Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 911
Prøver å finne ut om det finnes snarveier innenfor matematikk og fysikk som gjør regning enklere å raskere? Som f.eks L'Hôpitals regel. Vet at det grunnleggende er viktig å ha på bunn, men det er kjekt å kunne slike regler hvis man f.eks lurer på om du har regnet riktig.

Jeg tenker ikke på noen spesielle bruksområder, så kan dere noen slike regler kom gjerne med dem
Hvorfor skulle du trenge snarveier i L'Hôpitals regel da den er såpass lite omfattende?
L'Hôpitals regel ser jeg på som en snarvei, mente det var et eksempel på en snarvei, hvis du skjønner? Beklager hvis det var vanskelig å forstå, burde kanskje formulert meg bedre.
Opphøying av parantesuttrykk kan gjøres ved hjelp av pascals trekant.

http://www.matematikk.org/artikkel/vis.html?tid=64742

Den femte raden (den første er 0) i trekanten er: 1 5 10 10 5 1
Da blir (a+b)^5 = a^5 + 5a^4b + 10a^3b^2 + 10a^2b^3 + 5ab^4 + b^5

Og så noe veldig opplagt, men ofte glemt: Om du har tilgang til kalkulator er det bare å putte inn f.eks. 1.000001 for alle x i en grenseverdi for å finne grensen. Dette holder ikke som fremgangsmåte på en prøve, men gir deg fasiten.
Det er sånne regler jeg var ute etter, de mindre kjente reglene som gjør ting enklere.