Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 19383
Dette med ølsalg på kiosker og bensinstasjoner er igjen opp til diskusjon som en mulighet. Selv har jeg ingen sterke meninger om dette, men jeg synes motstanderne argumenterer temmelig tynt om hvorfor ølsalg på bensinstasjon er en umulighet.

"Alkohol og bilkjøring hører ikke sammen" virker å være hovedargumentet.

Men skulle en fulgt den argumentasjonen så burde jo ingen få lov å kjøre bil til butikken om de skal kjøpe øl? Hva er forskjellen på å kjøre bil til Coop for å handle øl eller å kjøre bil til bensinstasjonen for å kjøpe øl?

Andre argumenterer med at åpningstidene til kiosker og bensinstasjoner er hovedproblemet. Men også butikker har åpningstider langt utover grensen for alkoholsalg og de klarer fint å holde seg til reglene. Selv de som har søndagsåpent. Og noen få matbutikker har jo faktisk nattåpent.

Om en skal si nei til salg av alkohol på kiosker og bensinstasjoner så tenker jeg man får servere edruelig argumentasjon, ikke rent vissvass som bilkjøring + alkohol eller åpningstider.

Blir bare litt lei av hele greia, så mye dårlige argumenter uten hold og jeg skjønner ikke om det evt. endring i seg selv de ikke liker eller om de virkelig tror at ølsalg på bensinstasjoner vil føre til at landet blir en nasjon av drukkenbolter.

En krf'er sa at de ikke ønsket mer salg av alkohol og derfor ville stemme mot. Men er det noen data som tilsier at det vil bli økt salg? Det er vel i stor grad de kommunale reglene for tidspunkt for ølsalg som avgjør når vi handler øl? Ville vi handlet mer øl om det fantes l på kiosken eller bensinstasjonen? Jeg sliter med å tro det.

Er det noen som har noen gode grunner til å ikke selge øl på kiosker og bensinstasjoner?
Sist endret av _abc_; 3. februar 2021 kl. 09:41.
Personlig så syns jeg alkohollovgivningen er ganske håpløs. Butikken åpner 0700, må vente til 0800 med å selge øl. Dagen før helligdag er det alkoholsalg til kl 1800( i dette tilfelle er vel søndag også en helligdag). Jeg har snudd i min mening ang Vinmonopolet og brennevin- og vinsalg i butikk. Dette vil føre til betraktelig mindre utvalg. Vinmonopolet kan skaffe nesten alt.

Tilbake til kiosk og bensinstasjon så finnes det ingen gode argumenter for at disse ikke skal kunne selge øl. Det er i hvert fall min mening.

Ps: det som er litt moro er at på f.eks på pinseaften så stenger butikker kl 1600(med mindre de er under 100kvm), da er det lovlig å selge øl til kl 1800, altså det gir ingen mening
Sist endret av Taxidriver; 3. februar 2021 kl. 09:56. Grunn: Korrektur
Jeg lurer på hva som er tanken bak at det ikke er lov til å selge øl på lørdag kl 18.05, mens derimot mandag morgen kl 08 er helt fint. Man skulle tro at det siste var et mer problematisk tidspunkt å nyte sin pilsner.
Jeg synes ikke man skal gjøre endringer i alkoholsalget. Det er alltid kjipt å ikke få kjøpe øl etter 18:00 og 20:00, men det er en viktig regel vi har i Norge for å unngå en kultur som kan virke skadelig på samfunnet generelt, ettersom alkohol er et rusmiddel som kan føre til at man oppfører seg dumt. Det er ikke alle som nødvendigvis har kontroll over sitt eget forbruk, spesielt ikke når man allerede har drukket.

Derfor er det nødvendig med strenge regler.
I Sverige selger dem jo øl på bensinstasjoner. Riktignok bare 3,5% da.
Hvis en ikke klarer å planlegge eller oppbevare alkohol hjemme så en har hvis en for lyst på en fest så burde en tenke over drikkingen.. har alltid drikkevarer hjemme så ølsalgstidene er ett ikke problem
Herre min hattifnatt... Hvorfor skal dette argumenteres voldsomt for alkoholsalg på bensinstasjon av spesielt høyre og FRP samme år som stortingsvalg, og aldri ellers? Dette har jo vært ved de to forrige regjeringsvalgene, og blir "bortglemt" hver gang de blir valgt/gjenvalgt. Nå har høyre hatt makta i 8 år, og hadde dette virkelig vært noe annet enn et salgstriks fra deres side hadde det blitt forandret for lengst. Når politiet klarer å involvere seg kraftig i debatten om legalisering er det rart vi ikke hører et pip når det skal selges alkohol på bensinstasjoner. Misforstå meg rett, jeg er ikke imot salg på bensinstasjoner med utvidede salgstider. Men veldig merkelig at politiet som tar trafikk grisealvorlig ikke bryr seg her. Du kan jo miste lappen for at veldig få prosenter av ruta har en liten flekk is i ett hjørne. Da burde det ha blitt ramaskrik hvor de langer ut mot Høyre hvert 4 år i og med at de velger å delta i politikk når det de føler for det.
På Tjeldbergodden på Aure stenger butikken kl 16 eller 17 om jeg ikke husker feil.
Så der stenger de faktisk før ølsalget stenger for dagen i helt vanlige hverdager. Jobber du da på metanol raffineriet på Tjeldbergodden må du kjøre på butikken i arbeidstid for og handle inn øl eller hva som helst av annen mat / tobakksvarer.
Hadde bensinstasjon solgt øl hadde ikke arbeidere stresset sånn med og handle inn og de hadde kanskje ikke handlet inn øl for 14 dager frem i tid når de først kommer seg på butikk.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Herre min hattifnatt... Hvorfor skal dette argumenteres voldsomt for alkoholsalg på bensinstasjon av spesielt høyre og FRP samme år som stortingsvalg, og aldri ellers? Dette har jo vært ved de to forrige regjeringsvalgene, og blir "bortglemt" hver gang de blir valgt/gjenvalgt. Nå har høyre hatt makta i 8 år, og hadde dette virkelig vært noe annet enn et salgstriks fra deres side hadde det blitt forandret for lengst. Når politiet klarer å involvere seg kraftig i debatten om legalisering er det rart vi ikke hører et pip når det skal selges alkohol på bensinstasjoner. Misforstå meg rett, jeg er ikke imot salg på bensinstasjoner med utvidede salgstider. Men veldig merkelig at politiet som tar trafikk grisealvorlig ikke bryr seg her. Du kan jo miste lappen for at veldig få prosenter av ruta har en liten flekk is i ett hjørne. Da burde det ha blitt ramaskrik hvor de langer ut mot Høyre hvert 4 år i og med at de velger å delta i politikk når det de føler for det.
Vis hele sitatet...
Det er jo ganske logisk mtp at det ikke er flertall for det på Stortinget, og det er Stortinget som bestemmer. På samme måte som at KrF ikke kan lastes for at de ikke har fått gjennomslag for sin politikk på alle områder, feks abort. Det er ikke flertall på Stortinget for den politikken, og de har vektet andre saker som viktigere å få flertall for i kompromisser. Det betyr jo ikke at de ikke hadde gjort det om de hadde hatt muligheten.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Jeg synes ikke man skal gjøre endringer i alkoholsalget. Det er alltid kjipt å ikke få kjøpe øl etter 18:00 og 20:00, men det er en viktig regel vi har i Norge for å unngå en kultur som kan virke skadelig på samfunnet generelt, ettersom alkohol er et rusmiddel som kan føre til at man oppfører seg dumt. Det er ikke alle som nødvendigvis har kontroll over sitt eget forbruk, spesielt ikke når man allerede har drukket.

