Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2260
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Hei!

Jeg står nå ved det vanskelige valget. VGS er snart over og det er snart på tide å søke seg videre på noe annet. Jeg har aldri vært usikker på denne veien, før nå nylig.

Alltid vært lidenskapelig opptatt av data og teknologi, helt siden jeg var liten. Og har i mange år være bestemt på at det er nettop dette jeg vil jobbe med. Men i deg siste har jeg begynt å tvile, mest på disse tingene: Er det for vanskelig? Har jeg matematikk kunnskapene som skal til? Vil jeg like det?

Jeg har alltid hatt en spesiell interesse for sikkerhet. Dette kommer nok mye av ting jeg har sett på tv og slik når jeg var yngre. Men det å gjøre noe sikkert, jobbe med etteretning etc virker veldig spennende.

Jeg har i dag S1 + S2 matte, samt Fysikk 1 +2. Jeg er redd ikke dette holder? Har aldri slitt spesielt med matte det har gått greit i alle år, og har vært et av fagene jeg liker best.

Det jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med er å fortelle litt om data studie. Jeg har som sagt lyst til å studere data, innen sikkerhet, utvikling og andre morsomme temaer. Har programmert litt men har aldri tid til å få startet ordentlig. Hvordan er studiet? Bør jeg ha R1 + R2 (angret for at jeg ikke har tatt dette). Hvordan er yrket? Hva kan man jobbe med?

Håper noen kan gi noen fine hint på veien. På forhånd takk!
Har ikke noen spesielle tips å gi da jeg er i VGS selv, men du kan jo prøve å snakke med rådgiver og snoke litt rundt på disse to sidene.

For å bli lege vet jeg du må ha hatt fysikk + kjemi + S1/S2 eller R1 på videregående. Så S1 og S2 matte burde holde til det meste. Du får sjekke litt på den siden hva du trenger for å jobbe med data, og ulike yrker innenfor ting du er interessert i. Lykke til

http://utdanning.no
http://vilbli.no
Informatikk!
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av Photosopp Vis innlegg
Har ikke noen spesielle tips å gi da jeg er i VGS selv, men du kan jo prøve å snakke med rådgiver og snoke litt rundt på disse to sidene.

For å bli lege vet jeg du må ha hatt fysikk + kjemi + S1/S2 eller R1 på videregående. Så S1 og S2 matte burde holde til det meste. Du får sjekke litt på den siden hva du trenger for å jobbe med data, og ulike yrker innenfor ting du er interessert i. Lykke til

http://utdanning.no
http://vilbli.no
Vis hele sitatet...
Hei, ja vet omtrent hva som må til. Jeg føler fortsatt at jeg er redd det blir for vanskelig. Lege er nok uaktuelt for meg.

Sitat av packman Vis innlegg
Informatikk!
Vis hele sitatet...
Kunne du utdypt litt hvorfor?
Takk for svar!
Det høres ut som informasjonssikkerhet på HiG er noe for deg, sjekk ut linja, så skal prøve å svare på alle dine spørsmål (går på hig selv)
Hijacker tråden bittelitt, da dette er et tema jeg selv har en liten livskrise rundt.

Sitat av packman Vis innlegg
Informatikk!
Vis hele sitatet...
Har du erfaring med dette? Kan jo selvfølgelig lese på hjemmesidene til f.eks NTNU hva det dreier seg om, men om du har førstehåndserfaring med det vil jeg heller høre om det fra en som kan fortelle meg hva det i praksis dreier seg om.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Hijacker tråden bittelitt, da dette er et tema jeg selv har en liten livskrise rundt.



Har du erfaring med dette? Kan jo selvfølgelig lese på hjemmesidene til f.eks NTNU hva det dreier seg om, men om du har førstehåndserfaring med det vil jeg heller høre om det fra en som kan fortelle meg hva det i praksis dreier seg om.
Vis hele sitatet...
Når jeg var i den livskrisa og ikke ante hva jeg ville drive med, så fant jeg en god måte å sjekke ut http://www.ntnu.no/studier/bit/oppbygging les fagene du skal ha, se litt hva som er pensum, og tenk: Er dette kunnskap jeg har lyst til å oppnå? På høyere utdanning er det ofte store, få fag, så du skal bruke mye tid på de. Når du leser: "Datamodellering og database- systemer" hvilken assosiasjoner får du? Tenker du "interessant!" eller "Kjipt.." ?
Hm, slike uttrykk vekker assosiasjoner til IKT driftsfag og lignende, og dette må jeg innrømme er relativt avskrekkende for min del da jeg allerede har avbrutt en IKT-basert utdanning allerede. Men takk for svar og hjelp anyway.

TS; Tråden er din igjen
Hvis du finner ting relatert til IKT avskrekkende, er nok ikke informatikk det beste valget nei
Som allerede nevnt så høres det ut som om Info.Sec. ved HiG er noe som vil passe deg.
Her kan du lese mer om det: http://hig.no/studietilbud/it/bachelor/bis

Og har du noen spørsmål om dette studiet kan vel også jeg svare deg, da jeg studerer det samme.

Edit: For å komme inn på Informasjonssikkerhet må du ha matematikk R1.
Sist endret av s1gh; 17. januar 2013 kl. 21:43.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av Znusken Vis innlegg
Det høres ut som informasjonssikkerhet på HiG er noe for deg, sjekk ut linja, så skal prøve å svare på alle dine spørsmål (går på hig selv)
Vis hele sitatet...
Denne høres faktisk veldig fin ut. Men det har seg slik at jeg vil helst litt bort og oppleve litt andre deler av landet, da jeg befinner meg i næreheten. Det jeg har tatt sikte på er enten NTNU, eller så har jeg lyst til å studere i England eks: Durham Univesity.

