Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1092
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis man utdanner seg til jurist for å så begynne å jobbe i et advokatkontor der man ender opp med å få saker som er i mot din egen personelige overbevisning?

Kan man komme opp i en situasjon der man må forsvare en morder? En narkotikasmugler? En mafiabaron?

Eller må man velge seg et advokatkontor som holder seg innenfor et felt, f.eks. finans?

Hvordan er dette? Kan man nekte å ta ulike saker eller kommer man der som nyutdannet og må ta all skittentøysvask?
Sist endret av uaexed; 27. januar 2013 kl. 22:34.
Som i alle yrker og arbeidslivet generelt kan man ikke bare gjøre det som er morsomt og har lyst til i tråd med ens egen overbevisning. Det suger men dessverre den harde virkelighet.
Ja, i akkurat det yrket tror jeg du må være ganske objektiv når du argumenterer.

Noen personer vil slite veldig med dette, og syntes det er veldig galt å beskytte f.eks en morder, mens andre holder seg til jobben sin. Om du har hørt om Myers-Briggs Type Indicator, så vil du fort forstå at yrker som dette passer noen veldig fint, mens andre kan det være ille for. Det er 16 personlighets typer, og en av funksjonene på listen har veldig mye med moral å gjøre. (Denne har jeg ganske lavt). Det er viktig å velge seg et yrke som fungerer bra med dine personlige egenskaper.

Ellers enn det så kan jeg fortelle deg at juss kan lede deg veldig mange veier! Det er ikke sånn at forsvarsadvokat er det eneste du kan bli. Ja, du kan holde deg innenfor finans innen yrket.
Sist endret av MBTI; 27. januar 2013 kl. 22:59.
kjedelig streiting
En lærer seg vel fort å sette følelser til side når man er advokat i straffesaker, akkurat som politifolk og ambulansefolk.
Når en på den ene siden har en siden har en aktor som gjør hva som helst for å få en person dømt, må det da vel være fair at denne personen også har en på sin side som gjør det motsatte, samme hvilken sak det er snakk om.
Det er bare en liten del advokater som jobber med strafferett. Du kan fint spesialisere deg innenfor shipping og avtaler.
Sist endret av Spirituell; 27. januar 2013 kl. 23:55.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det er bare en liten del advokater som jobber med strafferett. Du kan fint spesialisere deg innenfor shipping og avtaler.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenkte på. Det jeg lurte på var om jeg plutselig kan få en case/sak der jeg må forsvare en eller annen hardslående kriminell uten sjanse for å kunne takke nei.
Nei.

Når du jobber i et advokatfirma dekker du ikke hele loven, men ett felt du har spesialisert deg i.

Lykke til med studievalg! (fremtidig kollega?)
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Nei.

Når du jobber i et advokatfirma dekker du ikke hele loven, men ett felt du har spesialisert deg i.

Lykke til med studievalg! (fremtidig kollega?)
Vis hele sitatet...
Ja kanskje det. Står mellom finansjurist eller økonom(sivil). ^^