Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2712
Hallo kjemi-freaks
Har lest en del oppskrifter på hvordan man kan lage saltpeter aka kno3.
Fant en jeg ville prøve, som innebærer å blande ammoniumnitrat med mineralsalt.
Har også lest at ammoniumitrat er å finne i istposer, så tok turen innom en sports-butikk og kjøpte et par poser.
Da jeg hadde kommet hjem leste jeg på baksiden og der stod det at den inne holdt "calciumammoniumnitrat".

Kan det purkes til fremstilling av kno3 eller må jeg ut å finne noe annet?

Tar imot alle svar med takk
Sitat av jorwax Vis innlegg
Kan det purkes til fremstilling av kno3 eller må jeg ut å finne noe annet?

Tar imot alle svar med takk
Vis hele sitatet...
Ja, dette kan du bare løse opp i vann for å felle ut kalken og deretter rekrystallisere nitratet som er løst opp i vannet.
Du kan i alle fall rense ut kalken, slik at du sitter igjen med ren ammoniumnitrat.
Her er en guide til hvordan du gjør dette: http://warispeace.co.uk/forum/showthread.php?t=148010

EDIT: Ninjaer..
Sist endret av Znerk; 27. mai 2013 kl. 15:22.
Søkende
Trådstarter
Flott! Da slipper jeg å labbe ut for å handle
Sist endret av jorwax; 27. mai 2013 kl. 15:25. Grunn: Sen update :p
Sitat av jorwax Vis innlegg
Flott! Da slipper jeg å labbe ut for å handle
Vis hele sitatet...
I guiden jeg og Mathiasxx94 linker til finner du step-by-step beskrivelse på hvordan du utvinner rent ammoniumnitrat. Deretter kan du følge oppskriften du omtaler..

EDIT: Så at du fjerna spørsmålet ditt.. Funnet svar da?
Sist endret av Znerk; 27. mai 2013 kl. 15:27.
Søkende
Trådstarter
Jau (titegn)
hei, jeg har kjøpt 2 isposer fra Intersport. Det står de inneholder såkalte "nitrous salts" betyr det ammonium nitrat, eller har jeg kjøpt feil. Skal lage KNO3 for å lage røykbombe. Noen alternativer istedet for KNO3?
Sitat av loloist Vis innlegg
hei, jeg har kjøpt 2 isposer fra Intersport. Det står de inneholder såkalte "nitrous salts" betyr det ammonium nitrat, eller har jeg kjøpt feil. Skal lage KNO3 for å lage røykbombe. Noen alternativer istedet for KNO3?
Vis hele sitatet...
Hei! Velkommen til forumet!

Det er ikke så greit å si noe sikkert ut i fra det du skriver. Hvilket merke er posen? Kan du muligens laste opp et bilde av innholdet? Det vil gjøre det enklere å svare sikkert.

Antageligvis inneholder posen det samme som posen til TS. Du kan da benytte guide som er linket til tidligere i tråden for å rense ammoniumnitraten.

Det er forøverig også mulig å lage røybomber ved hjelp av kun ammoniumnitrat.. Les litt her: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=121554
Sist endret av Znerk; 27. mai 2013 kl. 17:56.
Søkende
Trådstarter
Jeg kjøpte mine poser fra Intersport også, har vi fått forskjellige poser da?

gjorde akkuratt det som stod på wip, men lurer på ett par ting; den lukta som kommer (lukter som salmiakk) er den farlig å innhalere? Gjorde dette uten gassmaske... Og er det farlig å putte blandingen i kjøleskapet i stedet for frysern? Mtp mat og forgiftning og slik, vil nødig knærte hele familien Grunnen til at den står i kjøleskapet er at det er fult i frysern
Sist endret av jorwax; 27. mai 2013 kl. 18:26.
Når du løser stoffet opp i vann får du et uløselig bunnfall da?
Sitat av Polesch Vis innlegg
Når du løser stoffet opp i vann får du et uløselig bunnfall da?
Vis hele sitatet...
Ja, kalsiumkarbonat f.eks.
Og i enkelte pakker er det antiklumpemiddel - noe som danner et gult/lysebrunt bunnfall.

