Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3180
Er litt usikker på om denne tråden passer inn under vitenskap og forskning, men poster den her likevell.

Mitt spørsmål er altså "Hva forårsaket det store smellet"?
Jeg er klar over at dette er et spørsmål som kun kan gi spekulative svar, men det er spekulative svar jeg er ute etter. Hva tror du utløste det store smellet (big bang)? Tror du ikke på teorien om det store smellet så forklar hvorfor.


Jeg tror på bigbang teorien fordi man observerer at alt i universet beveger seg bort fra hverandre, dvs. universet utvider seg. og om noe utvider seg virker det for meg bare logisk at alt en gang bare har vært et lite punkt.

Min "hypotese" om du vill er at det store smellet oppstod som følge av at hele universet har blitt sugd inn i et sort hull og at massen i det sorte hullet blir da så stor at hele dritten eksploderer. Dette er selvsagt bare spekulasjoner og er det noe jeg ikke har greie på så er det fysikk og mattematikk, men for meg blir det ulogisk at universet har en begynnelse og en slutt. Jeg tror det er mye mer sannsynlig at universet alltid har eksistert og alltid vill eksistere, at alt går i loop og at både jeg og du har levd et uendlig anntal ganger før.

Er det noen andre folk her ute som har andre teorier om universet?
Sist endret av NorwegianMonkey; 25. oktober 2010 kl. 23:14.
Støtter din teori!
Er egentlig stor tilhenger av teorien om at vårt univers er et av mange i en rekke, der når et univers kollapser, følger det en big bang som skaper ett nytt univers
Vel, det er vel litt uenigheter rundt hva som skjer til slutt. Noen av teoriene er at alt går tilbake igjen, og et nytt bang skjer.

Eller at vi beveger oss bare raskere og raskere fra "0" punktet, og det kommer til slutt å gå så raskt at alt av materie bare blir revet frahverandre.

Etter hva jeg har fått med meg så har de observert at universet ekspanderer raskere og raskere, men hvem vet.
Sitat av FredrikThaMan Vis innlegg
Hvorfor svarer nesten ingen seriøst?

Men ja, jeg tror selv at vi er en del av et multivers. Der universer hele tiden blir født og dør.
Vis hele sitatet...

Fordi trådstarter starter med å spørre om vi kan fortelle hva som fåresaket "Big Bang".. Men senere vil han bare vite hva vi TROR fåresaket det..

Å han selv tror på teorien, fordi han mener at universet beveger seg "bort ifra hverandre" (som han skrev).. Å konkluderer med at alt som utvider seg må ha startet som et lite punkt..

Så har han ikke nok med det, klart å lage en egen "hypotese" om hva Big Bang var, selv om det virker til nå som om at han egentlig bare har lest 2-3 overskrifter i en 7-klasse naturfagbok om temaet.
Så synes han at et sort hull slukte universet, å at det vokste så mye at "hele dritten eksploderte" som han så modent kallte det.. Litt spesiellt iogmed at det ikke var noe univers for det sorte hullet å sluke før etter Big Bang..
Han sier iallefall at han ikke kan matte og fysikk, men likevell går han hardt ut å sier noe så kontroversiellt som at "Det er helt logisk for meg at universet er uendelig".. Okei.. litt spesiellt iogmed at egentlig ingen forstår begrepet uendelig, og at et uendelig univers er noe av det mest ulogiske som finnes (selv om vi snakker om det daglig)..