Derfor er det nødvendig med strenge regler.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ingen av de som stilte forslaget om øl på kiosk og bensinstasjon som også mente at tidspunktet for ølsalget skulle endres. De ville bare endre utsalgsstedene til også å omfatte kiosker og bensinstasjoner. Skulle forslaget mot all formodning få flertall, så ville jo også bensinstasjoner og kiosker måtte forholde seg til kommunens regler om salgstider for øl. Akkurat som dagligvarehandelen gjør.

Og det er ikke minder skadelig å kjøpe pils på Rema enn å handle den på Esso.


Btw. For de aller fleste av oss er ikke dette en reel problemstilling eller noe som opptar oss i vesentlig grad. De fleste av oss handler inn dann og vann og har ymse utvalg av både øl, vin og brennevin stående. Selv de av oss som generelt drikker sjeldent har jo gjerne litt forskjellig i skapet slik at en kan lage noe godt om en først skal ha noe gøy i glasset.

Men argumentet faller jo på egen urimelighet, at bensinstasjoner ikke kan selge øl fordi vi bruker bilen for å komme oss på bensinstasjoner. Brorparten av oss bruker jo bilen også når vi skal på butikken. I det minste om vi skal handle kassevis med øl.
Sist endret av _abc_; 3. februar 2021 kl. 12:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du kommer jo ikke med et eneste argument på hva som er hensiktsmessig med å tillate salg av alkohol på bensinstasjoner/kiosker?

Jeg antar du mener det ikke er ønskelig "dekningsgrad" av alkoholsalg slik sitasjonen er nå? Jeg vil påstå det er et særdeles lite problem, de fleste har oftest en butikk i nærheten av seg. Jeg synes da dette blir en litt fillete sak å bruke energi på, for det hele bunner i hvor lett det skal være å skaffe seg alkohol, og da mener jeg argumentet til KRF faktisk har grunnlag.
Sist endret av Dodecha; 3. februar 2021 kl. 19:53.
Tenk på at øl på bensinstasjon blir dyrere enn i butikken akkurat som brus og sjokolade er det. Og vil dem ha ekstrajobben med å gjemme øllen kl 8 om kvelden i tillegg til annet arbeid? Tviler sterkt. Men sef, hvis ikke folk bryr seg om prisen så....
Vel jeg tenkte nå selv mest på næringen. At de kanskje ville fått noen kunder ekstra per måned om de også solgte øl. Igjen saken er av null betydning for meg personlig. Jeg skyr kiosker og bensinstasjoner og ser på dem som selveste satan fordi alt er så dyrt der. Naturligvis. Både fordi de kjøper inn i mindre mengde og dermed ikke får samme betingelser men også fordi de selger langt mindre. Det er jo bransjen selv som maste om at de måtte få selge øl. For min del må de gjerne det. Det skjer jo ikke pga flertallet er imot. Og det er helt greit. Men de kan jo argumentere med feks tilgjengelighet om det er der skoen trykker. Ikke vase seg inn i lange argumenter om bilkjøring og alkohol.
Altså, man selger da øl på utesteder til over midnatt. Er den pilsen tryggere enn butikkpils? Tviler på om litersprisen på øl i kiosk er over utepilsprisen.

Hele greia er bare rar.

At man ikke skal selge til folk under 18 år og ikke til overstadig berusede, er for meg en bra regel. Men det er rart at jeg som snart er førti ikke får lov til å handle mine 2-3 pils kl 22 på kvelden. Veldig rart.

Og igjen, jeg ser ingen problemer med at kiosker og bensinstasjoner får prøve seg. De tar vel litt av dagligvarehandelen, men antageligvis ikke veldig merkbart.
Du vet at alle andre samfunnsproblemer er løst når denne problemstillingen virker som noe å bruke tid og politisk kapital på. Herregud altså.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Altså, man selger da øl på utesteder til over midnatt. Er den pilsen tryggere enn butikkpils? Tviler på om litersprisen på øl i kiosk er over utepilsprisen.

Hele greia er bare rar.

