Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3120
Ikke hvem som helst.
F0reman's Avatar
Hei Freaks.

Jeg Har lyst å prøve noe som blir lit nytt for meg. Tenkte og gro ett par salvia planter. men det jeg ikke vet er prosessen, fra når man setter stilken i jorda og så videre. Hvor lang tid det tar før jeg må tørke det og hvordan. Temperatur og lys hvis dette er viktig.

Og en annen ting.. Om hvor stor dosering osv. men dette kan jeg ta opp igjen hvis jeg får ett produkt ut av det senere.

Har lest lit om dette også.
Linker og på Gro guider på salvia for og få det beste resultatet kun ha kommet godt med.

Så trenger en del tips fra dere med lit erfaring.
Tusen takk for svar.

Og er salvia man kjøper på nettet blandet ut med andre urter?
Ett spørsmål til: bør jeg vente til sommeren for og kanskje gro det ute så det får ånkli lyst eller blir det for kalt her oppe i nord?
Sist endret av F0reman; 2. april 2012 kl. 02:25.
ArbeidsledigProletar
jeg har vært eier av en salviaplante, de er møysomme og det er ikke mye arbeid

MEN as for "yield" så er ikke "1x" altså vanlige blader veldig gode for å ture på du må ha mye lunger å være flink på bongen for å få noe ut av det i den retning
Ikke hvem som helst.
F0reman's Avatar
Trådstarter
så det du sier ar att man må ta mye og store hits fra bongen hvis vi vil trippe? er ikke hjemme grodd like bra som den vi kjøper a?
ArbeidsledigProletar
Sitat av F0reman Vis innlegg
så det du sier ar att man må ta mye og store hits fra bongen hvis vi vil trippe? er ikke hjemme grodd like bra som den vi kjøper a?
Vis hele sitatet...
jo, men det er en grunn til at det selges mye "5x" og lingende konsentrat. Fordi det ier mye enklere å ture på de.
Batabusa: Etter hva jeg har forstått er de ikke nødvendigvis verdens greieste planter dyrke. Har hørt de er veldig dårlig mottakelige for stress som for høy eller lav temperatur, for mye næring, for lite vann osv osv.. Hva var dine erfaringer?
Sist endret av fetter; 2. april 2012 kl. 15:50.
ArbeidsledigProletar
Sitat av fetter Vis innlegg
Batabusa: Etter hva jeg har forstått er de ikke nødvendigvis verdens greieste planter dyrke. Har hørt de er veldig dårlig mottakelige for stress som for høy eller lav temperatur, for mye næring, for lite vann osv osv.. Hva var dine erfaringer?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk min stikling fra en "botanikerkompis" og han ga meg enkle instruksjoner som stabil temp, IKKE direkte sollys ikke vann før jorda har tørka. Ellers var den møysom og det var ikke mye stress å holde den i live.
Ikke hvem som helst.
F0reman's Avatar
Trådstarter
Tenkte jeg skulle ha planten på rommet mit. Vanligvis ikke store temperatur forskjeller men det er ikke vanskeli og holde öye med.

Hvor lang tid brukte du fra du putta stilken i jorda og til planten var fullvoksen og klar til og og röykes?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kan bekrefte dette, vanlige salvia blad (1x) er ikke noe man tripper på, man merker nesten ingenting i forhold til konsentratene som finnes der ute.
Jeg prøvde også å tygge de i munnen (såkallt quid), bitterheten er så sterk at man ender opp med å sikle ganske mye, noe som ender med at du må spytte ut væske hele tiden og dermed forsvinner virkestoffene gradvis. Jeg fikk med andre ord ingenting ut av det.
Ikke hvem som helst.
F0reman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kan bekrefte dette, vanlige salvia blad (1x) er ikke noe man tripper på, man merker nesten ingenting i forhold til konsentratene som finnes der ute.
Jeg prøvde også å tygge de i munnen (såkallt quid), bitterheten er så sterk at man ender opp med å sikle ganske mye, noe som ender med at du må spytte ut væske hele tiden og dermed forsvinner virkestoffene gradvis. Jeg fikk med andre ord ingenting ut av det.
Vis hele sitatet...
Så hvordan kan jeg få salviaen mere konsentrert?
Her har du en Salvia Divinorum-grologg. Kanskje du får noe ut av den, spennende lesning uansett
Psykedelika man gror selv kan være flott. Om du tar godt vare på planten og sørger for at den har det fint og er lykkelig skal du ikke se bort ifra at planten kan belønne deg ekstra gjennom tripp senere. OG om man ikke tror på sånnt tullball - så er dedikasjonen og den mentale forberedelse man får ved å la noe spire og gro uansett bra for å få godt set til fin trip.

