Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2563
Hei, freak!

Jeg vurderer sterkt å utdanne meg innen IT. Jeg har sett litt på blant annet Utdanning.no og NTNU, og jeg fant forskjellige utdanninger som datateknikk og dataingeniør. Jeg har lyst til å utdanne meg i en grad innen IT slik at jeg lærer mest programmering, men også annen IT. Hvilken utdanning passer best da?
Både UiO, UiB, NTNU, +++, har en rekke informatikkstudier, som alle inneholder nok programmeringsfag til at du lærer å programmere godt. Hvis du ikke har besøkt nettsidene til universitetene, så ville jeg tatt en titt innom der og sett på fagplaner etc. Mye interessant.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Dataingeniør
Ville gått dataingeniør da. Samboeren min tar det, ser ganske stress ut! Men hvis du er interressert er det nok ikke så stress.
Datateknikk på NTNU gir en veldig bra IT-utdanning, men har også en del obligatorisk matte, fysikk, statistikk osv. som kreves som en del av sivilingeniørutdanningen. Et alternativ som holder like høy standard på IT-delen av utdanningen er master i Informatikk på NTNU, hvor de delene av timeplanen som består av matte o.l. på Datateknikk er gjort til valgfag på Informatikk. Du kan fortsatt velge mattefagene man har på Datateknikk, eller du kan ta alternative fag innen IT. Disse regnes som de beste innen IT-utdanning i Norge, og kan vise til at over 90 % av studentene har jobbkontrakt før ferdig utdanning med en av de aller beste begynnerlønnene i Norge, uansett yrke (hvis du bryr deg om det).

For best og mest detaljert informasjon om disse studiene er det best å sjekke ntnu.no og se på faglister, jobbmuligheter og lignende, men kan kort og godt si at de tilbyr en veldig variert IT-utdannelse: Der mange studier ser veldig spesifikt på programmeringen og en spesiell type datasystemer eller driftsmiljøer satser Informatikk og Datateknikk på en generell utdannelse innen IT, hvor du får god forståelse av datamaskiners oppbygning og alt som hører med til programmering. Kan også nevne at disse linjene ikke krever noe av forkunnskaper bortsett fra de vanlige videregåendekravene til NTNU, så selv om dette høres krevende ut trenger man egentlig ikke vite hva mus og tastatur brukes til før man begynner.

Så hvis du har interesse for å utdanne deg i 5 år for å forstå datamaskiner framfor 3 år med å lære deg å lage programmer kan Datateknikk eller Informatikk anbefales til deg

Slenger med linker til linjeforeningsnettstedene, så kan du få en pekepinn på hvordan de sosiale miljøene er:
Abakus (Datateknikk og Kommunikasjonsteknologi): https://abakus.no/
Online (Informatikk): https://online.ntnu.no/ (wiki'en inneholder en del interessant om studiet)

Lykke til med valget
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av WTyskeberget Vis innlegg
Så hvis du har interesse for å utdanne deg i 5 år for å forstå datamaskiner framfor 3 år med å lære deg å lage programmer kan Datateknikk eller Informatikk anbefales til deg
Lykke til med valget
Vis hele sitatet...
Hvis jeg utdanner i informatikk eller datateknikk, er det stor forskjell på hva man lærer av programmering mellom 3 (bachelor) og 5 (master) år?

Jeg er ikke så opptatt av hvor mye jeg tjener, det viktigste er at jeg lærer veldig mye programmering.
Sitat av TPCG Vis innlegg
Hvis jeg utdanner i informatikk eller datateknikk, er det stor forskjell på hva man lærer av programmering mellom 3 (bachelor) og 5 (master) år?

Jeg er ikke så opptatt av hvor mye jeg tjener, det viktigste er at jeg lærer veldig mye programmering.
Vis hele sitatet...
Usikker på hvor stor forskjellen er med tanke på hvor god man blir i programmering, men de to siste årene vil bestå av datautdanning som gir deg høyere kompetanse innen programvareutvikling (selv om det kanskje ikke går direkte på programmeringsferdigheter, det vet jeg ikke) og vil føre til at du kan ta vanskeligere jobber enn med en bachelorgrad.

På Informatikk kan du ta bachelor før du eventuelt bestemmer deg for om du vil bygge på til master, og du kan da ta en avgjørelse på om du har lyst til å lære mer. For Datateknikk er det verre, der må du gå 5 år eller ingenting.

Du sier at du har lyst til å lære mye programmering: Du lærer selvfølgelig mest av mastergradsstudiet, men de to siste årene blir veldig spesialisert utdanning, så da kommer det ann på deg om du synes dette er interessant. Det er ikke noe problem å få seg jobb med bachelorgrad i IT i Norge, men fortsatt lettere med mastergrad, og da stiller man sterkere i det fremtidige jobbmarkedet.
Når det gjelder hvor mye programmering du lærer, så er det hvilken innsats du legger inn på fritiden som avgjør, ikke hvilket studie du går.
Du har jo Informasjonssikkerhet som har en del programmering, vet ikke om det er helt relevant jeg.
Sitat av TPCG Vis innlegg
Hei, freak!