Jeg ser at jeg ordla meg en smule uheldig da jeg skrev "felle ut", hvis det er derfor du spør?
hvordan laste opp sceenshot folkens?
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg ser at jeg ordla meg en smule uheldig da jeg skrev "felle ut", hvis det er derfor du spør?
Vis hele sitatet...
Det var vel i grunn jorvax jeg spurte. De isposene jeg kjøper er 30% CaCO3 og 70% NH4NO3 sånn ca. Siden CaCO3 er uløselig er det bare til å løse opp i minimalt med vann, tømme gjennom et filter og la det fordampe. Så blir der rent og fint og klart til bruk.
Søkende
Trådstarter
å? Det står ingen info om prosent på isposen så vidt jeg ser, men det kommer et grått uløselig stoff i bunn ja (jeg vil i allefall kalle det uløselig)... Er dette kalsium?
Sist endret av jorwax; 27. mai 2013 kl. 22:12. Grunn: finpuss
Det er i så fall kalsium karbonat.
Søkende
Trådstarter
å, så det som jeg har løst opp i vannet er ammouniumnitrat... Det er jo ryddig. Eneste problemet mitt er at jeg ikke har plass i frysern, så tørkeprosessen tar 100 år :s

Btw Polesch, hvor kjper du dine fra? Kjøpte som skrevet mine fra Intersport og det står noe sånt som "ProTouch" på de
Sist endret av jorwax; 27. mai 2013 kl. 22:19.
Om du har tenkt å sette det i kjøleskapet kommer det bokstavelig talt til å ta 100 år. Du skal nemlig filtrere det med kaffefilter eller noe, og så fordampe det.
Søkende
Trådstarter
Har fått rydda plass i frysern nå, men hva mener du? Jeg helte ut veska i en annen beholder for å få plass i fryern. Den grå gjørma skrapte jeg ut og putta det i et kaffefilter, med hensikt å fjerna væska. Er det riktig?
kjedelig streiting
Gjørma er jo kalken som du vil bli kvitt. Ammoniumnitratet er oppløst i vannet, som du må dampe vekk.
1. Hell væsken gjennom et kaffefilter eller to. Hiv kaffefilterene.
2. Hell væsken i ønsket beholder.
3. Sett den på et varmt sted.
4. Om du er utålmodig så kan du koke det vekk.
Søkende
Trådstarter
Å! Er det da WIP som er dårlig til å forklare eller jeg som ikke kan lese?
Da var væska filtrert og satt på ovnen. Så nå er det bare å vente på at suppa koker :P
Når det er veldig lite vann igjen kan du sikkert slå av varmen og la det stå over natt på badet eller noe. Just in case
Søkende
Trådstarter
Høres lurt ut
Bruk en beholder med stor overflate, som for eksempel lokket til en ildfast form. Så setter du denne en på en kokeplate med lav varme (75~95 C) i noen timer alt etter hvor mye vann du har brukt, slik at du kan se vanndampen stige kontinuerlig. Når vanndampen stopper kan du sette den i fryseboksen eller kjøleskapet en liten stund, og ammonium nitrat vil krystallisere.
Søkende
Trådstarter
Prøvde akkuratt dette. Tror jeg satt på varmen for høyt, fordi plutselig kom det masse røyk som lukta drit. Løp å henta gassmaske i tillfellet og åpnet alle vinduer på vidt gap. Etter at alt hadde roet seg sjekket jeg Det som tidligere var væske og krystaller hadde blitt en hard gulhvit masse. Noen som kan forklare?
Sitat av jorwax Vis innlegg
Prøvde akkuratt dette. Tror jeg satt på varmen for høyt, fordi plutselig kom det masse røyk som lukta drit. Løp å henta gassmaske i tillfellet og åpnet alle vinduer på vidt gap. Etter at alt hadde roet seg sjekket jeg Det som tidligere var væske og krystaller hadde blitt en hard gulhvit masse. Noen som kan forklare?
Vis hele sitatet...
Det hadde nok hjulpet med noen bilder. Når løsningen først er varm vil den så og si bare avgi vanndamp, som ikke vil lukte noe. Men etter en stund vil det meste av vannet være borte, og du vil ha en mettet løsning. Når du videre varmer denne løsningen vil dampen inneholde en større mengde ammonium nitrat, når dette skjer vil du få en hvit 'røyk' som lukter ganske distinkt. Det er normalt når dette skjer at jeg skrur av varmen og setter den til kjøling. Da får jeg en klar hvit/gjennomsiktig masse.
Søkende
Trådstarter
Tror det er det som har skjedd da... Har desverre ikke muligheten å vise bilder da jeg ikke har pc tilgjengelig. Massen var stein hard, men klarte å knuse den å putte den i en stein krukke med en metallstav (husker ikke navnet, vet det heter pestle and mortar på engelsk). Har arbeidet mef det en stund nå og har knust det til fint pulver. Noen måte å teste at det er AN på?
Sist endret av jorwax; 28. mai 2013 kl. 15:07.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Tror det er det som har skjedd da... Har desverre ikke muligheten å vise bilder da jeg ikke har pc tilgjengelig. Massen var stein hard, men klarte å knuse den å putte den i en stein krukke med en metallstav (husker ikke navnet, vet det heter pestle and mortar på engelsk). Har arbeidet mef det en stund nå og har knust det til fint pulver. Noen måte å teste at det er AN på?
Vis hele sitatet...
Fyr på en liten bit?
jorwax: det er viktig at du ikke bruker for stor varme og evt. glemmer det ut, ammonium nitrat kan eksplodere under slike forhold (spontan dekomponering). Jeg pleier faktisk å bruke tungen til å identifisere ammonium nitrat i slike isposer, sikkert ikke så veldig nøyaktig da. Men har heller aldri sett isposer med noe annet enn urea eller ammonium nitrat.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Sitat av jorwax Vis innlegg
Tror det er det som har skjedd da... Har desverre ikke muligheten å vise bilder da jeg ikke har pc tilgjengelig. Massen var stein hard, men klarte å knuse den å putte den i en stein krukke med en metallstav (husker ikke navnet, vet det heter pestle and mortar på engelsk). Har arbeidet mef det en stund nå og har knust det til fint pulver. Noen måte å teste at det er AN på?
Vis hele sitatet...
varm opp litt under et gram å se om det blir noe igjen etter det er ferdig dekomponert vist det er bare litt igjen er det veldig rent
kjedelig streiting
Er nok grei sjangse for at det er ammoniumnitrat ja. Hadde det begynt å dekomponere så ville det vel uansett gått over til div. gassproduktere

