Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1175
Sett deg selv inn i situasjonen, du er arbeidsgiver som eier og driver en bensinstasjon/kiosk/butikk eller annet typisk sted hvor studenter jobber på en relativt liten plass hvor det å finne nye folk tar litt tid.

En av dine ansatte studenter skal jobbe ut juli før han flytter, du betaler han 22k før skatt for en 100% stilling (tallene er ikke helt rette, men illustrerer poenget), denne studenten sier han har fått tilbud om en annen jobb fra mai - juli som betaler 25k før skatt for det samme timeantallet.
Denne arbeideren har ingen kontrakt eller skriftlig avtale av noe slag og kan bestemme seg for å gå på dagen (arbeidsgiver har ikke sagt noe på det før, til andre). Istedenfor å be om høyere lønn fra nåværende arbeidsgiver sier han at om lønnen blir utbetalt svart vil han fortsette de siste tre månedene av den planlagte tiden, altså ut juli.

Hva sier du til arbeidsgiver?
Hvilke konsekvenser kan dette få for deg som arbeidsgiver?
Hvilke konsekvenser for arbeidstaker?

Arbeidsgiver er en som ikke virker å bry seg så veldig om aml, har tidligere vært brudd på den i arbeidstakers tid ved bedriften og tidligere. Ikke at det har så mye å si, bare for å understreke at arbeidstaker er klar over 1 mnd oppsigelsestid ifølge loven men arbeidsgiver virker ikke å ta det så tungt.
Har aldri hørt om svart arbeid innen dette feltet.
Men vil arbeidstaker jobbe alene eller med andre? Tror sjefen vil få et problem når butikken hans har solgt varer uten at noen har vært på jobb.
Sikkert noen som kan komme med bedre svar enn meg, men ser for meg at dette kan skape problemer
Selv ville jeg gått over til den nye jobben hvis jeg ikke hadde hatt et godt forhold til sjefen, da ville jeg prøvd å bli til han fikk erstattet meg, men hadde nok ikke godtatt tilbudet om svart arbeid da 3k ikke er verd risikoen i mine øyne.

§ 12-1. Skattesvik.
1. For skattesvik straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt
a. gir ligningsmyndighetene uriktige eller ufullstendige opplysninger når han forstår eller bør forstå at dette kan føre til skatte- eller avgiftsmessige fordeler, eller
b. utferdiger uriktig dokument når han forstår eller bør forstå at dokumentet er egnet som legitimasjon for å oppnå skatte- eller avgiftsmessige fordeler, eller
c. - – –
d. på annen måte vesentlig overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov.
2. Skattesvik straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Medvirkning straffes på samme måte.
Sitat av Sonic Vis innlegg
Selv ville jeg gått over til den nye jobben hvis jeg ikke hadde hatt et godt forhold til sjefen, da ville jeg prøvd å bli til han fikk erstattet meg, men hadde nok ikke godtatt tilbudet om svart arbeid da 3k ikke er verd risikoen i mine øyne.

§ 12-1. Skattesvik.
1. For skattesvik straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt
a. gir ligningsmyndighetene uriktige eller ufullstendige opplysninger når han forstår eller bør forstå at dette kan føre til skatte- eller avgiftsmessige fordeler, eller
b. utferdiger uriktig dokument når han forstår eller bør forstå at dokumentet er egnet som legitimasjon for å oppnå skatte- eller avgiftsmessige fordeler, eller
c. - – –
d. på annen måte vesentlig overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov.
2. Skattesvik straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Medvirkning straffes på samme måte.
Vis hele sitatet...
og at når han jobber svart så er han ikke forsikret ved en evnt ulykke på jobben