At man ikke skal selge til folk under 18 år og ikke til overstadig berusede, er for meg en bra regel. Men det er rart at jeg som snart er førti ikke får lov til å handle mine 2-3 pils kl 22 på kvelden. Veldig rart.

Og igjen, jeg ser ingen problemer med at kiosker og bensinstasjoner får prøve seg. De tar vel litt av dagligvarehandelen, men antageligvis ikke veldig merkbart.
Vis hele sitatet...
Det er ikke veldig rart. Det er vel ikke spesielt bestridt at tilgang og konsum henger sammen hva gjelder alkohol. Argumentet for å stanse ølsalg i butikkene tidlig, og ikke selge i kiosker og bensinstasjoner er slik jeg forstår det primært å begrense tilgang.

At du får kjøpe i baren, hvor du konsumerer det løpende og kan vurderes løpende av bartender og vakter ut over natten er ikke det samme som at det er tilgjengelig 24/7 i kioskene.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er ikke veldig rart. Det er vel ikke spesielt bestridt at tilgang og konsum henger sammen hva gjelder alkohol. Argumentet for å stanse ølsalg i butikkene tidlig, og ikke selge i kiosker og bensinstasjoner er slik jeg forstår det primært å begrense tilgang.

At du får kjøpe i baren, hvor du konsumerer det løpende og kan vurderes løpende av bartender og vakter ut over natten er ikke det samme som at det er tilgjengelig 24/7 i kioskene.
Vis hele sitatet...
Godt å ha noen til å passe på seg si..

Jeg vil tro at det kanskje øker salget litt i førsten, hvis man utvider åpningstider og andre utsalg. Det stabiliserer seg sikkert etterhvert.

Jeg vil tippe at om man legaliserte cannabis så øker man kundegruppen litt, men også dette ville nok ha stabilisert seg ganske raskt.

Jeg er ikke spesielt glad i at noen skal bestemme sånne banaliteter for voksne folk.

Det er jo også litt betenkelig at man må være 20 år for å kjøpe brennevin og kjøre motorsykkel, men man er myndig når man er 18 år. 18-åringer kan stemme ved valg og kanskje til og med bli sendt ut i krig(?)..
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er ikke veldig rart. Det er vel ikke spesielt bestridt at tilgang og konsum henger sammen hva gjelder alkohol. Argumentet for å stanse ølsalg i butikkene tidlig, og ikke selge i kiosker og bensinstasjoner er slik jeg forstår det primært å begrense tilgang.

At du får kjøpe i baren, hvor du konsumerer det løpende og kan vurderes løpende av bartender og vakter ut over natten er ikke det samme som at det er tilgjengelig 24/7 i kioskene.
Vis hele sitatet...
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men det er jo ingen av de som stilte forslaget om øl på kiosk og bensinstasjon som også mente at tidspunktet for ølsalget skulle endres. De ville bare endre utsalgsstedene til også å omfatte kiosker og bensinstasjoner.
Vis hele sitatet...
Er ikke snakk om å utvide tidene du kan få kjøpt øl.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Godt å ha noen til å passe på seg si..
Vis hele sitatet...
Ja, en av statens oppgaver er å ivareta folkehelsen, så greit at de passer på og gjør noen vurderinger tenker jeg.

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg vil tro at det kanskje øker salget litt i førsten, hvis man utvider åpningstider og andre utsalg. Det stabiliserer seg sikkert etterhvert.
Vis hele sitatet...
At salget (konsumet) øker er vel gjerne det man vil unngå, at det stabiliserer seg etter at det har økt er vel antagelig ikke et poeng for å utvide tilgangen...

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg vil tippe at om man legaliserte cannabis så øker man kundegruppen litt, men også dette ville nok ha stabilisert seg ganske raskt.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se hvordan debatten rundt legaliseringa av cannabis er spesielt relevant. Normalt sett argumenteres det vel med at alkohol er mer skadelig en cannabis, uten at jeg tar noen stilling i den saken som sådan.

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg er ikke spesielt glad i at noen skal bestemme sånne banaliteter for voksne folk.
Vis hele sitatet...
Folkehelse ≠ banaliteter

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det er jo også litt betenkelig at man må være 20 år for å kjøpe brennevin og kjøre motorsykkel, men man er myndig når man er 18 år. 18-åringer kan stemme ved valg og kanskje til og med bli sendt ut i krig(?)..
Vis hele sitatet...
Argumenterer du for at man ikke bør få stemmerett og kunne verves i militæret før man er 20, eller for at 18-åringer har et fornuftig forhold til konsum av sprit?
Sist endret av Cikey; 3. februar 2021 kl. 15:36.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er ikke veldig rart. Det er vel ikke spesielt bestridt at tilgang og konsum henger sammen hva gjelder alkohol. Argumentet for å stanse ølsalg i butikkene tidlig, og ikke selge i kiosker og bensinstasjoner er slik jeg forstår det primært å begrense tilgang.

At du får kjøpe i baren, hvor du konsumerer det løpende og kan vurderes løpende av bartender og vakter ut over natten er ikke det samme som at det er tilgjengelig 24/7 i kioskene.
Vis hele sitatet...

Det var aldri snakk om at kiosker og bensinstasjoner skulle selge øk døgnet rundt, i sør europeisk modell. Nei dersom de fikk ølsalg så måtte de følge de kommunale reglene, samme tidspunkt som butikkene. Ikke ølsalg etter 18 på lørdager og whatever i ukedagene. Og akkurat som butikkene så måtte også kioskene og bensinstasjonene vurdere om kunden var edru eller påvirket.

Jeg kjøper heller ikke argumentet med at vi som nasjon vil drikke mer om også bensinstasjoner selger øl. Med tettheten vi har av kolonialbutikker så er det jo ikke slik at for folk flest så er det vanskelig å skaffe øl. For de aller fleste av oss så ville ikke øl på kiosk eller stasjon vært et reelt tilbud pga pris. Akkurat som folk flest ikke kjøper lørdagsgodis fast på kiosker eller stasjoner, nei slikt handler vi stortsett på europris, kiwi og coop osv.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ja, en av statens oppgaver er å ivareta folkehelsen, så greit at de passer på og gjør noen vurderinger tenker jeg.


