Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2692
Hei!

Jeg har endel kroner på BSU, altså jeg kunne ha kjøpt bolig, men han jeg leier av vil ikke selge eiendommen før om kanskje 3-6 år.

Og da kom tanken inn på at jeg kunne ha kjøpt hytte for de pengene, pusse opp den iløpet av årene også ha pant i hytta ved kjøp av bolig ved ett senere tidspunkt.

Blir det mulig, eller må man betale latterlige summer for å bruke BSUen på noe som egt ikke er etter reglene.

Håper på svar fra noen som har gjort noe tilsvarende
« Kravet er at boligen du kjøper for sparepengene fra BSU skal gå til en bolig du faktisk bor i – der du er skattemessig bosatt.
Hytte/fritidsbolig. Det hjelper ikke om du kan bo og sove der hele året – du kan ikke bruke BSU på kjøp eller betjening av lån til hytte»
Sist endret av MasterOfNone; 3. august 2020 kl. 10:53.
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
« Kravet er at boligen du kjøper for sparepengene fra BSU skal gå til en bolig du faktisk bor i – der du er skattemessig bosatt.
Hytte/fritidsbolig. Det hjelper ikke om du kan bo og sove der hele året – du kan ikke bruke BSU på kjøp eller betjening av lån til hytte»
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over, men jeg lurer på de faktiske konsekvensene hvis man kjøper hytte, og evnt erfaringer fra noen som har gjort det.
Du må jo gjerne kjøpe hytte med andre midler enn BSU. BSU kan bare brukes til bolig, ikke fritidseiendom. Kan ikke helt se hvordan det skal ha noen konsekvenser.
Du kan vel heve BSU til hva som helst om du vil, men du må tilbakebetale det du har hatt av skattelette igjennom BSU kontoen din over tiden.