Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 850
Hei hei.

Så de siste dagene her så har jeg lest gjennom noen tråder som har fått frem tårene, så jeg tenkte jeg skulle starte en ny tråd med det beste rådet jeg har til den som ønsker å slutte å ruse seg eller som har personlige eller psykiske problemer de ikke klarer å overkomme. Har du havnet i konflikt med noen kanskje, sånn at du er redd for livet ditt?

En ting er jo det å kutte ut stoffene, for det klarer jo de fleste relativt lett, men hva skal man gjøre etterpå når hverdagen melder seg og hodet er klart igjen? Vel mitt råd er å kutte miljøet først og fremst. Ta å skifte beite kanskje? Også tar du å fyller dagene dine med nyktre aktiviteter som du liker. Meld deg som frivillig i selvhjelpsgrupper eller kanskje hos andre organisasjoner som jobber med vanskeligstilte kanskje? Finne andre tiltak som er interessant? Arbeidstrening via NAV? Eller søke deg rett inn i vanlig lønnet arbeide? Jeg tenkte hvert fall jeg skulle skrive litt om hva som finnes her hvor jeg bor, og jeg håper jo at flere hiver seg med og skriver om deres hjemsted. Først vil jeg nevne en personlig erfaring jeg har gjort meg, men hvis du ikke føler det er relevant så hopper du bare over det, for jeg skjønner jo at dette ikke passer for alle...

Den viktigste lærdommen jeg har fått her i livet er hvert fall det å stå i jobb. Jeg tenkte jo at jeg var ett utskudd som aldri ville klare å gjøre noe fornuftig med livet mitt, og at jeg aldri ville klare å ta del i det sosiale. Alt jeg kunne noe om var jo ruslivet, så hvilke forutsetninger hadde jeg for å føle meg trygg ute blandt "normale" mennesker? Masse forestillinger om hvordan de tenkte og hva de sa hadde jeg også, sånn at jeg så jo for meg at "alle" gikk rundt å pratet stygt om meg eller bare oppriktig mislikte meg. Nei vettu, jeg hadde ikke de beste fremtidsutsiktene altså, men etter å ha nådd bunnen så tok jeg på meg å hjelpe til i snekkerfirmaet til min far. I utgangspunktet så gjorde jeg det bare for å ha ett tidsfordriv sånn at jeg skulle klare å holde meg nyktern, men etter hvert som årene gikk og jeg ble flinkere så utviklet deg seg til en fast jobb med lønn og hele pakka. Den følelsen av å hjelpe til var egentlig all den lønn jeg trengte, men etter hvert så ble jeg jo ansatt sånn at jeg fikk betaling jeg også. I rundt 5 år jobbet jeg uten noen betaling, og dette betyr all verden for en som har følt seg som en belastning mye av livet. Med lønn så ble det også bil og bolig, så jeg ble jo bare mer og mer selvstendig.

Jeg har jo også slitt med insomnia og mareritt siden barneskolen, og til og med det ble bedre! Den økte selvtilliten gjorde til at jeg så på meg selv som sterk og selvsikker nok til å kjempe i drømmene mine, så nå begynte jeg å komme seirende ut av de også... Så fra å slite med innsovningsvansker og ha mareritt nesten hver eneste natt, så sov jeg altså stort sett godt. Ubeskrivelig godt var det.

Så som du ser ut fra mine erfaringer så kan det å være med i tiltak eller å stå i fast jobb hjelpe til å løse mange forskjellige problemer. Jeg har jo ADHD, (K)PTSD og en uspesifisert dissosiativ lidelse sånn at jeg har jo ganske høyt lidelsestrykk til tider, men på tross av det så trivdes jeg altså. Jeg tror faktisk jeg har opplevd bedring på alle de områdene jeg har hatt problemer gjennom livet, mye takket være jobben.