At salget (konsumet) øker er vel gjerne det man vil unngå, at det stabiliserer seg etter at det har økt er vel antagelig ikke et poeng for å utvide tilgangen...


Jeg kan ikke se hvordan debatten rundt legaliseringa av cannabis er spesielt relevant. Normalt sett argumenteres det vel med at alkohol er mer skadelig en cannabis, uten at jeg tar noen stilling i den saken som sådan.


Folkehelse ≠ banaliteter



Argumenterer du for at man ikke bør få stemmerett og kunne verves i militæret før man er 20, eller for at 18-åringer har et fornuftig forhold til konsum av sprit?
Vis hele sitatet...
Jeg lister vel egentlig opp regler jeg syns er teite.

Folkehelsen er ikke en banalitet, men det at jeg ikke får kjøpt øl etter kl 2000 er banalt. Du kan ikke bare anta å gi meg meninger jeg ikke har.

Jeg ordla meg feil når jeg skrev om at salget økte og stabiliserte seg, jeg mente egentlig at det antagelig ville gå tilbake til det vi ser på som «normalt» nå.

Hvordan gikk det med alkoholkonsumet i forbudstiden?

Angående myndighet og brennevin og det der, så var det ikke et argument, men en kuriositet eller banalitet.

Beklager videre at mine skriverier er OT, men for meg så er det flere ting feil med alkohollovgivningen, ikke bare de evt utsalgsstedene.
Sist endret av Taxidriver; 3. februar 2021 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Taxidriver: Som jeg har nevnt er folkehelsen (begrensning av alkoholkonsumet) en vesentlig årsak til at salget stenger kl 20, at alkohol ikke selges på bensinstasjoner og antagelig at det er 20 års aldersgrense på sprit...

Har du noen grunn til å tro at ikke økt tilgang på alkohol vil gi varig økt konsum?
Det står litt om det her, med gode kildereferanser. Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest gjennom alle referansene, men hvis du er interessert i sammenheng mellom tilgang og konsum er kapittelet "Pris- og tilgjengelighetsregulering" antagelig et godt utgangspunkt.
https://www.fhi.no/nettpub/alkoholin...alkoholfeltet/

Hva har forbudstiden med saken å gjøre? Er det noen som har foreslått å forby alkohol noe sted?
Sist endret av Cikey; 3. februar 2021 kl. 18:57.
Sitat av Cikey Vis innlegg
@Taxidriver: Som jeg har nevnt er folkehelsen (begrensning av alkoholkonsumet) en vesentlig årsak til at salget stenger kl 20, at alkohol ikke selges på bensinstasjoner og antagelig at det er 20 års aldersgrense på sprit...

Har du noen grunn til å tro at ikke økt tilgang på alkohol vil gi varig økt konsum?
Det står litt om det her, med gode kildereferanser. Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest gjennom alle referansene, men hvis du er interessert i sammenheng mellom tilgang og konsum er kapittelet "Pris- og tilgjengelighetsregulering" antagelig et godt utgangspunkt.
https://www.fhi.no/nettpub/alkoholin...alkoholfeltet/

Hva har forbudstiden med saken å gjøre? Er det noen som har foreslått å forby alkohol noe sted?
Vis hele sitatet...
I forbudstiden så skulle man vel tro at konsumet sank, ettersom tilgangen ble strupet?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
I forbudstiden så skulle man vel tro at konsumet sank, ettersom tilgangen ble strupet?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har mer relevant respons på faktiske data som er lagt frem så er det vel ikke mer å hente...


Har du grunn til å tro at FHI sine vurderinger av sammenheng mellom tilgang og konsum er feil, og i så fall hvorfor?
Målt etter hvordan effekt dette ville hatt på meg,
så er når av større betydning en hvor

Jeg vet bestemt at det er mange ganger hvor jeg ville ha fortsatt
å gå på fylle hvis jeg hadde kunnet kjøpe alkohol på en Søndag.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvis du ikke har mer relevant respons på faktiske data som er lagt frem så er det vel ikke mer å hente...


Har du grunn til å tro at FHI sine vurderinger av sammenheng mellom tilgang og konsum er feil, og i så fall hvorfor?
Vis hele sitatet...
Altså som jeg skrev, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg, som en voksen mann, ikke skal ha lov til å kjøpe et par øl etter klokka 2000.

Har de mye mer alkoholproblemer i de landene som dette er lov å kjøpe øl etter klokka 2000? Eller der hvor det er lov å kjøpe øl på bensinstasjon?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Altså som jeg skrev, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg, som en voksen mann, ikke skal ha lov til å kjøpe et par øl etter klokka 2000.

Har de mye mer alkoholproblemer i de landene som dette er lov å kjøpe øl etter klokka 2000? Eller der hvor det er lov å kjøpe øl på bensinstasjon?
Vis hele sitatet...
Det er neppe et vesentlig poeng om grensen er satt kl 19:30 eller kl 20:00, men det er et poeng at begrensning av tilgang gir et betydelig utslag på konsum og siden vi har et uttalt mål om å ha kontroll på konsumet i befolkningen så beholder man ganske streng regulering.

Dette er greit forklart i materialet som er forelagt, men siden det ikke synes å være interesse for å tilegne seg kunnskap kan jeg ta ut et lite avsnitt:

Sitat av FHI
Pris- og tilgjengelighetsregulering
Høye priser på alkohol og begrensninger i tilgjengeligheten er regnet som de mest effektive tiltakene for å dempe alkoholforbruket i befolkningen og derved omfanget av de alkoholrelaterte skadene. Disse er universelle og kostnadseffektive virkemidler [10], som bidrar til å redusere det totale alkoholkonsumet i befolkningen og derved også omfanget av skader og problemer knyttet til alkoholbruk [2]. Disse virkemidlene er vist å ha god effekt også blant unge mennesker [11] og blant alkoholavhengige [12,13]. I artikkelen Priser og avgifter på alkohol ser du hvordan alkoholavgifter og alkoholpriser har utviklet seg i Norge.

