Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1478
Bare et kort spørsmål fra min side: Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i intro-musikken til NCIS? Eller vet hvem som har produsert denne, og hvor jeg kan få tak i/laste ned denne intromusikken, helst gratis?

Har over lengre tid nå eksperimentert litt med det jeg kaller for "stemningsmusikk". Det er en form for musikkterapi der jeg forsøker en rekke forskjellige låter som terapeutisk hjelpemiddel. Kort forklart er ideen slik at jeg spiller en låt som skal skape en spesifikk "stemning" i meg, slik at jeg kan få en "release"-følelse, dvs. en utladning av ulike inngrodde følelser som ikke så lett kommer opp til overflaten når jeg helst vil de skal komme.

Til dette har jeg funnet ut at en deilig sofa, like deilig dyne og tre puter med ulik komfortabilitetsnivå (fra soft til hardt/stivt), en mp3-spiller og gode øretelefoner, høy - men ikke ubehagelig høyt - volumnivå, og ikke minst - ulike melodiske låter, eller andre type låter, til å "simulere" ønsket stemning slik at jeg kan få "utlevd" disse ønskede stemningsleiene når behovet er der.

Til nå har jeg funnet "stemningsleiet" kjærlighetssorg og frustrasjon, men dette er egentlig veldig kjipe stemningsleier å forholde seg til. Jeg eksperimenterer med litt stolthet, mystikk og spenning, men de låtene jeg hittil har valgt til dette har inneholdt vokal, eller synging, og tekstene i sangene henter ikke frem noen spesifikke følelser for stolthet, mystikk eller spenning i meg - rettere sagt så avsporer de meg, så jeg vil eksperimentere med vokalløse melodier, som eksempelvis intromusikken til NCIS, og se om dette gjør noe annerledes.

Å hente frem stemningsleie på kommando er en utblåsning av det helt mektige, så avhengighetsskapende at jeg nesten forbinder det med narkotika. Det er på en måte en form for meditasjon, men i stedet for å stenge alle sanser ute, så åpner du dem. Det vil uansett inngå som en meditering, fordi at de tanker, ideer og følelser du kan leke deg med i "stemningsmusikken" er en form for virkelighetsflukt der man leter etter sin egen identitet.

Lyst til å være frustrert en dag? Bare sette på spillelisten med frustrerte låter, så dukker frustrasjonen opp i kontrollerte former og målet er å oppnå en "release" som i grunn handler om å gjennomgå frustrasjonen mentalt, slik at den deilige følelsen når "frustrasjonen" er over, er den som sitter igjen etter at mentaliseringen er over. Det er i hvertfall ideen. Om dette viser seg å funke eller ikke vil jeg finne ut av når "spillelistene" mine er ferdig utviklet. Hittil er det - tross mange måneder - for tidlig å si noe om eksperimenteringa, annet enn at den funker fint for temaet "kjærlighetssorg" (tror jeg).

På forhånd takk til de som kan opplyse meg hvor jeg kan finne intro-musikken til NCIS (ikke Los Angeles) - helst gratis. I tillegg ønsker jeg å vite hva som er din "stemningsmusikk", dvs. hvilke låt får deg i den og den stemningen, og eventuelt hvor jeg kan finne/laste ned denne låta. Igjen - på forhånd takk!
hvilken sesong vil du ha fra? uansett, så kan du gå på youtube å finne den du vil ha med høy kvalitet, for å så laste den ned med video downloader
http://javimoya.com/blog/youtube_en.php

har du en spilleliste per stemningsleie? har du lyst til å dele de?

tenkte hvis du hadde spotify
forresten, du kan velge å lagre som MP3 i det programmet.
Jeg kan anbefale introen til Dr. House. Den er veldig rolig, gjør slik at jeg får slappet av.

Orginalen er laget av Massive Attack, og heter Teardrop. =)
Sist endret av Dimergon; 19. desember 2009 kl. 22:20.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
NCIS-themesongen er laget av Numeriklab.
Google finner den, ellers så kan du nok finne den på piratbukta.
Herlig! Visste jeg kunne regne med freakforums brukere! Skal sjekke ut rådene deres snarligst!

Jeg har ingen spillelister på Spotify, dessverre. Hører sjeldent på musikk i fra PC-en. Har dog valgt meg ut Jango som min online musikkradio fordi jeg begynner å bli en nostalgisk gammel kæll som liker å høre på låter fra den tida jeg ikke var en nostalgisk gammel kæll, så jeg bygde meg opp et par spillelister der.

Dessverre har denne gamle kællen en utrolig dårlig hukommelse, så jeg husker verken brukernavnet eller passordet mitt til dette stedet, så jeg er vel nødt til å lage meg en ny. Det var forresten når jeg lyttet på Jango med headsett mens TV-en stod på i bakgrunnen at jeg kom på ideen med "stemningsmusikk". Tar jeg ikke helt feil spilte jeg "Poison" med Alice Cooper i bakgrunnen, da jeg så at jeg på et eller annet vis fikk bildene på TV-en til å passe perfekt med musikken og det fascinerte meg litt. Men noe manglet, så jeg prøvde meg frem sånn litt etter litt med ulike låter og artister.

