Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1820
Hei. Har et dilemma
Er elektriker og kommer til å si opp jobben nå om en ukes tid, grunnet oppstart av egen bedrift.
Der eg er nå har dei rikelig med arbeid, men for få folk til å utføre.
Det er dårlig stemning da dei trenger alle dei kan få, og folk blir kastet rundt som dukker. Så her er ikkje mangel på arbeid.
I kontrakten har eg en klausul som sier at en ikkje kan starte for seg sjøl eller gå til konkurent på 6 mnd, derav 3 mnd er oppsigelse.
I dei siste 3 mnd er dei pålagt å betale lønn om eg har skjønt loven riktig. Men ikkje at eg skal jobbe for dei.
Mest sannsynlig blir ikkje karantene tida aktuell da.
Er det innafor å allerede neste uke starte et nytt as, og jobbe for det etter normal arbeidstid?
Eller er det fort gjort å havne i en smell her?
Sist endret av norwegianhobo; 22. januar 2021 kl. 22:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det høyrest ut som dei som har laga den arbeidsavtalen har tatt litt mykje tran. Generelle konkuranseklausuler er ikkje nødvendigvis innanfor, og det kan godt tenkjast at den ikkje er verdt papiret den er skreve på.

Ta kontakt med fagforeninga di sine jurister, og be om råd.
Fagforening er et fremmed ord her desverre.
De har rett til å gå til sak mot deg. Bedre å vente 3 mnd. (Edit: rett til å gå til sak betyr ikke at de vinner, men det er uansett kostbart for begge parter)

Du kan jo også sjekke om det står noe oppført om å starte eget selskap nå selv om du er i arbeid. Hvis ikke kan du starte selskapet før du leverer oppsigelse. Det betyr ikke at du slipper unna, da du har fremdeles ikke lov å utføre oppdrag pga. Karantene.

Men da kan du i det minste bruke karantene tiden på å gjøre klart, kjøpe inn logo, bil, utstyr, osv.

Mulig jeg er way off her nå...
Sist endret av Patrick; 22. januar 2021 kl. 22:53.
En såpass generell konkurranseklausul er risky farvann, og bør være ekstremt godt begrunnet. Dersom du ikke er fagforeningsmedlem eller har tilgang på gratis rådgivning ellers, ville jeg vurdert å svi noen tusenlapper på en samtale med en kompetent rådgiver.
Kan legge til at kontrakten ikkje er rett lenger. Da lønnen er mye høgre enn kontrakten er (ca 4 år gammel kontrakt) det er en standard arbeidskontrakt.
Mangen i bedriften har aldri skrevet en kontrakt, men jobbet i 10 år pluss. Eneste grunnen til at eg har kontrakt er pga lån.
Hva i alle dager er rasjonalet bak konkurranseklausuler for generelle elektrikertjenester? At ingeniører ikke skal ta med seg bedriftshemmeligheter over til konkurrenten, eller at selgere ikke skal ta med seg hele kundebasen til selskapet - det er nå så. Men helt vanlige håndverkstjenester, i et selskap der man uansett kastes rundt på enkeltoppdrag og ikke engang bygger noen relasjone til kundene, hvorfor skulle de ha slike klausuler? Det høres ganske shitty ut.
Sist endret av Myoxocephalus; 23. januar 2021 kl. 14:53.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva i alle dager er raqsjonalet bak konkurranseklausuler for generelle elektrikertjenester? At ingeniører ikke skal ta med seg bedriftshemmeligheter over til konkurrenten, eller at selgere ikke skal ta med seg hele kundebasen til selskapet - det er nå så. Men helt vanlige håndverkstjenester, i et selskap der man uansett kastes rundt på enkeltoppdrag og ikke engang bygger noen relasjone til kundene, hvorfor skulle de ha slike klausuler? Det høres ganske shitty ut.
Vis hele sitatet...
Eg har fått et veldig stort nettverk, derfor eg vil starte for meg sjøl. Eg jobber med ting som vanlige arbeidere ikkje har kompetanse på. Som er et stort marked. Ingen hemmelighet at eg kommer til å ta med endel avtaler.
Avtaler som kun eg er utdannet til å utføre, og som dei ikkje har folk til å få utført etter min bortgang.
Avtalene det er snakk om er personknyttet og ikkje knyttet til bedriften. Har allerede luftet tanken med "avtalene". Og dei vil forsette å bruke meg.
Sist endret av norwegianhobo; 22. januar 2021 kl. 23:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Avtaler som kun eg er utdannet til å utføre, og som dei ikkje har folk til å få utført etter min bortgang.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ditt problem; det er ein risiko dei tar med nøkkelpersoner.
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Avtalene det er snakk om er personknyttet og ikkje knyttet til bedriften. Har allerede luftet tanken med "avtalene". Og dei vil forsette å bruke meg.
Vis hele sitatet...
Det er fort inne i territoriet som er illojalt. Denslags bør du vere relativt forsiktig med. Det er å utnytte kundekontakt du har, og det å ta med seg kunder over bør skje organisk, dvs. at dei oppsøker deg, ikkje motsett.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men helt vanlige håndverkstjenester, i et selskap der man uansett kastes rundt på enkeltoppdrag og ikke engang bygger noen relasjone til kundene, hvorfor skulle de ha slike klausuler? Det høres ganske shitty ut.
Vis hele sitatet...
Klassismen din viser!
Det er helt normalt innenfor håndverksfag og bygge seg opp en kunderelasjon. Da jeg jobbet som elektriker hadde jeg mange kunder som ringte direkte til meg for å bestille meg til jobb, og de hadde gladelig fortsatt å ringe meg om jeg hadde byttet firma. Det er helt naturlig at det er slik, noen av kundene var eldre som bare ringte for de ville ha selskap, og kalte deg ut for ingenting eller ødela ting med vilje for å ha et påskudd til å ringe, andre ganger var det kunder hvor man har jobbet over flere måneder under større oppussinger eller nybygg, og det var selvsagt at de ville ha meg siden jeg kjente anlegget deres ut og inn og de visste at vi hadde en gjensidig forståelse for hvordan ting skulle utføres.