Begrensninger i tilgjengeligheten omfatter blant annet regulering av antall salgs- og skjenkesteder og salgs- og skjenketider, og reduksjon av antall salgs- og skjenkesteder og av salgs- og skjenketider er vist å kunne redusere alkoholkonsumet og omfanget av alkoholrelaterte skader [2,10,14], også her til lands [13,15,16]. I Norge forvaltes reguleringen av salgs- og skjenkebevillingene på kommunalt nivå (se artikkelen Salgs- og skjenkebevillinger: kommunenes forvaltning av alkoholloven for mer informasjon).
Vis hele sitatet...
FHI

Det kan godt hende du har grunner til å mene at FHIs påstander er feil. Det kan til og med være at du har rett i så fall, men din argumentasjon så langt virker å være helt ubegrunnet synsing og det som på engelsk kalles "Argument from incredulity" så veldig overbevisende er du ikke.

Har du grunn til å tro at FHI tar feil, og i så fall hvofor?
Sist endret av Cikey; 3. februar 2021 kl. 19:24.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er neppe et vesentlig poeng om grensen er satt kl 19:30 eller kl 20:00, men det er et poeng at begrensning av tilgang gir et betydelig utslag på konsum og siden vi har et uttalt mål om å ha kontroll på konsumet i befolkningen så beholder man ganske streng regulering.

Dette er greit forklart i materialet som er forelagt, men siden det ikke synes å være interesse for å tilegne seg kunnskap kan jeg ta ut et lite avsnitt:

FHI

Det kan godt hende du har grunner til å mene at FHIs påstander er feil. Det kan til og med være at du har rett i så fall, men din argumentasjon så langt virker å være helt ubegrunnet synsing og det som på engelsk kalles "Argument from incredulity" så veldig overbevisende er du ikke.

Har du grunn til å tro at FHI tar feil, og i så fall hvofor?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg jo ikke akkurat lagt skjul på at dette er MINE meninger. Og ja, det er stort sett synsing. Jeg har ikke kommet med noen påstander om at noe er feil i noe kildemateriale eller what not. Jeg har sagt det jeg mener, ut i fra mitt eget liv og stå sted.

Mest sannsynlig så hadde ikke vi som menneskerase hatt noen negative konsekvenser av å kutte alkohol helt ut.

Syns allikevel at voksne folk burde få bestemme selv til hvilket tidspunkt man kjøper sin øl. Man skal jo uansett ikke selge til de som er overstadig beruset (dette syns JEG er en god regel).

Tror du ikke noen kjøper en six pk ekstra i tilfelle det skulle bli noe skikkelig denne lørdagen. Men så blir det ikke det og ølen blir borte allikevel.

https://www.ssb.no/priser-og-prisind...onsum-i-europa

Hvis man scroller bitte litt ned på denne linken, så ser man at nordmenn er bare slått av Luxemburg i personlig konsum per innbygger. Dette til tross for vi har disse salgstidene og utsalgstedene. Vet ikke om dette er de ferskeste tallene.
Sist endret av Taxidriver; 3. februar 2021 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Se det var bedre, men jeg tror du leser tabellen feil.

Alkohol og tobakk i Luxemburg
I flere land er alkohol og tobakk pålagt høye skatter og avgifter som påvirker konsumet.

Luxembourgs forbruk var 4,5 ganger høyere enn resten av Europa. Konsumet fra gjestearbeidere i Luxembourg kan være inkludert i tallene og er nevnt som en årsak for å forklare det høye alkohol- og tobakkskonsumet.

Sveits, Kypros og Tsjekkia fulgte etter med relativt forbruk på 65, 64 og 56 prosent over EU-snittet. Norges, Sveriges og Islands konsum var henholdsvis 26, 17 og 5 prosent under EU snittet, mens Danmark og Finland brukte 10 og 4 prosent over. Albania hadde det laveste alkohol- og tobakksforbruket – om lag 70 prosent lavere enn resten av Europa.
Vis hele sitatet...
min utheving.

Gitt at fremstilling er personlig konsum som BNP er jeg uansett ikke overbevist om at det er spesielt relevant i forhold til forbruk og skader relatert til alkohol.

I land med høyt BNP per innbygger er ofte nivået på personlig konsum per innbygger også høyt, som vist i figur 1. De nordiske landene er blant topp 12 når det gjelder både personlig konsum og prisjustert BNP per innbygger.
Vis hele sitatet...
Faktisk.no har en gjennomgang (riktignok fra 2018) som viser at Norge kommer høyt oppe i en studie som viser hvor stor andel av befolkningen som har drukket alkohol i løpet av ett år, men likevel er totalkonsumet vårt lavt, og andelen skader relatert til alkohol svært lavt.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/...r-i-andre-land

Sitat av Faktisk.no
Drikker mer i 19 europeiske land
Norge er heller ikke med på listen over de ti landene i verden som har flest dødsfall som skyldes alkohol. Romania, Ungarn, Russland og Portugal har størst andel alkoholrelaterte dødsfall, med 20-18 prosent blant menn.