Ekstrasjon kan man også gjøre selv. Her har du en oppskrift fra erowid: http://www.erowid.org/plants/salvia/...raction1.shtml
Sist endret av Bearass; 2. april 2012 kl. 23:02.
Jeg anbefaler hjemmegrodd salvia på det varmeste, steller du godt med planten og har en god stikling så kan de bli vannvittig potente, nesten oppimot 5x-ekstrakt av webshop-grad... Jeg har selv laget ca. 4x ekstrakt som folk har sagt er tilsvarende 8-12x kommersiell grad, og da har jeg bare laget ekstrakten veldig enkelt og greit med aceton.

Man kan også bryte igjennom på blader uten problem. Med de bladene jeg har hatt så blir man i grunn ekstremt påvirket bare av å røyke et par trekk på bong. Et oppvarmingstrekk og to solide lunger med rene blader førte til gjennombrudd hos meg ihvertfall. Det er også slik med salvia at det er en viss omvendt toleranse, og at man ved å røyke mer bare oppnår sterkere effekter, også over flere dager og uker. Dette er noe som fører til at man kan få en del spontane gjennombrudd om man eksperimenterer med det på den måten, personlig anbefaler jeg å tygge bladene eller å lage tinktur for å få mest utav opplevelsen, evt. å røyke litt blader på toppen for å kontrollere flowen.
Fikk lyst til å prøve å dyrke planten selv, som jeg leste i Grologgen til mentalmelt ( http://freak.no/forum/showthread.php?t=128627 ) så var det per 2009 lovlig å gjøre dette, er det forsatt lovlig?
Ikke hvem som helst.
F0reman's Avatar
Trådstarter
Ja etter som jeg har forstått er det fortsatt lovelig men når man bestiller fra utlandet og det blir sjekket av tollen sender de det tilbake eller noe sånt. fordi de regner det som ett resept middel.. men er ingen som har reseppt på dette? Lit rart.
Ikke hvem som helst.
F0reman's Avatar
Trådstarter
Kan noen komme med forslag til billige men brae pærer, vifter, og krukker etc..?
Sist endret av F0reman; 8. april 2012 kl. 22:50.
Sitat av F0reman Vis innlegg
Kan noen komme med forslag til billige men brae pærer, vifter, og krukker etc..?
Vis hele sitatet...
Ang. lyskilde så ville nok en HPS-pære, rangert rett etter filtrert sollys, være det beste alternativet. Et hvert prosjekt, uansett emne, vil dra godt av planlegging og en belest prosjektleder. Jo mer man vet (kunnskap om emnet), jo større sjanse er det for at resultatet blir som man har sett for seg da man startet.

Her har du The Salvia Divinorum Grower's Guide tilgjengelig på nett. Anbefaler deg å lese deg så mye opp på planten og optimale groforhold, osv., som du bare orker. Du vil garantert ikke angre på det når plantene dine trives og tiden kommer når du kan høste arbeidet ditt
Til dere som lurer på loven om og bestille salvia på internett:

Det er den dag i dag lovlig og bestille innenfor de fleste EØS land til persjonlig bruk opp til 3 månder uten resept. Det vil ikke av den grunn si at tollerene vil slippe dette gjennom av den grunn. Tollerne er som jeg liker og kalle dem tRollere og kan selv bestemme hva dem vil sende i retur eller ikke, men du kan ikke bli straffet på noen måte av å bestille det.