Jeg vurderer sterkt å utdanne meg innen IT. Jeg har sett litt på blant annet Utdanning.no og NTNU, og jeg fant forskjellige utdanninger som datateknikk og dataingeniør. Jeg har lyst til å utdanne meg i en grad innen IT slik at jeg lærer mest programmering, men også annen IT. Hvilken utdanning passer best da?
Vis hele sitatet...
Informasjonssystemer er kanskje noe for deg, her skal du få masse programmering samtidig som du har noen ledelses fag og bittebittelitt økonomi, dette er lette greier.
studiet gir deg en basis kunnskap om det meste innen IT, men om du vil bli en hardbarka programmerer så er kanskje informatikk det du burde velge.
Dataingeniør er jo også selvfølgelig noe du kan velge, men tror de to første alternativene var mer det du lette etter utifra beskrivelsen din.
Sitat av TPCG Vis innlegg
Hvis jeg utdanner i informatikk eller datateknikk, er det stor forskjell på hva man lærer av programmering mellom 3 (bachelor) og 5 (master) år?
Vis hele sitatet...
Tja. Min erfaring er at du skal ha lært mer enn nok om generell systemutvikling etter en bachelor til å kunne få en grei nybegynnerstilling som programvareutvikler eller lignende. Dette forutsetter selvsagt at du brenner for faget og også driver mye med dette på hobbybasis.

Min erfaring fra master er at man bruker en del tid på ikke-programmering (prosjektledelse, prosessforbedring, etc.), og at tiden man bruker til programmering blir brukt til å lage sitt eget operativsystem, sin egen TCP/IP-stack, og den type litt sære ting. Nyttig for å få en instinktiv følelse av hvordan ting fungerer på lavnivå? Ja. Noe du kommer til å bruke daglig i jobben din som Javautvikler? Definitivt ikke.
Sist endret av El-Zorro; 9. januar 2013 kl. 19:58.
Nå skal det sies at sikkert mange har større mål enn å bli enn hvilken som helst javautvikler. Om du f.eks. ønsker å ble systemarkitekt vil det absolutt lønne seg å ha en mastergrad.

En mastergrad gjør og at du stiller sterkere når du søker etter jobb, da jeg ofte ser folk utlyse stillinger hvor de hovedsaklig ønsker folk med en mastergrad om de er nyutdanner.
Jeg har lært mye programmering på dataingeniørstudiet. Du har selvfølgelig matte, kjemi og fysikk, men ellers er det rene datafag stort sett. Noen er kanskje mer programmering enn andre, men den overall kunnskapen du sitter igjen med er like viktig imo. Det er lite vits å kunne kode websider om du ikke kan sette opp databasen under liksom.
Av de fagene vi programmerte i så hedde vi vel.
-Programmering(typ, nybegynner og utover i Java)
-Algoritmer og datastrukturer("avanserte" programmering i java som vektlegger optimalisering av kode)
-Prosjektarbeid(Java)
-Unix og operativsystemer(handlet mye om hvordan de forskjellige komponentene fungerte i maskinen, men også myyye bash-scripting og powershell).
-Webprogrammering(ASP.NET, silverlight, json++)[dette var valgfag, du kunne også velge app-programmering og et annet fag jeg ikke husker]
-Webprosjekt(HTML/css)
-Et annet web-fag(PHP)
-Datamaskinarkitektur(veldig basic og "røttene" om binærsystemet, hexadecimaler ol. men også en stor del C).
-hovedprosjekt(hardcore programmering)
Sikkert noe jeg glemmer også, var litt mye å huske på til enhver tid de årene
Vi hadde ihvertfall 1,5 fag hvert semester som besto av ren programmering. Jeg vil nå si det ga et ganske greit grunnlag
Bruker de for det meste Java på Datateknikk på NTNU, eller bruker de også språk som C++ og Python?
Vil også nevne kybernetikk - det er *mye* programmering.

Og selvsagt, dersom du liker matte og realfag, så finnes det gode muligheter innen fysikk, kjemi og biologi til å sysle med vitenskapelig programmering. Litt på sidelinjen av hva du etterspør, men ha det i bakhodet.
Sitat av etse Vis innlegg
[...]Om du f.eks. ønsker å ble systemarkitekt vil det absolutt lønne seg å ha en mastergrad.[...]
Vis hele sitatet...
Jo da, det skader definitivt ikke.

Men altså: For å bli systemarkitekt (i alle for der jeg jobber) bør du ha 10+ år med industrierfaring som utvikler, samt en del år i bransjen der du har opparbeidet deg bred domenekunnskap. Har du denne erfaringen og det åpner seg en mulighet for å bli systemarkitekt er det siste sjefen tenker på om du har mastergrad eller ikke.

Faktisk: hos oss har vi et par seniorutviklere som kun har videregående skole (og selvsagt 15+ år med relevant arbeidserfaring etter det). Ingen bryr seg om manglende høyskolegrad så lenge de gjør en god jobb.
Du har selvfølgelig fint mulighet å bli systemarkitekt uten å ha tatt en mastergrad - det var ikke poenget at det åpnet opp en ny mulighet. Bare at du rett og slett fikk bruk for kunskapen om du prøver å jobbe mot slike stillinger. Det er en god grunnmur for kompetansen du må opparbeide deg for å ha muligheten til å søke på en slik stilling. Men du kan selvfølgelig opparbeide deg kunnskapen mens du jobber og.