Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1882
Albert Hofman - My Problem Child

Albert Hofman inspirerte mange, og skal du begi deg på litt interessant lettlest lsd-historikk, så er det verdt å ta med seg dette også. I lenkene under prøver jeg å gjengi på enklest mulig de områder som Albert Hoffman - My Problem Child består av:

Generellt om LSD

Timothy Leary nekrolog

Medisinsk forskning

Dette var det jeg fant foreløpig, men legger til ekstra hvis jeg finner mer. Eller kanskje andre kunne hjulpet til. Andre lenker verdt å ta med seg også er:

Intervju med A. Hoffman 11. Januar 2006, Basel, Sveits

Intervju med "Bear" Owsley i konversjon med Bruce Eisner

Illegal produksjon av LSD i USA - generell

LSD forsøk i bl.a Norge - påstand og fakta

Det holder forløpig - er det noen som savner noe kan jeg godt lete opp litt mer.

EDIT:
Fillern - jeg glemte de mexicanske relasjonene til LSD og punktene nedover på Albert Hofman - A Problem Child. Skal lete litt etter enkle kilder, sorry my fault

Eh, kanskje vanskelig å gjengi noen lettleste sider om de punktene jeg glemte - ser ut som det må en del mer bakgrunnskunnskap om Ernst Junger og eventuellt psilocybin enn det jeg har innebords for å finne lettleste sider om det. Jeg tror jeg dropper det og heller opplyser om at litt tunglest informasjon må en nok regne med for å kose seg med denne sjangeren

(Tråd startet på forespørsel fra en innleggskriver på tråden Alex Grey og Albert Hofman LSD -blotter her)
Sist endret av paranoy; 25. desember 2007 kl. 20:03.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Han heter Hofmann, ikke Hoffmann eller Hoffman .
Sist endret av Tias; 25. desember 2007 kl. 19:58.
Rettet opp, sorry - jeg fant ikke mer om gate-lsd'ens far, Owsley Stanley. Var det ikke en nettside som hadde alle relaterte opplysninger om gate-lsd før, eller har jeg helt trippa gjennom all nettsurfinga? Noen som vet hva den nettsiden jeg søker etter heter?

(Jeg kaller ham gate-lsd'ens far, vel å bemerke - for jeg er ganske sikker på at det var en nettside som gav konkrete informasjon om det)

Sorry - trudde jeg hadde rettet det opp
Noen ganger flyter teksten oppå hverandre når jeg skriver eller leser, så det er vanskelig for meg å se hva jeg rettet (eller ikke rettet opp). Vær overbeværende

Albert Hofmann var det - ikke sant?
Sist endret av paranoy; 25. desember 2007 kl. 20:31.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Ok =)

Paranoy: Veldig fint at du har tatt opp emnet om vår kjære Albert Hofmann, det skal du ha skryt for.
Før du leser videre vil jeg at du skal lese min første settning ett par ganger.
Også håper jeg at du tåler å høre litt kritikk, - men som er ment som konstruktiv kritikk.

Jeg mener at når du først skal lage en tråd om Albert Hofmann, ville jeg personlig ha satt meg skikkelig inn i emnet og skrevet deretter. (Regner med at du kan ditt om emnet)
Det jeg savner er din personlige artikkel basert på Albert H. Der dine personlige oppfattninger ut i fra din kunnskap blir skildret, sammen med kildene/linkene som et slags punktum eller bevis om du vil.
Det er sikkert mange personer som ikke vet så mye om Albert Hofmann og når navnet hans først blir et navn på en tråd. Synest jeg at den burde være god, informativ og en vel skrevet tråd. Ikke bare et hav med linker som man enkelt selv kan finne med google eller andre søkemotorer om man ønsker.
Youtube etc. har også mye informasjon om mannen, uten at jeg linker til dem uten videre.
Vanligvis skriver du jo lange innlegg, og må innrømme at jeg ble en smule skuffet da jeg åpnet tråden.
Hvis du har/sitter på/eller ønsker å skrive en artikkel om Albert Hofmann, skal det ikke være så vanskeligt å få redigert første posten din og legge til noe mer selvskrevet informasjon.
Det er kanskje større sjanse for å få KP på den måten, uten at jeg har noe KP fasit.
Men igjen, flott at du ville starte et emnet om mannen. Får håpe du kan "slå" tilbake nå med en skikkelig overaskelse. =)
Sist endret av spQ; 26. desember 2007 kl. 06:44.
-- Takk for konstruktiv kritikk Speq, men grunnlaget for selve tråden var egentlig et konkret spørsmål fra warrior i tråden Alex Grey og Albert Hofmann LSD-Blotter. Alle disse lenkene ville vært off-topic i den tråden, men egentlig hadde det holdt med den ene lenka:

