Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2854
Har tenkt å løsne prosessorviften for å rense bort støv, ta av gammel kjølepasta og smekke på ny kjølepasta. Har aldri gjort dette før. Det var en kompis som hjalp meg med å bygge maskina for fem år siden.

Når jeg skal løsne viften støter jeg på et problem. Både baksiden og fremsiden har glatte skruer. De skruene jeg ser kan løsnes, ligger under selve prosessorviften, på en måte som gjør at jeg ikke når til med et vanlig skrujern, og der er også for trangt for en unbrakonøkkel.

Hva slags verktøy må jeg ha for å få dette gjort? Eller er det noe lurt noe jeg overser?

Legger ved noen bilder av opplegget:



Baksiden. Glatte skruer.



Fremsiden. Glatte skruer.



Beklager uklart bilde. Kun dypt mellom viften er det skruer som kan løsnes, men de når jeg ikke frem til verken med skrujern eller unbrako.
Sist endret av Sanjar; 14. april 2020 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Man trenger ofte ikke bytte kjølepasta, det skal holde lenge å rense støv fra kjøleribba ved å bare løsne på selve viften.

Men, om du virkelig vil bytte kjølepasta også bør du si hva slags prosessor du har, så kan vi finne ut hva slags socket den bruker og da kan vi instruere deg om hvordan du får av kjøleren.
Sist endret av Dodecha; 15. april 2020 kl. 10:22.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Man trenger ofte ikke bytte kjølepasta, det skal holde lenge å rense støv fra kjøleribba ved å bare løsne på selve viften.
Vis hele sitatet...
Litt uenig i dette. Jeg jobber som datatekniker og reparerer pc-er på daglig basis. På nyere maskiner er det godt nok å rense støv, men på 5 år gamle maskiner anbefaler jeg definitivt å bytte pasta hvis mulig. Pasta vil over noen års tid bli stiv og tørr, og dermed leder den ikke varmen vekk fra cpu like bra som før. Ved bytte av pasta på 5 år gamle maskiner vil man nok merke en reduksjon i varme på cpu under load. Gjerne 10-15 grader lavere temp, i mange tilfeller mer litt ettersom hvilken spec og viftesystem man har. Dette kan utgjøre mye på ytelsen og ikke minst kan forlenge levetiden på hele systemet, samt forhindre at maskinen henger eller hakker under gaming feks.

Enig i alt det andre tho!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kommer vel an på hva slags kjølepasta man har, selv har jeg brukt Noctua sin og har en NH-14 kjøler på en i7 3820 som er 7år gammel, til og med på høy load (som når jeg rendrer ut bilder i blender) så overstiger den aldri 60 grader.
Ser på bilde nr 2. Prøv å ta en kniv og skrap på de «sorte glatte skruene» som du selv beskriver, kan se ut som at skruene er gjemt under et form for deksel/plugger. Kan de sorte pluggene der være «kosmetiske» plastikk lokk som er ment til å skule skruene for at det skal se pent ut?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kommer vel an på hva slags kjølepasta man har, selv har jeg brukt Noctua sin og har en NH-14 kjøler på en i7 3820 som er 7år gammel, til og med på høy load (som når jeg rendrer ut bilder i blender) så overstiger den aldri 60 grader.
Vis hele sitatet...
Er ikke uenig i dette. Type kjølepasta har mye å si. I dette tilfelle ser det ut som en stock kjøler, og regner med du er enig i at stock kjølepasta er noe dritt, spesielt etter 5 år. Hehe.
Sist endret av Blazak; 14. april 2020 kl. 20:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Prosessoren jeg har er: CPU AMD FX-8120 (39 °C ved vanlig surfing) Zambezi 32nm Technology

Motherboarden er: Gigabyte Technology Co. Ltd. GA-970A-UD3 (Socket M2)

Datamaskinen min kan kjøre relativt nye spill som War thunder og Total war Attila, men bare hvis dekselet er åpent.

Hvis jeg forsøker å streame fra maskinen, eller jeg renderer video i mer enn en time, blir det for varmt, og maskinen slår seg av. Erfaringsmessig skjer dette når temp overstiger 80 grader +. Jeg skulle gjerne fått brukt maskinen til å streame med, kanskje 1-2 år før jeg bytter den ut.
Sist endret av Sanjar; 14. april 2020 kl. 20:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tipper det er form for klips e.l. som held kjøleren på plass. Sjå på sida av kjøleren om det er spake e.l. der.

Har aldri sett kjølere som er skrudd gjennom vifta...
Trådstarter
Filmet litt inni maskina. Kan ikke se noen spake, men ser to bøyler med skruer igjennom.

https://youtu.be/sRvheYwliJo
Sist endret av Sanjar; 14. april 2020 kl. 20:51.
Hmm var veldig vanskelig å se på filmen.. Fikk litt angst av at du pirker med kamera mens maskinen er på. :P
Men vi kan jo prøve dette for å få undersøke nærmer;

Slå av pcen. slå av strømmen til PSU i bakkant av maskinen.
Videre ta vekk ram brikkene for å få bedre synlighet fra siden av kjøleribba. Frem med lommelykt og se etter.
Vil anta som Vidarlo skriver at det skal være en brakett/spake av noe slag som man skal kunne vri rundt for å løsne ribba fra hovedkortet.
Skruene jeg ser på videoen din som er under ribba er nok bare til feste på hovedkortet som denne braketten vil holde seg fast i.. hvis det gir mening....

Fant et eksempel på montering av en standard kjøleribbe slik du har. Se den for å forstå hvilken type brakett vi antar du må lete etter.
Se fra 3 min.
https://www.youtube.com/watch?v=WttIJpCZi-c


.... er ikke sikkert braketten er i retning mot RAM, så sjekk gjerne grundig rundt kjøleribba etter braketten før du tar bryet med å slå av maskinen og fjerne RAM.
Sist endret av Blazak; 14. april 2020 kl. 21:24.
Trådstarter
Den filmen vekker minner om hvordan det var når opplegget ble montert, ja ...

Men jeg tror det er best å trekke meg fra prosjektet. Det blir for avansert for en på mitt nivå, og jeg ender bare med å rasere maskina. Skal uansett begynne å spare penger til ny skjerm (3k) og ny maskin (8k) i disse dager. Så om et halvt år er jeg antakelig gylden. Klarer meg med skrammelet inntil da ...

Takk til alle som forsøkte å hjelpe. Dere får alle en like. Som sagt, det viste seg for vanskelig.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Hvis du ikke har helt lyst til å gi deg enda så kan det se ut som denne dama monterer en slik kjøler: https://youtu.be/9Y1V5ugM5_0?t=120