Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1158
Har tenkt på å sette opp hjemmenettverk, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Har fått med meg at jeg trenger hub og nettverkskabler. Og nettverkskort da .

først hub'en: http://komplett.no/k/k.asp?action=in...9&GrpID=3&s=pl , f.eks. er dette billig eller dyrt?

Og hvilke kabler trenger jeg?


Også til slutt, operativsystem. Har win98 her nå, men vil helst bruke win2k. Og på den andre maskinen som ikke har inet nå, er det Red-Hat 7.2. Har hørt litt om Clarkconnect, og lurer på om jeg skal ta det...

Trenger masse svar her!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Med Windows kan det være lurt og kjøre samme OS. Ikke nødvendig, men kan anbefales.
Og du vil nok trenge TP-kabler.
Det var vel egentlig billig for en 3com hub... men når du først skal ha en hub hadde det jo vert lurt å tatt en 100Mb/s hub... men det er jo altids pengene det står på... du må også tenke på om du skal arrangere noe venne-LAN el. da trenger du jo noen porter ekstra...

Kabler? hmm vanlige cat5 netverkskabler (ikke krysset) med RJ-45 plugger i begge endene... ant. meter må du nesten måle deg frem til selv...

Så har du jo ip adressene;
192.168.0.1 på internett gatewayen og
192.168.0.x på de resterende maskinene

og 255.255.255.0 som 'nettverksmaske' på dem alle i sammen...
Sist endret av Red-Bull; 24. desember 2001 kl. 00:12.
Dersom du ikke har nettverkskort osv fra før, vil jeg anbefale deg å kjøpe en 10/100mbit switch/hub (vet ikke hvor en 100mbit hub er, men en 10mbit hub sammenliknet med en 100mbit switch er helt sykt).

Selv kjører jeg kun 10mbit pga jeg har bare 10mbit nettverkskort i de andre pcene enn den ene min. Gidder derfor ikke bruke hundrevis av kroner på masse nye nettverskort, 2 nye hubber/switcher osv.

Lykke til med nettverket
Skal ikke ha noen form for LAN her, bare http og kanskje ftp. Tror jeg skal bruke clarkconnect eller noe lignende. Har bare nettverkskort i denne maskinen. Er bare 10mbit nettverkskort.


Noen flere spørsmål.. det med 10 eller 100mbit nettverkskort.. Linja mi er 1024/512, vil det si at jeg i teorien bare ville trengt 1mbits-kort (selv om det sikkert ikke fins)? Eller er det noe annet det går på?

Og trenger jeg 100mbit hub/switch? Hva gjør det bedre enn 10mbit?

Er forholdsvis ny i dette som dere skjønner
Opprinnelig postet av XeQtR
Og trenger jeg 100mbit hub/switch? Hva gjør det bedre enn 10mbit?
Vis hele sitatet...
Du trenger det ikke, men det er å anbefale når du kopierer over filer. Vet ikke helt hva du skal bruke nettverket ditt til, men her hjemme kopierer jeg og min bror støtte å stadig mp3er fra hverandre. Kan også være greit når jeg skal hive over divx til PCen han sin som er koblet opp mot tv'en i kjellerstua og sånt.
det hadde holt med 1Mb/s kort ja ...

men så lenge du bare har 10Mb/s kort går du for en slik hub...

Clas ohlson har noen fine billige små 4 porters hub'er dersom det er av interesse.... 329,-

--> http://www.clasohlson.no/shop/store/...edWAG=711#q711
hvis du skal sette opp en hjemme nettverk vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe en switch... Du får garantert en switch (5 porter) til 800 spenn, det er vel invisterte penger.

Kjøp ferdige kabler fra komplett... det er minimalt å spare på å mekke dem selv i tillegg ser kablene som du kjøper mye bedre ut, og du er nesten garantert at de virker og er av god kvalitet.

Å kjøre nettverk over forskjellige OS er ikke noe problem jeg kjører selv har en maskin med win2k en linux box
og en med win98 + en laptop med linux på...

men noen problemer kan det være... jeg skal nevne dem..

win2k mot win98 file sharing... win2k vil "henge" i 30 sekunder når du prøver å accesse en 98 maskin... dette er pga at den leter etter en folder som heter scheduled tasks og dette har en timeout på 30 sek

win98 klarer ikke å accesse win2k sharinger kommer bare spørsmål om $ipc password... enable guest accounten i win2k. event hvis du har norsk windows på win98 maskinen (fysjom) lag en account som heter gjest på win2k maskinen den må være uten passord.

"hvordan share noe i linux"...
Da må du kjøre noe som heter samba og confe smb.conf fila i /etc katalogen.

win98 klarer ikke connecte til win2k maskinen (eller omvendt) :
Dette er et litt mer vanskelig problem for jeg vet ikke helt hvorfor dette skjer.. men et par ting kan være verdt å sjekke.
1. de kjører på samme ip range dvs 192.168.0.* / 10.0.0.*.