Albert Hofmann - My Problem Child.

Nå er det sånn at My Problem Child handler om Hofmanns oppdagelse og ulike fakta rundt det, altså lsd - og ikke generellt om Hofmann selv. Derfor vurderte jeg å lese litt igjennom punktene nedover på My Problem Child, og se om jeg ikke klarte å sette sammen en lenkesamling som tok for seg de forskjellige punktene og enten refererte eller tilføyde litt fakta eller historie bak de. Jeg tenkte faktisk først på å skrive et mega-innlegg om emnet, men fakta er at det ble mye arbeid for å besvare et enkelt spørsmål som ville vært off-topic i den opprinnelige tråden. Selv irriterte jeg meg over at selve tråden kun bestod av lenker og minimalt med info, men jeg anså det som greiest å starte slik, fordi det ofte kommer noen innlegg som kan utvikle en tråd videre. Jeg selv er mer en besvarer tror jeg enn en trådstarter, og warriors spørsmål om litteratur rundt Hofmann var av, i mine øyne, så stor betydning at den ikke kunne overses på et rusforum. Men siden han lever ennå (ihvertfall tidlig 2006) så er det vanskelig å finne noen nekrolog om dette geniet =). Så litteraturen om ham handler vel mest om hans oppdagelse, konkluderte jeg med. Jeg kan vel ta et lite sammendrag av de forskjellige lenkene og bygge litt på den underveis.

Jeg kan begynne litt smått egentlig, og henvise til side 6 i goldenguide.pdf og siterer:

In his search for food, early man tried all kinds of plants. Some nourished him, some, he found, cured his ills, and some killed him. A few, to his surprise, had strange effects on his mind and body, seeming to carry him into other worlds. We call these plants hallucinogens, because they distort the senses and usually produce hallucinations - experiences that depart from reality. Although most hallucinations are visual, they may also involve the senses of hearing, touch, smell, or taste -and occasionally several senses simultaneously are involved.
Vis hele sitatet...
Soppen som Hofmann isolerte og syntetiserte lsd fra blir på norsk kalt Meldrøye (claviceps purpurea). Historien om meldrøye i seg selv kan direkte forbindes med sitatet over og jeg legger ved en lenke under neste sitat som forteller litt om meldrøyens historie.

Mot slutten av 1930-åra var det en stor interesse for meldrøyens innholdsstoffer, særlig fordi deres felles kjemiske byggestein, lysergsyre, var blitt funnet og strukturoppklart. En sveitsisk kjemiker, Albert Hofmann, ansatt ved et av de store legemiddelfirmaene i Sveits, var spesielt opptatt av å lage såkalte halvsyntetiske forbindelser av lysergsyre. Dette vil si at han i sitt laboratorium satte nye kjemiske grupper til lysergsyre og fikk substanser som er ukjente i naturen. En dag i 1943 framstilte han stoffet lysergsyredietylamid.
Vis hele sitatet...
Sitat hentet fra tekst om Meldrøye.

