Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1909
Jeg har fått ekstremt dårlig attention span av alle timene jeg scroller gjennom feeder hver dag, og har gjort i minst 10 år. Klarer nesten ikke lese en hel artikkel lenger, eller se et helt timinutters klipp på YT. Er i tillegg som de fleste andre i dag helt avhengig av telefonen, og tar opp denne for å scrolle twitter og reddit hvert eneste ledige øyeblikk. Det kan jo umulig være bra. Så jeg vurderer en pause.

Jeg vil gjerne høre deres tanker rundt internett og SoMe's påvirkning på oss mennesker, om dere tror det er lurt å ta en pause, og hva den skal inkludere. Skal jeg slutte totalt med internett, eller kun sosiale medier, for min del blir vel det insta, twitter og reddit. Er der jeg bruker mest tid, og nettaviser er jo greit å sjekke et par ganger om dagen, eller? Hva med streaming, burde jeg kutte ut det også og heller lese alle de bøkene jeg har på lista?

Noen som kjenner seg igjen i å vurdere en pause eller nedtrapping?
kjenner meg igjen. Har ikke slutta med noe men er ikke interessert lenger. Har gjort noen tøffe valg angående hva slags liv jeg ønsker og det har fungert bra. Er ikke plass i livet mitt lenger til scrolle rundt på nettet. Eneste jeg gidder er freak.no og slarve med barndomsvenner på facebook. Ellers er internett bare shopping og oppslagsverk.
Sist endret av KnutAnkhAton; 2. februar 2021 kl. 17:32.
Tja om du føler det har tatt litt styring over deg så er det kanskje på sin plass med en time out? Det enkleste er vel å ikke ha nett tilgang i en bestemt periode? Da kan du igjen bli herre over eget sinn, og kan bruke tiden til feks å lese bøker, papiraviser eller løse manuelle kryssord eller sudoku. Spille sjakk, kort, bridge eller tegne analogt. Eller kanskje prate med fruen helt uten forstyrrelser? Eller tilbringe kvelder i snekkerboden?

Lag en plan og hold deg til planen.
Jeg trenger en detox igjen kjenner jeg. Tidligere har jeg slått av smarttelefonen og satt simkortet i en gammeldags ring/melding telefon.

For meg har i hvertfall det gjort mye for å roe ned den endeløse konsumeringen.

Jeg tenker at aviser osv er ok, men vet selv at mobilen nærmest brenner i lomma om jeg vet jeg ikke skal sjekke den. Å begrense seg til pc/laptop gjør det litt lettere å sette av en bestemt tid til det som trengs.

Et annet pluss med dum-tlf er at en slipper notifications som skriker etter oppmerksomhet.
Vær ute i naturen 1 time hver dag. Ha Facebook kun på PC og bruk kun 1 time annenhver dag
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Noen som kjenner seg igjen i å vurdere en pause eller nedtrapping?
Vis hele sitatet...
Har hatt noen pauser før, og det har vært veldig fint. Bare hopp i det. Dette fikser du.
NZB's everywhere
crf21's Avatar
18 7
Høres ut som en god ide. Ser du nevner bøker. Ta å bytt ut en time du vanligvis ville brukt på Reddit og div, over på å lese i en bok. Eller gå/løp deg en tur
Høres ut som en idell ide å ta en pause. Prøv å lese bøker, vær ute i naturen i nuet og koble av. Idag er jo alle så opptatt av alt av sosiale medier og det er synd.. Burde brukt mer tid på de i rundt
Har tenkt den tanken selv. I tillegg kan jeg få utrettet så mye mer da jeg ikke bare kan sitte å sløve på telefonen hele tiden. Men jeg hadde latt meg bruke slikt på kvelden, da jeg uansett trenger Netflix for å sove.
Dette er i hvert fall høyst reelt.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg har fått ekstremt dårlig attention span av alle timene jeg scroller gjennom feeder hver dag, og har gjort i minst 10 år. Klarer nesten ikke lese en hel artikkel lenger, eller se et helt timinutters klipp på YT. Er i tillegg som de fleste andre i dag helt avhengig av telefonen, og tar opp denne for å scrolle twitter og reddit hvert eneste ledige øyeblikk.
Vis hele sitatet...
Jeg har også hørt pedagoger prate om akkurat dette.
Men det startet litt før internett ble alles hovedmedium.
MTV var de første som fikk skylden for dette. Stadig kjappere klipp, kortere segmenter.
Hvis ikke noe skjedde "100 ganger i minuttet" så gadd ingen følge med.
Veldig reelt, bare å google "dopamin detox" så ser du fort at du ikke er alene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
10 reaksjoner etter 10 døgn uten sosiale medier

Kom over denne artikkelen en gang i fjor. Hadde da SoMe langt opp i halsen, og denne artikkelen var litt inspirerende.