Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1565
Hallo nFF.

Jeg ønsker å gjøre et forsøk på å simulere hvordan lyn og torden blir dannet i en mye mindre og kontrolert skala. Hovedsaklig så ønsker jeg å lære mer om saken og se i praksis hvordan det skjer. Men jeg vet ikke om det en gang er mulig å simulere lyn og torden, og veldig usikker på hvor jeg skal begynne.

Er det noen som kan hjelpe meg og komme igang?

Takk!
Tja, spørs jo hva du ser på. Lyn er jo "bare" statiske utladninger, så du kan i prinsippet simulere det ved å ta en ullgenser fort av og på et par ganger og så ta på nærmeste metallgjenstand

Andre ting å se på: van der graff generator, tesla coil og så videre. Bare husk at spenningen fort blir høy og at ting derfor kan bli farlig.
Henrik S's Avatar
Trådstarter
3 0
Hm, statisk elektrisitet, der sier du noe! Ble litt mer generelt nå, og kan sikkert finne noe informasjon på nettet :-)
Ullgenser og metallgjenstand virker som et strålende og enkelt. Er det noen i kanskje en bittelitt større skala jeg kan utføre? Men fremdeles ikke veldig farlige?

Takk!

Foresten; Er en slik plasmakule (http://www.duppedings.com/bilder/plasma.jpg) relevant til saken kanskje?
Du kan jo ta en titt her om du er interessert i statisk elektrisitet: http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_1/1.html
Sitat av Henrik S Vis innlegg
Er det noen i kanskje en bittelitt større skala jeg kan utføre? Men fremdeles ikke veldig farlige?
Vis hele sitatet...
Både gnisten fra en lighter med elektrisk tenner og gnisten fra tenneren på en grill er enkle kilder til halvkraftige, men ufarlige, utladninger. Skal du opp i skala må du gjerne til med litt elektronikk, og det blir raskt litt mer farlig om du ikke vet hva du driver med, men likevel slettes ingen umulighet.

Sitat av Henrik S
Foresten; Er en slik plasmakule (http://www.duppedings.com/bilder/plasma.jpg) relevant til saken kanskje?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke egentlig, men det avhenger litt av hva du har tenkt til å måle. Lyn er en rask og kontant utladning av oppbygd elektrisk ladning. I en plasmakule har du høyfrekvent vekselstrøm gjennom en gass i lavt trykk, og fenomenet blir egentlig noe ganske annet selv om det så klart er ganske tett beslektet.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Tesla coils?
Vis hele sitatet...
Tesla coils blir litt som mellomtingen mellom lyn og plasmakulen. Det er ingen rask og kontant utladning, men en varig høyspent vekselstrøm som brer seg ut i luften. Avhengig av hva som skal studeres og måles kan den være uegnet. I tillegg er det både vanskelig og relativt farlig å lage hvis man ikke vet godt hva man gjør. En Van der Graaf-generator, som ivioynar også nevner, er kanskje mer aktuell da.
Sist endret av Provo; 19. november 2010 kl. 13:07.
Du trenger vanligvis rundt 30000 volt pr Cm "lyn" du skal lage.
I småskala kan du bruke diverse lighter/grill tennere.
Sitat av Provo Vis innlegg
Både gnisten fra en lighter med elektrisk tenner og gnisten fra tenneren på en grill er enkle kilder til halvkraftige, men ufarlige, utladninger. Skal du opp i skala må du gjerne til med litt elektronikk, og det blir raskt litt mer farlig om du ikke vet hva du driver med, men likevel slettes ingen umulighet.


Nei, ikke egentlig, men det avhenger litt av hva du har tenkt til å måle. Lyn er en rask og kontant utladning av oppbygd elektrisk ladning. I en plasmakule har du høyfrekvent vekselstrøm gjennom en gass i lavt trykk, og fenomenet blir egentlig noe ganske annet selv om det så klart er ganske tett beslektet.
Vis hele sitatet...
Ikke spesielt relatert til tråden - og jeg har ikke sjekket det videre opp - mens like elektriske tennere, er det snakk om pietzoelektrisk effekt? Jeg synes så vidt å huske noe om at enkelte krystaller og berg-arter kan opparbeide spenning dersom disse blir utsatt for trykk?

Som når du trykker ned på tenneren, utsetter du et stykke whatever (i mangel av definitiv krystall/bergart) for trykk og det vil bli gjort en spenningsutveksling?

Videre er det sett veldig mye lysaktivitet (kulelyn blant annet) i Hessdalen i norge, tro om dette kan være relatert til samme effekt?
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Ikke spesielt relatert til tråden - og jeg har ikke sjekket det videre opp - mens like elektriske tennere, er det snakk om pietzoelektrisk effekt? Jeg synes så vidt å huske noe om at enkelte krystaller og berg-arter kan opparbeide spenning dersom disse blir utsatt for trykk?

Som når du trykker ned på tenneren, utsetter du et stykke whatever (i mangel av definitiv krystall/bergart) for trykk og det vil bli gjort en spenningsutveksling?
Vis hele sitatet...
Ja, det er riktig! I en lighter, grilltenner eller liknende har man en fjærbelastet hammer som slår på en piezoelektrisk krystall hardt nok til at man får en spenning høy nok til å slå over gnistgapet – krystallen omgjør altså da mekanisk energi til elektrisk energi. Det smellet/kneppet man hører er i hovedsak hammeren som slår på krystallen (gnisten i seg selv lager jo også noe lyd, men det er gjerne lite i forhold). Mindre dramatisk bruk av den samme effekten har man f.eks. i en del mikrofoner for akustisk gitar, hvor vibrasjonene i gitaren overføres til elektriske signaler via de akustiske kompresjonssvingningene av en piezoelektrisk krystall.

Effekten er forresten også reversibel, slik at hvis man påtrykker en spenning over krystallen så vil den overføre dette til en mekanisk kraft. Det utnyttes for eksempel til å lage svært nøyaktige elektriske aktuatorer og motorer som brukes for eksempel til å justere autofokus i kameraer. "Buzzere", som i små høyttalerliknende komponenter, bruker som regel også samme prinsipp, og krystalloscillatorer i elektroniske kretser benytter seg også av denne effekten via mekanisk resonans i krystallen. Den piezoelektriske effekten er altså i bruk i svært mange områder.

Ojoj, det ble mye som var litt off-topic, men vi får håpe trådstarter får bruk for informasjonen og tilgir oss.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Videre er det sett veldig mye lysaktivitet (kulelyn blant annet) i Hessdalen i norge, tro om dette kan være relatert til samme effekt?
Vis hele sitatet...
Det aner jeg ikke, men det kan kanskje være en del av det? Jeg er litt usikker på hvordan det skulle gått til rent fysisk å få slike kulelyn-aktige fenomener ved hjelp av den piezoelektriske effekten, men mye er jo usikkert rundt Hessdalen-lysene.