Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1810
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har startet litt smått med en lokal webside, så for å legge til innhold raskt og effektivt installerte jeg først Joomla, men syntes menyene og oppsettet ble litt for kronglete, så jeg prøvde Drupal som ifølge mange andre skulle virke enklere, noe jeg ikke følte Men så er jeg ikke så veldig tålmodig heller, jeg vil gjerne lære mye på en gang.

Bruker drupal 7.8 atm, og ifølge guider osv, så ser det ut som jeg mangler den store menyen i venstre side, da jeg bare har den lille menyen oppe, noen som vet noe om dette?

Jeg er egentlig på jakt etter en annen CMS, noe enkelt, da jeg bare skal ha en enkel hjemmeside, med 3-4 statiske nettsider og 1-2 kategorier der det kommer nye "artikler" fortløpende, et annet kriterier er egentlig moduler og tillegg, da det alltid er gøy med slikt, men ikke et must.

Jeg har ikke prøvd WordPress enda, da jeg føler det blir for blogg-aktig uten for mye konfigurasjon, noen som kan avkrefte?
Last ned et gratis tema og bruk Wordpress. Det er det enkleste! :-)
Sist endret av Legacy; 4. november 2012 kl. 10:50.
Tja om du bare skal statiske sider så må jeg jo spørre hvorfor du skal ha en dynamisk publiseringsløsning i bunn?
Hvorfor ikke bare droppe hele cms biten. Kjør enkle sider, enten ren html eller php. Php gir litt mer frihet. Du kan blant annet styre menyer og slikt gjennom en include fil. Slik at du ikke trenger å mekke ting over og over igjen ettersom du legger til nye sider.

Include og css tar seg av layout, design og menyer. Mer trenger du ikke når du tross alt skal ha statiske sider.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Skal ha 1-2 kategorier med artikler som skal bli skrevet, resten av siden er statisk.

Prøvde meg uten CMS, bare lagde "maler" i html, men føler enda det ble litt styr, jeg er veldig glad i fint GUI, så kan hende det er derfor.

Prøver GetSimpleCMS nå, ser hvordan det er.
Du kan se på typo3 også, det er temmelig greit imo.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Skal ha 1-2 kategorier med artikler som skal bli skrevet, resten av siden er statisk.

Prøvde meg uten CMS, bare lagde "maler" i html, men føler enda det ble litt styr, jeg er veldig glad i fint GUI, så kan hende det er derfor.

Prøver GetSimpleCMS nå, ser hvordan det er.
Vis hele sitatet...
Vel artikler er jo statisk i den forstand at når de er skrevet skjer det ikke noe mer med den. Derfor mener jeg du skyter over mål med cms.

Veldig glad i fint GUI betyr ikke at du må bruke en dynamisk løsning for statiske sider. Du lager bare 1 design også bruker du den på alle de statiske sidene.
Det er jo ikke slik at GUI er bedre på cms enn på html eller php. GUI er jo laget av (x)html og css stort sett på alle cms. Presis slik du skal lage i html.

Om du ikke har tenkt å lage noe selv og ønsker å bruke et ferdiglaget gratis design så bør du jo bare lete til du finner et du liker også velger du cms basert på utseende. For det behovet du har kan du velge hvilken som helst cms.
Sist endret av ompapa; 4. november 2012 kl. 12:40.
Jeg jobber med Drupal daglig, og Drupal var nok helt feil valg i ditt tilfelle. Drupal er kraftig og fleksibelt, men det går nødvendigvis på bekostning av enkelheten.

http://preprocess.me/sites/default/files/224871080.png

Min egen tommelfingerregel er at hvis det du skal gjøre kan gjøres i Wordpress vil alltid Drupal være feil valg. Tror Wordpress hadde fungert bra for deg.

Og hvis noen fortalte deg at Drupal var enklere enn Joomla har de ikke prøvd begge systemene. Aldri hør på dem igjen.
Sist endret av fuzzy76; 4. november 2012 kl. 14:22.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Ja, ser den, er utrolig kraftige verktøy om de brukes rett

Har prøvd litt uten CMS nå, ser ut til å fungere greit, men blir litt tamt når man skal legge til nye artikler. Hva bruker folket til å redigere HTML? Har alltid bare brukt notepad++, da jeg har ordnet filleting, men finnes det noe lettere? Er Dreamweaver noe? Jeg vet selv ikke helt hva jeg ser etter, men det blir fort mye rot med mye kode i plaintekst.
Anbefaler deg å prøve ImpressPages CMS http://www.impresspages.org/
Gratis og veldig brukervennlig. Har brukt denne til mange kunder som synest joomla blir for avansert.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Ja, ser den, er utrolig kraftige verktøy om de brukes rett

Har prøvd litt uten CMS nå, ser ut til å fungere greit, men blir litt tamt når man skal legge til nye artikler. Hva bruker folket til å redigere HTML? Har alltid bare brukt notepad++, da jeg har ordnet filleting, men finnes det noe lettere? Er Dreamweaver noe? Jeg vet selv ikke helt hva jeg ser etter, men det blir fort mye rot med mye kode i plaintekst.
Vis hele sitatet...
Visual studios er gull.
Alle de kule gutta bruker Sublime Text. Det er fortsatt "bare" en teksteditor, men den har flere innebygde verktøy sammenlignet med Notepad++
Det dere sier stemmer gutter. Visual studio er bra, en kan bytte ut notepad og ja en har hundrevis av forskjellige gratis cms å velge mellom. Men for 3-4 statiske nettsteder med noen få sider?

Husk det er læringskurve på alt som er nytt.

Om ts behersker html og css hvorfor komplisere ting? Ts om du har sett en bra template, theme etc som du liker så kan du jo bare lage den i html selv? Om du har bestemt deg for å gå for cms så er jo det også greit og det er jo ikke veldig vanskelig. Det er tusen forskjellige guider og videoer som forklarer det meste. Du får jo fordelen av at om dynamiske funksjoner skulle bli aktuelt i fremtiden for disse nettsidene så ligger jo løsningen klar allerede.

I valget mellom i bruke visual studio fremfor notepad vet jeg hva jeg ville valgt. Det er ikke VS. Da ville jeg heller brukt den tiden på å lære meg et cms.
Anbefaler PHP-fusion, har brukt det i alle år jeg har drevet med websider. Ganske lett å lage temaer, maaaange plugins og mods samt ganske aktivt supportforum. Tilgjengelig på norsk!
Dette høres ut som noe wordpress er perfekt til. Bruk bloggrullen til nyhetene, og lag de statiske siden i wordpress også.

Microsoft har en hel armada med programvare for web-utvikling, WebMatrix som er lettvekteren, Expression Web som er mest regnet web designere uten så mye behov for backend programmering og visual studio som etter min mening er tidenes IDE.
Du kan prøve CuteNews til nyheter, er bare en liten php kode som må settes inn for å integrere med designet.!