Som nevnt i My Problem Child, så er det en sannhet med modifikasjoner at tilfeldighetene rådet under oppdagelsen av lsd. Systematisk forskning på stoffet ble gjort allerede før "uhellet" som gjorde oppdagelsen kjent

Sammendrag del 2
I dette sammendraget hopper jeg over endel tilleggsinformasjon under første kapitlet i My Problem Child som ergot, A. Stoll og lysergsyre i detalj, fordi jeg ser det blir masse gjentagende eller repeterende informasjon om emnet. Starter sammendraget allikevel med intervjuet av hofmann fra hallucinogens.com fordi den beskriver hofmanns sykkeltur, som senere er blitt mye omtalt som verdens første lsd-tripp

Et intervju med Albert Hofmann 10. januar 2006 gir klarere detaljer om hans oppdagelse av lsd. Jeg henviser til et lite utdrag av intervjuet:

In 1938, Hofmann had synthesised the 25th chemical: lysergic acid diethylamide. It showed little effect in test animals, bar restlessness, and it was shelved.

Five years later, on a hunch - or a "peculiar presentiment", as Hofmann puts it - he brewed up a fresh batch. In the process, he was overcome by dizziness. Sent home, he "sank into a not unpleasant intoxicated-like condition, characterised by an extremely stimulated imagination".

The next day, Hofmann concluded that the sensations could only have been caused by accidental exposure to something in his lab, perhaps the LSD. To be sure, the cautious doctor gave himself an extremely conservative amount of the chemical - 250 millionths of a gram. It was, in fact, the equivalent of a megadose of the mind-agent, still one of the most powerful known to man.

Alarmed by the strength of the ensuing effects, he clambered on his bicycle and tried to make his way home. The rest is history.
Vis hele sitatet...
EDIT
Sammendrag 2 pauses fortsatt på jakt etter kilder relevant for kapittel 2 i My Problem Child. (LOL - skjønner du hvorfor jeg satte opp lenkene istedet for å skrive om temaet Speq, det er jo sinnsykt mye å ta for seg da ;p)
Sist endret av paranoy; 26. desember 2007 kl. 11:34.
Pøh, en mer rotete og usammenhengende tråd enn den jeg la inn her skal en lete lenge etter så jeg prøver heller å sammensette diverse info fra lenkene og komme med mitt synspunkt og litt bakgrunnskunnskap om emnet:

DR ALBERT HOFMANN

Dr. Albert Hofmann, født 11. Januar 1906 i Baden, Sveits. Kjent sveitsisk forsker og kalt LSD-ens far. Han studerte kjemi på Universitetet i Zürich, biokjemien i planter og dyr var hans interesse-område, og senere mottok han sin doktorgrad for hans viktige bidrag på feltet innen den kjemiske strukturen for chitin.

Hofmann begynte så å jobbe for Sandoz (Novartis) farmasøytiske laboratorier i Bazel, og forsket på planten squill og ergot sopp som et ledd for å isolere og syntetisere aktive substanser til bruk innen farmasien.

Hans forskning på lysergsyre, et sentralt stoff i ergot alkaloider førte tilslutt til syntesen av LSD-25 i 1938. Fem år senere, etter repeterende syntetisering av den nesten bortgleme substansen, oppdaget han ved en ren tilfeldighet stoffets psykedeliske effekt idet litt av stoffet absorberte på fingertuppen hans, den 16. April 1943.

Tre dager senere, 19. April, 1943 testet Hofmann 250 microgram av stoffet, og erfarte en særdeles mer intens effekt. Senere samme dag, når han skulle hjem fra jobb og syklet, skulle han også bli den første til å erfare en LSD-tripp. Denne dagen er senere kjent som "Bicycle Day". Etter denne hendelsen ble det fulgt opp en serie av selv-eksperimentering utført av Hofmann og hans kolleger. Mon tro om ikke de hadde det moro. Først den 22. April samme år nedskrev han opplevelsene av eksperimentene.

Han ble direktør for Sandoz avdeling for naturprodukter og fortsatte sin forskning rettet hallusinogene substanser funnet i Mexicansk sopp og andre planter brukt av de innfødte. Dette førte til syntesen av psilocybin, det aktive ingrediensen i mange "magic mushrooms".

Hofmann viste også stor interesse for frø fra den mexicanske morning glory arten Rivera corymbosa, av innfødte kalt Ololiuhqui. Det aktive stoffet i Ololiuhqui, ergine (lsa: lysergic acid amide) overrasket ham siden det viste seg at den var nært beslektet med LSD.

