Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 5579
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bobbo Vis innlegg
Utenfor det vi regner som universet, er det ikke en dritt. Mennesket sliter litt med å forstå en uendelig tomhet, men jeg tror det er det som er der.
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne svaret ditt? En påstand er ikkje interessant i et slikt tema. En påstand som derimot blir argumentert for utfrå kjennsgjerninger, som t.d. horisonten av universet er interessant.
[quote=Provo;1870560]Liten utdypning: "Strong interaction", eller på norsk "fargekraft", er den kraften som binder sammen kvarker til å forme protoner, nøytroner og liknende (baryoner), samt at den binder protoner og nøytroner sammen til å danne en kjerne. Det som holder elektronet til kjernen, og molekylene sammen (og følgelig veggen oppe), er elektromagnetismen – en annen fundamentalkraft.

OK, my bad. Med det jeg omtalte som "atomkraft" mente jeg strong/weak nuclear force, men det rette hadde sikkert vært kjernekraft/fargekraft.
mc

Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Men ut i fra det jeg har fått med meg, så er, i følge Einsten gravitasjon en effekt av at masse distorter romtid. (?) Vet ikke helt hvor jeg vil hen her men dette høres for meg rart ut. Hvordan vet "dark energy" eller hva du vil kalle det (som ekspanderer universet) at, nei dette er en galakse, dette rommet skal ikke ekspanderes, men bare det imellom galaksene.. høres rart ut.. bare tenker høyt her.
Vis hele sitatet...
Ekspansjonskraften virker også på galakser. men gravitasjonskraften er sterkere og holder dem sammen på tross av ekspansjonen.
Sitat av waf Vis innlegg
Det jeg mener er at det ikke er noen ende, selv om at vi har antatt et cirka midtpunkt av alt mtp. den massive graviteten/tiltrekningskraften som kommer herfra.

Håper jeg ikke er på ville veier, men midtpunktet er noe av det jeg minnes fra The Universe (bildene er min tankegang).
Vis hele sitatet...
Nok en gang blandes "galakse" og "universet". I midtpunktet av galaksen vår, Melkeveien, finnes det sannsynligvis et supermassivt sort hull. Midtpunktet i universet, derimot, eksisterer ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Midtpunktet i universet, derimot, eksisterer ikke.
Vis hele sitatet...
Eg kjem med litt synsing her - men du får prøve å tilgi det...

Kan ein ikkje strengt tatt hevde at jorda er midtpunkt i det observerbare universet? Den delen av universet vi kan observere er så vidt eg har forstått definert av tida lyset faktisk har hatt på å nå oss, og det som ligg utanfor den horisonten kan vi (av åpenbare grunnar) ikkje sjå. Det vil jo danne ei sfære rundt jorda, med jorda (og oss) som midtpunkt?

Edit: og - gitt at eg har rett i tolkninga mi ovanfor - vil vi eventuelt kunne oppfatte virkninga av det som måtte vere utanfor horisonten, i form av tyngdekraft som verkar på objekt som ligg midt mellom jorda og horisonten? Eller vil det også vere umogeleg å oppdage for oss?
Sist endret av vidarlo; 28. oktober 2010 kl. 20:33.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Slashdot: Det du sier er sant for det observerbare universet, men å si at jorda er sentrum for hele universet tror jeg det er verre å argumentere for...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Slashdot: Det du sier er sant for det observerbare universet, men å si at jorda er sentrum for hele universet tror jeg det er verre å argumentere for...
Vis hele sitatet...
Jepp, men gir det vesentleg meining å snakke om noko anna enn det observerbare universet? Eg stiller jo inndirekte det spørsmålet i editen ovanfor - kan vi observere verknader frå noko som ligg utanfor, utan å observere det direkte?

Yep, Just Asking Questions. Men det er eit felt eg synst er rimelig interessant, og kan alt for lite om Så det blir litt tankespinn.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Siden det er selve universet som ekspanderer, så vil også disse veggene dine ekspandere og. MEN, veggene er nok ikke der.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg kjem med litt synsing her - men du får prøve å tilgi det...

Edit: og - gitt at eg har rett i tolkninga mi ovanfor - vil vi eventuelt kunne oppfatte virkninga av det som måtte vere utanfor horisonten, i form av tyngdekraft som verkar på objekt som ligg midt mellom jorda og horisonten? Eller vil det også vere umogeleg å oppdage for oss?
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare slik at andre galakser fjerner seg fra oss på grunn av universets ekspansjon, men jo fjernere de er, jo raskere fjerner de seg. Kommer du langt nok ut, fjerner de seg med mer en lysets hastighet, og lyset de sender ut vil aldri nå oss. Vi kan aldri se disse galaksene og vi kan ikke vite noe om dem, heller ikke erfare dem indirekte såvidt jeg har skjønt.

mc
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg kjem med litt synsing her - men du får prøve å tilgi det...

