Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1013
Hei.

Satt her og lagde en artikkel om Mars, da jeg plutselig kom til å tenke på noe.

La oss si at alle mennsker forlot jorda og dro til Mars, hvor vi bosetter oss. Vil det da etter mange år være mulige å dra tilbake til jorda og starte på nytt? For hvis vi mennesker ikke hadde hatt noe som helst med jorda å gjøre (det vil f.eks. si at vi ikke slapp ut noe karbondioksid og ikke hogde ned noen trær), så ville vel jorda "fikset" seg selv på en måte, ved å gro trær osv? Og hvis vi eventuelt returnerte til jorda, så håper jeg vi da har lært vår lekse og lever på jorda på en helt annen måte.

Beklager mangelen på fagspråk, er ingen ekspert på området.

Takk på forhånd.
Sist endret av ViceR; 8. november 2010 kl. 19:48.
Har du sett på Wall-e nå eller? hehe, jeg selv tror dette er fult mulig ! selv om hvis jorda går ned, så trur jeg menneskeheten faller med den
gentleman #1
ViceR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Effage Vis innlegg
Har du sett på Wall-e nå eller? hehe, jeg selv tror dette er fult mulig ! selv om hvis jorda går ned, så trur jeg menneskeheten faller med den
Vis hele sitatet...
Haha, nei, har desverre ikke det. Og jeg er redd vi har samme syn på jordas undergang, men jeg håper så inderlig vi tar skrittet og drar til Mars!
massen til mars er bare en tidel av jordas så problemet blir vel heller at kroppen har tilpasset seg den minskede tyngdekraften på mars, så etter mange år vil du ikke kunne dra tilbake grunnet den svake kroppen din.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kjell_T_Ring Vis innlegg
massen til mars er bare en tidel av jordas så problemet blir vel heller at kroppen har tilpasset seg den minskede tyngdekraften på mars, så etter mange år vil du ikke kunne dra tilbake grunnet den svake kroppen din.
Vis hele sitatet...
Sant, men klarer du å tilpasse deg omgivelsene på Mars, skulle du vel klare tilpasse deg jorda og?
Spørsmålet var jo litt... veldig åpenbart? Selvsagt ville det vært mulig. Mennesker er jo vant til å bo på jorden, og har tross alt vær her i millioner av år før vi engang lærte å hogge ned et tre. Klarer vi tilpasse oss mars i ditt scenario så skulle vi absolutt klare vende tilbake til jorden etter x antall år.

Jeg strever litt med å forstå tankegangen din som skulle gjøre det vanskelig i utgangspunktet...

Om jorden "fikser" seg selv etter x antall år kommer helt ann på hva du mener er feilen. Dodoene og alle andre utryddede arter kommer ikke tilbake uansett... Mye bygningsmasse og annet vil nok være der i lang lang tid, men er det "feilen"med jorden?

Det har blitt skrevet en bok om hva som hadde skjedd om alle mennesker plutselig forduftet. The World Without Us
Sist endret av Kinseek; 8. november 2010 kl. 20:18.
Sitat av ViceR Vis innlegg
La oss si at alle mennsker forlot jorda og dro til Mars, hvor vi bosetter oss. Vil det da etter mange år være mulige å dra tilbake til jorda og starte på nytt?.
Vis hele sitatet...
Det er vel i utgangspunktet vanskelige forhold å bo i med en gjennomsnittstemp på -46 grader C, og en atmosfære bestående av 95% CO2, 3%N og små spor av H2O og O
gentleman #1
ViceR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det er vel i utgangspunktet vanskelige forhold å bo i med en gjennomsnittstemp på -46 grader C, og en atmosfære bestående av 95% CO2, 3%N og små spor av H2O og O
Vis hele sitatet...
Jøss, som tatt rett fra Wikipedia jo.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Jøss, som tatt rett fra Wikipedia jo.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk talt nesten tatt rett fra Wikipedia, men det er allikevel det samme faktum.