Jeg følte at det var viktig å forklare mulighetene du kan ha selv om du sliter, for det er helt utrolig hva man kan rette opp i hvis man bare prøver. Nå skal det også sies at jeg siden den gang har fått meg en knekk igjen, sånn at jeg den dag i dag er uføretrygdet. Jeg ser jo at mangelen på innhold stjeler selvtilliten og tryggheten min, så jeg skjønner jo at jeg er nødt til å komme meg ut i jobb igjen. Marerittene har også kommet tilbake sånn smått igjen, men det tror jeg nok er bare normalt med tanke på hva jeg sliter med om dagen.

Vel nok om det. Om du leter etter inspirasjon så skal jeg skrive ett innlegg om mitt hjemsted.

Hitra og Frøya i Trøndelag

Så Hitra og Frøya er altså to øyer på kysten av Trøndelag. Det er vel litt i overkant av 5000 innbyggere på hver øy tror jeg.

Øyene er forbundet med tunnel under havet, og det går også tunnel fra Hitra til fastlandet. Mye av det som skjer av utvikling og næring her ute er jo sentrert rundt lakseindustrien som vi er blitt ganske kjent for. Vi har jo f.eks BeWi som lager isopor kasser og annen embalasje, og Frøy Gruppen som består av en flåte med servicebåter som tar alt mulig av oppdrag innen havnæringen samt noen brønnbåter for frakting av laks - og videre så har vi Eidsvaag og Berge rederier som da har hver sin flåte med frakteskip. Innen selve lakseindustrien så har vi jo Erviks laks og ørret, Måsøval Fiskeoppdrett, Salmar, Lerøy og MoWi. Disse bedriftene søker folk støtt og stadig, så det kan jo være en start hvis du ikke har noen spesielle ønsker for hva du ønsker å holde på med. Selv har jeg hørt med Salmar om jobb som nettverksansvarlig der, og det var de åpne for om jeg ordnet Cisco sertifisering selv pluss at jeg gikk med på rus testing. Jeg har også vært innom Frøy Rederi og spurt på vegne av en annen kar som er rusavhengig, og de virket villige de også...Så selv om du skulle ha en fortid som du tror du ikke kan slippe unna, så tror jeg nok det er håp for deg uansett.

Det finnes jo masse annet også, som båtbygging, resturanter, entreprenører, en rekke dagligvarebutikker og andre butikker, snekkere og litt forskjellig av helse, skole- og kommunale tjenester - bare for å nevne noen av de.

Hvis du tenker at Hitra eller Frøya er stedet for deg så vil jeg oppfordre deg til å høre med noen av disse firmaene om de har en jobb til deg. Det er jo veldig mye forskjellig du kan drive på med utpå disse øyene om du ønsker å jobbe, så det finnes nesten helt sikkert noe som passer deg også. Jeg så at Frøyaportalen hadde en god oversikt over diverse tilbud og bedrifter på Frøya, så det kan kanskje være en bra start for deg om du ønsker å vite mer om Frøya. Jeg fant også en liste over noen bedrifter hos HFGuiden som gjelder både Hitra og Frøya, men jeg tror nok kanskje Google er din venn om du vil vite mer om hva som finnes på Hitra. Det bør vel nevnes at det kan være ganske store avstander her ute på landet, sånn at førerkort er så absolutt en fordel om du skal bo her. Om du velger å bosette deg utenfor sentrum og du ikke har førerkort, så kan f.eks Oppfølgingstjenesten hjelpe deg med å komme deg på butikk og til lege osv, men om du velger å bosette deg i sentrum (Fillan på Hitra og Sistranda på Frøya) i en av kommunene så har du det aller meste innenfor gå-avstand. Lenker til kommunenes sider samt noen andre ligger på bunnen av dette innlegget.

Når det kommer til jobber så kan du jo være f.eks matros på en båt, yrkesdykker, båtbygger/platesveiser, stå på linja på noen av laksefabrikkene, maskinfører eller kanskje røkter. Ta deg tid til å finne ut hvilke bedrifter som finnes her også ser du om de kanskje har noen ledige stillinger som er interessante for deg. Det er også lov å ta en telefon for å vise interesse, sånn at du får litt mer informasjon direkte fra firmaene.

