Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1469
Hørte her på arbeid at varmt vann fryser lettere enn kaldt vann i en rørledning?

I dette tilfelle et steamnett.

Kan dette stemme? For det høres lite logiskt ut.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Dette stemmer
Nåja, at det stemmer er å ta vel hardt i, men det kan forekomme under visse omstendigheter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect
Stiller meg veldig tvilende til at det er fakta, før jeg hører en veldig god forklaring.
I mitt hodet er det tydelig at varmt vann inneholder mer energi som må fjernes før det kan fryse til is, ergo lengre tid.
Ja da er det vel bare å starte med å teste.
Kokende vann og vann i romtemperatur. Hvem fryser først. Så må dere komme opp med en plausibel forklaring på hva som evt. gjør at kokende vann fryser først. En god nok forklaring og du har kanskje navnet ditt i bruk.

Pedersen effekten blir pensum
Sist endret av random67489; 24. januar 2013 kl. 12:22.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja da er det vel bare å starte med å teste.
Kokende vann og vann i romtemperatur. Hvem fryser først. Så må dere komme opp med en plausibel forklaring på hva som evt. gjør at kokende vann fryser først. En god nok forklaring og du har kanskje navnet ditt i bruk.

Pedersen effekten blir pensum
Vis hele sitatet...
Tull. Dette blir jo en urealistisk test.
Det er jo snakk om rørinstalasjoner i hus å gjøre..
Her er hvertfall en forklaring, samt et forslag til gjør-det-selv eksperiment.
Forsåvidt opplever vi dette hver vinter i form av underkjølt regn...
Da jeg var lærlig som rørlegger var jeg borti akkurat dette problemet! Vannet inn til en servant hadde fryst i en kjeller, og fersk som jeg var antok jeg med en gang at det var kaldtvannet. Uten at det hadde noen praktisk betydning for meg som skulle tine røret, men når jeg så at kaldtvannet rant helt fint men fra varmtvannet kom det ingenting.

Jeg antok at det måtte være kaldtvannet som hadde fryst, ikke at det spilte noen rolle men jeg var under opplærling, og der fikk jeg ei lekse fra lærermestern; Varme vil alltid søke kulde, men kulde vil aldri søke varme. Så hvis jeg åpner vinduet mitt nå med -10c ute og +22c inne, vil varmen ''kjempe'' seg ut, mens kulde bare ''faller/kommer'' inn å erstatter den varme lufta som forsvinner. Det ga meg ikke noe dypere forståelse, men han baserte det på praktisk erfaring. Naturfaglæreren min senere, da jeg tok mer skole, sa at dette i noen tilfeller kunne stemme, men hadde ingen god teoretisk forklaring.

Rørgodset som hadde fryst bestod av kobber som er et svært varme-/energiførende matriell iforhold til andre metaller. Kanskje det var en faktor?

Stusset på det selv! Morsomt fenomen!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om du holder hånda di på noe kalt blir hånda kald fordi varmen forlater hånda, ikke fordi kulden kommer inn i hånda.... Bli mye av det samme.
Uansett, trådstarter har hvertfall fått svar.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Mpemba-effekten er det ingen som har ei god forklaring på, Royal Society of Chemistry hadde nettopp en konkurranse som gikk ut på å komme opp med den beste forklaringa på Mpemba-effekten, som fikk 22000 bidrag.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Om du holder hånda di på noe kalt blir hånda kald fordi varmen forlater hånda, ikke fordi kulden kommer inn i hånda.... Bli mye av det samme.
Uansett, trådstarter har hvertfall fått svar.
Vis hele sitatet...
Yarr! Fact.

Veldig off-topic her, men er det noen som har en forklaring på hvorfor vann er tyngst på +4 grader? Ingen har klart å svare meg på det før
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Nakkeskot Vis innlegg
Yarr! Fact.

Veldig off-topic her, men er det noen som har en forklaring på hvorfor vann er tyngst på +4 grader? Ingen har klart å svare meg på det før
Vis hele sitatet...
Ja, det er enkelt.
Det bare er sånn, rett og slett!



Nei, har ikke peiling.