Skyt meg om jeg tar feil, men for alt jeg vet er det dette som fortsatt gjelder. Har desverre ingen kilder og komme med.
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Til dere som lurer på loven om og bestille salvia på internett:

Det er den dag i dag lovlig og bestille innenfor de fleste EØS land til persjonlig bruk opp til 3 månder uten resept. Det vil ikke av den grunn si at tollerene vil slippe dette gjennom av den grunn. Tollerne er som jeg liker og kalle dem tRollere og kan selv bestemme hva dem vil sende i retur eller ikke, men du kan ikke bli straffet på noen måte av å bestille det.

Skyt meg om jeg tar feil, men for alt jeg vet er det dette som fortsatt gjelder. Har desverre ingen kilder og komme med.
Vis hele sitatet...
Salvia Divinorum står oppført som RESEPTPLIKTIGlegemiddel.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Sub-tropisk Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Tråden er en eldre tråd, men likevell er Salvia en urgammel tradisjonelt brukt urt. Kan si det slikt at ønsker man å lage ekstrakt av denne. Så der det veldig enkelt.

Eks:

4-5g Salvia D. (Ikke ekstraktert urt)
30-40g Salvia D (Ikke ekstrakt urt)
Aceton
Glassbeholder med lokk! (Typisk Norgesglass funker)

Legg di 15-20g Saliva i glasset sammen med akuratt nok Aceton til å dekke urten, legg det mørkt, og la det ligge 2-3 dager.
Så filtrerer du ut alle dette ved å ta f.eks en sil (kommer litt ann på hvor fin hakked urten er) eller en klut (Liker ikke klut, da mye oljer liggger igjen der)heller Acetonen over ca 2g med Saliva i en glassbeholder, lar all Aceton fordampe. Tilsetter 15-20g Saliva til i glasset hvor det allerede ligger ca 2g, og gjør det samme prosses igjen. Og tilslutt sitter du igjen med en rimlig fin urte ekstrakt av Saliva.

Jeg har lest mange forskjellige tek på dette, men etter etter par forsøk, prøvde jeg min egen, og denne funket knallbra! Over ALL forventning. Sikker mye som kan gjøre annerledes her, men fungerte kjempe bra.

Du kan gjøre omtrent det samme - men tilslutt bruke Heptan å lage deg en Tinktur.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Hvordan er lovligheten på å dyrke denne?
Regner med det er ulovlig som alt annet med virkestoff som står oppført på narkotikalisten?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Salvia divinorum er klassifisert som Reseptpliktig Legemiddel i urtelisten: Forskrift om legemiddelklassifisering. Det er da ulovlig å produsere legemiddel uten lisens:
Lov om legemidler
§ 12.Med tilvirkning menes fremstilling, pakking, ompakking, etikettering, ometikettering og frigivelse av legemidler, samt de nødvendige kontroller i forbindelse med disse aktiviteter.
Tilvirkning må ikke skje uten godkjenning fra departementet.

For apotek følger godkjenningen av særskilt tilvirkertillatelse gitt i medhold av apotekloven.

Departementet kan i forskrift bl.a. stille krav til produksjons- og kontrollansvarliges faglige kvalifikasjoner. I forskriften kan det også stilles krav til lokaler, utstyr m.v.

Godkjenning etter 2. ledd kreves ikke for sykehus og andre helseinstitusjoner når det gjelder preparater som må tilberedes umiddelbart før bruk.
Vis hele sitatet...
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Salvia divinorum er klassifisert som Reseptpliktig Legemiddel i urtelisten: Forskrift om legemiddelklassifisering. Det er da ulovlig å produsere legemiddel uten lisens:
Lov om legemidler
Vis hele sitatet...
Legemiddel ja, takker så mye.
Opiumsvalmue er oppført som reseptpliktig legemiddel - men kan plantes som pryd plante, så lenge den ikke utvinnes råopium - som så mange andre planter/blomster med aktive psykoaktive alkoider.

Salvia D er faktisk en flott plante som gir fin dekorasjon i vinduskarmen! Største problemet er å få tak i stiklingen - motsetning til P.Viridis, M.Glory ect man kan plante selv. Da Salvia D frø er uhyrlig skjeldent!