I 1962 reiste han med sin kone Anita til sydlige Mexico på jakt etter planten "Ska Maria Pastora" (blader av Mary the Shepherdess), senere kjent som Salvia divinorum. Han fikk med seg prøver av denne planten, men klarte ikke å identifisere dets aktive kjemikalier.

Han kalte selv LSD for "sjelens medisin" og ble frustrert over forbudet mot stoffet som resulterte i at LSD ble et gate-stoff, eller ble distribuert i underverdenen. I hans øyne, var stoffet suksessfullt benyttet innen psykoanalysen i 10 år, og tilføyer at ungdomsbevegelsen på 60-tallet kapret stoffet, og senere ble den urettmessig demonisert av de som bevegelsene gjorde opprør mot.

Han advarer om at LSD i gale hender kan bli svært farlig.

Han har forfattet over 100 vitenskapelige artikler og skrivd eller medvirket til en mengde bøker, blant annet LSD, My Problem Child, som er dels en biografi og beskriver den berømte sykkelturen på Bicycle Day, verdens første LSD trip.

Et berømt sitat som flere respekterte personer (deriblant Timothy Leary og Owsley støtter) er denne:

"I think that in human evolution it has never been as necessary to have this substance LSD," said Hofmann. "It is just a tool to turn us into what we are supposed to be."
Vis hele sitatet...
* Som nevnt har denne personen forfattet mer enn 100 vitenskapelige artikler om emnet, men LSD, My Problem Child er vel den eneste jeg kan komme på nå som er nærmest en bok om ham. Det er en selvbiografi - og omhandler alle områder av lsd-25 sin historikk og betydning for verden.

* Om LSD, Psilocybin og squill er de som nevnes mest om Hofmanns oppdagelser, så vit at denne mannen har undersøkt og forsket på langt flere enn de tre nevnte. Som et eksempel er Salvia og LSA.

* Den millitære etteretningstjenesten CIA og britiske sådann MI6 (MI5 tror jeg tar for seg kun økonomiske saker og relasjoner til det, men skyt meg om jeg tar feil) er mye nevnt som interessenter for LSD-ens lovende egenskaper som sannhetsserum, og gjorde forsøk som har vært omstridt i ettertid. Andre nasjoner, deriblant Norge er ikke så uskyldig de heller. Hofmann selv kontribuerte til områdene rundt psykoanalysen - CIA og andre nasjoners etteretningstjenestes forsøk er bl.a grunnen til advarselen han utdyper om LSD og gale hender.

* De opprørske forholdene rundt LSD og ungdomsbevegelsen var det som bekymret Hofmann, det hindret allikevel ikke etterhvert kjente og i de psykedeliske kretsers legendariske personligheter å hylle denne mannen. Navn som Aldos Huxley, Timothy Leary, Scott McKenzie, Owsely Stanley whatever - jeg har lite kunnskaper om alle de forskjellige navnene - er verdt å notere seg. I tillegg til med-kolleger hos Sandoz, og andre betydelige navn i den tyske vitenskapelige verden. Et par navn verd å nevne er vel A. Stoll og Ernst Junger.

* De nevnte navn vil være av bakgrunnsartet eller historisk betydning enten for omtale av Hofmann, eller i direkte tilknytning til Hofmanns oppdagelser og forskning. Tror faktisk Hofmann har bidratt som co-writer for en del litteratur fra enkelte av de nevnte navn.

Håper forståelsen for hvorfor nettopp de følgende linkene ble gitt under LSD, My Problem Child i trådens første innlegg ble ført opp. Mine siste to lenker, alternativ til intervju og annen informasjon om psykedeliske og hallusinogener var for å dekke områder som første innlegget mitt ikke beskrev i detalj =)

Speq, jeg må ta en edit innen 60 minutter faktisk - det holder jo ikke til å lese fornavnet til Hofmann høyt engang

