Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 8240
Hei alle kjemi interesserte
Bare lurte på om noen vet hvor man får tak i MEK (metyl etyl keton).
Har aldri funnet en kilde til dette i Norge
Tenkte å bruke det for å lage hydrazin sulfat

Takker for Svar
Mvh CracklingPyro
Etter min forståelse er MEK ganske begrenset i produkter i Norge, og mest sannsynlig nøye overvåket gjennom tollvesenet.

Den beste kilden jeg kan komme på er å lage det selv, enkleste ville da vært en tørr destillasjon av natriumacetat og natriumpropionat. Begge lette å få tak i.
Som Polesch skriver, virker det som det er vanskelig å få tak i det rent. Du finner det dog i visse limtyper, som denne her, men hva de resterende 10-30% er, er det jo vanskelig å si.

Oksidasjon av 2-butanol er jo en annen mulighet, men ser ikke ut som det er så veldig lett å få tak i det heller.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Takk for begge svar var til stor nytte

Btw er det noen som vet hvorfor MEK er nesten helt umulig å finne i ren form her i Norge?
Også et spørsmål til deg Polesch vet du hvilken temperatur jeg må holde natriumacetat og natriumpropionat blandingen på mens jeg destillerer MEKen ut?
Er det eventuelt noen risker ved og varme opp disse saltene?
Vist det noe mer info du vil slenge på Polesch så blir jeg glad for det
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
Btw er det noen som vet hvorfor MEK er nesten helt umulig å finne i ren form her i Norge?
Vis hele sitatet...
Skal se videre på det andre spørsmålet, må gjøre litt research. MEK er begrenset i Norge og EU generelt på grunn av MEKP (metyletylketon peroksid), et eksplosiv som er blitt brukt en del i terrorisme (Pan Am Flight 103 og 2005 London bombene).
MEK er vanlig i flybransjen, dvs jeg ser ikke så mye av det etter at eg gikk over til sivilt, men i den militære delen fikk vi pallevis når vi dreiv med oppdateringer av (bl.a) F16. De kom i store gallon-flasker, brune med blå kork husker jeg. Ble brukt til å vaske bort sealing-rester, og gjøre flater HELT rene.
Vi hadde ikke masker engang når vi dreiv med detta husker jeg, trikset var å holde pusten lenge nok..
Dritt-stoff.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
Også et spørsmål til deg Polesch vet du hvilken temperatur jeg må holde natriumacetat og natriumpropionat blandingen på mens jeg destillerer MEKen ut?
Er det eventuelt noen risker ved og varme opp disse saltene?
Vist det noe mer info du vil slenge på Polesch så blir jeg glad for det
Vis hele sitatet...
Begge saltene må være vannløse, og jeg regner med de må varmes opp til 300-340 C (smeltepunktet til natriumacetat). Du vil da få en tre forskjellige produkter, dimetyl keton og dietyl keton (Aceton og 3-Pentanon). Disse må skilles med fraksjonsdestillasjon.

Dimetyl keton, bp. 56-57 C
Metyletyl keton, bp. 79.64 C
Dietyl keton, bp. 100-102 C

Dette begynne å virke litt for stress igjen, mulig du får gå bake til plastlimen om det er små mengder det er snakk om (som jeg håper det er). Husk at hydrazin ikke er noe å leke med, svært giftig og svært kreftfremkallende.
Lage hydrazin...

Hydrazin som i "er tabletten orange?!!! evakuer shelteret, hent han med gasstett drakt, og spyl hele området i en time-Hydrazin"

Detta er Virkelig ikke noe å leke med...

Seriøst..
Sitat av spn2000 Vis innlegg
Lage hydrazin...

Hydrazin som i "er tabletten orange?!!! evakuer shelteret, hent han med gasstett drakt, og spyl hele området i en time-Hydrazin"

Detta er Virkelig ikke noe å leke med...