Personlige erfaringer
Nå har jo jeg vokst opp på dette stedet sånn at de fleste fastboende kjenner til meg. Ting kan jo være så forferdelig gjennomsiktig på så små steder som disse øyene, sånn at ryktene sprer seg raskt til alle kriker og kroker. Dette kan kanskje høres problematisk ut, men det er nok bare å oppføre seg greit så får man nok være i fred. Jeg føler meg hvert fall godt tatt i mot her ute, selv om jeg mistenker at en god del vet hvilke uvaner jeg har uten at jeg har opplevd å bli spesielt konfrontert med det. Når det kommer til rusmidler så får vi brukerne være i fred for politiet (men sånn er det vel kanskje over alt nå til dags?), men selgere blir til tider tatt (problemet med små plasser er jo som sagt at det er veldig gjennomsiktig her ute). Det finnes det meste av rusmidler om man leter litt, men jeg har inntrykk av at det er det veldig lite opiater og ikke så mye piller heller. Vi er jo ikke langt unna Trondheim så om du virkelig vil så kan du nok få tak i det meste, men med litt reisevei som også koster penger så øker kanskje det terskelen litt hvis du ønsker å holde deg unna.

Trondheim er jo ca 2 1/2 time fra Frøya, så det er jo ikke all verden til reisetid for å komme seg til mer urbane strøk. Det går buss til Trondheim på morgenen, også kjører den utover igjen på ettermiddagen. Informasjon om offentlig transport på øyene og videre innover i landet finner du hos AtB. Det skal sies at den offentlige transporten rundt om på øyene er elendig.

Skulle jeg ha flyttet til noen av kommunene så ville jeg nok ha
valgt å finne egen bolig fremfor å bo i noen av de ROP boligene, for noen av de menneskene der eier ikke sosiale antenner eller empati, sånn at det har en tendens til å bli mye styr og intriger.

Relevante tjenester
Det meste av informasjon er hentet fra kommunene sine hjemmesider, men jeg har lagt til noen personlige kommentarer der jeg føler det var relevant.

Psykisk Helsearbeid

Psykisk helsearbeid finnes både på Hitra og på Frøya, og er et lavterskeltilbud. Det vil si at vi er tilgjengelig for alle som selv vurderer å ha behov for kontakt med oss. Tjenesten skal gi et tilbud til personer som har hverdagsutfordringer / psykiske utfordringer, av mild / moderat karakter og som man ikke kan forvente en selv finner løsning på. Tjenestesøker kan ta direkte kontakt eller rette henvendelse gjennom sin fastlege.

Oppfølgingstjenesten
Er på både Hitra og Frøya. Oppfølgingstjenesten er et lavterskeltilbud for unge voksne med utfordringer innen rus/psykiatri. Oppfølgingstjenesten har fokus på aktivitet og mestring av dagliglivet. Har du ønske/behov for hjelp til å mestre rusutfordringer, kan du ta kontakt med oppfølgingstjenesten på telefon eller sms. Fastlege, eller andre på dine vegne, kan også ta kontakt. Vi kan tilby samtaler, aktivitet tilpasset ditt behov, og rusoppfølging. Vi har også ansatte med opplæring i HAP (hasjavvenningsprogrammet). Vi har brukermedvirkning i fokus og vår målsetting er å fremme selvstendighet og evne til å mestre eget liv. Vi samarbeider ofte med fastlege, NAV, andre hjelpeinstanser og pårørende for at du skal få et helhetlig og best mulig tilbud, dersom du gir oss lov til det.

