Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3575
G'morning freaks!

Jeg har i den siste tiden blitt veldig avhengig av snus, og etter flere forsøk på å slutte, finner den djevelske prisen alltid veien tilbake til leppa. Forbruket mitt er høyt, rundt 3-4 bokser i uka, og som en fattig vgs. elev går dette kraftig ut på min personlige økonomi. De halvhjertede forsøkene jeg har hatt på å slutte, har brått blitt ødelagt av min under gjennomsnittlig dårlige selvkontroll når det kommer til rusmidler. Situasjonen er slik at ca. alle vennene, og de fleste klassekameratene mine snuser fast, kall det gjerne gruppepress, men for min del tror jeg det handler mer om at jeg er omringet av snusbokser, snuslepper og snuslukt store deler av døgnet, blir fristen for stor for meg. Jeg vil slutte, jeg må...!!

Har noen opplevd lignende før?
Sist endret av LeoButterStotch; 10. desember 2012 kl. 10:23.
Trapp ned eller gå cold turkey. Prøv å drøy mest mulig tid mellom hver snus. Etter noen dager/uker vil du merke at du ikke trenger å snuse så ofte som før. Så slutter du helt.

En annen metode er å trappe ned på styrken. For eksempel, ekstra sterk -> sterk -> original -> mini, så slutt.
Jeg har selv sluttet med å snuse (for ca 2 måneder siden).
Et godt tips vil være å trappe ned i stede for og slutte med en gang.

Et annet alternativ kan være å trene opp selvkontrollen for og så trappe ned med snusen.
Ved å feks. re opp sengen din hver dag når du står opp eller sitte rett på bussen kan bidra med å styrke selvkontrollen din.

Lykke til, du må bare ville det!
En del av avhengigheten (iallefall til meg) er bare følelsen av å ha noe som presser oppi leppa.
Prøv å snuse drops, jeg foreslår Lacerol - den med kaktus smak!
Takk for svar folkens. Har noen erfaringer med åbruke nikotinfri snus (Onico etc)?
Sitat av LeoButterStotch Vis innlegg
Takk for svar folkens. Har noen erfaringer med åbruke nikotinfri snus (Onico etc)?
Vis hele sitatet...
Onico smaker rent piss, ikke kjøp det!
Ender med at jeg bare kaster den, smaker helt forferdelig...
Mitt beste tips til din situasjon: Slutt cold turkey i nærmeste ferie, der du ikke må se snusbokser og folk som snuser hele dagen.
Sitat av LeoButterStotch Vis innlegg
Takk for svar folkens. Har noen erfaringer med åbruke nikotinfri snus (Onico etc)?
Vis hele sitatet...
Onico lukter helt forferdelig og smaker ikke kjempegodt, men den funker helt greit. Det var en god erstatter for min del, og den koster mye mindre enn vanlig snus, så det er jo et pluss den smaker ikke så vondt at du må utelukke den altså, den funker.
Tving deg selv til å gå ut når du skal snuse, tro meg, forbruket ditt går RETT ned, med mindre du vil fryse ihjel.

Og til dere som tror jeg bare kødder: Jeg er dønn seriøs, funker flott for meg og lommeboka mi.
Sist endret av Kristianweb; 10. desember 2012 kl. 12:46.
Det handler kun om om selvkontroll! Har du lyst på snus, ikke snus! Enkelt og greit. I tillegg kan det hjelpe å kjøpe deg drops, tyggis eller lignende. Når du har skikkelig lyst på snus, ta deg en tyggis. Funker bra for meg.
Holder på å slutte selv, men hadde halvparten av forbruket du har, trapp ned på ant. snus, jeg gikk fra ca. 8 til 3 på et park uker, holdt meg til 3 stk til en dag jeg bestemte at nok var nok. Godtesuget var massivt de første 3 dagene men er på dag 15 uten og savner det egentlig ikke.
Begynte og snuse fast når jeg var 13-14. Snuste helt til en måned siden og er 19 nå!
Men jeg begynte og tygge masse tyggis og putte det opp i leppa innimellom, med da den sterkeste mint tyggisen!
Og til slutt så fikk jeg bare ikke lyst på snus mer. Så råder deg til og prøve og tygge masse tyggis slik jeg gjorde
Hvis du greier å trappe ned over en uke elns. og du får nikotinsuget tilbake,
google nasty bilder av snuskreft og snusverk i tannkjøttet
Gikk rundt med tyggis i leppa i dag, funka relativt bra. Takk for tipset.. det blir en slags placebo effekt
Kjøp deg denne her!
http://www.sydbag.com/sortiment/toba...qs-winter.html

Denne er ganske sterk og river i leppa, den smaker også veldig godt!
Den tiden mor kjøpte med snus for og få meg til å slutte, kjøpte hun denne.
Men endte opp med hun nå kjøper general løs til meg...
snus gammal snus, hjelper med det og ha noe unna leppa
Sitat av faceplants Vis innlegg
snus gammal snus, hjelper med det og ha noe unna leppa
Vis hele sitatet...
Jeg dør litt for hver gang jeg må snuse brukt, det må være nå av det værste jeg vet.

Cold Turkey funker, bare husk å ha noe å henge fingrene i hele tiden (Hjelper deg litt med og komme over suget), så går det sikkert bare bra. Om vi er nogenlunde lik, så blir du ikke klare noe annet enn å slutte momentant med alt som heter tobakk, gangen jeg skulle trappe ned førte bare til 1/4 ekstra boks per dag per idag.
Gamer du? Før brukte jeg å snuse 5-6-7-8 preller om dagen, nå tar jeg meg bare en når jeg sitter og gamer og avogtil vanlig, så forbruket har gått ned. Bruker 1-2 bokser i uka.
Gaming blir aldri det samme uten snus etter at jeg begynte
Sist endret av freeaak; 10. desember 2012 kl. 19:03.
Snuser selv og har prøvd å slutte et par ganger. Problemet mitt var at jeg egentlig ikke ville slutte. Jeg tror det er det som er det første steget mot å slutte. Man må ønske det selv.

