Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1027
Hei! Jeg har tenkt å lage en hjemme server til lagring og plex server, minecraft server og litt forskjellig. Jeg vil ha en quadcore processor og 4-8gb ram. Lagring, kabinett og psu har jeg hjemme fra før av. Vet noen noe billig og bra som kan brukes til dette?

EDIT: Jeg har 50/25 linje og har hosta mange game servere før fra gaming pc'en og en laptop uten problemer. Har hatt problemer med ddos en gang og det varte i rundt 30 minutter så var det ikke mer. Jeg har ikke tenkt å åpne serveren for så mange folk så tror ikke det kommer til å bli noe problem uansett. Jeg bor med foreldrene mine så jeg betaler ikke strøm. Jeg har leid servere før men i lengden blir det billigere med en egen server hjemme. Tror dere quadcore 2-3ghz 4-8gb ram er nok for 1-2 game server og plex?
Sist endret av Ephox; 30. desember 2015 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Det jeg har brukt å gjøre er at når man oppgraderer spill PCn så får serveren de gammle delene fra den. Ikke den beste løsningen men helt klart den billigste. Har kjøpt på den en disk kontroller for å få satt inn flere disker enn det HK støtter.

Av det du nevner over er det kun Minecraft serveren som trenger RAM. Plex og filserver vil i hovedsak bare trenge store disker og CPU kraft til live transcode av filmer til i hovedsak nettlesere og mobiler. Bruker du PHT så trenger ikke er det skjelden at servern må transcode noe.
Trådstarter
48 2
Fant faktisk en quad-core xeon hos mormora mi. 2.4ghz. Det funker vel? og 8gb ram. 120gb ssd. 500gb hdd. Funker den bra for en "starter" home-server med ubuntu?
Selv om vi ikke vet hvilken generasjon xeon det er snakk om bør det jo holde til normal hjemmeserver-bruk. Regner med at det også lå et passende hovedkort sammen med prosessoren, ellers kan det jo være vanskelig å finne passende kort til gammel prosessor.
8GB kan kanskje bli lite for minecraft om du har stor vennekrets, men bør vel holde til 10-ish personer uten å spise opp alle ressursene på maskinen. Om du 500GB er nok lagring ser du jo selv, men kan jo vurderes å slenge inn en disk til til RAID. Ekstern backup er viktig, kjiipt å miste hele serveren om disken krasjer, så kjøp en ekstern disk til det, ellers ser det greit ut det du har liggende.
Trådstarter
48 2
Sitat av yoloswag Vis innlegg
Selv om vi ikke vet hvilken generasjon xeon det er snakk om bør det jo holde til normal hjemmeserver-bruk. Regner med at det også lå et passende hovedkort sammen med prosessoren, ellers kan det jo være vanskelig å finne passende kort til gammel prosessor.
8GB kan kanskje bli lite for minecraft om du har stor vennekrets, men bør vel holde til 10-ish personer uten å spise opp alle ressursene på maskinen. Om du 500GB er nok lagring ser du jo selv, men kan jo vurderes å slenge inn en disk til til RAID. Ekstern backup er viktig, kjiipt å miste hele serveren om disken krasjer, så kjøp en ekstern disk til det, ellers ser det greit ut det du har liggende.
Vis hele sitatet...

Ja hovedkort følger med heldigvis. Kan nok oppgradere til 16gb ram etterhvert som det trengs. har en del pc'er i garasjen med litt forskjellige deler som jeg kan se hva som passer og bygge 1-2 hjemme servere og gjøre de til forskjellige ting. hvilken xeon det er er jeg usikker på. kan få se på det til etter nyttår.