Veldig hyggelige og imøtekommende mennesker som jobber her, etter min personlige mening. Det er også verdt å nevne at det på Frøya er planlagt 8 boliger for mennesker med rusproblematikk, hvor det vil bli døgnbemanning. De har for øyeblikket 5 leiligheter på Siholmen på Frøya, men den leieavtalen går ut mot slutten av dette året

Hammeren Gård (Varden)
Er et lavterskeltilbud som drives av Hitra kommune og hvor Frøya Kommune kjøper plasser. Det er et tilbud til mennesker som sliter i hverdagen sin og ønsker hjelp til å komme ut av rusavhengighet og eller bedre sine psykiske/hverdagslige problemer. Tilbudet er åpen 4 dager i uken. Dagene varierer en del, men det å mate hester og ender, litt dart kanskje og badminton oppi hallen er hvert fall faste innslag.

Dette tiltaket drives av Per Arne og Mona, som er helt fantastiske mennesker.

Dalpro
Noen i Norge faller utenfor det alminnelige velferdsbildet for kortere eller lengre tid. Dette er mennesker som fellesskapet har ansvar for å hjelpe til en meningsfylt tilværelse. DalPro AS er en vekstbedrift beliggende i Hitra og Frøya kommuner. Vi har ca 45 deltakere og 20 ordinært ansatte. I tillegg til dette har vi 20 deltakere pr jobbklubb og 160 personer på Kompetansepluss-opplæring . Hovedavdelingen ligger i Hammerstaddalen på Hitra. Her har vi spennende arenaer for deltakerne med gård med hjorteoppdrett, villsauhold og vedproduksjon, gårdsmat, sommervedlikehold og småindustri. I tillegg tilbys også arbeid/arbeidsutprøving ved kontor (merkantilt arbeid) og kantine. På Siholmen på Frøya har vi eget vaskeri godt tilpasset hver deltaker. DalPro tilbyr en rekke tiltak for mennesker som har behov for støtte for å komme ut i arbeidslivet. Vi han også tilby en rekke produkter av høy kvalitet som våre deltakere har vært med å produsere sammen våre ordinært ansatte.

Sammen med NAV tilbyr vi ulik rehabilitering: Varig tilrettelagt arbeid(VTA), Arbeidsforberedende trening (AFT). For Hitra kommune har vi et eget tilbud for hjemmeboende demente og et aktivitetstilbud knyttet tett opp mot småindustri. For staten har vi et Kompetanse-tilbud der vi underviser i norsk for voksne fremmedspråklige arbeidere fra blant annet Salmar, Bewi, Frøya kommune og Hitra kommune.

Vi har i vårt konsept overfor våre deltakere lagt vekt på fysisk trening og riktig kosthold. Vi har eget trimrom og fantastiske turområder. Vi har også ulike programmer vi kjører for å hjelpe våre deltakere til vekst og til økt livskvalitet.

Oppsummering
Da har jeg fått sagt litt om mitt hjemsted. Mange synes det er veldig fint her ute, med variert natur og havet rundt oss på alle kanter. Om du føler at det er på tide å forandre litt på livet så finnes det jo grep man kan ta. Det er jo ikke bestandig så enkelt å ta disse store valgene, og spesielt ikke om du har psykiske problemer i tillegg, men det finnes jo ting man kan gjøre eller steder man kan flytte til som gjør livet lettere. Og jeg håper virkelig at flere hiver seg på dette prosjektet og skriver litt om de forskjellige stedene rundt om i Norge eller verden forøvrig, for jeg tror mange kan sitte med spørsmål og ønsker som vi andre kanskje kan svare litt på.

Lenker
froya.kommune.no
hitra.kommune.no
Dalpro
Frøyaportalen
HFguiden
Sist endret av tasmus82; 21. februar 2023 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg syntes Hitra hørtes så kjent ut, men det viser seg at det var en øy som het Hidra jeg hadde feriert på en sommer for mange, mange år siden. Skikkelig koselig sted på Sørlandet.
Føler ikke mitt hjemsted er ikke noe særlig å skrive om, men denne tråden er ett godt initiativ