En kollega av meg var så omgjengelig at han ikke bare var fullstendig selvgående med jobber men også skaffet jobber til mellom en og fire andre personer til ethvert tidspunkt.
Han endte opp med å gjøre nettopp det trådstarter snakker om, han startet for seg selv og tok med seg samtlige kunder videre.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje ditt problem; det er ein risiko dei tar med nøkkelpersoner.


Det er fort inne i territoriet som er illojalt. Denslags bør du vere relativt forsiktig med. Det er å utnytte kundekontakt du har, og det å ta med seg kunder over bør skje organisk, dvs. at dei oppsøker deg, ikkje motsett.
Vis hele sitatet...
Det har du nok rett i. Desverre er det ikkje sånn det fungerer i praksis. Eg må vite at eg har arbeid før eg kan starte noe selv. Eg har kun tenkt å ta med nisje jobbene, som eg aldri har tid til å ta nå, pga blir pushet til større jobber som er bedriften sin prioritet.

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Klassismen din viser!
Det er helt normalt innenfor håndverksfag og bygge seg opp en kunderelasjon. Da jeg jobbet som elektriker hadde jeg mange kunder som ringte direkte til meg for å bestille meg til jobb, og de hadde gladelig fortsatt å ringe meg om jeg hadde byttet firma. Det er helt naturlig at det er slik, noen av kundene var eldre som bare ringte for de ville ha selskap, og kalte deg ut for ingenting eller ødela ting med vilje for å ha et påskudd til å ringe, andre ganger var det kunder hvor man har jobbet over flere måneder under større oppussinger eller nybygg, og det var selvsagt at de ville ha meg siden jeg kjente anlegget deres ut og inn og de visste at vi hadde en gjensidig forståelse for hvordan ting skulle utføres.

En kollega av meg var så omgjengelig at han ikke bare var fullstendig selvgående med jobber men også skaffet jobber til mellom en og fire andre personer til ethvert tidspunkt.
Han endte opp med å gjøre nettopp det trådstarter snakker om, han startet for seg selv og tok med seg samtlige kunder videre.
Vis hele sitatet...
Kjenner meg igjen i dette. Eg styrer meg selv. Kunder ringer direkte osv. Dei vil ikkje ha andre..
Sist endret av norwegianhobo; 23. januar 2021 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror du kan havne i trøbbel. Klausulene kan sikkert diskuteres gyldighet av, det har vøri noen saken på slike ting i retten, og det virker som det krever litt å få bruke slike klausuler.