Dette var jo da min oppfattning av tråden, å det virker for meg som om at de som svarte har hatt omentrent samme oppfattningen.. Forresten trådstarter.. Hvorfor ikke bare lese deg opp om Big bang, å tro på den teorien, istedet for å prøve å finne kruttet opp på nytt ?
Sist endret av zub_Zer0; 26. oktober 2010 kl. 02:43.
Var kun ute etter å høre hva dere tror, regner jo med at de fleste har tenkt litt over det. At det er umulig for oss å vite hva som skjedde før bigbang skjønner jeg, men jeg regner da med at de fleste har en eller annen fantasifull teori om hva som skjedde. Er bare interessert i å høre hva dere tror. Jeg skjønner at min "hypotese" ikke kan etterprøves og at det bare er et patetisk eventyr jeg har funnet på selv, men har seg sånn at jeg synes sånne eventyr er spennede... Dessuten var jeg bøttefjærn da jeg skreiv det innlegget her (om det er noen unskyldning)
▼ ... noen uker senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
dette er en spennende tanke
ett av grunnene til at jeg ble kristen, var ett argument som hentet min spesielle oppmerksomhet:atomer kan ikke lages.
noen som kan avkrefte/bekrefte dette?
Et interessant konsept som er en utvidelse, eller har opprinnelse fra kvantemekanikken er "brane theory". Kort fortalt, slik jeg har oppfattet det er som at du kan se på universet og alle dens dimensjoner kombinert samen til en membran. Når to membraner kolliderer utveksles det energi og singulariteten som danner universet blir satt i verk. Fra dette følger hyperinflasjon og ekspansjon på samme måte som kjent.

Hvorvidt jeg tror på det? Tjæ, hvem vet med kvantemekanikk. I et uendelig antall univers sitter jeg nok og avslutter dette innlegget med ordet "definitivt".

Edit: Og i utrolig mange hvor jeg ikke endrer på innlegget.
Sist endret av m0b; 18. november 2010 kl. 21:59.
Sitat av drittsekken Vis innlegg
dette er en spennende tanke
ett av grunnene til at jeg ble kristen, var ett argument som hentet min spesielle oppmerksomhet:atomer kan ikke lages.
noen som kan avkrefte/bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Nja, nye atomer blir jo skapt under fusjon. Sort of..
Sitat av drittsekken Vis innlegg
dette er en spennende tanke
ett av grunnene til at jeg ble kristen, var ett argument som hentet min spesielle oppmerksomhet:atomer kan ikke lages.
noen som kan avkrefte/bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig med at de "ikke kan lages"? Atomer består av fundamentalpartiklene kvarker og elektroner, og hvis riktig type kvarker slår seg sammen lager de tilsammen et proton eller nøytron, og et proton eller flere og/eller en kombinasjon av protoner og nøytroner blir en atomkjerne, som sammen med elektroner blir et atom. På den måten kan de lages.

Rett etter big bang var all energien i universet samlet på et så lite sted at energitettheten ikke tillot energien å "kondensere" til partikler, men etterhvert som rommet uvidet seg og energitettheten gikk ned, begynte fundamentalpartiklene å formes. Disse slo seg etterhvert sammen og dannet hydrogenatomer. Disse gasskyene klumpet seg etterhvert sammen på grunn av tyngdekraften, og ble til stjerner ved at trykket i kjernen av disse klumpene ble så stort at hydrogenatomene ble presset sammen til å fusjonere til heliumatomer. Etterhvert er det heliumatomene som fusjonerer med hydrogen og andre heliumatomer til å bli til større atomer, og for å gjøre en lang historie kort vil stjernen gjerne til slutt eksplodere og spre en rekke tyngre grunnstoffer (atomer) rundt i universet. På den måten ble tyngre atomer produsert – og alle atomer større enn hydrogen har blitt til i kjernen av en stjerne. De har altså blitt "lagd".

Kvantefluktuasjoner gjør også at partikkel-antipartikkel-par dukker opp fra ingenting og smetter sammen igjen i tilintetgjørelse rett som det er. Man kan også lage partikkel-antipartikkel-par ved hjelp av partikkelakseleratorer, og det har lyktes forskere på CERN å konstruere og oppbevare et helt anti-hydrogen nå nylig.
Sist endret av Provo; 18. april 2011 kl. 22:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drittsekken Vis innlegg
ett av grunnene til at jeg ble kristen, var ett argument som hentet min spesielle oppmerksomhet:atomer kan ikke lages.
noen som kan avkrefte/bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Det var eit noko irrasjonelt grunnlag. Vi kan lage atomer, gitt at vi har nok energi. Det er derimot INGEN som har så mykje som teorier om kva som kan skape ein så kompleks entitet som gud nøvendigvis må vere for å skape universet. Det blir rekursjon - kva skapte gud?
Materie + Antimaterie = KABOOM!