Du burde trappe ned på snusen, ikke slutte brått. Da en kompis skulle slutte å røyke, gikk han alltid med en strikk rundt armen. Hver gang han ville ta en røyk dro han i den metallgreia på strikken og slapp den. Han sa at etter en liten stund assosierte han røyk med noe vondt pga dette. For min del syntes jeg det hørtes helt merkelig ut, men du kan jo prøve :P

Slutt å ta med penger ut. Hvis du trenger penger til lunsj, ta med akkurat nok. På denne måten har du aldri penger til overs for å kjøpe snus.

Eller så kan du ha noe annet under leppa.
Jeg ville foreslått nedtrapping, for så å slutte helt. For en stund sia gjorde jeg det samme etter å ha snusa i rundt 1.5 år, og sluttet i en uke. Startet riktig nok igjen, men det var av andre grunner enn at jeg ikke klarte å holde ut mer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bestemte meg for å slutte for fire dager siden. Har klart meg fint til nå, men har faktisk hatt en snusboks tilgjengelig hele tiden. Fascinerende hvordan den snusboksen ser ut som godteri i skrivende stund, men dette viser jo viljestyrken min - å ha snus tilgjengelig, men fortsatt klare å slutte.

Merker jeg er mer sulten på mat og går generelt rundt med "munchies" hele tiden.

Sitter å håper på at jeg blir en slags "superhuman" etter å slutte med tobakk etter rundt 9-10 år, haha.
Sist endret av Source; 13. februar 2013 kl. 20:22.
Crazy Son Of A Bitch
Trur vi er i akkurat samme situasjon... Går på vgs og lommeboka er tynn, har snust fast i 2 år (ca 1,5 boksa i veka) har selv prøvd å slutte flere ganger. Har vert snusfri i flere måneder i strekk, men så ender det med at eg bestemmer meg får å begynne igjen, sidan hvorfor slutte med noe man liker?
Sidan penger er eit problem så anbefaler jeg deg å sette opp eit budsjett! Finn ut en spesifikk sum du trenger i månen(ut i fra det du tjener/får), også finn du ut hvor mye av de du vil bruke på snus deretter regn ut hvor mange snuser du kan kjøpe får det og hvor mange du kan bruke pr dag.

I mitt tilfelle får eg 1800 kr i månen(stipend) da fann eg ut at eg trenger ca 700 kr pr måne( til snus,øl og bensin). så nå greier eg meg med 2 snus på skolen(1 før matfri og 1 etter matfri) og 2 snus hjemme

PS: Eg har snus i leppa 24/7, så når eg har så få per dag så blir renningen eit problem, dette løsast fint med å ta seg en tur på dass og tørke snusen med tørkepapir/hårføner whatsoever

Håper dette kan hjelpe lommeboka di i det minste
Jeg prøvde å slutte en gang... var helt desperat, var helt for jævlig. Puttet tyggis i overleppa, godteri, gikk rundt å var sint hele tiden på alt og alle (har aggresjonsproblemer fra før) endte opp med at jeg måtte bukke under og begynne igjenn.....

men hvis man har noe å gjøre hele tiden, er fysisk aktiv (går tur osv) og snuser litt nikotinfri hjelper det mye du har sikkert mye bedre selvkontroll en jeg har, har snuset siden jeg var 14.
Etter å ha snuset i tre år, bestemte jeg meg nå for å slutte for ca 8 dager siden. Jeg skal innrømme at de tre første dagene var ganske intense, før suget etter nikotin forsvant helt(klarte meg til og med i fylla ).

Noe som har vært til stor hjelp, er en app jeg fant til Android som viser hvor mange dager du har klart deg, mye penger du har spart, helsemessige gevinster osv. (Quit Smoking heter den). Videre har jeg lest meg opp(prøvd..) på litt psykologi rundt vaner.

En tommelfingerregel er at det tar 21 dager å etablere en ny vane. Det å snuse er en vane du har vendt til deg, altså du må se på det som at du bare skal legge til deg en ny vane, og ikke snuse(åpenbart..). Etter 21 dager begynner man å etablere vanen dypere og dypere, og først etter 90 dager skal vanen være dypt etablert. Dette kombinert med at du lager deg et avkryssningsark, der du krysser av for hver dag du går uten snus, er med på å forsterke fokuset på den nye vanen.

Jeg vet ikke om jeg bare har vært heldig, men per i dag føler jeg virkelig ikke noe sug etter nikotin. Dette bare 8 dager etter snus slutt og uten bruk av hjelpemidler. Time will tell
Det med onico funket konge for meg den månden jeg gikk uten forige vinter (veddmål om mye penger). jeg startet med å kutte ned til mini for å så gå over på onico. jeg var/er helt klart mest avhengig av det å ha noe under leppen.
Jeg sluttet for 5 måneder siden, og det jeg gjorde var å slutte på dagen. Brukte 1 boks med Onico, men det var det. Skal sies at jeg var i jobb 12-15 timer hver dag i 3 måneder noe som gjorde at jeg ikke hadde tid til å tenke på snusen. Var ikke mangelen på nikotin jeg savner, derimot det å ha noe under leppa, og det kjente jeg i flere uker etter jeg slutta. Nå har det gått over, og prøvde å ta meg en snus her om dagen. Herregud for noe dritt det smakte da