Norge blir benevnt med lav risiko, og er nede på 3,7 prosent alkoholrelaterte dødsfall blant menn.
Vis hele sitatet...
Sitat av Faktisk.no
Oppsummering
  • Norge ligger på andreplass i en verdensomfattende undersøkelse om konsum av alkohol, for andel i befolkningen.
  • Andelen alkoholbrukere er definert som de som har drukket alkohol de siste 12 månedene. Andelen er beregnet hovedsakelig ut fra en egen modell som ikke tar høyde for eventuelle holdningsendringer.
  • Andelen som har drukket alkohol siste 12 måneder har de siste årene gått ned i Norge, ifølge nyere spørreundersøkelser fra Folkehelseinstituttet.
  • Selv om andelen som drikker alkohol er relativt høy i Norge, er det ikke alarmerende at mange har smakt alkohol det siste året.
  • Andelen som har et høyt alkoholforbruk og høy risiko for alkoholrelaterte sykdommer og skader, er mindre i Norge enn i mange andre land med høyere gjennomsnittsforbruk.
  • Alkoholkonsumet pr person pr år er lavere i Norge enn i 74 andre land. Vi drikker halvparten så mye som gjennomsnittet i EU.
Vis hele sitatet...
Min utheving

Så jeg tenker det er grunn til å tro at vår restriktive alkoholpolitikk fungerer som tiltenkt
Sitat av Cikey Vis innlegg
Se det var bedre, men jeg tror du leser tabellen feil.

min utheving.

Gitt at fremstilling er personlig konsum som BNP er jeg uansett ikke overbevist om at det er spesielt relevant i forhold til forbruk og skader relatert til alkohol.



Faktisk.no har en gjennomgang (riktignok fra 2018) som viser at Norge kommer høyt oppe i en studie som viser hvor stor andel av befolkningen som har drukket alkohol i løpet av ett år, men likevel er totalkonsumet vårt lavt, og andelen skader relatert til alkohol svært lavt.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/...r-i-andre-land



Min utheving

Så jeg tenker det er grunn til å tro at vår restriktive alkoholpolitikk fungerer som tiltenkt
Vis hele sitatet...
Nei, det var ikke bedre, jeg googlet «alkoholkonsum Europa» og tok det for gitt at konsum i denne tabellen var alkoholkonsum. Det var det ikke. Men nok om det.

Jeg syns fortsatt at det er mye rar alkohollovgivning i Norge, mener da ikke at alkohol er sunt. Men det burde vært takhøyde for å kjøpe pils så lenge utsalgsstedet er åpent.

Jeg er ikke nødvendigvis noen tilhenger av at det skal drikkes mer, men jeg tror at folk som vil ruse seg finner en måte. Der det finnes en vilje, finnes en vei osv.
Oppegående folk klarer å planlegge alkoholkonsumet sitt og kjøpe i butikk i åpningstidene.

Selvom det gjennomsnittlige alkoholkonsumet er relativt høyt i Norge i den globale statestikken må du tenke på at man sammenligner med land hvor alkohol nesten ikke konsumeres eller hvor drikkekulturen er moderat. På den europeiske skalaen er land med lettere alkoholtilgang høyere opp på listen og når man ser på statestikken for alkoholkonsumet blandt kun de som drikker og ikke hele befolkningen er det mye mer alkoholproblemer i både Finland, Danmark og Sverige enn i Norge av de nordiske landene med øst europeiske land med mest misbruk og avhengighet.

Jeg ser ingen samfunnsnyttige grunner til at alkohol skal bli mer tilgjengelig enn det allerede er i Norge. Selvom høyretilhengere er såpass bortskjemte at de vil prioritere mer tilgang på alkohol så de kan få kveldsdrammen sin eller vin til maten overser de konsekvensene det vil ha på de utsatte og mer svakerestilte i samfunnet, nemlig mer misbruk og konsekvenser av misbruk som vold og overgrep.
Det er bevist at alkohol leder til mer vold i hjemmet og de personene har oftest spontanitet og dårlig konsekvenstenking som personlighetstrekk og dermed de som kanskje aller mest vil benytte seg av muligheten for å kunne stikke bort på bensern å kjøpe alkohol spontant også.
Sist endret av Mefibon; 3. februar 2021 kl. 22:35.
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Oppegående folk klarer å planlegge alkoholkonsumet sitt og kjøpe i butikk i åpningstidene.
Vis hele sitatet...
Pluss at det er evig gøy når utlendinger kommer hit. Jeg jobba sammen med en tysk kvinne som greide å huke av for følgende kombo:
  • Ferdig flytta inn, fredag - på tide med øl. Klokka var fem over åtte - thank you come again!
  • Hun møtte derfor opp i butikken dagen etter en god halvtime tidligere, og lærte med det at klokkeslettene er annerledes på lørdager.
  • Så da kom hun tilbake dagen etter midt på dagen og oppdaget at butikken var stengt
  • Men kom over ei brustadbu på veien hjem!
  • ... som selvfølgelig ikke selger øl overhode på søndager.
  • Og dagen etter det, mandag 9. september 2013... Ja, da var det selvfølgelig stortingsvalg.
Den bragden kan dessverre ikke gjentas siden de endra reglene i 2015.

Det der er selvsagt maks uflaks, og man blir jo vant med alt - men jeg må innrømme at jeg hadde foretrukket mindre kompliserte regler. Helt greit med strenge regler, men ulike klokkeslett på ulike dager og slikt er imo litt tullete. Det er imidlertid ikke akkurat på den tua jeg vil kjempe til døden. At det er en valgsak er deprimerende.