For å teste om det er Nh4NO3 kan du jo som andre sier blande det med en reduktant og se om det brenner. En annen måte å teste for Ammonium ionet er jo å ved å blande en liten mengde med NaOH eller så, og deretter bruke luktesansen og/eller en liten bit lakmuspapir for å registrere ammoniakken som dannes. Bør dog være litt forsiktig da ammoniakk ikke er direkte sunt.
kjøpte et par isposer fra intersport (select). sto ikke at det var ammonium nitrat i innholdet, det sto "nitrous salts". inni var det noen hvite kuler som gikk fint ann å løse opp i vann. er dette kun ammoniumnitrat? eller noe anna bullshit
Søkende
Trådstarter
hmm, på mine sto det på 4 forskjellige språk; "inneholder; calciumammoniumnitrate" og vann".
Den butikken var jo tidligere g-sport, så det kan hende det ligger noe igjen derfra som de ikke blir kvitt/kaster. Vet dog ikke om de har forkjellige produkter...

Gidder ikke lage ny tråd så spør i denne...
Nå har jeg blandet sammen A-nitrat og mineralsalt etter en oppskrift, og nå venter på at vannet skal fordampe. Har kledd ett stekebrett i alu-folie for å få større flate, men det tar fortsatt tid siden det står ute. Har så langt ikke turt å ta brettet med på badet, på grunn av amoniakken som produseres, tips?