Den siste uka har jeg kjent en del på mye triste følelser knyttet til hvor jeg er i livet.. jeg har ikke jobbet på årevis og holder egentlig på å søke om uføretrygd, samtidig så har jeg lyst å jobbe til en forandring, men det ødelegger jo for den søknaden og ung uføre om jeg i det hele tatt hadde klart å funnet en jobb..
Syntes livet er så jævla kjipt og meningsløst for tiden at jeg ikke aner hvor jeg skal gjøre av meg…
Det lønner seg nok å la uføresøknaden få gå sin gang altså. Om du er lik meg og kan slite veldig mye i perioder så er det en trygghet å ha den uføretrygden der i tilfelle det rangler litt igjen. Til meg så tror jeg bare det tok 2-3 måneder å få innvilget uføretrygden, så om alt er godt dokumentert av spesialister så trenger det ikke å ta så veldig lang tid.

Noe du kan gjøre er jo å høre med bedriftene som jobber med noe du føler er interessant om du kan få være med hos de uten å få betalt. Hvis du virkelig brenner for noe så kan det jo være skikkelig gøyalt å bruke dagene sine på det samtidig som du får tilbakemeldinger på det du gjør. Det trengs jo forsikring når man jobber i firma, men det kan jo være at de ordner det for deg om du spør pent. Ellers så kan du faktisk tjene en del selv om du har uføretrygd også, om det tilbudet skulle komme. Det går også an å ha med seg NAV på en sånn runde sånn at de gir økonomisk støtte til en evt arbeidsgiver samtidig som de hjelper deg med rammene rundt det hele.

Jeg er på samme sted som deg for tiden. Livet føles så veldig tomt nå som jeg ikke jobber, ikke har førerkort og egentlig er generelt asosial av meg. Her hvor jeg bor har jeg nesten ikke gjeld på bolig, og rusproblemet er ganske så stort, så akkurat nå tørr jeg ikke helt å ta sjansen på å flytte heller i tilfelle jeg ikke klarer å kutte ut rusen sånn at det blir hardt økonomisk. Det stresset er jo helt jævlig i seg selv, for Lindorff gir seg en lang faen i hvor dårlige dager jeg måtte ha...
Sist endret av tasmus82; 21. februar 2023 kl. 14:30.
Du er heldig som eier bolig, det hadde fjernet mange av bekymringene mine. Det værste jeg vet er å betale like mye i leie som det koster å eie en bolig.. etter jeg satt inne gikk økonomien til helvete, mye takket være Lindorff og co..
Akkurat nå er jeg inne i en periode der jeg er veldig langt nede, sliter mye med depresjon pga livssituasjonen min, sånne praksisplasser trykker meg enda lengre ned så det er ikke aktuelt for min del, men det er så vanskelig å finne en skikkelig jobb når man har svære hull i CV’en.

2-3 mnd for den prosessen er mye fortere enn det jeg har hørt fra andre! Jeg har fått AAP i årevis nå, forhåpentligvis vil det + info fra rusbehandling være til hjelp. Går jo i LAR også som sikkert er i min favør når det kommer til å få uføre/ung uføre.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Du er heldig som eier bolig, det hadde fjernet mange av bekymringene mine. Det værste jeg vet er å betale like mye i leie som det koster å eie en bolig.. etter jeg satt inne gikk økonomien til helvete, mye takket være Lindorff og co..
Akkurat nå er jeg inne i en periode der jeg er veldig langt nede, sliter mye med depresjon pga livssituasjonen min, sånne praksisplasser trykker meg enda lengre ned så det er ikke aktuelt for min del, men det er så vanskelig å finne en skikkelig jobb når man har svære hull i CV’en.

2-3 mnd for den prosessen er mye fortere enn det jeg har hørt fra andre! Jeg har fått AAP i årevis nå, forhåpentligvis vil det + info fra rusbehandling være til hjelp. Går jo i LAR også som sikkert er i min favør når det kommer til å få uføre/ung uføre.
Vis hele sitatet...
Hull i CV forklares greit med å si at du signerte en NDA(non-disclosure agreement)