Sitat av Mefibon Vis innlegg
Selvom høyretilhengere er såpass bortskjemte at de vil prioritere mer tilgang på alkohol så de kan få kveldsdrammen sin eller vin til maten overser de konsekvensene det vil ha på de utsatte og mer svakerestilte i samfunnet, nemlig mer misbruk og konsekvenser av misbruk som vold og overgrep.
Det er bevist at alkohol leder til mer vold i hjemmet og de personene har oftest spontanitet og dårlig konsekvenstenking som personlighetstrekk og dermed de som kanskje aller mest vil benytte seg av muligheten for å kunne stikke bort på bensern å kjøpe alkohol spontant også.
Vis hele sitatet...
Ignorert? Glemt? Jeg tror de er veldig klar over det. Og nei, jeg ser ingen grunn til å tro at de ikke bryr seg, jeg tror de bryr seg veldig mye: For overklassen er en alkoholisert underklasse dessverre en ubetinget fordel.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. februar 2021 kl. 01:03.
Jeg tenker at det nok er mer et ønske fra bransjen, og ikke nødvendigvis et klassisk populistisk push fra høyresiden. Akkurat fyllekjøring hadde ikke bekymret meg spesielt. Folk som kjører i fylla er en special breed of idiots, og de har en nesten unik evne til å oppsøke bensinstasjoner for å kjøpe seg noe mat. Ved mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand så varsler stasjonen politiet. Det er vel det man kaller en slam dunk i etaten, de har blitt filmet kjørende i flere vinkler enn dusjen på Big Brother.
Spot on Deezire. Forsøkte å få frem det du sier tidligere i tråden men jeg tror jeg ble for opphengt i den dårlige argumentasjonen som ble brukt at det ble litt vrient.

Det var vel frp som fremmet forslaget, men forslaget kom jo ikke egentlig fra frp. Det er som du sier bransjen selv som har presset på for dette i ganske lang tid.
Ser ikke helt poenget med ølutsalg på bensinstasjon om ølsalget beholder de samme tidene som tidligere. Men nå bor jeg heller ikke i gokk og det kan hende det er et større behov for flere utsalgssteder der.

Derimot det jeg har tenkt over litt med tanke på tidene på ølsalget, er at dette kanskje gjør at noen kjøper mer drikke enn de egentlig hadde hatt behov for. Dette er basert på egne erfaringer og observasjoner, så ikke halshugg meg her. Jeg kjøper gjerne litt mer enn jeg egentlig hadde hatt behov for når jeg skal på fest, og vet om en god del andre som gjør dette og. Hvem vil vel gå tom for drikke og ikke ha muligheten til å kjøpe mer? Kan det hende at utsalgstiden gjør at noen blir mer overstadig beruset? Kanskje spesielt unge? Hadde vært interessant om noen hadde noe forskning eller kilder som refererer spesifikt til denne problemstillingen.
Sitat av Petruz Vis innlegg
[...]Kan det hende at utsalgstiden gjør at noen blir mer overstadig beruset? Kanskje spesielt unge? Hadde vært interessant om noen hadde noe forskning eller kilder som refererer spesifikt til denne problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Jeg tillater meg å gjenta meg selv fra tidligere i tråden:


Sitat av FHI
Pris- og tilgjengelighetsregulering
Høye priser på alkohol og begrensninger i tilgjengeligheten er regnet som de mest effektive tiltakene for å dempe alkoholforbruket i befolkningen og derved omfanget av de alkoholrelaterte skadene. Disse er universelle og kostnadseffektive virkemidler [10], som bidrar til å redusere det totale alkoholkonsumet i befolkningen og derved også omfanget av skader og problemer knyttet til alkoholbruk [2]. Disse virkemidlene er vist å ha god effekt også blant unge mennesker [11] og blant alkoholavhengige [12,13]. I artikkelen Priser og avgifter på alkohol ser du hvordan alkoholavgifter og alkoholpriser har utviklet seg i Norge.

Begrensninger i tilgjengeligheten omfatter blant annet regulering av antall salgs- og skjenkesteder og salgs- og skjenketider, og reduksjon av antall salgs- og skjenkesteder og av salgs- og skjenketider er vist å kunne redusere alkoholkonsumet og omfanget av alkoholrelaterte skader [2,10,14], også her til lands [13,15,16]. I Norge forvaltes reguleringen av salgs- og skjenkebevillingene på kommunalt nivå (se artikkelen Salgs- og skjenkebevillinger: kommunenes forvaltning av alkoholloven for mer informasjon).
Vis hele sitatet...
FHI har en utfyllende referanseliste.

https://www.fhi.no/nettpub/alkoholin...alkoholfeltet/

Det er mulig balansepunktet kan optimaliseres, men alt tyder på at vår strenge regulering fører til en vesentlig begrensning i inntaket.
Kanskje litt off topic, men under stenging av vinmonopolet snakket jeg med noen slitene krigere på gata. Nedstengina bekymra dem svert lite, så lenge bensinstasjonan va åpen å selgte rødsprit va han fornøyd.

Så for min del gjør det ikke noe at dem selger øl på stasjonene.
Slitne krigere har vel også langt flere kilder til rus enn butikker med bevilgning og vinmonopolet så de bryr seg neppe noe særlig nei. De vet hvor de skaffer smuglesprit, heimert, hjemmebrygg osv.
Sitat av Snørrungen Vis innlegg
Kanskje litt off topic, men under stenging av vinmonopolet snakket jeg med noen slitene krigere på gata. Nedstengina bekymra dem svert lite, så lenge bensinstasjonan va åpen å selgte rødsprit va han fornøyd.

Så for min del gjør det ikke noe at dem selger øl på stasjonene.
Vis hele sitatet...
Problemet er at dersom tilgjengeligheten øker i et samfunn, så får man etter alle soletegn flere slitne krigere med tiden. Det er liksom greit å prøve å nå frem til folk før de begynner på rødspriten; har de kommet dit er det stort sett for sent. Om vi gjøre det på riktig måte kan selvsagt diskuteres.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dette med ølsalg på kiosker og bensinstasjoner er igjen opp til diskusjon som en mulighet. Selv har jeg ingen sterke meninger om dette, men jeg synes motstanderne argumenterer temmelig tynt om hvorfor ølsalg på bensinstasjon er en umulighet.

"Alkohol og bilkjøring hører ikke sammen" virker å være hovedargumentet.

Men skulle en fulgt den argumentasjonen så burde jo ingen få lov å kjøre bil til butikken om de skal kjøpe øl? Hva er forskjellen på å kjøre bil til Coop for å handle øl eller å kjøre bil til bensinstasjonen for å kjøpe øl?