Hvor mye varierer vekta?
Ganske enkelt fordi vann på 4grader har større massetetthet enn annet vann.
Sitat av http://no.wikipedia.org/wiki/Is
Et uvanlig trekk ved is som er frosset ved trykk på en atmosfære er en tetthet som er omtrent 8 % mindre enn tettheten til vann. Is er også en av få stoffer som utvider seg når den fryser. Is har en tetthet på 0,917 g/cm³ ved 0°C, mens vann har en tetthet på 0,9998 g/cm³ ved samme temperatur. Flytende vann er tyngst, omtrent 1,00 g/cm³, ved 4°C, og blir lettere når vannmolekylene danner sekskantede iskrystaller når temperaturen går under 0°C (Ordet "krystall" kommer fra det greske ordet for frost). Dette kommer av hydrogenbånd som oppstår mellom vannmolekylene og setter opp molekylene mindre effektivt (med tanke på volum) når vannet er frosset. Resultatet av dette er at is flyter på flytende vann, en viktig faktor for klimaet på Jorda. Tettheten til is øker litt ved synkende temperatur (tettheten til is ved −180°C er 0,9340 g/cm³).
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 17:39.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Nakkeskot Vis innlegg
Veldig off-topic her, men er det noen som har en forklaring på hvorfor vann er tyngst på +4 grader? Ingen har klart å svare meg på det før
Vis hele sitatet...
Vel, tettheten til væsker varierer med temperatur. Vann utvider seg når du varmer det opp, det samme gjelder for andre væsker. Det skyldes bl.a. at væskepartiklene har høyere kinetisk energi/fart ved høyere temperaturer (temperatur er egentlig bare et mål på indre kinetisk energi, og forholdet mellom de to er er E = 3/2kT). Du klarer vel å se for deg en ballong fylt med x antall gasspartikler (akkurat det samme gjelder for gasser), og at ballongen vil utvide seg når gasspartiklene beveger seg raskere frem og tilbake. Hvorfor det har seg at vann har høyest tetthet ved ca. 4 grader er nok hakket mer komplisert å svare på.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ah, såklart, det var jo logisk!
Takk..
Liker å lære sånne unyttige ting!
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vel, tettheten til væsker varierer med temperatur. Vann utvider seg når du varmer det opp, det samme gjelder for andre væsker. Det skyldes bl.a. at væskepartiklene har høyere kinetisk energi/fart ved høyere temperaturer (temperatur er egentlig bare et mål på indre kinetisk energi, og forholdet mellom de to er er E = 3/2kT). Du klarer vel å se for deg en ballong fylt med x antall gasspartikler (akkurat det samme gjelder for gasser), og at ballongen vil utvide seg når gasspartiklene beveger seg raskere frem og tilbake. Hvorfor det har seg at vann har høyest tetthet ved ca. 4 grader er nok hakket mer komplisert å svare på.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Ble et hakk klokere, og skal lese mer om kinetisk energi

Sitat av Mith Vis innlegg
Ganske enkelt fordi vann på 4grader har større massetetthet enn annet vann.
Vis hele sitatet...
Sorry, fikk ikke med meg ditt innlegg Mith! Takk til deg å!

Slo meg aldri inn å søke på is istede for vann
Sitat av Mith Vis innlegg
Ganske enkelt fordi vann på 4grader har større massetetthet enn annet vann.
Vis hele sitatet...
For at det skal være riktig: "enn annet vann" bør endres til "vann ved andre temperaturer".

Bør neppe blande inn tungtvann eller andre typer vann?
Litt til TS, det som kan være tilfelle, siden du skriver det er et steamnett. Ser for meg at hvis en da stenger av dette mens det er varmt så har en damp i røret.
1 liter vann uvider seg til ca 1700 liter damp. Siden du da sannsynligvis vil sitte med en veldig liten mengde vann i røret, når dette kondensere, kontra en med kaldt av samme dimensjon som var proppet med vann, har du mindre mengde vann/liter som skal kjøles ned, og det derfor kan rørledningen fryse raskere.
Sist endret av OutOfOrder; 25. januar 2013 kl. 00:40.