Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 967
Heisann!

Jeg har akkurat begynt i ny jobb, der jeg MÅ ta et 10 dagers langt kurs for å i det hele tatt begynne å jobbe, jeg anser det da som ganske normalt ( Det gjør loven også) at man får betalt for dette kurset.

Kursen består av to deler: 5 dager teori og 5 dager praksis

Arbeidsgiveren mener at han kun skal betale meg for praksisen, da jeg fysisk hjelper selskapet. Er det noen som har erfaringerer rundt dette, er har peiling? Vil nødig måtte begynne å krangle med en ny arbeidsgiver, men føler samtidig at jeg har "rett", selvom loven kan tolkes feil!

Det er vel egentlig bare å henvise arbeidsgiveren til denne linken?:
http://www.lo.no/Faq/Rettigheter-i-arbeidslivet/

Tavlekritt.
opplæring uten lønn er brudd på alle pliktregler i arbeidsmiljøloven og dette er useriøst ... dersom arbeidsgiver ikke har satt seg inn i reglene og responderer med sinne/oppgitthet er vel kanskje dette ikke plassen du ønsker å jobbe?
Sist endret av PederAas; 22. mars 2013 kl. 17:32.
Tavlekritt's Avatar
Trådstarter
Sitat av PederAas Vis innlegg
hva står i ansettelseskontrakten?
Vis hele sitatet...
Takk for påminnelsen! Står ikke noe om betalt under kurs, ei heller at det er ubetalt.

Når jeg skrev under kontrakten så stod det at jeg var ansatt fra 19 mars, og da regner jeg egentlig med at hver "time" jeg er hos bedriften i riktig tid er en betalt time.
Du skal ha betalt, var selv på kurs, og fikk kurs + timelønn
Var også på en 3 ukers kurs og jeg får betalt for hver eneste time jeg var der. Så er bare å kreve
Vil si du har krav på lønn ja.

Sjefen som du har snakket med er sannsynligvis kun en mellomleder. Mitt tips er å ta kontakt med HR ansvarlig i bedriften, de kjenner bedre til de ansattes rettigheter.
Sist endret av ZaiRoX; 22. mars 2013 kl. 17:45.
at sjefen din påstår at du kunn skal ha lønn når du gjør noe fysisk på kurset er grunn nok til å søke jobb ett annet sted

Det firmaet varer nok ikke lenge med en sånn "sjef"
Sist endret av Notoneofthem; 22. mars 2013 kl. 17:58.