Sitat av PairADice Vis innlegg
Hm, slike uttrykk vekker assosiasjoner til IKT driftsfag og lignende, og dette må jeg innrømme er relativt avskrekkende for min del da jeg allerede har avbrutt en IKT-basert utdanning allerede. Men takk for svar og hjelp anyway.

TS; Tråden er din igjen
Vis hele sitatet...
Bare og stille spørsmål! Bra flere enn meg lurer på ting

Sitat av s1gh Vis innlegg
Som allerede nevnt så høres det ut som om Info.Sec. ved HiG er noe som vil passe deg.
Her kan du lese mer om det: http://hig.no/studietilbud/it/bachelor/bis

Og har du noen spørsmål om dette studiet kan vel også jeg svare deg, da jeg studerer det samme.

Edit: For å komme inn på Informasjonssikkerhet må du ha matematikk R1.
Vis hele sitatet...
S1 + S2 tilsvarer det samme som R1, ihvertfall på alle andre universiteter og høyskoler.

Noen som har erfaring fra Informatikk på NTNU, eller i utlandet?

Takk for alle svar så langt!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis du er interessert i å jobbe med sikkerhet, kryptografi eller etterretning så kan du kanskje vurdere Cyberforsvaret eller Etterretningstjenesten som potensielle arbeidsgivere i framtiden. Disse er naturlig nok opptatt av og driver nok i stor grad med de samme temaene som du interesserer deg for. Relevant utdanning er en ingeniørutdannelse ved Forsvarets Ingeniørhøgskole, eller en vanlig sivil utdannelse i f.eks. informatikk ved ett av landets universiteter eller høgskoler.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Er ikke dataingeniør en "hardere" og mer avansert utdannelse enn informatikk? Lurer på om matten i dataingeniøren er mye hardere.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvis du er interessert i å jobbe med sikkerhet, kryptografi eller etterretning så kan du kanskje vurdere Cyberforsvaret eller Etterretningstjenesten som potensielle arbeidsgivere i framtiden. Disse er naturlig nok opptatt av og driver nok i stor grad med de samme temaene som du interesserer deg for. Relevant utdanning er en ingeniørutdannelse ved Forsvarets Ingeniørhøgskole, eller en vanlig sivil utdannelse i f.eks. informatikk ved ett av landets universiteter eller høgskoler.
Vis hele sitatet...
Ja det er drømmejobben, men det har seg slik at jeg ikke skal inn i militæret. Og da ryker vil kanskje disse jobbmulighetene.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Er ikke dataingeniør en "hardere" og mer avansert utdannelse enn informatikk? Lurer på om matten i dataingeniøren er mye hardere.
Vis hele sitatet...
Du blir vel dataingeniør fra informatikk også (ingeniør er ikke en beskyttet tittel så vidt jeg vet), du blir bare ikke sivil ingeniør. Det er det er "hardere" stemmer nok bra.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Apter_2416 Vis innlegg
Ja det er drømmejobben, men det har seg slik at jeg ikke skal inn i militæret. Og da ryker vil kanskje disse jobbmulighetene.
Vis hele sitatet...
Nei, du trenger ikke førstegangstjeneste eller militær bakgrunn.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias Vis innlegg
Nei, du trenger ikke førstegangstjeneste eller militær bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Okei, så fint!!

Vet du (eller noen) hvordan disse stiller seg til om man har en utenlandsk utdanning?
Hva er det som interesserer det mest, generelt informasjonssikkerhet eller kryptografi? For førstnevnte er sikkert høyskolen som er nevnt her det beste valget. For kryptografi tror jeg det ville lønne seg med noe kombinert matematikk/informatikk-studie.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Hva er det som interesserer det mest, generelt informasjonssikkerhet eller kryptografi? For førstnevnte er sikkert høyskolen som er nevnt her det beste valget. For kryptografi tror jeg det ville lønne seg med noe kombinert matematikk/informatikk-studie.
Vis hele sitatet...
En god blanding egentlig. Er ikke for glad i veldig mye matte i veldig teoretisk stand, men liker matte godt ellers.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Apter_2416 Vis innlegg
Okei, så fint!!

Vet du (eller noen) hvordan disse stiller seg til om man har en utenlandsk utdanning?
Vis hele sitatet...
Så lenge du er norsk statsborger og utdanningen er i tråd med Bologna-prosessen og den norske kvalitetsreformen kan jeg ikke tenke meg at dette skulle være et problem.
Sitat av Apter_2416 Vis innlegg
Ja det er drømmejobben, men det har seg slik at jeg ikke skal inn i militæret. Og da ryker vil kanskje disse jobbmulighetene.
Vis hele sitatet...
Husk at om du skal gå FIH så er du bundet i 6 år. 3 år for å ta bachelor + 3 pliktår hvor du er i jobb i forsvaret. Les mer her.
Sist endret av Round; 21. januar 2013 kl. 07:36.
Det er ikke vanskelig. Du vet jo hva du vil drive med - data. Så velger du det som er best betalt. Med mindre det finnes en jobb som er nesten lik med litt mindre lønn. Hvis den jobben har mye mindre arbeidsmengde og ansvar, så går du for den. Bare ikke end opp som han som sliter seg ihjel og tjener mindre enn en som har det greit og tjener mer.
Sist endret av Taurean; 21. januar 2013 kl. 08:12.
Sitat av Round Vis innlegg
Husk at om du skal gå FIH så er du bundet i 6 år. 3 år for å ta bachelor + 3 pliktår hvor du er i jobb i forsvaret. Les mer her.
Vis hele sitatet...
Ikke at IT-bransjen er det verste uansett, men plikttjeneste kan også ses på som "garantert jobb etter studiene". For mange er det en fordel, ikke en ulempe :-)