har forsøkt å kreve inn pengene uten å lykkes. Hovedsaken i forliksrådet er å få etablert et rettslig krav slik at man kan gå til namsmannen.
Det er dårlig stil å slenge ut udokumenterte påstander og be andre komme med kilder. Særlig når du tar feil, grundig.

Les gjeldsbrevloven § 5.
Trådstarter
Hva sier gjeldsbrevloven?
§ 5. Er det ikkje fastsett noko om betalingstid, har skyldnaren rett til å betala so snart han vil. Han er skyldig til å betala straks kravsmannen seier frå.
Forfell gjeldsbrevet på ein sundag eller annen helgedag eller på ein laurdag eller på den 1 eller 17 mai, blir forfallsdagen utdrygd til yrkedagen etter. Dette gjeld òg når gjeldsbrevet lyder på betaling innen ein serskild nemnd frist som går ut på ein helgedag eller på ein laurdag eller på 1 eller 17 mai.
Trådstarter
OK. Men om jeg tar han inn i konfliktrådet og han må betale, er det slik at staten betaler meg om han ikke betaler?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antiex Vis innlegg
OK. Men om jeg tar han inn i konfliktrådet og han må betale, er det slik at staten betaler meg om han ikke betaler?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Men du kan få hjelp av namsmannen til å tvangsinndrive kravet, t.d. gjennom lønnstrekk eller tvangssal.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:50.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er det ikkje. Men du kan få hjelp av namsmannen til å tvangsinndrive kravet, t.d. gjennom lønnstrekk eller tvangssal.
Vis hele sitatet...
Og om namsmannen ikke får tak i penger?
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Og om namsmannen ikke får tak i penger?
Vis hele sitatet...
Greia med forliksrådet, ikke til å bli forvekslet med konfliktrådet er at kravet blir rettskraftig. Er det penger, lønn eller verdier får namsmannen tak i de. Hen får også tak i de i fremtiden om vedkommende skulle bli betalingsdyktig senere.