Sitat av drittsekken Vis innlegg
dette er en spennende tanke
ett av grunnene til at jeg ble kristen, var ett argument som hentet min spesielle oppmerksomhet:atomer kan ikke lages.
noen som kan avkrefte/bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Atom betyr "udelelig", og som kommer fra gresk. Demokrit og hans følgesmenn tenkte "Hvis alt kan deles til det uendelige, så vil jo ingenting eksistere. Derfor må partikler nødvendigvis være udelelige til et viss punkt!"

Bare prøv selv. Kan du rive istykker et papir til det forsvinner HELT? Nei? Du sitter nok igjen med en bittebittebitteliten bit en eller annen gang. Om det så tar uendelig lang tid, så vil du aldri kunne ta en bitteliten partikkel, for så å dele den til ingenting!

Så ja, man kan lage atomer. Hvis man bare deler opp ting mange nok ganger.
Uansett, vi er bare noen underutviklede aper som lever på en liten planet. Å si at Gud finnes er like legitimt som å si atyat verden ble skapt av et stort smell.
Big Bang og bakgrunnstøy?
Ingen som har sett siste episode av Stargate Universe eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av polizei Vis innlegg
Uansett, vi er bare noen underutviklede aper som lever på en liten planet. Å si at Gud finnes er like legitimt som å si atyat verden ble skapt av et stort smell.
Vis hele sitatet...
Nei, det er langt fra like legitimt. Teoriane om det store smellet stemmer med observerbare fakta. Bakgrunnsstrålinga er omtrent lik i alle retninger, og universet ekspanderer. Begge deler tyder på at dei teoriane vi har om big bang stemmer, og beregna verdier stemmer svært godt med observerte verdier.

Når det gjeld gud har vi derimot kun anekdotiske fortellinger, og ikkje bare det - vi har titusener ulike, ofte motstridande fortellinger fra forskjellige kulturer, og det er ingen ting som tyder på at det er korrekt.

Å hevde at det er like legitime synspunkt er eit hån mot dei som har brukt liva sine på å finne ut av universet og fysikken! Uten dei hadde vi garantert ikkje hatt det internettet som formidler denne teksten.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Så ja, man kan lage atomer. Hvis man bare deler opp ting mange nok ganger.
Vis hele sitatet...
Da har du ikkje laga eit atom. Forøvrig kan atom utmerka fint delast opp, gjerast om til andre atom, eller gjerast om til energi. Så atomteorien til dei gamle grekerane var kanskje grei for si tid, men den var ikkje i nærheten av korrekt
Jeg tror på Big Bang-teorien fordi det er den teorien de fleste forskere anerkjenner mest. Jeg har rett og slett selvinnsikt nok til at jeg vet jeg ikke er i stand til å vurdere de forskjellige teoriene opp mot hverandre. Jeg er helt med på Big Bang-teorien, men samtidig kunne jeg sikkert latt meg overbevise av en av de andre teoriene som nå nok sannsynligvis er gale, bare den hadde blitt meg fortalt bra nok. Vi snakker om århundrer av dyktige vitenskapsmenn og forskere som har vridd hjernene for å finne teorier. Jeg er ydmyk nok til å si at jeg neppe forstår særlig mye mer enn dem som kom opp med de feilaktige teoriene, selv om jeg nå forstår Big Bang-teorien nok til å si meg enig med at denne virker mest logisk. Det er den brede enigheten i forskermiljøet som gjør at jeg i bunn og grunn tror mest på BB-teorien.
Om man ikke tror på Big Bang teorien, har man i de fleste tilfeller ikke peiling på hva teorien egentlig går ut på. Det er veldig mange gode grunner til å tro på denne teorien, blant annet Hubbels observasjoner, og den kosmologiske bakgrunnstrålingen. Dvs, teorien spår en del ting som vi faktisk senere har observert, og da er det god grunn til å ta den seriøst. Atomer kan skapes og ødelegges. Det er energien som ikke kan skapes eller ødelegges. Men ifølge kvantemekanikken så kan faktisk energi også oppstå utav ingenting, så lenge totalenergien er lik 0
Sist endret av Turbotroll; 21. november 2010 kl. 14:24.