Håper du ble mer fornøyd med hofmann-infoen min nå da, som egentlig bare er en personlig oversettelse med egne ord =)

warrior: mitt tips til deg hvis du ønsker finne mer om hofmann, så lær deg navnene rundt ham (Stoll, Junger) og i den tiden som fulgte innen LSD historien (Leary, Owsley etc) og forsøkene som ble gjort samtidig som LSD ble brukt vitenskapelig. Du oppdager sikkert underveis at Hofmann medvirket eller bivirket eller hva det heter til stort sett alt av hva vi forbinder med psykedeliske stoffer idag =). Og da får du et lite innblikk i alle de andre naturlige hallusinogener og psykedeliske samtidig. Jeg gav opp å forenkle My Problem Child - sorry
Sist endret av paranoy; 26. desember 2007 kl. 15:11.
tusen takk paranoy skal sette meg ned i nærmeste framtid og virkelig studere denne mannen utav den innformasjonen du har gitt meg no.

folk for no si hva de vill, men syntes dette ikke var noke spesielt dårlig formulert, men no har jeg vansker med å formulere meg selv pågrunn av dysleksi:P

kp for dette men vet ike hvordan man gjørt:P
Sist endret av warrior; 26. desember 2007 kl. 17:14.
Bra det siste innlegget her paranoy =)
Vil forøvrig anbefale alle med interesse for LSD-historie å lese Acid Dreams.
Rusmiddeldirektoratet sendte meg gratis bl.a. boka "Historien om LSD" av Ragnar Hauge etter forespørsel på websidene, og jeg husker den var både interessant og relativt nøytralt skrevet. Som dere skjønner er det en stund siden, men det er mulig Sosial- og helsedirektoratet også sender ut gratis materiale til alle interesserte.
Ja der sier du noe rahim. Den lille boka der er kanskje det mest informative og nøytrale stykke informasjon som noen gang har kommet fra Rusmiddeldirektoratet.. Støtter opp under anbefalingen
Håper du skriver mer.
Veldig interessant.
Av en eller annen grunn så liker jeg å lese om disse stoffene ''sopp osv'', føler at psykedeliske stoffer skiller seg på en måte ut. Og det er noe spesielt med de, sikkert en grunn for at jeg liker å finne mer informasjon om disse stoffene.

Fant noen videoer om lsd for en god stund tilbake, hoffmann var med i den. Det var og snakk om hvordan han ble ''utsatt'' for stoffet første gangen, sykkelturen og ikke minst hvordan han opplevde det nå han endelig kom hjem. Det var og mye annet de tok opp, som CIA, hvordan de forsøkte stoffet på heroinavhengige og folk med psykiske lidelser. OG MYE MER.

Kan se om jeg finner videoen viss du mener den er aktuell å ha i tråden, link til videoen altså.
Jajøss - bare sett den inn. Jeg vet ikke nok om dette, sneipen, til å klare å skrive noe mer. Men jeg som du har hatt interesse av å lese disse tingene tidligere, men det fester seg ikke like godt i hukommelsen - alle bidrag mottas med takk .
Jeg er usikker på om dette er dokumentaren jeg såg, men satser på det.
Passer sikkert til denne tråden siden hoffmann er med, viss ikke får du gi lyd.
http://video.google.com/videoplay?do...arch&plindex=6


Fant og en video til som ser ok ut, men kvaliteten var ikke noe å skrøyte av.
Har ikke sett den selv, men kan legge den ut så får dere si hva dere mener.
http://video.google.com/videoplay?do...83390519733441

Og noen torrents.
Viss jeg bryter noen regler må admin bare fjerne linken.
http://thepiratebay.org/tor/3933441/LSD_documentaries
http://thepiratebay.org/tor/3438001/..._LSD_symposium

Tørr ikke å påstå at jeg har sett noen av disse, så viss noen laster de ned så hadde jeg likt viss dere kunne skrevet om det er noe dritt eller ikke.


Uansett, dette holder sikkert for en stund. :P
Sist endret av sneipen; 28. desember 2007 kl. 14:45.
Bra filmkombinasjon sneipen - du har fått med deg både den medisinske delen og kulturbevegelsen jeg skrev i innlegget mitt med de to første lenkene. Absolutt perfekt!