Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2950
Hei,

Jeg har ikke mulighet til å kable mellom pc og modem, og må derfor koble til via en wifi-extender (EX3800). Jeg har altså trådløse tilkobling mellom modem og extender, og kablet kobling mellom extender og pc. Men det virker som extenderen kveler hastigheten fra 270 Mbps til 90 Mbps, og det vil jeg gjerne gjøre noe med. Er det noen som vet hvordan jeg fjerner den begrensingen?

På forhånd takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kjøper deg betre wifiutstyr. Det er stortsett einaste fixen. Merk at det ikkje skal veldig mykje vegger til før sjølv godt 802.11ac-utstyr faller til rundt regna den hastigheten uansett.
Som vidarlo sier, så er det nok utstyret som er flaskehalsen. Det står dog i produktbeskrivelsen at den støtter opp mot 750mbps. Jeg ville sjekket med Netgear først i alle fall.

Dersom boligen din er av noe stor størrelse eller har utfordrende planløsning vil nok en mesh-løsning være bedre enn en extender. Du slipper også å koble til extenderen hver gang du er nærmere den enn ruteren også. Mesh koster gjerne en del, men etter min erfaring er det verdt det. Husk å gjøre research på dette før du evt. kjøper det, at det støtter bredbåndshastigheten din og lignende.
Sist endret av Deadlock Radium; 5. mai 2020 kl. 16:48.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Som vidarlo sier, så er det nok utstyret som er flaskehalsen. Det står dog i produktbeskrivelsen at den støtter opp mot 750mbps. Jeg ville sjekket med Netgear først i alle fall.

Dersom boligen din er av noe stor størrelse eller har utfordrende planløsning vil nok en mesh-løsning være bedre enn en extender. Du slipper også å koble til extenderen hver gang du er nærmere den enn ruteren også. Mesh koster gjerne en del, men etter min erfaring er det verdt det. Husk å gjøre research på dette før du evt. kjøper det, at det støtter bredbåndshastigheten din og lignende.
Vis hele sitatet...
Teoretiske hastigheter i produktbeskrivelsen er akkurat det, teoretiske. I en perfekt verden så når det kanskje opp, men i virkeligheten så får man som regel en liten brøkdel. Tvilsomt på at Netgear er noe til hjelp der

Når det er sagt så støtter jeg mesh forslaget. Kostbar løsning ift en billig repeater, men du får hva du betaler for! Generelt sett en veldig god løsning.
Takk for rask og tilbakemelding! Her er avstanden ikke noe problem. Sitter i samme rom, men pga planløsning er det ikke lett å bruke kablet nett. Må si jeg er litt sjokkert at Netgear skriver 750 mbps, men så er limit 100 mbps... Nå har jeg en liten leilighet, så Mesh virker veldig overkill når modemet mitt egentlig har god nok dekning. Kan det være bedre å bruke wifi usb-adapter, eller vil ikke det påvirke resultatet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freddyboy123 Vis innlegg
Må si jeg er litt sjokkert at Netgear skriver 750 mbps, men så er limit 100 mbps...
Vis hele sitatet...
Det er ikkje Netgear. Det er wifi-standardane som er slik. Dei oppgir rå maksimal bandbreidde. Halvparten av det går i praksis vekk, uansett, til feilkorreksjon og slikt.

For 5GHz avtar det i tillegg fort med vegger og slikt. Tommelfingerregel er at du maksimalt får halvparten av oppgitt hastighet under optimale forhold, og i realiteten under det med mindre du har fri sikt.
På både extender og modem står det at signalet mellom dem er god for 300-400 mbps.

Har forsøkt å kontakte netgear community. Hvis de har noe fornuftig å si så poster jeg det her ��
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freddyboy123 Vis innlegg
På både extender og modem står det at signalet mellom dem er god for 300-400 mbps.
Vis hele sitatet...
Nei, det står ikkje det.

Det står at linkhastighet er 3-400Mb/s.

Det er linkhastighet. Så kan du trekke ifrå overhead, slik som error correction, pause mellom ulike stasjoner og slikt. Då endar du opp på teoretisk maks på halvparten sånn omlag.

I tillegg indikerer linkhastighet på 3-400Mb/s at du ikkje har fullgod signalkvalitet. Det dreg ned ytterlegare.

Kort sagt er det du opplever realistisk for linkhastighet på 3-400Mb/s.

Til samanlikning har eg no perfekte forhold med 2x2-kort, og det indikerer 866Mb/s. I praksis har eg ~350Mb/s.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det står ikkje det.

Det står at linkhastighet er 3-400Mb/s.

Det er linkhastighet. Så kan du trekke ifrå overhead, slik som error correction, pause mellom ulike stasjoner og slikt. Då endar du opp på teoretisk maks på halvparten sånn omlag.

I tillegg indikerer linkhastighet på 3-400Mb/s at du ikkje har fullgod signalkvalitet. Det dreg ned ytterlegare.

Kort sagt er det du opplever realistisk for linkhastighet på 3-400Mb/s.

Til samanlikning har eg no perfekte forhold med 2x2-kort, og det indikerer 866Mb/s. I praksis har eg ~350Mb/s.
Vis hele sitatet...
Skjønner! Takk for god og læretid tilbakemeldinger. 😊

Har aldri hørt om 2x2 for å være ærlig. Tror du det kan det være gi bedre hastighet i min situasjon? Skjønner det er veldig situasjonsavhengig, men er takknemlig for kvalifisert gjetning. 😊

Jeg fant ASUS PCE-AC56 Nettverkskort, og vurderer å kjøpe den.