Lang historie kort: Etter litt prøving og feiling, ble jeg grepet av sinnsyk dårlig stemningsleie som gjorde humøret mitt på bånn over en lengre periode, med humørsvingninger lik en kjerring med PMS. Dette gikk absolutt ut over alle rundt meg på et eller annet vis, og som igjen gav meg dårlig samvittighet - spesielt når de dårlige vibbene var forårsaket av meg selv. Dette, pluss en mengde andre hverdags- og ikke fullt så hverdagslige problemer, fikk meg til å gi mer eller mindre f.. i alt og alle, og jeg bestemte meg for å grave meg ned i sofaen oppå en haug med puter og lytte på en stappfull mp3-spiller med dårlig musikk.

Etterhvert ble den dårlige musikken så kjedelig å høre på at jeg bestemte meg for å eksperimentere litt med diverse musikk av artister jeg både liker og ikke liker, og utrolig nok begynte jeg å tenke klarere! Uten kjemisk hjelp! Jeg undersøkte litt på nett vedrørende alternative former for terapi, og fant ut noe a la dette:

Det skjer visstnok noen kjemiske reaksjoner i hjernen som stimuleres av forskjellige typer musikk eller lyder, og som kan endre stemningsleiet til personer med for eksempel depressive symptomer, angst, sorg, aggresjonsproblematikk, osv.

Dette er dog bare en hypotese, og ingen vitenskapelig teori (ihvertfall ikke da jeg undersøkte det). Jeg kan til tider slite med noen av disse stemningsleiene, men jeg var ikke ute etter å "pleie" stemningsleiet, men å "skape" dem. Så jeg tok vitenskapsfolkas hypotese og eksperimenterte litt med diverse ulike artister og låter - noen av dem veit jeg ikke engang tittelen på - og fant ut at jeg faktisk klarte å skape stemninger som molefunken (Brainbug - vet ikke tittelen på låta, men er en blanding av klassisk symfoni og techno), og frustrasjon (Eminem - The Way I Am og I Will Not Fall, eller noe sånt). Kjærlighetssorg er ikke noe hokus-pokus, dette stemningsleiet tror jeg de fleste klarer å skape uten noen eksempler fra min side. Det utrolige deilige er følelsen du sitter igjen med etter å ha levd deg ut i disse stemningsleiene med stemningsmusikken, med alle mulige slags kontrollert tankespinn under innlevelsen.

Spesielt aggressive "The Way I Am" med Eminem bygde jeg ut en spilleliste fra med tilsvarende sjanger og stil, men ikke nødvendigvis av artisten Eminem (noen av låtene hans skaper faktisk urkomisk stemningsleie, som ikke er ønskelig fra meg, og jeg tenker meg at for eksempel Guilty Counscious ville vært fint for å få opp humøret til det komiske nivået, men har ikke prøvd. Noen låter vil - uansett hvor mye jeg prøver - aldri klare for mitt vedkommende, å skape noen som helst form for stemning, selvom låta tilsynelatende skulle vært perfekt for dette).

Jeg bygde videre med tyngre rap-sjanger med låter som i første omgang hørtes merkelige, kjedelige, eller ihvertfall ikke i min stil ut - men etter å ha hørt en stund på disse, ble jeg fortrolig med dem og lærte meg å like de. Etterpå var de som skapt for å skape stemning! En av låtene har refrenget "You're the only one to blame", av samme artist "Good Cop - Bad Cop" og en til som jeg ikke husker refrenget på i farta. Blir også glad hvis noen vet hvem gruppa som spiller disse nevnte låtene heter, og hva den egentlige tittelen på disse låtene er. Dette er tung rap av den gamle skolen, vil jeg tro. Helt perfekt for å skape frustrasjonsstemning, som igjen gav meg en "utlevelsespotensiale" (innlevelse) ut over det vanlige i "stemningsterapien". På forhånd takk til de som ut fra den beskjedne infoen min kan fortelle meg hva rap-gruppa heter, og eventuelt tittelene på låtene jeg nevnte refrengene på.

Igjen takk for rådene deres, og er det flere som har noen forslag til låter som kan skape alle mulige slags stemning, så tar jeg gjerne imot forslagene deres. Som noen sikkert skjønner, begynner spillelistene mine å bli temmelig utbrukt og jeg er på desperat jakt etter nye låter å variere de med. Men det bør helst være stemningslåter. Bare ikke av "Disturbed" eller hva det nå heter for noe. En kompis gav meg denne cd-en for aggressiv stemningseksperiment, men jeg ble helt ør i hodet av denne type musikk - så alt annet enn dette. For øvrig, hvor merkelig det enn høres ut, anbefaler jeg "Sweet Child of Mine" av Guns n' Roses for kjærlighetssorg-stemning. Jupp, merkelig nok har denne låta en slik stemningsleie på meg.

Igjen - takk!
"hjernen er alene" av Seigmen er en sang som du kanskje liker.
Sist endret av alexguge; 20. desember 2009 kl. 00:47.
Dousk - Anagram (avslappet, optimistisk, fornøyd) http://www.youtube.com/watch?v=yRWc7s2qaAM
Justice - Stress (stresset, sint, redd) http://www.youtube.com/watch?v=i5S0dkLZoTg
Trentemøller - Miss You (trist, nysgjerrig) http://www.youtube.com/watch?v=5DUCKGyojpE
Alt av Radiohead.

Har du noengang spurt om narktotika er noe for deg? Glem putene og kjøp noe sopp.