Når det kommer til å hanke inn kunder fra bedriften du alt jobber og ta de med over til eget foretak. Det kan bli advokatmat ser jeg for meg. Jeg ville nok søkt juridisk rådgivning før du gjør noe slikt.

Er det ikke litt shady egentlig å plukke ut kunder du har fått en relasjon til gjennom den jobben du gjør via det selskap du per idag jobber i, også ta disse med over i eget foretak? En advokat vil sikkert kunne svare deg på slikt, eller du kan forsøke å google om det er noen dommer på slikt og se hva utfallet ble. Det finnes garantert juridiske rettesnorer fra tidligere dommer da slikt helt sikkert har vært nok av slike i retten tidligere.

Jeg skjønner du ønsker å risikere egen risiko ved oppstart av eget firma. Men for meg så virker det ikke helt rett at du skal minimere din risiko på bekostning av din nåværende arbeidsgiver. Pluss at dersom du krysser en grense juridisk så hva kan utfallet bli? Kanskje blir det kroken på døra for driften din og evt. tap av penger? Snakk med en advokat og hør på hva fagfolk mener om saken. Om det ikke er hindringer for å håndplukke de kundene du ønsker så er det vel bare å ta med deg de kundene som er enklest å forholde seg til, de som betaler til rett tid, som ikke pruter eller krangler også er du raskt igang med eget firma.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Klassismen din viser!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tilhører heldigvis ikke de sosiale strata som kan ha faste håndverkere og advokater som kan ringes ved behov.

...For det er vel ikke slik at du tar manglende kjennskap til kutyme i en bransje man selv ikke opererer i som et tegn på klassetilhørighet og rikmannsnykker?

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Det er helt normalt innenfor håndverksfag og bygge seg opp en kunderelasjon. Da jeg jobbet som elektriker hadde jeg mange kunder som ringte direkte til meg for å bestille meg til jobb, og de hadde gladelig fortsatt å ringe meg om jeg hadde byttet firma.
Vis hele sitatet...
OK, det er interessant. Jeg har i alle år vært så dum at jeg har tatt kontakt med et firma når jeg har hatt oppgaver jeg ikke er comfy med å utføre selv, og da har det vært helt bingo hva slags person det er som har dukket opp. Dersom det er innafor å ta vare på nummeret til en av de få som gjør en skikkelig jobb, og så ta kontakt med denne direkte ved fremtidige hendelser, så skal jeg gjøre det neste gang. Mitt inntrykk var at alle oppdragsbestillinger måtte gå gjennom arbeidsgiveren deres. Takk for tipset!
Sist endret av Myoxocephalus; 23. januar 2021 kl. 20:16.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, jeg tilhører heldigvis ikke de sosiale strata som kan ha faste håndverkere og advokater som kan ringes ved behov.

...For det er vel ikke slik at du tar manglende kjennskap til kutyme i en bransje man selv ikke opererer i som et tegn på klassetilhørighet og rikmannsnykker?


OK, det er interessant. Jeg har i alle år vært så dum at jeg har tatt kontakt med et firma når jeg har hatt oppgaver jeg ikke er comfy med å utføre selv, og da har det vært helt bingo hva slags person det er som har dukket opp. Dersom det er innafor å ta vare på nummeret til en av de få som gjør en skikkelig jobb, og så ta kontakt med denne direkte ved fremtidige hendelser, så skal jeg gjøre det neste gang. Mitt inntrykk var at alle oppdragsbestillinger måtte gå gjennom arbeidsgiveren deres. Takk for tipset!
Vis hele sitatet...
Kommer helt ann på hva oppsett bedriften har. Det er bare å spørre håndverkeren om du kan få han/hennes nummer, og om det er greit å
ringe direkte. For kunden sin del blir hvertfall responstiden mye kortere om en ringer direkte til meg som utførende. Men det kan jo være bare i vårt firma, da arbeidsmengden er enorm.
Sist endret av norwegianhobo; 23. januar 2021 kl. 20:51.