Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1682
Hei!

Har et juridisk spørsmål jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å få klarhet i!

Jeg jobber som selger, hvor store deler av lønnen er provisjonsbasert.

De fleste stedene jeg har jobbet de siste årene, har arbeidsgiver trukket lønn hvis en kunde benytter seg av den lovfestede 14 dagers angrefristen.

Det vil si at jeg som selger "står ansvarlig" for at kunden beholder produktet/tjenesten i minimum 14 dager, for å få utbetalt lønn for salget.

Er dette lovlig? Min arbeidsoppgave er strengt talt og få kunden til å takke ja på korrekte opplysninger. Sålenge jeg gjør den jobben, sliter jeg med å se hvorfor jeg skal stå ansvarlig om en kunde angrer seg.

Har hatt et par klager, og i alle tilfellene har jeg kontaktet vedkommende for å prøve og snu personen. Da får man som oftest en veldig god grunn (Flytting, foretrukk sin gamle tjeneste/produkt bedre etc).

Spørsmålet mitt er rett og slett om arbeidsgiver har rett til å trekke meg i lønn i slike situasjoner?

Har prøvd å lese meg opp på AML (Arbeidsmiljøloven) uten å finne noe helt konkret.

Noen som klarer å tyde AML, og linke til relevante paragrafer?

Relevant:
AML: http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html
http://www.hegnar.no/juss/arbeidsret...icle611397.ece
http://jusinfo.no/index.php?site=def...21/744/783/785
Sitat av Crabman Vis innlegg
Hei!

Har et juridisk spørsmål jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å få klarhet i!

Jeg jobber som selger, hvor store deler av lønnen er provisjonsbasert.

De fleste stedene jeg har jobbet de siste årene, har arbeidsgiver trukket lønn hvis en kunde benytter seg av den lovfestede 14 dagers angrefristen.

Det vil si at jeg som selger "står ansvarlig" for at kunden beholder produktet/tjenesten i minimum 14 dager, for å få utbetalt lønn for salget.

Er dette lovlig? Min arbeidsoppgave er strengt talt og få kunden til å takke ja på korrekte opplysninger. Sålenge jeg gjør den jobben, sliter jeg med å se hvorfor jeg skal stå ansvarlig om en kunde angrer seg.

Har hatt et par klager, og i alle tilfellene har jeg kontaktet vedkommende for å prøve og snu personen. Da får man som oftest en veldig god grunn (Flytting, foretrukk sin gamle tjeneste/produkt bedre etc).

Spørsmålet mitt er rett og slett om arbeidsgiver har rett til å trekke meg i lønn i slike situasjoner?

Har prøvd å lese meg opp på AML (Arbeidsmiljøloven) uten å finne noe helt konkret.

Noen som klarer å tyde AML, og linke til relevante paragrafer?

Relevant:
AML: http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html
http://www.hegnar.no/juss/arbeidsret...icle611397.ece
http://jusinfo.no/index.php?site=def...21/744/783/785
Vis hele sitatet...
Du kan jo ikke få provisjon fra ett ikke salg. .. !
Crabman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Du kan jo ikke få provisjon fra ett ikke salg. .. !
Vis hele sitatet...
For å kunne benytte en angrefrist, må et salg være gjennomført allerede. Såvidt meg bekjent er definisjonen på et salg når kunde gir endelig aksept, og produktet leveres?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Meg bekjent er definisjonen av ett salg av ett objekt med angrerett først solgt når fristen går ut.
Crabman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Meg bekjent er definisjonen av ett salg av ett objekt med angrerett først solgt når fristen går ut.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Crabman Vis innlegg
Har du noen kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Hadde jeg hatt hadde jeg sagt.
trenger du kilde på at kunden har 14 dagers angrerett og salget først er endelig når disse 14 dagene har gått?
Sitat av Crabman Vis innlegg
Har du noen kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Det er da ikke et salg om kunden ikke beholder produktet. Din oppgave er jo at butikken skal tjene penger, og når butikken tjener penger får du også penger. Når da kunden kommer tilbake eller en uke og er missfornøyd med produktet, så tjener ikke butikken penger. Da tjener heller ikke du penger.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Det er da ikke et salg om kunden ikke beholder produktet. Din oppgave er jo at butikken skal tjene penger, og når butikken tjener penger får du også penger. Når da kunden kommer tilbake eller en uke og er missfornøyd med produktet, så tjener ikke butikken penger. Da tjener heller ikke du penger.
Vis hele sitatet...
Men det er et salg når kunden betaler produktet, blir det ikke?! Definisjonen på salg i min ordbok er når et produkt er betalt for. Regner med at produktet ts selger blir sendt når det er betalt. eller?

Blir det samme om en kunde reklamerer på et produkt og får pengene igjen, skal selger stå ansvarlig for dette? Hvis det er tilfelle så starter jeg opp en lignende virksomhet på dagen.
Sist endret av Spelly; 10. april 2013 kl. 18:35.
Spelly har et poeng, kan man bli trukket i lønn fordi bedriften man jobber for selger et dårlig produkt?

Men igjen så taper bedriften mye penger når noen benytter seg av angrefristen, og bedriften må betale først tilbake kunden, så betale ut lønning for et salg der produktet ble returnert.
Man kan vri på det og si at det er selgeren som har solgt produktet...
Det gir forsovet mening at om en kunde kommer tilbake med et produkt innen 14 dager er det fordi den kunden ikke var helt overbevist eller at det ikke passet hans/hennes behov, det er jo delvis selgerens ansvar. Det finnes sikkert noen regler på dette fordi det kunne fristet selgere til å få sine venner til å foreta at kjøp av dyre varer for så å returnere det innen 14 dager. Det er garantert regler på dette og står sikker veldig klart i kontrakten din.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Men det er et salg når kunden betaler produktet, blir det ikke?! Definisjonen på salg i min ordbok er når et produkt er betalt for. Regner med at produktet ts selger blir sendt når det er betalt. eller?

Blir det samme om en kunde reklamerer på et produkt og får pengene igjen, skal selger stå ansvarlig for dette? Hvis det er tilfelle så starter jeg opp en lignende virksomhet på dagen.
Vis hele sitatet...
men hva om du har selgere som overselger produktet slik at han får masse "falske" salg. Hvor kundene ikke helt får det de forventer og derfor leverer tilbake.

Dette løses med å si at du får kun provisjon for salg hvor kunden ikke benytter seg av angreretten.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Men det er et salg når kunden betaler produktet, blir det ikke?! Definisjonen på salg i min ordbok er når et produkt er betalt for. Regner med at produktet ts selger blir sendt når det er betalt. eller?
Vis hele sitatet...
Joda, men når kunden kommer tilbake annulleres salget. Tilbakevirkende kraft, som følger rekka hele veien tilbake til kontoen din. Regner vel også med at det står noe i kontrakten vedrørende provisjon og nettosalg? En fin måte å kunne legge krav rundt det hele, som f.eks at kunden ikke velger å annullere salget.