Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1495
Det er noe jeg grubler litt på. Jeg vet meget godt hva det innebærer å ha en god retorikk, men hva vil det egentlig si? Det at en person er meget flink til å ordlegge seg skriftlig og muntlig, henger dette i stor grad sammen med intelligens? For det er tydelig at en person kan være utrolig god til å uttrykke seg både skriftlig og muntlig, men samtidig ha svært dårlig kunnskaper når det kommer til matematikk og tall generelt.

Forsøkte å søke litt rundt på nettet om retorikk og ordforståelse, hva slags sammenheng dette egentlig har med intelligens å gjøre.
Noe sier meg at retorikk og tallforståelse har liten eller ingen tilknytning til hverandre?

Noen som vet?

Kom på en ting : Når jeg gikk på skolen, var det som oftest slik at de som var dårlige i Norsk, kanskje til og med hadde dysleksi, var supre i matte. Det må da ha en sammenheng?
Sist endret av zhpongl; 9. november 2010 kl. 04:30.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Om en har god eller dårlig tallforståelse er på ingen måte enstydig med høy eller lav intelligens. På samme måte som god eller dårlig retorikk ikke henger sammen med høy eller lav intelligens.

Det retorikk handler om er en bevisst eller ubevisst forståelse av virkemidlene: Ethos (moral, etikk , Pathos (vekke følelser) og Logos (Fornuft, logikk, ressonement). Dette kan komme naturlig, eller du kan velge å studere det som en vitenskap på universitetet.
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Om en har god eller dårlig tallforståelse er på ingen måte enstydig med høy eller lav intelligens. På samme måte som god eller dårlig retorikk ikke henger sammen med høy eller lav intelligens.

Det retorikk handler om er en bevisst eller ubevisst forståelse av virkemidlene: Ethos (moral, etikk , Pathos (vekke følelser) og Logos (Fornuft, logikk, ressonement). Dette kan komme naturlig, eller du kan velge å studere det som en vitenskap på universitetet.
Vis hele sitatet...
Aha ! Meget informativt, men logikk, fornuft og resonnement må da ha noe tilknytning til intelligens, da mennesker med høy intelligens har en tendens til å trekke kloke, fornuftige resonnementer og forstå logiske sammenhenger?
Eller?
Sist endret av zhpongl; 9. november 2010 kl. 04:56.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Du ser på intelligens som ensbetydende med god matematisk forståelse. Noe som er feil. Men personer med sterk matematisk forståelse benytter seg gjerne mer av logos fremfor pathos og ethos. Men en si at jeg uttaler meg politisk om en sak og bruker rapporter som data om vitenskap og data som bygger opp om min sak. da vil jeg bruke logos. Selv om dette på ingen måte automatisk gjør meg mer intelligent om jeg hadde valgt å bruke ethos som virkemiddel rundt det.

Men i bunn å grunn tror jeg ikke du tenker på retorikk. Er du sikker på at du ikke snakker om god lingustisk forståelse henger sammen med matematisk forståelse? I såfall har Howard Gardner gjort en del forskning på dette og utformet "theroy of multiple intelligences" som du kan få lov til å lese mer om selv. Men vær klar over at dette er ganske kontroversiell forskning som på ingen måte ansees som den absolutte sannhet. Men den gir kanskje et utganspunkt til å lese videre ifra.

Og til slutt. Hva definerer du egentlig som intelligens?
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Du ser på intelligens som ensbetydende med god matematisk forståelse. Noe som er feil. Men personer med sterk matematisk forståelse benytter seg gjerne mer av logos fremfor pathos og ethos. Men en si at jeg uttaler meg politisk om en sak og bruker rapporter som data om vitenskap og data som bygger opp om min sak. da vil jeg bruke logos. Selv om dette på ingen måte automatisk gjør meg mer intelligent om jeg hadde valgt å bruke ethos som virkemiddel rundt det.

Men i bunn å grunn tror jeg ikke du tenker på retorikk. Er du sikker på at du ikke snakker om god lingustisk forståelse henger sammen med matematisk forståelse? I såfall har Howard Gardner gjort en del forskning på dette og utformet "theroy of multiple intelligences" som du kan få lov til å lese mer om selv. Men vær klar over at dette er ganske kontroversiell forskning som på ingen måte ansees som den absolutte sannhet. Men den gir kanskje et utganspunkt til å lese videre ifra.

Og til slutt. Hva definerer du egentlig som intelligens?
Vis hele sitatet...
Jeg klarer igrunn ikke å gi en bra definisjon av intelligens, så det er vel egentlig derfor jeg lurte på om det hadde en særlig sammenheng med retorikk og tallforståelse =)
Skal lese linken du gav !
Takk for svar
Sist endret av zhpongl; 9. november 2010 kl. 05:28.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Jeg vil ikke annta at det ikke er noen sammenheng mellom tallforståelse og retorikk. Kjenner et drøss med mennesker som behersker begge. Og et drøss med mennesker som behersker ingen av dem. Men jeg kan ikke si jeg har noe faktisk data på det.
Sitat av zhpongl Vis innlegg

Kom på en ting : Når jeg gikk på skolen, var det som oftest slik at de som var dårlige i Norsk, kanskje til og med hadde dysleksi, var supre i matte. Det må da ha en sammenheng?
Vis hele sitatet...
Mange med dysleksi er svært kreative, og kan ha en veldig god logikk innenfor visse områder. Dette er dokumentert.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Mange med dysleksi er svært kreative, og kan ha en veldig god logikk innenfor visse områder. Dette er dokumentert.
Vis hele sitatet...
I definisjonen på dysleksi finner en at lærevansken ikke skal ha sammenheng med generelt intelligensnivå, så dette bør ikke komme som noen bombe.