Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 8153
Hei. Jeg vil gjerne lære meg programmering. Jeg vil si at jeg er generelt ganske god på pc. Syntes jeg lærer ting enkelt og fort.

Jeg vurdert og lære meg programmering en stund men vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg vil lære meg C++ og JS. Har aldri tatt meg tid til det. Jeg kan liksom enkle ting som å kjøre og endre python scripts fra github.

Jobber mye på Linux Server VPSen min. Tester ut forskjellige ting for morro skyld. Jeg er klar over at det krever tid og tålmodighet. Kommer til og utvikle kunnskapen sakte men sikkert.

Mitt spørsmål er hvordan lærte dere koding. Jeg prater ikke om stackexchange. Hvor skal jeg begynne til å forstå oppsettet. Jeg vil huske ting og ikke glemme.

Jeg har prøvd å lære JavaScript før. Jeg falt ut av det. Husker bare hvordan "var" funket og at ; skulle som oftest være på slutten av hver linje.

Målet mitt er og lære å lage spill, apper og sånt. Jeg kan tenke meg at det blir enklere og enklere og at Stackexchange er nyttig.

Vet at dette underforumet er mer for support osv. Syntes bare det er enklere og spørre her enn de store Engelske forumerene. Dere forstår meg bedre og jeg forstår dere bedre.
Kjøp en bok. Eller følg et kurs. Eller aller helst gjør begge deler.
Du kan for eksempel følge MIT's kurs her [link] , det finnes også en hel haug andre alternativer til dette men poenget er at det er absolutt nyttig å følge en plan.
For javascript så kan jeg anbefale denne boka:

https://www.ark.no/boker/Jon-Duckett...-9781118531648

Den forklarer alt det grunnleggende på en forståelig måte.
Når du har en grunnmur så er det bare å begynne og kode et prosjekt og lære mens du beveger deg fremover.
Hei.
Begynn med noe som viser det du coder visuelt. JS gjør det.
Men anbefaler gamemaker. Det er gratis frem til 10 objekter eller noe i den duren. Syntax er ganske lik JS og C++. Men mer tilgivende. Spesielt om du ønsker å lage spill. Mange tuts og du kan f. Eks ha Basic som bevegelse og physics til en platformer oppe i løpet av et parr timer.
Gml forumet gir deg svar på spørsmål om du skulle stoppe opp i løper av kort tid.
Kan nesten garantere at gml er så gøy at du ikke vil stoppe opp før du faktisk kan nokk til å kalle deg en programmerer.

Her er linken til spillet jeg kolder på med gml på gml forum.
Kaizen
Sist endret av Kaizen; 13. desember 2020 kl. 12:29.
Tipset er å kode MASSE. Etterhvert vil det begynne å sitte og du vil forstå hvordan du kan bygge en kode helt fra start. Det er masse informasjon og gratis kurs på nettet som kan være fine å følge
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ikke huske, forstå ! MAO: Ikke "pugg" koding, forstå det