Andre argumenterer med at åpningstidene til kiosker og bensinstasjoner er hovedproblemet. Men også butikker har åpningstider langt utover grensen for alkoholsalg og de klarer fint å holde seg til reglene. Selv de som har søndagsåpent. Og noen få matbutikker har jo faktisk nattåpent.

Om en skal si nei til salg av alkohol på kiosker og bensinstasjoner så tenker jeg man får servere edruelig argumentasjon, ikke rent vissvass som bilkjøring + alkohol eller åpningstider.

Blir bare litt lei av hele greia, så mye dårlige argumenter uten hold og jeg skjønner ikke om det evt. endring i seg selv de ikke liker eller om de virkelig tror at ølsalg på bensinstasjoner vil føre til at landet blir en nasjon av drukkenbolter.

En krf'er sa at de ikke ønsket mer salg av alkohol og derfor ville stemme mot. Men er det noen data som tilsier at det vil bli økt salg? Det er vel i stor grad de kommunale reglene for tidspunkt for ølsalg som avgjør når vi handler øl? Ville vi handlet mer øl om det fantes l på kiosken eller bensinstasjonen? Jeg sliter med å tro det.

Er det noen som har noen gode grunner til å ikke selge øl på kiosker og bensinstasjoner?
Vis hele sitatet...
Fordi vi er ,og forblir nordmenn, Ola Dunk. Danmark har laaang erfaring, og det går så fint,så fint. men så henger jo danmark sammen med resten av europa, vi henger sammen med ingenting.......
Det er jo ikke helt sant vi henger jo sammen med Sverige, Finland og Russland, det er jo ikke akkurat "ingenting". Såvidt jeg kan erindre så selges det øl på kiosker og bensinstasjoner i Finland. Og i Russland. Svenskene har jo plassert selv øl på bolaget. Det blir litt rart men ok, de selv som må leve med det.

Som sagt jeg kunne egentlig ikke brydd meg noe den ene eller andre veien, alkohol på kiosker og bensinstasjoner er ingen fanesak for meg og om vi fortsetter som nå eller gjør endringer på dette fremtiden betyr absolutt null i forhold til min livskvalitet. Det er den dårlige argumentasjonen jeg blir sliten av.
Den første hindringen jeg tenkte på (i tillegg til streng norsk alkohol lovgivning)
var at det kanskje jobber mange under 18 på bensinstasjoner og som dermed ikke kan selge alkohol,
men da hadde de vel ikke hatt lov til selge tobakk heller.

PS. leste nå at personer under 18 kan selge alkohol opp til 4,7% når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget.
Sist endret av vindaloo; 13. oktober 2021 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde det vært opp til meg, så skulle jeg tatt alle varer med aldersgrense ut av både bensinstasjon og dagligvare.

Hvorfor spør du kanskje? Vel for meg handler det om hva Man indirekte sier til barn er greit. «Gleder meg til jeg er 18 så jeg har lov til å drikke øl»

Det fins ingen grunn til at vi skal ha slike varer på sammr sted som man kjøper melk og brød.

Og nei energidrikke kan godt bli solgt i vanlig butikk fordi det i utgangspunktet ikke er lov å sette på aldersgrense utenfor 18 og 20.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Enig i at alkohol ikke hører hjemme på bensinstasjoner, og synes også at øl burde bli fjernet fra matbutikker. Nesten ubegripelig for meg at alkoholikere ikke kan dra å kjøpe mat uten å bli minnet på hvor lyst dem har på øl.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Enig i at alkohol ikke hører hjemme på bensinstasjoner, og synes også at øl burde bli fjernet fra matbutikker. Nesten ubegripelig for meg at alkoholikere ikke kan dra å kjøpe mat uten å bli minnet på hvor lyst dem har på øl.
Vis hele sitatet...
Javel, men hvorfor bør det ikke selges øl i kiosker og på bensinstasjoner? Om slikt var tillatt ville de jo måtte forholde seg til de kommunale reglene om salgstid slik alle andre utsalgssteder gjør.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Javel, men hvorfor bør det ikke selges øl i kiosker og på bensinstasjoner? Om slikt var tillatt ville de jo måtte forholde seg til de kommunale reglene om salgstid slik alle andre utsalgssteder gjør.
Vis hele sitatet...
Som jeg var inne på og han over meg, selvom veldig mange klarer å ta en øl til maten uten å få problemer, så er ikke øl en dagligvare som bensin, salami eller brød. Det sender for det første et indirekte signal om at øl er ufarlig og spessielt for den yngre garde;5-12 år
Da burde jo svenskene ha betydelig eller i det minste signifikant minder trøbbel med alkohol og alkoholavhengighet enn vi har i Norge. Har de det? Eller er kanskje ikke utsalgsstedet så viktig for konsumet som mange tror? Er det feks flere avholdsfolk i Sverige? De har jo vokst opp uten å trenge å se øl i butikken, og de må jo på systembolaget får å få seg noe å drikke på.
Ser ikke helt behovet for flere utsalgsteder, men syns det er rimelig idiotisk å begrense salget til mellom 09.00 og 20.00 (18.00).
Butikker burde kunne selge øl i hele åpningstiden og polet burde kunne ha åpent til 21.00 eller 22.00.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Butikker burde kunne selge øl i hele åpningstiden og polet burde kunne ha åpent til 21.00 eller 22.00.
Vis hele sitatet...

Årsaken her er at det er ganske greit dokumentert sammenheng mellom tilgjengelighet og forbruk. Økt tilgjengelighet vil gi økt forbruk og derfor er det liten politisk oppslutning om det.
Ja det er nok en sameheng der.
Hva mener egentlig bransjen selv om dette? Kan ikke si jeg har hørt de argumentere for eller si
at de ønsker utvidet salgstid. Gidder de ikke fordi de vet at det er en tapt sak?