Kan ein ikkje strengt tatt hevde at jorda er midtpunkt i det observerbare universet? Den delen av universet vi kan observere er så vidt eg har forstått definert av tida lyset faktisk har hatt på å nå oss, og det som ligg utanfor den horisonten kan vi (av åpenbare grunnar) ikkje sjå. Det vil jo danne ei sfære rundt jorda, med jorda (og oss) som midtpunkt?

Edit: og - gitt at eg har rett i tolkninga mi ovanfor - vil vi eventuelt kunne oppfatte virkninga av det som måtte vere utanfor horisonten, i form av tyngdekraft som verkar på objekt som ligg midt mellom jorda og horisonten? Eller vil det også vere umogeleg å oppdage for oss?
Vis hele sitatet...

Jeg siterer fra Wikipedia:

"Jorden er sentrum i vårt observerbare univers, men dette er ingen særstilling i forhold til andre mulige observerbare universer, og sier ingen ting om jorden eller solsystemets posisjon i universet som sådan."
Vi vil alltid sitte med tanken om at det må må være noe utenfor universet. Og kanskje noe utenfor det igjen. Det er rett og slett slik vi tenker og det er vanskelig, hvis ikke umulig å tenke på en annen måte. Det må alltid være noe utenfor.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan ein ikkje strengt tatt hevde at jorda er midtpunkt i det observerbare universet? Den delen av universet vi kan observere er så vidt eg har forstått definert av tida lyset faktisk har hatt på å nå oss, og det som ligg utanfor den horisonten kan vi (av åpenbare grunnar) ikkje sjå. Det vil jo danne ei sfære rundt jorda, med jorda (og oss) som midtpunkt?
Vis hele sitatet...
Ja, man kan si det, hvis man tar det forbehold at man definerer "det observerbare univers" som "det observerbare univers, sett fra jorden". Videre kan man jo spørre seg om det er så hensiktsmessig, ettersom ethvert punkt vil se ut som det er i senter av "sitt" observerbare univers.

Sitat av slashdot
Edit: og - gitt at eg har rett i tolkninga mi ovanfor - vil vi eventuelt kunne oppfatte virkninga av det som måtte vere utanfor horisonten, i form av tyngdekraft som verkar på objekt som ligg midt mellom jorda og horisonten? Eller vil det også vere umogeleg å oppdage for oss?
Vis hele sitatet...
Det er en mulighet, ja, og det er faktisk mulig at vi observerer nettopp en slik effekt, kalt dark flow.
Jeg siterer en random kar via google
I've never heard, read, or scene any video of scholars talking about this. But its something I think about a lot. I'm willing to risk the potential ignorance of the question.

The laws of physics apply from the atomic level to the cosmic. Reality isn't exactly what we percieve it to be. It's probably true that we are one of an infinite number of universes.

Perhaps we are a building block of something so incomprehensibly big we have NO IDEA?
Vis hele sitatet...
Det er uten tvil veldig spennende!
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, man kan si det, hvis man tar det forbehold at man definerer "det observerbare univers" som "det observerbare univers, sett fra jorden". Videre kan man jo spørre seg om det er så hensiktsmessig, ettersom ethvert punkt vil se ut som det er i senter av "sitt" observerbare univers.


Det er en mulighet, ja, og det er faktisk mulig at vi observerer nettopp en slik effekt, kalt dark flow.
Vis hele sitatet...
Men vil ikke også tyngdekraften virke med lysets hastighet, slik at dersom vi ikke kan se lyset fra objekter utenfor, så vil vi vel heller ikke kunne observere tyngdekraften fra disse objekter?
Sitat av cazber Vis innlegg
Men vil ikke også tyngdekraften virke med lysets hastighet, slik at dersom vi ikke kan se lyset fra objekter utenfor, så vil vi vel heller ikke kunne observere tyngdekraften fra disse objekter?
Vis hele sitatet...
I følge den generelle relativitetsteorien vil gravitasjon bevege seg i lysets hastighet, ja, men her er det snakk om å observere den indirekte. Vi kan altså se at noe som ligger mot ytterkanten av hva vi kan observere later til å bli trukket mot et punkt som ligger utenfor vår horisont.
Jeg har skrevet denne posten 5 forskjellige ganger nå, hvor jeg ga ulike svar og teorier, men jeg kommer egentlig frem til den samme konklusjonen hver gang. Vi vet ikke. Vitenskapen er i en veldig tidlig fase i utviklingen. Mennesket er bare 100 000 år gammelt, og sivilisert menneske er kun noen tusen år. Vi må se oss selv i det store perspektivet og gjør vi det ser vi at vi ikke har komt så veldig langt.

Spørsmålet ditt er allikevel et av de beste eksemplene på mennesklig nysgjerrighet. Spørsmål som dette vil drive vår teknologi og vårt samfunn langt frem. Kanskje vil svaret på ditt spørsmål være elementær kunnskap for 10-åringer i fremtiden.
Sist endret av Snoisses; 29. oktober 2010 kl. 00:24.
Kom over dette på newgrounds.
Herre... Hater OG elsker sånne ting å tenke på har tenkte på det et par ganger though. Det kan jo ikke være en ende. Og hvis det er, hva skulle den enden være? En vegg? Vanskelig å se for seg...