Seriøst..
Vis hele sitatet...
Den typen hydrazin blir bare en del av mellomleddet, jeg regner med at det er Hoffmann rearrangement han skal prøve på. Da vil du bare ha hydrazin i en kort periode i en lukket kolbe. Bare husk å vask utstyret med klorin burde det være i orden, og IKKE tøm noe av det i kloakken. Skal du kvitte deg meg ren hydrazin så er det best å brenne det.

Om det er uforsvarlig eller ikke å diskutere ting som dette er vel en debatt det kan være verdt å ha. Sannsynligheten for at noe kan gå galt blir vel bare større om folk prøver seg på disse tingene uten å diskutere det først.
Dette er langt over min magre FYsikk/Kjemi kunnskap, men jeg husker hvor mye styr det blei når en pilot utilsiktet fikk fyrt av EPU (Emergency Power Unit) på et F-16 fly engang, den går på Hydrazin.
Det trengtes ikke mye Kjemikunnskaper for å skjønne at detta var potente greier.
Vi ble hardt drillet i å reagere på amoniakk-lukta (som detta vissnok skal ha?)
Sitat av spn2000 Vis innlegg
Dette er langt over min magre FYsikk/Kjemi kunnskap, men jeg husker hvor mye styr det blei når en pilot utilsiktet fikk fyrt av EPU (Emergency Power Unit) på et F-16 fly engang, den går på Hydrazin.
Det trengtes ikke mye Kjemikunnskaper for å skjønne at detta var potente greier.
Vi ble hardt drillet i å reagere på amoniakk-lukta (som detta vissnok skal ha?)
Vis hele sitatet...
Det er sant det du sier at EPU enhetene på F-16 bruker hydrazin (70%), både strukturen og egenskapene er ganske like ammoniakk. Det er også ammoniakk som produseres når hydrazin brennes.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Polesch jeg har tenkt å lage hydrazin sulfat ikke REN HYDRAZIN noe som jeg syns er litt for farlig pga dampene av hydrazin som er potensielt eksplosive og veldig giftige
Hyrazin sulfat er dog kreftfremkallende og giftig så man må være veldig forsiktig med det og men det er ikke nert like farlig som ren hydrazin

Btw her er den metoden jeg hadde tenkt å prøve meg på http://www.youtube.com/watch?v=UB7vwIFCnR0
JA jeg har en gasmaske for hydrazin damper.
Sist endret av CracklingPyro; 4. august 2013 kl. 18:34.
Kjemi kan være skumle greier om man ikke vet hva man holder på med. Dette er vel strengt tatt ikke en hobby for glade amatører? Ihverfall ikke om man ønsker å drive med litt mer eksotiske stoffer. Minner meg om hvor farlig HF og dimetylkvikksølv egentlig er. En dråpe på bar hud eller en hanskebekledd finger kan være dødelig.

Wetterhahn later recalled spilling a drop of dimethylmercury, possibly more, on her gloved hand. Test showed subsequently that this would have penetrated the glove and started entering her skin within 15 seconds. It is now accepted that the only safe precaution to take when handling this compound is to wear highly resistant laminated gloves underneath a pair of long-cuffed neoprene (or other heavy duty) gloves.

In January 1997, she began to notice definite symptoms that worried her - tingly fingers and toes, slurred speech. She began to have problems with her balance and her field of vision started to shrink. Mercury poisoning was diagnosed on January 28th 1997. Tests revealed that she had a blood mercury level of 4000 micrograms per litre, 80 times the toxic threshold. Two weeks later she slipped into a coma from which she never recovered, dying on June 8th 1997.
Vis hele sitatet...
http://www.chm.bris.ac.uk/motm/dimethylmercury/dmmh.htm
Sitat av homoludens Vis innlegg
Kjemi kan være skumle greier om man ikke vet hva man holder på med. (...)
Vis hele sitatet...
Alltid beredt jeg! https://dl.dropboxusercontent.com/u/...009%5B1%5D.jpg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg så tilfeldigvis at spylervæsken jeg hadde (konsentrat) inneholdt Etanol, isopropanol og metyl etyl keton.
Hvor mye metyl etyl keton kan denne inneholde tror dere? Og er den brukenes til mekp?