2. De har samme net mask 255.0.0.0 / 255.255.255.0 (avhengig av åssen class nettverk du kjører)

3. prøv å connecte til maskinen ved å skrive \\ognavnetpåmaskinen i kjør under start menyen

4. prøv å connecte til ipen ved å finne ipen til den maskinen du skal connecte til (for å finne ipen: windows98 skriv winipcfg i kjør under start menyen, I win2k skriv cmd i kjør under start menyen og skriv der etter ipconfig /all i dos vinduet som popper opp, i linux skriv ifconfig og se på eth0) når du har funnet ipen skriv da \\ogipen i kjør under startmenyen


Vel det er selvsagt mange andre ting som kan være aktuelt når du skal sette opp hjemme nettverk, en ting som jeg synes er litt festelig er å sette opp forskjellige servere som web, ftp, dhcp, wins, nameserver, osv osv

men du må se selv men jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe 100/10mbit switch og 100 mbit kort... det er så lite du sparer på å kjøpe 10mbit og hub at det er nesten bortkasta penger


vel tillykke med nettverket håper noe av dette kunne hjelpe
Opprinnelig postet av XeQtR
Linja mi er 1024/512
Vis hele sitatet...
Da går jeg utifra at du har aDSL eller kabel, så du burde heller kjøpe en "bredbåndsrouter". Altså en switch med mulighet til å holde en ip Litt dyrere enn en vanlig switch, men så slipper du så mye styr. En slik "bredbåndsrouter" har DHCP server, firewall og som sagt, mulighet til å dele kabel/aDSL.

Komplett sitt utvalg i slike. Men jeg anbefaler deg og finne en Dlink sak, f.eks. DL-804. Har selv en DL-704, svært bra. Eneste forskjell er at 704 ikke blir solgt mer og at 804 har alle pluggene på en side.
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Med Windows kan det være lurt og kjøre samme OS. Ikke nødvendig, men kan anbefales.
Og du vil nok trenge TP-kabler.
Vis hele sitatet...
'
bullsheit, her kjører vi win98se, win95, win2k, winxp
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Vet iaff når jeg har kjørt nettverk, feks mellom ME og 98, 98 og 2k, så bugger det innimellom. Pc'ene finner ikke hverandre og diverse.
Opprinnelig postet av TipeX
...så du burde heller kjøpe en "bredbåndsrouter". Altså en switch med mulighet til å holde en ip Litt dyrere enn en vanlig switch, men så slipper du så mye styr. En slik "bredbåndsrouter" har DHCP server, firewall og som sagt, mulighet til å dele kabel/aDSL.
Vis hele sitatet...
Det er bare tull, og bruke litt over en tusenlapp for en BB router er bare tull, bruk heller en gammel pc til clarkconnect(.org)
Her er et par tips, kjøp switch, vi kjøpte hub for ca. 2 år siden, og det er sinsykt irriterende å kopiere en film over til den andre pcen med 1mbit. tar jo faen 20min, så kjøp heller denne switchen fra komplett http://komplett.no/k/k.asp?action=in...9&GrpID=3&s=sr

Når det gjelder OS, har det ikke noe å si, alle pcene med forskjellig skal kunne kommunisere med hverandre. Som det blir nevnt må Guest/Gjest kontoen i win2k enables for at file sharing skal funke på win2k. På linux må du sette opp samba, det har jeg ikke erfaring med så det får du sjekke litt opp i selv.

Du kan jo evt. kjøpe en nettverkspakke til et par gode lapper, bare pass på at det er switch og 100mbit nettverkskort.

Den rødhat boksen din, er det en gammel pc eller en grei nok pc med X og slikt som du bruker til vanlig? For du nevner clarkconnect (CC), dette er en RH7.2 distro som er nedstrippet, og har ikke X eller.no i den duren der. Den server seg som gateway, firewall, port forwading og slikt. Men du kan legge ting til selv, apache og php er default, men du kan f.eks legge til eggdrop, og andre ting.

Si ifra hvis du lurer på noe annet, im back to Reisen til julestjernen!
Win2k og Win98SE funker bedre i nettverk sammen enn Win98SE og Win98SE, sikkert for Win2k er litt lettere å sette opp til deling av internett osv. at det virker sånn. Er jo litt stress å kopiere filer fra Win98SE maskinene da, kanskje legge inn Win2k på dem også...
Enig med sanders. Anbefaler ABSOLUTT å kjøpe en 10/100 switch, de er så billige nu anyways. Den jeg kjøpte nå for en knapp måned siden er en Unex 10/100 8-porter, den gav jeg 700 spenn for (699,-). (jeg har 2 10/100 switcher)

Fraråder deg ihvertfall å bruke alt som heter WinME på nettverk, totalt suqx0r os. Bare du holder deg borte ifra det, burde alt funke fint.
Takk for alle svarene! Dette hjelper meg masse.
Hm... Leste litt med nu av tideligere poster... Litt å legge til her..

tore-
Som det blir nevnt må Guest/Gjest kontoen i win2k enables for at file sharing skal funke på win2k.
Vis hele sitatet...
Well, du kan også opprette en konto for hver maskin sitt påloggingsnavn(ikke maskinnavn, men påloggingsnavn). Og ved hjelp av det får du større mulighet til å kontrollere hvor mye adgang de forskjellige maskinene skal ha.

På linux må du sette opp samba, det har jeg ikke erfaring med så det får du sjekke litt opp i selv.
Vis hele sitatet...
That`s right... Jeg har forresten laget en howto på dette (fordi jeg ble så møkka lei av alle andre som manglet div. info). Du finner den på www.roaldseth.net. (skal se om jeg får fiksa litt på den, er litt buggy tror jeg, men andre har fått det til though v.h.a. den)